Klokkecafé – løst og fast om klokker

Jeg trodde ganske så sikkert at @gullet holdt til i hovedstaden, men ser jo nå at jeg kanskje bare roter.

Så det var primært derfor jeg var nysgjerrig på hvilke forskjeller det eventuelt skulle være snakk om :)
Du kan Google Norges dyreste postnummer så får du svaret.
Derav min forakt for Rolex og typene som går med dem.
 
IMG_2777.jpeg

Ufattelig gøy for oss som vokste opp og forelsket oss i klokker på åttitallet!!

Et design som avfødte utallige kopier. Jeg kan umulig ha vært eneste unggutt som kjøpte fra Swiss Import.

Denne må jeg nesten ha.

Edit; googla nettopp og Swiss Import finnes fortsatt i Bergen haha. Jeg skal innom når jeg er i området. Utifra bildet så får en nesten sånn «indie workshop i Genève» feeling:
IMG_2778.jpeg
 
Redigert:
En hypotese til @gullet og hens likelydende.

H0: "Jeg kan fortelle hvordan en person er hvis han/hun har en Rolex på håndleddet"
H1: "Klokken en person har på håndleddet forteller ingenting om personen"

Så, finnes det grunnlag for å stå ved nullhypotesen, eller må man forkaste den? Først må man være klar over at vi mennesker er veldig konforme (Ash experiment), og tolker data ditto i større ansamlinger. Vi elsker også "boksologi", som betyr at vi ønsker å forenkle, relativt kompliserte sammenhenger, så langt vi kan. Conformation bias er en forenkling og et overlevelsesinstinkt. Klokkefora er en annen. Youtubers som lager "This is what your watch says about you" er en annen. Man ser det man vil se.

Ta et reelt eksperiment: Ta en observasjonstest som går over 3-6 måneder. Identifiser de første 75 personene du ser med for eksempel en "Rolex" (det finnes så uendelig mange varianter, men la oss holde det enkelt). Noter din observasjon om personen du ser i tre kategorier. "Jeg tror hen er et rasshøl", "Jeg får ingen vibes, så nøytral" og "Jeg tror hen er sympatisk". Hva tror du sluttresultatet blir når det gjelder dine notater etter endt observasjonsrunde? Vil sluttresultatet være uavhengig av hva du søker etter? Vil sluttresultatet være upåvirket av din egen innstilling? Nei.

Hvis du lar resultatet av din initielle undersøkelse opp mot de 75 personene ligge, og du skulle avsette 5-10 minutter å snakke med vedkommende (alle 75 personene)...tror du fordelingen mellom "Rasshøl", "Nøytral" og "Sympatisk" ville være lik?

Nei.

Så til kjernen: Hvorfor ikke?
 
Likte også diskusjonen godt, men falt av da de begynte å bable om postnumre. Det er langt utenfor mitt kompetanse- og interessefelt.
Jeg har byttet postnr. fra et som lå 30 min vest for oslo, til et som nå er på Jæren. Det rare er at jeg føler meg som like hyggelig/drittsekk som før. Trodde jeg liksom skulle endre personlighet.
 
Det jeg reagerer mest på (om det kan kalles en reaksjon) er enkeltes trang til å definere hvem som er klokkeentusiast og hvem som ikke er klokkeentusiast. Det blir bare tullete og det finnes en haug av klokkeentusiaster som eier en eller flere Omega/Swatch og/eller Blancpain/Swatch.

Forumentusiast derimot er nok heller et begrep man kan ta eierskap til.

Jeg tipper at både Omega og Blancpain vet hva de driver med. Om produsentene bare skulle lyttet til selverklærte klokkeentusiaster kunne flere av de vært konk.

Selv ville jeg aldri kjøpt en svinedyr Blancpain, men eier plastklokker fra både Swatch/Blancpain og Swatch/Omega.

Hva gjelder kallenavn på klokker er det -i mine øyne- mer komisk når selverklærte klokkeentusiaster kaller feks Submariner 116610LV for Hulk.
Har jeg behov for å svare på denne posten?

Jeg har alltid vært tydelig på at klokkeentusiasme/-nerding/-interesse/-hobby/-etc. kommer i alle former. Og at jeg heier på alle de ulike.

Jeg har også vært tydelig på at x-klokkene i seg selv ikke er hva jeg reagerer på, men strategivalget til Swatchgroup for sine merker Omega og Blåpæ. Kanskje økonomisk suksess, men jeg liker det ikke av den grunn.

Fremdeles syns jeg det er kjipt at kallenavnet Speedy benyttes på plastklokkene.

Fremdeles syns jeg det er kjipt at min assosiasjon til en av mine favoritter (BP FF 40mm) er dalende etter lansering av x-klokkene.

Deltakerne på Paradise Hotel definerer verdige vinnere. Hva er verdige klokker for å skape entusiasme? Alle vel? (Entusiast er en person som lett blir fylt av entusiasme eller en svermer). Kanskje er grunnen til at jeg allikavel står og roper på skyene dreiningen for TS-medlemmenes fokus fra avanserte (hundrevis av bittesmå, gjerne håndlagde deler, som gjør underverker) og/eller solide verk (langvarig historie/lang varighet) til også å inkludere x-klokkene med flere. For meg er det detaljdiskusjoner og fascinasjon rundt avansert og varig mekanikk som i mange år har trukket meg hit. Til forskjell for eks Klokkeriet.

Rimelige Longines, Omega, m.fl. fra 60-tallet og svindyre nye brands som Urwerk, Lange, m.fl. er noen eksempler. X-klokkene er ikke.

Det er mye indre justis på forum, og at jeg er en forumentusiast med dalende aktualitet er ok. Jeg har ikke definisjonsmakt på TS, det har Jon Henrik og vi i fellesskap.

Pris, postnummer, personlighet har jeg liten glede av å diskutere. Men litt morro å lese. Og seff heter en 116610LV Hulk;)
 
Redigert:
En ting man opplever i Forsvaret er at man møter folk fra hele landet. Fra det mest øde fiskevær i Nordland til Oslos beste vestkant. En ting jeg har lært er at uansett hvilken grad, utdannelse, alder, kjønn, rase, religion, legning, geografisk tilhørighet, plassering på skattelistene som vedkommende faller inn under, så er det en ting jeg kan si med absolutt største sikkerhet: En løk er en løk.

Når det kommer til kallenavn på klokker så har jeg egentlig ikke noe formening. Men som Adam Savage sa i Mythbusters: "I reject your reality and substitute my own."

Derfor ønsker jeg at Tag Heuer F1, spesifikt ref-nr CAZ1014.BA0842, skal omtales som "Roald". Hvis du skulle møte meg i virkeligheten og ikke omtaler klokken min som Roald vil jeg automatisk anta at du ikke er en sikkelig klokkeentusiast, for alle vet jo at Tag Heuer F1 heter "Roald" :p

EDIT: Kanskje det finnes allerede, men en kallenavn-tråd hadde jo vært kult? En liten forklaring på hvorfor de forskjellige klokkene fikk sine kallenavn. Noen er jo ganske innlysende, ref Hulk, men noen er kanskje ikke så innlysende.
 
Redigert:
Har jeg behov for å svare på denne posten?

Jeg har alltid vært tydelig på at klokkeentusiasme/-nerding/-interesse/-hobby/-etc. kommer i alle former. Og at jeg heier på alle de ulike.

Jeg har også vært tydelig på at x-klokkene i seg selv ikke er hva jeg reagerer på, men strategivalget til Swatchgroup for sine merker Omega og Blåpæ. Kanskje økonomisk suksess, men jeg liker det ikke av den grunn.

Fremdeles syns jeg det er kjipt at kallenavnet Speedy benyttes på plastklokkene.

Fremdeles syns jeg det er kjipt at min assosiasjon til en av mine favoritter (BP FF 40mm) er dalende etter lansering av x-klokkene.

Deltakerne på Paradise Hotel definerer verdige vinnere. Hva er verdige klokker for å skape entusiasme? Alle vel? (Entusiast er en person som lett blir fylt av entusiasme eller en svermer). Kanskje er grunnen til at jeg allikavel står og roper på skyene dreiningen for TS-medlemmenes fokus fra avanserte (hundrevis av bittesmå, gjerne håndlagde deler, som gjør underverker) og/eller solide verk (langvarig historie/lang varighet) til også å inkludere x-klokkene med flere. For meg er det detaljdiskusjoner og fascinasjon rundt avansert og varig mekanikk som i mange år har trukket meg hit. Til forskjell for eks Klokkeriet.

Rimelige Longines, Omega, m.fl. fra 60-tallet og svindyre nye brands som Urwerk, Lange, m.fl. er noen eksempler. X-klokkene er ikke.

Det er mye indre justis på forum, og at jeg er en forumentusiast med dalende aktualitet er ok. Jeg har ikke definisjonsmakt på TS, det har Jon Henrik og vi i fellesskap.

Pris, postnummer, personlighet har jeg liten glede av å diskutere. Men litt morro å lese. Og seff heter en 116610LV Hulk;)
Joda, selv om det meste er sagt rundt suksesshistorien til Omega/Blancpain/Swatch/X-klokker er det alltid rom for flere meninger.

Det som vel er sikkert er at de aller færreste hadde hørt om Blancpain, nå kjenner nok en god del flere til merket. Det er ikke spesielt uheldig for et varemerke. Så får heller en ytterst liten gruppe personer irritere seg over at det er skapt nye potensielle kunder til Omega og Blancpains tradisjonelle produkter, samt en grobunn for fremtidige klokkeinteresserte/forumentusiaster og kanskje til og med klokkeentusiaster (?).

Hva gjelder 116610LV ble vel som kjent kallenavnet «Hulk» en gang i tiden funnet opp av en gruppe personer med mange genetiske likhetstrekk til dagens Klokkeriet-entusiaster. Arven ser ut til å ha blitt ført videre.
 
Flott artikkel om en ofte glemt kraft bak «gjenoppstandelsen» av den mekaniske klokkeindustrien.

 
Fransk lommeur fra 1795 i Museo Galileo i Firenze. Desimaltid og -dato øverst og til høyre. 31 dager og 12 timers visning til venstre og nede på skiven. 10 dagers uke langs randen.
1000023840.jpg


24 timersklokken i Duomoen som viser 'ora italica', dvs. timer siden solnedgang.
1000023812.jpg
 
Redigert:
Hehe. Jeg tar en vill gjetning på at det faktum at bruktmarkedet har kjølt seg ned en del etter 2021-2022 har en del å si for denne beslutningen. Plutselig var det ikke så mye margin i å pushe overprisa brukte klokker, gitt...

Noterer også at de primært sier "vi slutter å pushe bruktklokker", ikke et pip om innholdet ellers. Dreiningen de siste åra har vært i retning mer "mote-og-stil" enn horologi og entusiast-stoff, det vil vel fortsette antar jeg.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: hanse