Bilsnakk

Har forsøkt å bytte inn en Tang.
Er tilbudt 331-405000.
Kjøpt i april for 485000. Så 80000 av på 4mnd
No offence - men det var vel ikke et kjempelurt valg på kort sikt... Elbilmarkedet ligger nede og blør kraftig. Det er nok svært få som står seg godt på innbytte på kinesisk el. Dessverre verken nå eller i fremtiden er jeg redd. Tysk premium er heller ikke lett å stå seg på og kinabil enda verre.

Jeg har gode kontakter i bransjen og det er helt krise. Se bare på tallene til BOS fra i fjor. De som greier seg best nå er de som greier å levere litt nyere bruktbiler med fossil drivlinje. Jeg har en Toyota Landcruiser selv jeg vurderer å bytte inn og jeg blir tilbudt mer i innbytte for den nå enn da jeg kjøpte den for et år siden. EQC'en jeg kjøpte til datteren min før jul orker jeg ikke tenke på en gang så den får hun bare ha til det ikke er mer igjen av den :D ( enda den fikk jeg billig!!)
 
Tror hele bilbransjen blør.savner litt fossil.Elbil er ikke fremtiden alene.er for dyrt.
Har prøvd flere steder på innbytte.Trodde bransjen var salgskåt.Men ikke om man har innbytte. de er vel redde for å brenne seg da Tesla skaper uro i bruktmarkedet også….

Jeg får se.
 
Av ukjente årsaker hadde jeg strøket ID4 fra lista, men ser at jeg må ta en ny titt. Fremstår som en god deal.

Har sett på Y utelukkende grunnet bagasjeromstørrelse.

Obs!
Ikke se på bagasjeromstørrelse! Se på bilens nyttelast. Det er lite nytte med "flere hundre liter i bagasjerom og frunc' om bilen ikke har vekt tilgjengelig. På mange biler er det bare mulig å fylle bagasjerommet med oppblåste ballonger.

Se på bilens vognkort. Totalvekt minus egenvekt er det du kan fylle bilen med.

Egenvekt er bilen (billigste og letteste utgaven) og din vekt (75 kilo). Differansen mellom Egenvekt og totalvekt Nyttelast. Det er denne du må leve med, og egentlig ikke får fasit på før du blir stoppet i kontroll.

I praksis betyr dette at om du veier mer enn 75 kilo spiser du av nyttelasten. Nyttelasten blir også redusert av større felger, finere og tyngre seter, hengerfeste, og annet utstyr som blir montert. Dette gjenspeiles ikke i vognkortet. Dermed vet du ikke sikkert hva DIN bil veier.

Så kommer de fire passasjerer du skal ha med. For bilen er vel registrert for fem? Er dere fem mannfolk på 100 kilo så kan du se om det er mulighet for å ta med en ekstra klokke på turen....

8- )
 
  • Liker
Reaksjoner: Audjoh
Jeg har vært i markedet over sommeren(3 mdr) for nyere moro-bil. De beste tilbud har faktisk kommet fra merkeforhandler, viker som de har litt mer fingeren på pulsen. Mitt inntrykk er at kvalitet med garanti og full historie koster, men de blir faktisk solgt. Det er veldig mye søppel/dårlige biler på Finn til helt urealistisk høye pris spesielt fra private og de blir heller ikke solgt!
 
Obs!
Ikke se på bagasjeromstørrelse! Se på bilens nyttelast. Det er lite nytte med "flere hundre liter i bagasjerom og frunc' om bilen ikke har vekt tilgjengelig. På mange biler er det bare mulig å fylle bagasjerommet med oppblåste ballonger.

Se på bilens vognkort. Totalvekt minus egenvekt er det du kan fylle bilen med.

Egenvekt er bilen (billigste og letteste utgaven) og din vekt (75 kilo). Differansen mellom Egenvekt og totalvekt Nyttelast. Det er denne du må leve med, og egentlig ikke får fasit på før du blir stoppet i kontroll.

I praksis betyr dette at om du veier mer enn 75 kilo spiser du av nyttelasten. Nyttelasten blir også redusert av større felger, finere og tyngre seter, hengerfeste, og annet utstyr som blir montert. Dette gjenspeiles ikke i vognkortet. Dermed vet du ikke sikkert hva DIN bil veier.

Så kommer de fire passasjerer du skal ha med. For bilen er vel registrert for fem? Er dere fem mannfolk på 100 kilo så kan du se om det er mulighet for å ta med en ekstra klokke på turen....

8- )
Hei, det sikreste er å finne en trafikkstasjon med vekt tilgjengelig. Jeg kjøpte en ny MB C250 4M for noen år siden. Bilen var topputstyrt og skulle veie ca 1600 kg. Når jeg kjørte den på vekten veide den ca 2000 kg med kun sjåfør. Nå er jeg litt for tung selv, men det er ikke i størrelsen 400 kg :). Samme vektforhold ble også opplyst i en biltest av tilsvarende bil.
 
  • Wow
Reaksjoner: Grendel
Er det gjengs med rabatter ved kjøp av ny bil hos merkeforhandler?

I dette tilfellet gjelder det et mulig kjøp av Tesla Y som familiebil.

Som flere her skriver så er det mulig å oppnå svært gode rabatter hos mange merkeforhandlere, kanskje med unntak av hos Tesla som aldri gir rabatter utover allerede gode priser. Jeg fikk over 130k i rabatt på Solterraen jeg kjøpte i februar i år og betalte under 450k for komplett bil med alt utstyr. Samtidig ser jeg at diesel - BMW en vi også eier selges for mer på Finn.no i dag enn da vi kjøpte den for to år siden, så det ser ut til å bli et hyggelig bilregnskap. Bilbransjen er på mange måter i krise og mange forhandlere går med store tap. Unntaket er kanskje Toyota og Lexus som fortsatt selger ok med biler i forhold til tidligere år.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Audjoh
Som flere her skriver så er det mulig å oppnå svært gode rabatter hos mange merkeforhandlere, kanskje med unntak av hos Tesla som aldri gir rabatter utover allerede gode priser. Jeg fikk over 130k i rabatt på Solterraen jeg kjøpte i februar i år og betalte under 450k for komplett bil med alt utstyr. Samtidig ser jeg at diesel - BMW en vi også eier selges for mer på Finn.no i dag enn da vi kjøpte den for to år siden, så det ser ut til å bli et hyggelig bilregnskap. Bilbransjen er på mange måter i krise og mange forhandlere går med store tap. Unntaket er kanskje Toyota og Lexus som fortsatt selger ok med biler i forhold til tidligere år.
Toyota og Lexus selger fortsatt bra. Men det skyldes nok i all hovedsak at var litt forut sin tid og ikke kastet seg på elbølgen. De leverer bare én elmodell og den skal de vel fase ut tror jeg.
De tyske fabrikantene har jo tatt poenget nå og går tilbake på elbilsatsingen over hele fjøla, men det tar nok noe tid før de er tilbake på hesten igjen. De skjønte vel at de ikke kunne leve av å bare selge biler i Norge.
Mercedes har allerede varslet at de skal satse milliarder på fossilteknik de neste årene og Audi var første til å varsle at de snur båten.
Alle oddetallsmodellene til Audi blir fossile fremover mens partallsmodellene skal være el. Så det er gudskjelov et skifte i horisonten for oss som er glad bil.
 
Hei, det sikreste er å finne en trafikkstasjon med vekt tilgjengelig. Jeg kjøpte en ny MB C250 4M for noen år siden. Bilen var topputstyrt og skulle veie ca 1600 kg. Når jeg kjørte den på vekten veide den ca 2000 kg med kun sjåfør. Nå er jeg litt for tung selv, men det er ikke i størrelsen 400 kg :). Samme vektforhold ble også opplyst i en biltest av tilsvarende bil.

Og så når NAF anbefaler at en familiebil bør ha nyttelast på 480 kilo (et krav som ikke mange biler kan innfri) så kan du raskt sitte igjen med å kunne ta med en kamerat på tur i bilen. (Forutsatt at han ikke har Panerai med stållenke...)

8

(PS: Smart å svinge innom en trafikkstasjon og få bilen veid. Det er ikke alle som gjør det. Nå har du dokumentert at en vellutstyrt bil kan ha 400 kg med utstyr. At det kan være så mye er nok noe de færreste er klar over!)
 
Toyota og Lexus selger fortsatt bra. Men det skyldes nok i all hovedsak at var litt forut sin tid og ikke kastet seg på elbølgen. De leverer bare én elmodell og den skal de vel fase ut tror jeg.
De tyske fabrikantene har jo tatt poenget nå og går tilbake på elbilsatsingen over hele fjøla, men det tar nok noe tid før de er tilbake på hesten igjen. De skjønte vel at de ikke kunne leve av å bare selge biler i Norge.
Mercedes har allerede varslet at de skal satse milliarder på fossilteknik de neste årene og Audi var første til å varsle at de snur båten.
Alle oddetallsmodellene til Audi blir fossile fremover mens partallsmodellene skal være el. Så det er gudskjelov et skifte i horisonten for oss som er glad bil.
Hei, dette kan jo ikke stemme. I følge norske politikere og nettsider som Broom, elbil24 osv så lages det kun elbiler. Alle bilene som lages nå er skapt for norske forhold. Så kunder og impotører er ikke klar over at f.eks Golf produseres lengre ;)
 
Hei, dette kan jo ikke stemme. I følge norske politikere og nettsider som Broom, elbil24 osv så lages det kun elbiler. Alle bilene som lages nå er skapt for norske forhold. Så kunder og impotører er ikke klar over at f.eks Golf produseres lengre ;)
Nei, den norske staten vil helst at Ola Dunk ikke skal vite at det fortsatt finnes vanlige biler. Men bilbransjen kommer til å tvinge fossilt tilbake, ellers er det kroken på døra for mange tusen arbeidsplasser. Bilbransjen tåler ikke flere år som dette. Eventuelt så må regjeringen klasse på insentiver igjen så folk gidder å bruke penger på el. For det er vel en gang for alle bevist nå at elbil ikke handler om miljø, det handler om lommeboka til vanlige folk.
 
Nei, den norske staten vil helst at Ola Dunk ikke skal vite at det fortsatt finnes vanlige biler. Men bilbransjen kommer til å tvinge fossilt tilbake, ellers er det kroken på døra for mange tusen arbeidsplasser. Bilbransjen tåler ikke flere år som dette. Eventuelt så må regjeringen klasse på insentiver igjen så folk gidder å bruke penger på el. For det er vel en gang for alle bevist nå at elbil ikke handler om miljø, det handler om lommeboka til vanlige folk.
Jeg kjenner ikke EN person som har kjøpt dildobil pga miljø. Håper bare at min 540i går opp et par Rolexer i løpet av et par år :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og GrimReaper
Jeg kjenner ikke EN person som har kjøpt dildobil pga miljø. Håper bare at min 540i går opp et par Rolexer i løpet av et par år :)
Skal ikke se bort i fra at den står seg mer enn godt ihvertfall :)
Og det må gjerne finnes elbil for pendlere og drøvtyggere, men la det for guds skyld være rom for å kunne velge selv. Ingen liker å bli påtvunget noe.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og DJ41
Jeg registrerer at det er mange bastante utsagn her. Gjennom livet har jeg lært at alt ikke er svart hvitt. Nedgangen i registreringer (ikke ordreinngang) ut juli er 8,6% sammenlignet med fjoråret. Andel eierskifter er opp 3%. Dvs at det er økende fsrt i bruktbilmarkedet. Dette er drevet av eierskifte på elbiler. Hvor mye rabatter som er gitt på nye biler i 2024 sammenlignet med 2023 vet jeg ikke.

Fasiten på registreringer ser slik ut

IMG_3023.png
IMG_3022.png
 
Jeg registrerer at det er mange bastante utsagn her. Gjennom livet har jeg lært at alt ikke er svart hvitt. Nedgangen i registreringer (ikke ordreinngang) ut juli er 8,6% sammenlignet med fjoråret. Andel eierskifter er opp 3%. Dvs at det er økende fsrt i bruktbilmarkedet. Dette er drevet av eierskifte på elbiler. Hvor mye rabatter som er gitt på nye biler i 2024 sammenlignet med 2023 vet jeg ikke.

Fasiten på registreringer ser slik ut

Vis vedlegg 377607Vis vedlegg 377608
Det er helt naturlig at statistikken på brukt el er høy, alt av elbil får man jo kastet etter seg mer eller mindre nå. Forhandlerne er desperate etter turnover. Så hvis man liker el så er det jo julaften å være i markedet nå.
Nybilmarkedet blør voldsomt, det tror jeg vi alle er enige om. Og veldig mye av fossilt bruktbil har blitt eksportert ut av landet før regjeringen stengte det smutthullet også. Så andelen kurrant fossil er relativ dyrt og smalt nå.
 
Regnet med det kom noe sånt ja. Jeg er ikke elbilforkjemper, men heller ikke en hater. Elbilpenetrasjonen er ca 25%. Matematikken er enkel hvis man tar på seg objektive briller.
Når det kommer til nybil er det ikke voldsom avstand mellom andre og fjerdeplass på merkestatistikken. Hvordan «blør voldsomt» defineres vet jeg ikke, men at det er ned 8,6% er udiskutabelt. Jeg har ikke sammenlignet med øvrig detaljhandel og kan ikke si noe om det er unormalt sammenlignet med andre bransjer som også er utsatt for konjunktursvingninger.