Bilsnakk

Regnet med det kom noe sånt ja. Jeg er ikke elbilforkjemper, men heller ikke en hater. Elbilpenetrasjonen er ca 25%. Matematikken er enkel hvis man tar på seg objektive briller.
Når det kommer til nybil er det ikke voldsom avstand mellom andre og fjerdeplass på merkestatistikken. Hvordan «blør voldsomt» defineres vet jeg ikke, men at det er ned 8,6% er udiskutabelt. Jeg har ikke sammenlignet med øvrig detaljhandel og kan ikke si noe om det er unormalt sammenlignet med andre bransjer som også er utsatt for konjunktursvingninger.
Jeg er heller ingen elbilforkjemper ;) jeg refererer bare til bekjente som jobber innenfor bransjen - primært nybil. Og de maler et bilde som er ganske forferdelig. De har turnover på bruktbil men nesten ingenting på nytt. Og etterspørselen etter el er dødt med mindre det er dyre biler med ekstremt verditap.
Leste også en artikkel på e24 som tok for seg fjoråret til Bertel O.Steen, husker ikke nøyaktig tallene men det var til å bli uvel av sett fra et forretningsperspektiv. Min subjetive mening er at staten må åpne for valgfrihet igjen ellers vil bilbransjen gå fullstendig i oppløsning. Folk flest vil ikke ha el når det ikke er billig lenger. Det eneste folk flest er lojale mot er lommeboka si - ikke miljøet.
 
Det er nok ikke feil det du sier om nybil. Jeg viser bare til statistikken. Den sier ingenting om ordreinngang. Den sier heller ikke noe om ordrebok eller lager. Samtidig må vi la fremtidige regnskaper vise hvor stygt det blir. De største marginene ligger i ettermarkedet, ikke nybilsalget.
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix og GrimReaper
Jeg kjører elbil for at det er billig,god å kjøre.
2 kW på mila er jo ikke mer enn et par kroner på mila.
Lite vedlikehold. 2år/30.000. Lite som skal byttes…
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: SGG og Todda
Noen enkle tanker om nybilsalget og det som omtales som blodrøde tall i bransjen.

Om bilforhandlerne ikke får solgt bilene de har tatt inn tyder dette på mangelfull innsikt i markedet. De hadde kanskje forventet at tallene skulle vokse videre inn i himmelen etter de siste år med jubelsalg? 2021 blant annet var vel tidenes år for bilforhandlerne?

En av bilforhandlerne sutret for en tid tilbake i lokalavisa om nedgang i etterspørselen av bil i forhold til året før. Det en sløv journalist derimot glemte å spørre om var hva forhandleren syntes om den enorme oppgangen han hadde hatt de siste årene og hvor ufattelig mye penger de hadde tjent. Samme sutring gjaldt også en av båtbutikk-baronene i området som naturligvis aldri hadde tjent så mye penger som de siste 2-3 årene.

At en bransje «blør» er nok relativt og handler ofte mer om tilpasningsdyktighet.

Å sammenlikne med tall fra før 2020 blir nok mest riktig, selv om jeg ikke har giddet å lete opp statistikken for disse årene.
 
En far i klassen til eldstemann flesket til for to år siden og kjøpte en Audi GT RS for 1.2-1.3. Fikk tilbud på 800k i innbytte. Det er smellen sin det.
Mange penger å se forsvinne på to år, men det er vel ikke uvanlig med et verditap på 20-25 % første året og 10-15 % året etter (iallefall ikke på en såpass spesiell bil?)? Da blir 1,2 plutselig 800...

(Bedre å kjøpe Rolex hos Bjerke, bare at de er litt vanskelige å kjøre med, men det anser jeg som et bagatellmessig problem.)
 
Mange penger å se forsvinne på to år, men det er vel ikke uvanlig med et verditap på 20-25 % første året og 10-15 % året etter (iallefall ikke på en såpass spesiell bil?)? Da blir 1,2 plutselig 800...

(Bedre å kjøpe Rolex hos Bjerke, bare at de er litt vanskelige å kjøre med, men det anser jeg som et bagatellmessig problem.)
Men du glemmer visst at hvis du har Rolex kjøpt hos Bjerke så trenger du ikke fin bil for å få damene mo i knærne. Så det regnestykket er bankers!
 
Kjøpte en kina suv i apr. 485.000kr.fikk da 15000 avslag og 30.000 mer i innbytte enn det alle andre forhandlere vil gi.koster i underkant av 700000 ny. . Tilbudt max 405000 i innbytte.bilen er under 3år.synes det er tragisk. Men tydelig de som har det verre… så blir vel ikke noe opel på meg.men har ikke gitt opp enda
 
Kjøpte en kina suv i apr. 485.000kr.fikk da 15000 avslag og 30.000 mer i innbytte enn det alle andre forhandlere vil gi.koster i underkant av 700000 ny. . Tilbudt max 405000 i innbytte.bilen er under 3år.synes det er tragisk. Men tydelig de som har det verre… så blir vel ikke noe opel på meg.men har ikke gitt opp enda
Ikke gi deg! En dag blir det Opel på deg ✌
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel
Trenger ikke å være opel.en av de andre stellantis kassene fungerer også.skal på biltur sørover neste år.vil ha svingseter
 

Vedlegg

  • IMG_0737.jpeg
    IMG_0737.jpeg
    134,7 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Grei anmeldelse dette. Men svingseter er nok prikken over i’n på langtur.

Tenkte helst på den elektriske versjonen.
Skulle hatt litt lengre rekkevidde og litt større motor.
 
Første elbil som er aktuell for oss.
Lang rekkevidde (hytte uten lademulighet og allergisk mot lange stopp på langkjøring), stor plass (hund, skiutstyr, barn, hytte langt unna), 4wd, høyde som går inn i garasjen med skiboks og pris nærmere 500’ enn 1mill.

Meeen, sovner når jeg ser på den. Får bra anmeldelse.

 
En far i klassen til eldstemann flesket til for to år siden og kjøpte en Audi GT RS for 1.2-1.3. Fikk tilbud på 800k i innbytte. Det er smellen sin det.
Verditap er nesten 50% av nypris etter 3 år. Dette er uansett kjøpspris, en Tooooy Rav4 til 700.000 koster 350.000 kr å lease i 3 år. Dvs etter 3 år så leaser du en ny. Da er totalkostnaden etter 6 år 700.000 kr som det er det samme som å kjøpe den ny. Dvs samme kostnad som å kjøpe en ny bil og bruke denne i 6 år og deretter kjøre den til huggern. Å lease bil er billig det :)
 
Verditap er nesten 50% av nypris etter 3 år. Dette er uansett kjøpspris, en Tooooy Rav4 til 700.000 koster 350.000 kr å lease i 3 år. Dvs etter 3 år så leaser du en ny. Da er totalkostnaden etter 6 år 700.000 kr som det er det samme som å kjøpe den ny. Dvs samme kostnad som å kjøpe en ny bil og bruke denne i 6 år og deretter kjøre den til huggern. Å lease bil er billig det :)
Hele poenget med en Toyota er jo å kjøpe og beholde! Leasing er som skapt for tyske premium merker!
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel