Så var det min tur. Artig tråd. Gleder meg til å lese den hver dag.
Jeg har hatt sansen for klokker så lenge jeg kan huske, men interessen tok vel av sånn i årsskiftet 2018-2019. Før dette har jeg stort sett hatt en digital casio på armen eller min gamle trofaste quartz seiko premier.
Som en liten digresjon så vurderte jeg å kjøpe en ny grønn submariner i 2007 isj. Jeg syntes den var skamtøff, men jeg endte opp med å konkludere at det var litt for råflott og dyrt med en klokke til 40-50K LOL. Strengt tatt så hadde jeg vel ikke råd heller.
Det er i alle fall dykkerklokker som ligger mitt hjerte nærmest. Slik har det vært helt siden Ole-Johnny kom i tilbake etter juleferien i tredje klassen med et japansk dykkerur på armen. Den hadde roterbar bezel og kunne dykkes med til over hundre meter. Det var det tøffeste jeg noen gang hadde sett. Kanskje bortsett ifra naboen sin kawasaki Z1300 som hadde speedometer som gikk til over 250km/t.
Jeg har kjøpt og solgt mye de siste fem årene. Noen gode kjøp og mange dårlige. Etter hvert så har både kunnskapen og interessen snevret seg inn. Samlingen min er nå konsentrert om seiko dykkerklokker pre-quartz og da kun de som er rated til 150m dybde. De andre klokkene jeg har er ikke en del av ‘’samlingen’’ De er bare bruksgjenstander og kuriositeter. Jeg vil at eksemplarene mine skal være godt brukt, men da med penest mulig skive og visere. Utvendige bruksspor er bare sjarmerende. De må ikke være så pene at man ikke tør å bruke de.
Så her er samlingen i stigende rekkefølge fra eldst til nyest isj.
Seiko ‘’62mas’’ 6217-8001 produsert i 1966
Seiko sitt første dykkerur. Dette eksemplaret gikk i arv fra en gammel norsk urmaker til hans barnebarn. Det hadde lagt i en skuff siden åttitallet og stod fullstendig i syv steiner. Urverket var vannskadet og klokken manglet krone. Eieren ville ha tips på klokkeriet om hvem som kunne reparere noe slikt. Jeg henvendte han til et par urmakere og sa at han gjerne måtte gi en lyd hvis han ville selge. Han tok kontakt igjen etter at par måneder og vi ble enig om en fornuftig pris. Lucky me.
Jeg har en fast hobbyurmaker i Bodø som er svært dyktig. Han gjorde et fantastisk arbeid med restaurering og klokken er nå godt fungerende.
Seiko ‘’slimwillard’’ 6105-8009 produsert i 1968
Seiko sitt andre dykkerur. (hvis vi ser bort fra urene for bruk med blandingsgass). Uten tvil favoritten min i samlingen. I utgangspunktet er ikke disse så vanskelig å oppdrive, men dette uret er produsert på dainiseikosha fabrikken. Samme fabrikken som produserte king-seiko. De pleide ikke produsere dykkerur, men for å hjelpe seikosha fabrikken så produserte de noen batcher. Disse kjennetegnes spesielt med bruk av annen tritium lume som gir den flotte tobakksgule fargen.
Dette eksemplaret byttet jeg til meg hos en en pensjonert jagerflypilot på østlandet mot en japansk takamine gitar. Piloten hadde huset fullt av gamle rolexer og såg ikke helt hvordan seikoen passet inn i sin samling. Jeg hadde ikke det problemet. Etter en kjapp tur til Bodø så tikker og går klokken helt eksemplarisk.
Seiko ‘’captain Willrad’’6105-8110 produsert i 1971
Andre generasjons 150m seikodiver, men med ‘’ny’’ kasseform. Solid eksemplar i god mekanisk stand. Lumen hadde dessverre blitt svart og jeg tok en sjefsavgjørelse og gikk for full relume på skive og visere. Resultatet ble svært bra. Denne blir kanskje likevel skiftet ut i nær framtid. Perfekt bruksvintage, men pga relume så er ikke samlegleden/verdien like stor.
Seiko ‘’Turtle’’ 6306-7001 produsert i 1978
Seiko sitt tredje generasjons fritidsdykkerur. Populært kalt turtle. Dette er dykkerklokken som fremstår som mest toolish. Denne tar med seg den robuste og behagelige kasseformen fra cpt.willard men med noen endringer. Bl.a. annet så øker reimbredde fra 19 til 22mm. Kronen har og blittt oppgradert til skrukrone. Urverket er svært robust og med litt kjærlighet så har du en evighetsmaskin. Seiko gikk bort ifra de kostbare polerte indeksene og over til printede skiver. Klokken fremstår derfor mer som et dykkerverktøy enn sine forgjengere. Alle o-ringene er enkle å skifte og disse klarer uten problem å bestå trykktester. Skal du bare ha ett vintage seiko dykkerur så er det turtle du vil ha. (gammel da, de nye er tøyseklokker)
6306 var produsert for det japanske markedet. I motsetning til 6309 (eksport modellene) så har 6306 hacking og et par extra juveler.
Seiko ‘’scubapro 450’’ 6306-7001 produsert i 1976
Samme som forrige men i ganske sjelden utgave. Scubapro som var/er en dykkeutstyr leverandør kjøpte opp noen batcher med 6306 turtle og solgte de via sin postordrekatalog med scubapro logo på skiven. Vanskelig og kostbar å oppdrive i god stand. Spesielt ifra første produksjonsår slik denne er.
Seiko ‘’Brian May’’ 7548-7010 fra 1985
Ingen regel uten unntak. Dette er fjerde generasjons seiko fritidsdykkeur og er hverken mekanisk eller 150m. Jeg velger likevel å inkludere denne i samlingen. Jeg måtte ha en vintage seiko quartz diver og da måtte det selvfølgelig være en 7548. Samme skive og visere som turtle men med ny kasseform. 7548 quartz urverket er 80% mekanisk identisk til 6306. Det er uten tvil det mest servicevennlige og robuste quartz verket seiko har produsert. 7010 utgaven har i tillegg skrudd glass og derfor 50m ekstra dybde i forhold til 7000 utgaven. Dette er forgjengeren til SKX designet som mange har en forkjærlighet til. Selv skjønner jeg ikke at folk betaler så mye for nye og uinteressante ur når du kan få gamle og bedre for omtrent samme pris.
Jeg må for så vidt ha meg en 7549 tuna etter hvert også…
Seiko Marinemaster SBDX001
Selv om seiko utvilsomt var best i gamle dager, så hender det at de smeller til med noe kjøpeverdig likevel. Marinemasteren er et strålende eksempel på dette. En moderne klassiker som kom ut i år 2000 og ble produsert omtrent uendret frem til 2018. Denne kommer til å bli et fremtidig samlerobjekt. Alt stemmer på mm300. Fantastisk urverk, udødelig design (moderne take på 6159), bunnsolid konstruksjon. Bølletøff mannediver.
Jeg har ikke tall på hvor mange marinemastere jeg har hatt i hende. Det har nok rundet et tosifret antall. Fullstendig bipolar klokkeAD/HD når det kommer til marinemaster for min del.
Denne er i nydelig tilstand og jeg fikk den importert fra indonesia da det er full mm300 tørke i japan nå for tiden. Og denne gangen blir den ikke solgt igjen
Seiko SAGH007 Brightz Phoenix
Jeg har lenge vurdert å anskaffe en mekanisk kronograf. Helst en speedy pro, men de siste års prisstigning byr meg kraftig imot. Valget falt derfor på denne neovintage seiko kronografen med 6S37 urverk.
Seiko lagde noen fantastig gode fullintegrerte kronografer på 60 og 70 tallet, men så slutter mer eller mindre historien der. Alle kronoene seiko selger nå er opphypede modulære krono verk. Ganske uinteressante greier altså. (grand seiko inkludert(bortsett fra spring drive da(men de er kvasi quartz)))
Unntaket er JDM klokkene med 6S urverk som ble produsert på 2000 tallet. Disse hadde litt samme oppbygning som 8L serien men er fullintegrerte høykvalitets kronografurverk.
Dessverre så var verkene for kostbare å bygge så seiko solgte patentet til Tag Heuer (som btw prøvde å markedsføre verkene som sine egne inhouse urverk kalt 1887).
Denne er kul nok. Skulle svært gjerne hatt et lenkeledd til, noe som ikke er hyllevare. Den aller gjeveste seikoen med 6S verk er likevel utvilsomt den limiterte flightmasteren SBDS003. Her snakker vi grail.
Denne går nok videre på sikt hvis jeg finner en mer interessant krono.
Rolex two-tone Submariner 126613LN
Ja, hva kan vi si. Alle trenger en beater. Forfengeligheten er større enn kjønnsdriften. Denne blir stort sett brukt hver dag.
Sett bort fra hypen så er vel kanskje submariner likevel verdens beste dykkerur. Er ikke mye å utsette på disse, bortsett fra prisen kanskje.
Har litt andre også, og noe på vei inn samt på vei ut. Men det får være godt nok dette her