Dagens trening

Ikke begynn med for harde intervaller. Terskeltrening er veien til både rask løping og treningsglede.
@Preacher
Enig, men prøver å utdype med variasjon: styrketrening, intervaller (kanskje raske fremfor så veldig harde?) og flere rolige lange økter enn du kanskje syns er morsomt? Terskeltrening er ikke bare-bare å definere for amatører og mosjonister. Selv syns jeg det er dørgende kjedelig å løpe både intervall og lav intensitet, som resulterer i liten progresjon... gir maks på hver trening, fordi det gir meg glede, også er jeg klar over ineffektiviteten i treningene. Så gjør det motsatte av meg:)

Hvil deg godt i dagene før du skal løpe løp. Stopp hardtrening 5-6 dager før. Ha helt pause 1-2 dager før.
Jeg er ingen ekspert, men vet godt hva som skjer med kroppen uten restitusjon før jeg skal prestere.
Vet også hva som skjer med kroppen hvis jeg gutser for mye, da går den i stykker (enda en grunn til at variasjon og styrketrening er viktig).

Vær tro til din egen plan og form, ikke la deg lure av startnummeret du får og de andre som spurter de første 7 km, men ikke kommer i mål. Alla Jakob på 1500 i år. Samtidig, det er vanskelig å øke gjennomsnittsfarta når det er 3 km igjen... men lag en plan, test den og gjennomfør.

Lykke til - morro å høre hvordan det går!
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Erfaringsmessig, uten at jeg skal si at det handler bare om tyngde. Så kan det som "tung" løper være lurt å passe på å ta det litt rolig /restituere nok. Evt ha fokus på løpesteg og det å lande under kroppen.
Selv om de harde øktene er gøyere så tærer de på kroppen.
Fulgte også Greg inntil nylig, 5/6 økter i uken ble for meget for leggene
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Takk for gode tips, jeg tar til meg det dere sier, og ser hva jeg klarer å få til! Var ikke klar over at det lå den typen løpeprogram inne i Garmin, så det skal sjekkes ut mot en evt. halvmaraton neste år. @Genta @Sciarra @krille @andersen
Men merker jeg må få et noe lengre løpesteg enn jeg har nå, for gjorde noen forsøk med fokus på å stege ut litt lengre enn jeg har gjort til nå, og det likte pulsen bedre enn å ha veldig høy frekvens og kortere steg. Så der må jeg forske litt tror jeg.
 
Jeg har 6 uker igjen til kommende 10km løp i Skottland, og er (tro det eller ei) ganske godt i gang med oppkjøring. Kosten er strammet inn, løpestyrkeprogram er påbegynt og intervaller (om enn noe sent) skal begynnes på i morgen.
Noe annet jeg bør ta hensyn til? Gjøre?
Målet er milen på mindre enn 50min, og det er for en som p.t er 106,7kg.
Lykke til, 50min er nok veldig gjennomførbart. Jeg ser veldig mange som tror de skal løpe 10km og halvmaraton i samme fart som de er ute og løper halve distansen på når de trener, eller kanskje til og med tregere. Det er uungåelig at du må løpe en del økter med litt høyere fart. Kroppen og muskulaturen må tilvennes, og ikke minst må psyken din tilvennes, at det er litt vondt, at beina skal gå litt fortere, osv. Mitt eget opplegg når jeg trener mot en 10km er typisk 4 økter i uken, og en av dem er noe lengre enn 10km (+-15km) i rolig tempo, en litt hard 5km i fart som tilsvarer konkurransefart 10km, en rolig 5-10km, og en intervalløkt med 5-10 x 1000m på bane hvor jeg pusher ganske hardt. Når det er rundt 10 dager igjen roer jeg en del ned, og har noen korte økter innimellom bare for å holde spenningen i beina.

Men jeg har et OK fundament, uten det fundamentet ville intervalløktene knekt både bein og vilje til å trene videre.

Mitt tips er å finne treningsøkter som du føler mestring på, og at du passer på å løpe fortere enn du skal i konkurransen av og til.
 
Takk for gode råd @adio, det høres logisk ut.
Hvordan stiller folk seg til løping med/uten musikk? Jeg løper uten nå, og har gjort det i mange år, og selve løpet forbyr bruk av in-ear plugger, så da må det bli bone-conducting headset i så fall. Ser for meg det kan være lettere å holde takten med musikken, å pushe seg til å følge rytmen og holde fokuset?
 
Redigert:
En som har funnet løpegleden her og:) Sist jeg løp 10km fra på rekrutten for 15 år siden. Har nå løpt 2-3 ganger i uken siden starten av juni og lengste løp hittil er 9km på 59 min forrige uke. Har økt distansen sakte men sikkert fra første tur på 4km. Målet er sentrumsløpet i April 25 på 50-55 min.

Typisk treningsuke ser slik ut:
Mandag: 60 min rolig tur (8-9km de siste 3 ukene). Målet er å øke denne i takt med forbedring av form.
Tirs/ons: styrketrening med fokus på ben og balanse
Tors: 5km hvor tempo bestemmes av dagsform
Lør: Intervaller

Ser at jeg burde få til 1 styrkeøkt til i uken, men sliter med å finne tid mtp jobb og 2 barn under 4.

I følge apple watchen har jeg cadence på mellom 155-158, noe jeg har forstått er veldig uøkonomisk og øker risk for skade (?). Har meldt meg på teknikkurs his Löplabbet for å få litt hjelp på den fronten.

Ellers gleder jeg meg til å bli litt lettere (p.t 185cm og 98kg) i håp om å avlaste knærne:giggle:

Noen som har erfaring med godt dempede sko til rolige langturer med litt bred passform? Har et par nyanskaffede Bondi 8 til det formålet men etter gårsdagens 8km tur merker jeg at passformen er smal og ikke veldig komfortabel..
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos og Preacher
Noen som har erfaring med godt dempede sko til rolige langturer med litt bred passform? Har et par nyanskaffede Bondi 8 til det formålet men etter gårsdagens 8km tur merker jeg at passformen er smal og ikke veldig komfortabel..
Jeg begynner med det siste først, og kan anbefale Hoka Gaviota 5. Jeg er typisk norsk i lesten, med høy vrist og bred fot (legg til plattfot og..), og har ingenting å utsette på den skoen. Er 183cm og 105,9kg, og sliter ikke med for lite demping. Men jeg er forfotløper da, så det kan jo ha noe å si det og.

Godt vi er flere som har oppdaget løpegleden! Det er en virkelig flott treningsmåte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Jeg begynner med det siste først, og kan anbefale Hoka Gaviota 5. Jeg er typisk norsk i lesten, med høy vrist og bred fot (legg til plattfot og..), og har ingenting å utsette på den skoen. Er 183cm og 105,9kg, og sliter ikke med for lite demping. Men jeg er forfotløper da, så det kan jo ha noe å si det og.

Godt vi er flere som har oppdaget løpegleden! Det er en virkelig flott treningsmåte.
Takk for tips, skal sjekke ut :)

Ang dit spørsmål om musikk. Imponerende at du rawdog’er løpene. Jeg hadde aldri klart meg uten musikk på mine løpeturer. Gir ekstra boost når motbakkene kommer for min del!
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Takk for tips, skal sjekke ut :)

Ang dit spørsmål om musikk. Imponerende at du rawdog’er løpene. Jeg hadde aldri klart meg uten musikk på mine løpeturer. Gir ekstra boost når motbakkene kommer for min del!
Ja, fikk et tips om det tilbake i 2019, og har ikke sett meg tilbake siden. Før nå, når det skal tynes litt. Løypen i Inverness er flat og fin, med bare 28 høydemeter å kjempe mot, og det er nok av rygger man kan bruke som harer, men hadde vært greit å ha en edge for å drive seg selv fremover litt ekstra.

Jeg puster utelukkende gjennom nesen og..så her er rikelig med særheter:ROFLMAO:
 
  • Elsker
Reaksjoner: Golfballen
Jeg løper som regel uten musikk, men det er smak og behag. Min "frykt" er å havne inn i takten til musikken, i stedet for å holde 100% fokus på løpingen. Kan gå både for fort, og for sakte..

Sitter og teller på knappene ift. å melde meg på maraton. Da blir det en del langturer de neste par månedene, og det vet jeg ikke om går uten musikk...!
 
En som har funnet løpegleden her og:) Sist jeg løp 10km fra på rekrutten for 15 år siden. Har nå løpt 2-3 ganger i uken siden starten av juni og lengste løp hittil er 9km på 59 min forrige uke. Har økt distansen sakte men sikkert fra første tur på 4km. Målet er sentrumsløpet i April 25 på 50-55 min.

Typisk treningsuke ser slik ut:
Mandag: 60 min rolig tur (8-9km de siste 3 ukene). Målet er å øke denne i takt med forbedring av form.
Tirs/ons: styrketrening med fokus på ben og balanse
Tors: 5km hvor tempo bestemmes av dagsform
Lør: Intervaller

Ser at jeg burde få til 1 styrkeøkt til i uken, men sliter med å finne tid mtp jobb og 2 barn under 4.

I følge apple watchen har jeg cadence på mellom 155-158, noe jeg har forstått er veldig uøkonomisk og øker risk for skade (?). Har meldt meg på teknikkurs his Löplabbet for å få litt hjelp på den fronten.

Ellers gleder jeg meg til å bli litt lettere (p.t 185cm og 98kg) i håp om å avlaste knærne:giggle:

Noen som har erfaring med godt dempede sko til rolige langturer med litt bred passform? Har et par nyanskaffede Bondi 8 til det formålet men etter gårsdagens 8km tur merker jeg at passformen er smal og ikke veldig komfortabel..
Bruker også Bondi 8, men er fornøyd. Kan dessverre ikke bidra med en anbefaling på ditt spørsmål, men et generelt begynnertips til alle plutselige løpeglade her: Varier. Bruk flere (to?) par sko. Hindrer lik belastning i beina og reduserer vondt-/skaderisiko.

Veldig happy med mine On, som supplement til div Hoka. Utrolig mye morsommere å løpe med enn Bondi, men Bondi er overlegen hvis jeg roter meg ut på 10km asfalt.

Musikk: aldri til løping. Ødelegger en av de viktigste gledene jeg får av løping, nemlig stillhet, refleksjon og nuet. Hender jeg hører på podkast.
 
Musikk: aldri til løping. Ødelegger en av de viktigste gledene jeg får av løping, nemlig stillhet, refleksjon og nuet.
Det er derfor jeg løper uten musikk og. Nyte naturen og alle inntrykkene den har å by på mens man tvinger hodet til å gønne på, til tross for at styggen på ryggen sier at det er jo bare å gi seg, så gir vondt’en seg. Det røsker godt opp i hodet.
 
Bruker også Bondi 8, men er fornøyd. Kan dessverre ikke bidra med en anbefaling på ditt spørsmål, men et generelt begynnertips til alle plutselige løpeglade her: Varier. Bruk flere (to?) par sko. Hindrer lik belastning i beina og reduserer vondt-/skaderisiko.

Veldig happy med mine On, som supplement til div Hoka. Utrolig mye morsommere å løpe med enn Bondi, men Bondi er overlegen hvis jeg roter meg ut på 10km asfalt.

Musikk: aldri til løping. Ødelegger en av de viktigste gledene jeg får av løping, nemlig stillhet, refleksjon og nuet. Hender jeg hører på podkast.
Godt tips! Har et par Clifton 8 og et par Mach 6 i rotasjob hvor sistnevnte brukes til kortere men raskere turer :)

Skal teste å løpe uten musikk neste gang, noe av det beste med løping er hvor effektivt der er på å tømme hodet!
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og holmby
Jeg gjør beggedeler, men på de relativt få lengre turene jeg har hatt så synes jeg det blir litt kjedelig uten distraksjon.

Synes Asics Novablast er gode mtp demping og passform til bred fot. Synes også Adidas boston 12 er fin, den føles litt raskere men har kanskje litt mindre demp en Asics.
Også synes jeg i hvertfall Boston 12 ser vesentlig bedre ut enn hjelpemiddelsentralsjoene til Hoka. Bare tuller, har bare antiforhold til Hoka fordi spesielt på Hamar skal det hypes til himmelen.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Løpeskokaninhullet er nesten like dypt som tilsvarende klokkehull.

Mila på 50 burde gå fint uten å overdrive treningen. Kjør en rolig tur på 7-8k på tirsdager, noen raske(re) intervaller i konkurransefart på torsdager, og en rolig tur til i helga. Halvmaraton og hel er noe helt annet, men tror det viktigste er å øke mengden gradvis, supplere med styrke og mobilitet, og kanskje lempe inn litt svømming og sykling ved behov.

Jeg rullerer alltid et par (altså 5-6) forskjellige sko, avhengig av økt og følelse. Hoka Mach 5 var morsomme sko til raske turer, men ga meg også akilleshelvete på grunn av lite dropp. Bytter nå mellom Nike Invincible 3, Asics Novablast 4 og Saucony Endorphin Speed 2 (som synger på siste vers). Hvis jeg har startnummer på brystet, så er jeg så lettlurt at jeg tror Nike Alphafly 3 vil fortsette å gi meg gode tider, selv etter passerte 50.

Lykke til!
 
Løpeskokaninhullet er nesten like dypt som tilsvarende klokkehull.

Mila på 50 burde gå fint uten å overdrive treningen. Kjør en rolig tur på 7-8k på tirsdager, noen raske(re) intervaller i konkurransefart på torsdager, og en rolig tur til i helga. Halvmaraton og hel er noe helt annet, men tror det viktigste er å øke mengden gradvis, supplere med styrke og mobilitet, og kanskje lempe inn litt svømming og sykling ved behov.

Jeg rullerer alltid et par (altså 5-6) forskjellige sko, avhengig av økt og følelse. Hoka Mach 5 var morsomme sko til raske turer, men ga meg også akilleshelvete på grunn av lite dropp. Bytter nå mellom Nike Invincible 3, Asics Novablast 4 og Saucony Endorphin Speed 2 (som synger på siste vers). Hvis jeg har startnummer på brystet, så er jeg så lettlurt at jeg tror Nike Alphafly 3 vil fortsette å gi meg gode tider, selv etter passerte 50.

Lykke til!
Fantastisk, takk! Og ja, løpeskohullet er brådypt, så der skal man bare passe seg. Lurer på et par Asics Metaspeed, men usikker på om jeg er ‘proff’ nok:unsure:
 
Noen som har erfaring med godt dempede sko til rolige langturer med litt bred passform? Har et par nyanskaffede Bondi 8 til det formålet men etter gårsdagens 8km tur merker jeg at passformen er smal og ikke veldig komfortabel..

Her kan jeg anbefale Hoka Clifton som også kommer i en egen Wide-utgave med litt bredere lest og tåboks.

Har selv hatt noen utfordringer med at Hoka kan være noe smale, men Clifton Wide og Mach X har fungert bra for meg. Om du vil prøve noe litt annet enn Hoka til de rolige langturene så funker Saucony Endorphin Speed 4 også bra til formålet og sitter godt.
 
  • Liker
Reaksjoner: Golfballen
Fantastisk, takk! Og ja, løpeskohullet er brådypt, så der skal man bare passe seg. Lurer på et par Asics Metaspeed, men usikker på om jeg er ‘proff’ nok:unsure:
100% Nå er det kanskje eneste superskoen jeg ikke har prøvd, men har flere kompiser som skryter hemningsløst. En må på ingen måte mate på i 3.15 tempo for å ha noe igjen av supersko. Følelsen av lette responsive sko er konge, uansett tempo.
 
  • Liker
Reaksjoner: TomB
100% Nå er det kanskje eneste superskoen jeg ikke har prøvd, men har flere kompiser som skryter hemningsløst. En må på ingen måte mate på i 3.15 tempo for å ha noe igjen av supersko. Følelsen av lette responsive sko er konge, uansett tempo.
Hvilken av superskoene er din favoritt? Ikke prøvd noen, men sabla nysgjerrig. Er absolutt ikke på 3.15, sliter nok med å nå 4.18 (=43m /mil).

@andersen Hjelpemiddelsentralskoa :ROFLMAO: Bondi ser ut som flytebrygger - helt ille - støtter din benevning! Men, de virker.

@frj Lurte på hva kokainhullet hadde med dagens trening å gjøre, måtte lese innledningen din noen ganger før jeg kom på rett spor:)
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: Golfballen og frj
Hvilken av superskoene er din favoritt? Ikke prøvd noen, men sabla nysgjerrig. Er absolutt ikke på 3.15, sliter nok med å nå 4.18 (=43m /mil).

@andersen Hjelpemiddelsentralskoa :ROFLMAO: Bondi ser ut som flytebrygger - helt ille - støtter din benevning! Men, de virker.

@frj Lurte på hva kokainhullet hadde med dagens trening å gjøre, måtte lese innledningen din noen ganger før jeg kom på rett spor:)
Hmm, ja den er seig. Har hatt alle versjoner av Alpha og Vaporfly. Liker de veldig godt. Ulempen er at de tåler relativt lite. Liker også veldig godt Saucony Endorfin Pro, og Adios 3. Alle disse er superraske og vil gi en "wow" opplevelse uansett tempo. Skulle jeg valgt en, hadde jeg nok valgt Adios eller Endorfin, rett og slett for bruksområdet er litt bredere, og de tåler litt flere KM. Alphafly om du skal ha et par som kun brukes til løp. Jeg er av typen som bare løper løp når det er noen kompiser som trenger fartsholdere. Trene i perioder relativt mye og koser meg med "godsko" på intervalløkter. Om du tilfeldigvis skulle bo i nærheten av Stavanger, og er 42,5-43 i sko , er det bare å komme innom å teste. Har skosamling som er like vanskelig å forsvare som klokkesamlingen.