- Medlem
- 26. april 2011
@PreacherIkke begynn med for harde intervaller. Terskeltrening er veien til både rask løping og treningsglede.
Enig, men prøver å utdype med variasjon: styrketrening, intervaller (kanskje raske fremfor så veldig harde?) og flere rolige lange økter enn du kanskje syns er morsomt? Terskeltrening er ikke bare-bare å definere for amatører og mosjonister. Selv syns jeg det er dørgende kjedelig å løpe både intervall og lav intensitet, som resulterer i liten progresjon... gir maks på hver trening, fordi det gir meg glede, også er jeg klar over ineffektiviteten i treningene. Så gjør det motsatte av meg
Hvil deg godt i dagene før du skal løpe løp. Stopp hardtrening 5-6 dager før. Ha helt pause 1-2 dager før.
Jeg er ingen ekspert, men vet godt hva som skjer med kroppen uten restitusjon før jeg skal prestere.
Vet også hva som skjer med kroppen hvis jeg gutser for mye, da går den i stykker (enda en grunn til at variasjon og styrketrening er viktig).
Vær tro til din egen plan og form, ikke la deg lure av startnummeret du får og de andre som spurter de første 7 km, men ikke kommer i mål. Alla Jakob på 1500 i år. Samtidig, det er vanskelig å øke gjennomsnittsfarta når det er 3 km igjen... men lag en plan, test den og gjennomfør.
Lykke til - morro å høre hvordan det går!