Godt oppsummert dilemma det der. Enn så lenge har Volvoen vist seg å være "gratis" utover service med oljeskift og slitedeleskift til 5-10' per år. Kjørt 215'.
Kjøpskostnad for en 4 år gammel V90XC (med et års garanti igjen og kjørt ca 70'km) er litt lavere enn en ny bil, men besparelsene elbil gir forsvinner.
Så om trent likt regnestykke (med masse antakelser om rentenivå, energipris og restverdi).
Vis vedlegg 377763
Vil jeg kjøre splitter ny id7 fremfor 4 år gammel V90XC/MB E-all terrain?
NEI! Oppfatter de to siste som meget mye bedre biler, selv om jeg ikke har prøvekjørt VW.
Fremdeles er det veldig mye rimeligere å kjøre gammal XC70
Og den økonomiske risikoen ved et eventuelt totalhavari blir mindre og mindre hvert år. Får prøver å overleve 2-3 år til kanskje, så kan jeg heller kjøpe en skokk med Tudors!
Uansett bil så er den store kostnaden verditap. Jo dyrere bil jo større tap. Verditap overgår glatt besparelsene el kan gi.