Dagens trening

100% Nå er det kanskje eneste superskoen jeg ikke har prøvd, men har flere kompiser som skryter hemningsløst. En må på ingen måte mate på i 3.15 tempo for å ha noe igjen av supersko. Følelsen av lette responsive sko er konge, uansett tempo.
Friskt å blåse 2800kr på et par sko som ikke er allverdens holdbar, men om man klarer å holde de kun til løp og raske økter, får man de gjerne til å vare.
Får fundere litt. Takk!
 
Jeg har løpt i Vaporfly 2, Alpha 2 og Alpha 3. Vaporfly og Alpha 3 er nok favoritter, selv om sistnevnte ikke er testet i maraton. Snikskryter litt, og hiver inn at jeg løp Boston på 3:05 og Amsterdam på 2:59 i Alpha 2, så de er ikke halvgæærne heller, men er små i størrelsen, så jeg gikk ikke i sandaler i fjor sommer.
 
Friskt å blåse 2800kr på et par sko som ikke er allverdens holdbar, men om man klarer å holde de kun til løp og raske økter, får man de gjerne til å vare.
Får fundere litt. Takk!
Kan vel strengt tatt legge på en tusenlapp til, uten at det gjør saken særlig bedre ;)
 
  • Haha
Reaksjoner: Preacher
Har 500k i Vaporfly 2, og selv om de har mistet litt piff, så er de nydelige til tempoøkter og intervaller på bane. «Vanlige» sko holder gjerne 800-1000 før de ryker ut, så forskjellen i kroner per kilometer er jo betydelig.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Skulle ha en rolig tur på 18km i går. Jeg er eksepsjonelt dårlig på å løpe rolig, jeg føler steget er utrolig uøkonomisk og det er "rart". I tillegg kjeder meg noe j*vlig :D

Endte opp med 6-7km i forholdsvis fornuftig fart, før jeg utfordret meg selv til å se om jeg klarte en halvmaraton på under 1.30 alene, uten startnr på brystet. Gikk med litt over et minutts margin, ganske fornøyd med det.

Men må fremdeles lære meg å løpe rolig...........
 
Skulle ha en rolig tur på 18km i går. Jeg er eksepsjonelt dårlig på å løpe rolig, jeg føler steget er utrolig uøkonomisk og det er "rart". I tillegg kjeder meg noe j*vlig :D

Endte opp med 6-7km i forholdsvis fornuftig fart, før jeg utfordret meg selv til å se om jeg klarte en halvmaraton på under 1.30 alene, uten startnr på brystet. Gikk med litt over et minutts margin, ganske fornøyd med det.

Men må fremdeles lære meg å løpe rolig...........
Syke syke mann:ROFLMAO:
 
  • Haha
Reaksjoner: adio
Skulle ha en rolig tur på 18km i går. Jeg er eksepsjonelt dårlig på å løpe rolig, jeg føler steget er utrolig uøkonomisk og det er "rart". I tillegg kjeder meg noe j*vlig :D

Endte opp med 6-7km i forholdsvis fornuftig fart, før jeg utfordret meg selv til å se om jeg klarte en halvmaraton på under 1.30 alene, uten startnr på brystet. Gikk med litt over et minutts margin, ganske fornøyd med det.

Men må fremdeles lære meg å løpe rolig...........
Men du som er nå fra Bergen, hvor løper man her i byen uten å samle høydemeter som om det skulle vært det beste som finnes? Hvor enn jeg løper, kommer man ikke unna 200 høydemeter totalt. For all del, det er bra det, men ikke hver gang.
 
Spent på hvordan morgendagen blir..!
IMG_6462.jpeg
 
Skulle ha en rolig tur på 18km i går. Jeg er eksepsjonelt dårlig på å løpe rolig, jeg føler steget er utrolig uøkonomisk og det er "rart". I tillegg kjeder meg noe j*vlig :D

Endte opp med 6-7km i forholdsvis fornuftig fart, før jeg utfordret meg selv til å se om jeg klarte en halvmaraton på under 1.30 alene, uten startnr på brystet. Gikk med litt over et minutts margin, ganske fornøyd med det.

Men må fremdeles lære meg å løpe rolig...........
Shitt pommfritt! Jeg klarer knapt tre km i det tempoet. Halvmaraton!
IMG_9009.jpeg

Meen, jeg kan noe du ikke kan: løpe rolig :ROFLMAO:
 
Men du som er nå fra Bergen, hvor løper man her i byen uten å samle høydemeter som om det skulle vært det beste som finnes? Hvor enn jeg løper, kommer man ikke unna 200 høydemeter totalt. For all del, det er bra det, men ikke hver gang.
Isdalen kan være fin. Store Lungaardsvann og ellers rundt i sentrum kan man løpe en del flatt.

Men ja, det er mye opp og ned!!
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Inspirert av denne tråden bestemte jeg meg for å gi løpingen et nytt forsøk. Har nå løpt noen turer hvor jeg følger anbefalingene til garmin på lengde og tempo, og jammen har har jeg ikke funnet litt glede i løpingen gitt. Har vanligvis har skikkelig problem med å ikke ligge på terskel hver gang jeg løper, for så å hate livet/løpingen. Jeg har måtte virkelig jobbe for å løpe rolig, men dæven så deilig det er med godfølelse både etter og gjennom hele løpeturen. Da frister det til gjentakelse.

Her fra dagens økt:

IMG_3606.jpeg
 
Har nå løpt noen turer hvor jeg følger anbefalingene til garmin på lengde og tempo, og jammen har har jeg ikke funnet litt glede i løpingen gitt. …. Da frister det til gjentakelse.
Har løpt på Garmins anbefalinger på puls og varighet et par år nå og det gir for meg akkurat passe varighet og variasjon i øktene. Det er nok den viktigste grunnen til at jeg har fortsatt å løpe - der målet i grunnen bare har vært å komme seg ut i aktivitet.
La inn på klokka at jeg skal løpe halvmaraton i høst, og da kommer det forslag på løpeøkter som er tilpasset distansen og når den skjer. Perfekt for en som ikke vil bruke tid til å grave seg ned i et nytt hull.
 
  • Liker
Reaksjoner: Heftos og Golfballen
Da ble det nye sko til både 10km i Skottland og kanskje halvmaraton under BCM til våren, ON Cloudmonster Hyper. Var en voldsomt god opplevd sko under test i butikk, og skummet er helt på høyde med det i f.eks. Hoka Cielo X1. Ingen karbon i denne modellen, så da holder jeg døren åpen for å teste det til våren.
IMG_3940.jpeg
 
Seig uke, spesielt når man blir vekket av Jr. 0530 3. dag på rad. I dag var jeg fornøyd over at jeg i det hele tatt kom meg ut. Ender uken på totalt 16.2km fordelt på 3 løpeturer.

Noen observasjoner etter dagens tur:

Løpe uten musikk: søren så deilig. Tenkte jeg skulle teste det i dag og har ingen planer om å gå tilbake til airpods på de korte øktene med det første.

Det å komme seg ut er bedre enn ingen ting: Hørte på en interessant podcast tidligere i uken om en advokat med 3 kids under 5 og som løp masse. Man må gripe 20 min vinduene når de dukker opp, selv om man er dødsliten. Jeg merker nå at jeg får energi av å løpe, tidligere var det motsatt.

Hva gir meg motivasjon?: Løp samme rute for første gang i starten av juni, som da var min første løpetur på 3 år.
Resultat da: 31:58 og gjennomsnittspuls på 158
Resultat i morges: 28:44 og gjennomsnittspuls på 148 :)
IMG_6660.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Ivar
Har selv begynt å jogge denne høsten. 8 år siden sist. Skoa jeg har er ikke allverdens så har lest en del reviews etc og bestilt et par Asics Superblast 2. Noen som erfaring med disse her?
 
Siste mulighet for å sjekke formen på 10k før løpet om to uker, i nye sko og erke-bergensk drittvær, gikk dessverre for hardt ut og stivnet noe i beina. Tok det rolig siste 7-8km, men endte opp med pers allikevel. Tør nesten å håpe på å klare 10k på mindre enn 50min, men ikke helt heller. Noen intervaller og litt lavpuls løping kommende par uker, så kanskje.
 
Startet opp trening mot Valencia Marathon (1. des) forrige uke, og tenkte det muligens er noen som kunne ha interresse av å se hvordan jeg legger det opp.

Forrige uke var som følger:
Mandag: Hviledag
Tirsdag: Rolig løp, 10k
Onsdag: Rolig løp, 12k
Torsdag: Oppvarming, 12 x 1 min i 5k/10k "race pace", med 1 min rolig jogg mellom
Fredag: Hviledag
Lørdag: Oppvarming, 3 x 7 min i rundt 10k "race pace" (litt fortere), med 3 min rolig jogg mellom
Søndag: Rolig langtur, 21k

Følger stort sett Strava's plan til 4 dager i uka, men legger inn en ekstra intervalløkt på lørdager, spesielt i de ukene Strava foreslår "bare" en intervall. De andre ukene kommer jeg til å splitte langturen i helga, og kjøre 10k lørdag og lenger på søndag. Planen er også å få inn en styrkeøkt i uka, men sliter med å finne plass, rett og slett. Det kan fort bli på tirsdager etter roligtur.

Mål for løpet? Tja... Dro skrotten rundt Amsterdam på 2:59 i fjor, men har blitt et år eldre, så kan jeg holde meg omtrent der, så klages det ikke. Har også kjøpt Alphafly 3 i selvlysende gul farge, så det skal også hjelpe litt. :D
 
Startet opp trening mot Valencia Marathon (1. des) forrige uke, og tenkte det muligens er noen som kunne ha interresse av å se hvordan jeg legger det opp.

Forrige uke var som følger:
Mandag: Hviledag
Tirsdag: Rolig løp, 10k
Onsdag: Rolig løp, 12k
Torsdag: Oppvarming, 12 x 1 min i 5k/10k "race pace", med 1 min rolig jogg mellom
Fredag: Hviledag
Lørdag: Oppvarming, 3 x 7 min i rundt 10k "race pace" (litt fortere), med 3 min rolig jogg mellom
Søndag: Rolig langtur, 21k

Følger stort sett Strava's plan til 4 dager i uka, men legger inn en ekstra intervalløkt på lørdager, spesielt i de ukene Strava foreslår "bare" en intervall. De andre ukene kommer jeg til å splitte langturen i helga, og kjøre 10k lørdag og lenger på søndag. Planen er også å få inn en styrkeøkt i uka, men sliter med å finne plass, rett og slett. Det kan fort bli på tirsdager etter roligtur.

Mål for løpet? Tja... Dro skrotten rundt Amsterdam på 2:59 i fjor, men har blitt et år eldre, så kan jeg holde meg omtrent der, så klages det ikke. Har også kjøpt Alphafly 3 i selvlysende gul farge, så det skal også hjelpe litt. :D
Jeg har meldt meg på BCM halvmaraton til våren, så jeg tar notis av hvordan proffene gjør det ja.
 
  • Liker
Reaksjoner: frj