* K L O K K E S T A F E T T E N 3*

@Ban Takk for en flott presentasjon av veldig fine klokker. Jeg synes alt maset om størrelse på klokker bare er noe tull. Det finnes ikke noe fasit på hva som er rett størrelse. Her må man kjenne på hva som er rett for en selv. Selv foretrekker jeg også klokker fra 40 mm. og oppover. Min favoritt i samlingen din er utvilsomt GO. Det er en klassiker som alltid hever enhver samling. Kult at du prøver Panerai, jeg synes absolutt du skal gå for en klassiker i 47 mm.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban, seiltid og Bgo80
Takk for nok et flott initiativ. Det er bra med litt aktivitet og jeg håper det blir mye spennende lesing og ikke minst så ser jeg frem til konstruktive tilbakemeldinger. Så håper jeg jo også på at noen setter pris på min samling.

Siden det har vært litt endringer siden sist så tenker jeg det er naturlig med litt kommentarer rundt endringene uten at jeg dveler alt for mye med de klokkene som ikke er hos meg lenger. Tradisjon tro så er noen savnet og noen er mindre savnet og som alltid er tvilen der; gjorde jeg det riktige byttet? Burde jeg beholdt den allikevel? Men slik er det alltid. Regner med at noen kjenner seg igjen

Først og fremst så er jeg fornøyd med at «samlingen» er redusert fra 7 til 5 klokker. Verdien av den er vel omtrent lik, men det var et mål å redusere antallet. 2 av klokkene jeg har nå hadde jeg også i klokkestafettens første runde. Det betyr 5 ut og 3 inn. (Jeg var altså ikke helt ferdig med flippingen…..)

De klokkene som fortsatt er her er Heuer «Luftforsvaret» og Glashutte Original Panomatic Lunar XL, på disse så blir det litt «copy-paste» fra forrige runde, til «glede for nye lesere».



Heuer «Luftforsvaret»

Vis vedlegg 381417

Luftforsvaret er mitt vintage-alibi og ikke minst er dette min birthyear-klokke. 1974 er det magiske året og sammen med matchende nummer på kassen står dette årstallet gravert inn på baklokket. Klokken kan selvfølgelig (sannsynligvis) være eldre men det at den ble satt i tjeneste samme året som jeg ble født er godt nok for meg. Birthyear-klokke har ikke vært noe jeg har hatt så veldig fokus på, men da denne dukket opp så var jeg solgt. Klassisk pilot-kronograf med norsk historie, perfekt birthyear. Klokken er pen, men bærer preg av bruk slik man kan forvente av en klokke som (antagelig) har vært i operativ tjeneste. Viserne er malt på et eller annet tidspunkt og jeg har vært inne på tanken om å prøve å skaffe et nytt sett med riktige visere, men kanskje er disse malte viserne en del av sjarmen? Disse klokkene ble vel ikke akkurat tatt med til urmaker når de var i tjeneste, det satt vel heller noen i forvaret og byttet og reparerte det som trengtes. Jeg har prøvd å finne ut mer om historien til min klokke, men har slitt litt med å komme tilbake til historien fra forsvaret. Jeg må prøve å komme til bunns i dette!



Glashutte Original Panomatic Lunar XL

Vis vedlegg 381419
Vis vedlegg 381420

Som jeg skrev i min utboxing ( https://www.tidssonen.no/forum/threads/unboxing-romantisk-tysker.72408/) har jeg vært fasinert av disse asymmetriske klokkene fra før jeg ble skikkelig bitt av klokkebasillen. Dette er vel også min eneste «penklokke», samtidig som den på ingen måte er kjedelig som enkelte dressur kan ha en tendens til å være, panoramadato og månefase er flotte komplikasjoner. Selve prikken over i’en finner man på baksiden. Nydelig dekorert og finishiert. Rett og slett en klokke jeg blir glad av å ha på hånden.



Certina DS PH1000m

Vis vedlegg 381421


Dette er den første nye etter forrige runde. Jeg hadde en Certina DS Super PH500, men som jeg var inne på i forrge runde så var det «1000m» jeg hadde mest lyst på. Så da ble det den. Ikke så mye mer å si om denne annet at jeg ser for meg denne som min sommerklokke i fremtiden. Tøff med mesh og kanskje litt sprekere enn de mer klassiske klokkene med mørk skive som ellers er å finne i boksen.



Panerai 1028

Vis vedlegg 381423
Vis vedlegg 381424

Jeg har lenge hatt lyst på Panerai. Merkelig at det har tatt så lang tid for Panerai er jo utrolig kult Jeg har jo en forkjærlighet for Italia, italiensk kultur, italiensk mat og vin etc og ikke minst italienske biler. Men kanskje blir det med Panerai som med italiensk bil; det har aldri blitt noe av, før nå! (Så kanskje det blir bil også…). Det var veldig tilfeldig at det ble nettopp denne. 42mm og stållenke var ikke helt det jeg så for meg når jeg først skulle ha Panerai. Men da en hyggelig TS’er tilbød bytte mot både Speedy og Ingy (+ litt cash min vei) var jeg solgt. (Akkurat salget av den Ingenieuren er vel det jeg er mest usikker på om var så lurt..) Selv om jeg tenkte at min første Panerai gjerne kunne være opptil 47mm så synes jeg faktisk ikke at 42mm blir lite. Fin blå skive med sandwich dial er det også og ikke minst så liker jeg symmetrien i denne modellen. Jeg liker at den ikke har «9» når den har small seconds og dato er også praktisk. Lenke er fortsatt ikke det jeg liker best på Panerai, men det er jo veldig praktisk å ha som en variasjon og lenken er dessuten veldig behagelig med sine små ledd. WR på 100m er også helt innafor. Panerai er kommet for å bli, men vi får se om det blir denne eller en annen. Jeg har nok fortsatt ikke slått fra meg en litt større modell og gjerne med manuelt opptrekk. (Kanskje en 233, 372 eller det som akkurat nå er min favoritt: 422)



Grand Seiko SBGJ237

Vis vedlegg 381425
Vis vedlegg 381427

Dette er det nyeste tilskuddet til samlingen, men denne har ikke kommet inn som en «tilfeldighet». Denne har jeg hatt lyst på en stund og jeg har ved et par anledninger tidligere prøvd å få kjøpt meg en slik uten at jeg har kommet helt i mål av forskjellige grunner. Denne gangen ble jeg enig med en lokal (og veldig hyggelig) klokkeentusiast i «mitt område» om et bytte mot en GS SBGA229 som jeg hadde en relativt kort periode etter et bytte mot min tidligere MM300 (Så da har dere en link til tidligere presentasjon).

Jeg tenker noen ganger på hvilken klokke jeg skulle hatt hvis jeg bare skulle hatt en klokke. Ingen av de 4 andre klokkene jeg har hadde vært aktuelle i hvert fall. Jeg har tenkt at en diver med lenke nok hadde vært det mest aktuell (jeg har tidligere hatt flere divere som absolutt kunne fylt denne rollen) men også IWC Ingenieur (men helst en litt mindre enn min tidligere ME) og min høyt savnede Tudor North Flag kunne vært aktuelle. Den må i hvert fall ha lenke, ha en brukbar WR og være «sporty».

Akkurat nå så tenker jeg at denne GS’n nærmer seg den perfekte «one-watch» (jeg er åpen for at jeg kan endre mening i fremtiden…). Den har noe ekstra over seg som hever den over mange litt traustere «dagligklokker». Finishen er veldig bra som man forventer av en GS og den tofargede beselen under safirglass gir den et flott uttrykk. Klokken ser veldig bra ut fra mange vinkler og en liten detalj som jeg liker veldig godt er hvordan klokken skrår inn igjen ned mot håndleddet. WR på 200m er mer enn godt nok, GMT er kjekt (selv om jeg sjelden beveger meg over i andre tidssoner) og så gir jo 36000 bpm en fin glidende sekundviser og en følelse av at urverket er noe ekstra spesielt. Selv om min forrige GS med Spring Drive var mer nøyaktig så er det noe spesielt med Hi Beat. 44mm er kanskje stort for noen, men for meg føles det veldig bra. Tykkelsen på ca 14mm høres tykt ut, men er helt greit på en såpass stor klokke.

Det ble mye om denne GS’n, men så er det også min siste ervervelse og den klokken jeg for tiden bruker desidert mest. Det er jo kanskje den perfekte «daily wearer» (men kanskje ikke «beater»). Her er det bare og komme med innsigelser! Noen vil kanskje mene den er for stor eller for «glossy» og kanskje noen har innvendinger til lenken?



«De andre»

Vis vedlegg 381428

Det var det! Eller det vil si nesten. Jeg sa at samlingen bestod av 5 klokker, men så har jeg jo noen klokker til, nærmere bestemt 5. En Tissot Kronograf, som var min første «fine» klokke som jeg fikk av mine foreldre i 1997 og tre plastikklokker. G-shock (ikke av den kule typen) og 2*Swatch. Jeg måtte jo teste ut disse hype-klokkene jeg også. I tillegg så fikk jeg nylig en Omega av min far, som tilhørte min bestefar. Her snakker vi vel 50-tallet? Veldig morsomt med arvegods. Denne blir nok stort sett liggende i boksen, men jeg skal prøve å få brukt den litt til pent

Vis vedlegg 381429



Fremtiden og grails

Forrige gang så skrev jeg litt om fremtiden og grails og selv om jeg da også var rimelig fornøyd med tingenes tilstand så endrer ting seg fort. Det gjelder vel nå også. Ingen store planer, men plutselig så dukker det opp noe.

Sist så skrev jeg at jeg kunne tenkt meg en Panerai, den er nå i boksen, men som jeg skrev ovenfor så kan det være at denne blir tradet mot annen modell. Jeg nevnte også Reverso eller en Blancpain FF. Fine klokker! Reverso har jeg vel ikke tenkt så mye på siden sist, men Blancpain FF har absolutt vært i tankene. No rad eller milspec hadde vært fint og jeg telte veldig på knappene på en viss Hodinkee versjon med lenke som var til salgs her inne. Jeg har nok også tenkt litt på Rolex…og siden «hypen er over» og jeg er superoptimist så var jeg i kontakt med en viss AD for å høre om muligheten for en Pepsi, men hypen var visst ikke helt over GO Seventies Chronograph er også en liten favoritt og så er det så mange flere :oops:

Min Grail er vel fortsatt en ALS Datograph i hvitt gull med sort skive, men jeg er vel hverken nærmere eller lenger unna en slik!

Takk for oppmerksomheten.
Nok en fin og variert samling!
Selv om jeg er Rolex-fan så gleder det meg å se Rolex-fri samlinger her. TS har innimellom blitt kalt Rolex-sonen (eller lignende), som er dumt. Mangfold er alltid bra!

Syns du skal bytte ut PAM-en i en skikkelig PAM;) Men PAM på lenke er dødsfett!

Skikkelig misunnelig på Heuer-en! Når jeg først nå skikkelig misbruker ordet skikkelig så vil jeg påstå at den der er en skikkelig (!) vintage - som jeg savner i min samling om dagen.
 
Nok en fin og variert samling!
Selv om jeg er Rolex-fan så gleder det meg å se Rolex-fri samlinger her. TS har innimellom blitt kalt Rolex-sonen (eller lignende), som er dumt. Mangfold er alltid bra!

Syns du skal bytte ut PAM-en i en skikkelig PAM;) Men PAM på lenke er dødsfett!

Skikkelig misunnelig på Heuer-en! Når jeg først nå skikkelig misbruker ordet skikkelig så vil jeg påstå at den der er en skikkelig (!) vintage - som jeg savner i min samling om dagen.
Da kommer du til å bli skuffet over min presentasjon… som blir et Rolex-sonen innlegg :)
Men liker veldig godt samlingene som har blitt presentert til nå, godt å se annet en de såkalte «vanlige merkene» å!
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: seiltid og Genta
Så var det min tur. Artig tråd. Gleder meg til å lese den hver dag.

Jeg har hatt sansen for klokker så lenge jeg kan huske, men interessen tok vel av sånn i årsskiftet 2018-2019. Før dette har jeg stort sett hatt en digital casio på armen eller min gamle trofaste quartz seiko premier.

Som en liten digresjon så vurderte jeg å kjøpe en ny grønn submariner i 2007 isj. Jeg syntes den var skamtøff, men jeg endte opp med å konkludere at det var litt for råflott og dyrt med en klokke til 40-50K LOL. Strengt tatt så hadde jeg vel ikke råd heller.

Det er i alle fall dykkerklokker som ligger mitt hjerte nærmest. Slik har det vært helt siden Ole-Johnny kom i tilbake etter juleferien i tredje klassen med et japansk dykkerur på armen. Den hadde roterbar bezel og kunne dykkes med til over hundre meter. Det var det tøffeste jeg noen gang hadde sett. Kanskje bortsett ifra naboen sin kawasaki Z1300 som hadde speedometer som gikk til over 250km/t.

Jeg har kjøpt og solgt mye de siste fem årene. Noen gode kjøp og mange dårlige. Etter hvert så har både kunnskapen og interessen snevret seg inn. Samlingen min er nå konsentrert om seiko dykkerklokker pre-quartz og da kun de som er rated til 150m dybde. De andre klokkene jeg har er ikke en del av ‘’samlingen’’ De er bare bruksgjenstander og kuriositeter. Jeg vil at eksemplarene mine skal være godt brukt, men da med penest mulig skive og visere. Utvendige bruksspor er bare sjarmerende. De må ikke være så pene at man ikke tør å bruke de.

Så her er samlingen i stigende rekkefølge fra eldst til nyest isj.



Seiko ‘’62mas’’ 6217-8001 produsert i 1966

Seiko sitt første dykkerur. Dette eksemplaret gikk i arv fra en gammel norsk urmaker til hans barnebarn. Det hadde lagt i en skuff siden åttitallet og stod fullstendig i syv steiner. Urverket var vannskadet og klokken manglet krone. Eieren ville ha tips på klokkeriet om hvem som kunne reparere noe slikt. Jeg henvendte han til et par urmakere og sa at han gjerne måtte gi en lyd hvis han ville selge. Han tok kontakt igjen etter at par måneder og vi ble enig om en fornuftig pris. Lucky me.

Jeg har en fast hobbyurmaker i Bodø som er svært dyktig. Han gjorde et fantastisk arbeid med restaurering og klokken er nå godt fungerende.

62mas2.JPG



Seiko ‘’slimwillard’’ 6105-8009 produsert i 1968

Seiko sitt andre dykkerur. (hvis vi ser bort fra urene for bruk med blandingsgass). Uten tvil favoritten min i samlingen. I utgangspunktet er ikke disse så vanskelig å oppdrive, men dette uret er produsert på dainiseikosha fabrikken. Samme fabrikken som produserte king-seiko. De pleide ikke produsere dykkerur, men for å hjelpe seikosha fabrikken så produserte de noen batcher. Disse kjennetegnes spesielt med bruk av annen tritium lume som gir den flotte tobakksgule fargen.

Dette eksemplaret byttet jeg til meg hos en en pensjonert jagerflypilot på østlandet mot en japansk takamine gitar. Piloten hadde huset fullt av gamle rolexer og såg ikke helt hvordan seikoen passet inn i sin samling. Jeg hadde ikke det problemet. Etter en kjapp tur til Bodø så tikker og går klokken helt eksemplarisk.
slimwilly.jpg





Seiko ‘’captain Willrad’’6105-8110 produsert i 1971

Andre generasjons 150m seikodiver, men med ‘’ny’’ kasseform. Solid eksemplar i god mekanisk stand. Lumen hadde dessverre blitt svart og jeg tok en sjefsavgjørelse og gikk for full relume på skive og visere. Resultatet ble svært bra. Denne blir kanskje likevel skiftet ut i nær framtid. Perfekt bruksvintage, men pga relume så er ikke samlegleden/verdien like stor.

6105will.JPG


Seiko ‘’Turtle’’ 6306-7001 produsert i 1978

Seiko sitt tredje generasjons fritidsdykkerur. Populært kalt turtle. Dette er dykkerklokken som fremstår som mest toolish. Denne tar med seg den robuste og behagelige kasseformen fra cpt.willard men med noen endringer. Bl.a. annet så øker reimbredde fra 19 til 22mm. Kronen har og blittt oppgradert til skrukrone. Urverket er svært robust og med litt kjærlighet så har du en evighetsmaskin. Seiko gikk bort ifra de kostbare polerte indeksene og over til printede skiver. Klokken fremstår derfor mer som et dykkerverktøy enn sine forgjengere. Alle o-ringene er enkle å skifte og disse klarer uten problem å bestå trykktester. Skal du bare ha ett vintage seiko dykkerur så er det turtle du vil ha. (gammel da, de nye er tøyseklokker)

6306 var produsert for det japanske markedet. I motsetning til 6309 (eksport modellene) så har 6306 hacking og et par extra juveler.

6306.jpg


Seiko ‘’scubapro 450’’ 6306-7001 produsert i 1976

Samme som forrige men i ganske sjelden utgave. Scubapro som var/er en dykkeutstyr leverandør kjøpte opp noen batcher med 6306 turtle og solgte de via sin postordrekatalog med scubapro logo på skiven. Vanskelig og kostbar å oppdrive i god stand. Spesielt ifra første produksjonsår slik denne er.

scubapro.jpg


Seiko ‘’Brian May’’ 7548-7010 fra 1985

Ingen regel uten unntak. Dette er fjerde generasjons seiko fritidsdykkeur og er hverken mekanisk eller 150m. Jeg velger likevel å inkludere denne i samlingen. Jeg måtte ha en vintage seiko quartz diver og da måtte det selvfølgelig være en 7548. Samme skive og visere som turtle men med ny kasseform. 7548 quartz urverket er 80% mekanisk identisk til 6306. Det er uten tvil det mest servicevennlige og robuste quartz verket seiko har produsert. 7010 utgaven har i tillegg skrudd glass og derfor 50m ekstra dybde i forhold til 7000 utgaven. Dette er forgjengeren til SKX designet som mange har en forkjærlighet til. Selv skjønner jeg ikke at folk betaler så mye for nye og uinteressante ur når du kan få gamle og bedre for omtrent samme pris.

Jeg må for så vidt ha meg en 7549 tuna etter hvert også…

brian may2.jpg


Seiko Marinemaster SBDX001

Selv om seiko utvilsomt var best i gamle dager, så hender det at de smeller til med noe kjøpeverdig likevel. Marinemasteren er et strålende eksempel på dette. En moderne klassiker som kom ut i år 2000 og ble produsert omtrent uendret frem til 2018. Denne kommer til å bli et fremtidig samlerobjekt. Alt stemmer på mm300. Fantastisk urverk, udødelig design (moderne take på 6159), bunnsolid konstruksjon. Bølletøff mannediver.

Jeg har ikke tall på hvor mange marinemastere jeg har hatt i hende. Det har nok rundet et tosifret antall. Fullstendig bipolar klokkeAD/HD når det kommer til marinemaster for min del.

Denne er i nydelig tilstand og jeg fikk den importert fra indonesia da det er full mm300 tørke i japan nå for tiden. Og denne gangen blir den ikke solgt igjen
mm300.JPG



Seiko SAGH007 Brightz Phoenix

Jeg har lenge vurdert å anskaffe en mekanisk kronograf. Helst en speedy pro, men de siste års prisstigning byr meg kraftig imot. Valget falt derfor på denne neovintage seiko kronografen med 6S37 urverk.

Seiko lagde noen fantastig gode fullintegrerte kronografer på 60 og 70 tallet, men så slutter mer eller mindre historien der. Alle kronoene seiko selger nå er opphypede modulære krono verk. Ganske uinteressante greier altså. (grand seiko inkludert(bortsett fra spring drive da(men de er kvasi quartz)))

Unntaket er JDM klokkene med 6S urverk som ble produsert på 2000 tallet. Disse hadde litt samme oppbygning som 8L serien men er fullintegrerte høykvalitets kronografurverk.

Dessverre så var verkene for kostbare å bygge så seiko solgte patentet til Tag Heuer (som btw prøvde å markedsføre verkene som sine egne inhouse urverk kalt 1887).

Denne er kul nok. Skulle svært gjerne hatt et lenkeledd til, noe som ikke er hyllevare. Den aller gjeveste seikoen med 6S verk er likevel utvilsomt den limiterte flightmasteren SBDS003. Her snakker vi grail.

Denne går nok videre på sikt hvis jeg finner en mer interessant krono.

6s.jpg




Rolex two-tone Submariner 126613LN

Ja, hva kan vi si. Alle trenger en beater. Forfengeligheten er større enn kjønnsdriften. Denne blir stort sett brukt hver dag.

Sett bort fra hypen så er vel kanskje submariner likevel verdens beste dykkerur. Er ikke mye å utsette på disse, bortsett fra prisen kanskje.


sub.jpg





Har litt andre også, og noe på vei inn samt på vei ut. Men det får være godt nok dette her
 

Vedlegg

  • 62mas.jpg
    62mas.jpg
    49,7 KB · Visninger: 0
Veldig bra, @Fjordseiko! Du lever jo absolutt opp til navnet ditt :) Likte veldig godt «62mas» og «Turtle» (JDM). Jeg forstår absolutt fascinasjonen for Seiko når jeg leser dette, og artig med en som har såpass innsikt i de ulike modellene.

Så har du jo variasjon med kronografen og ikke minst Submarineren. Ser du skriver at sistnevnte blir brukt stort sett hver dag, er det slik at dette er «den faste» daglige klokken og så krydrer du med Seiko-er innimellom avhengig av anledning?
 
  • Liker
Reaksjoner: Fjordseiko
@Ban Takk for en flott presentasjon av veldig fine klokker. Jeg synes alt maset om størrelse på klokker bare er noe tull. Det finnes ikke noe fasit på hva som er rett størrelse. Her må man kjenne på hva som er rett for en selv. Selv foretrekker jeg også klokker fra 40 mm. og oppover. Min favoritt i samlingen din er utvilsomt GO. Det er en klassiker som alltid hever enhver samling. Kult at du prøver Panerai, jeg synes absolutt du skal gå for en klassiker i 47 mm.
Takk for det, godt å høre at ikke alle skal ned på 30-tallet i størrelse ;)
Jeg skal nok være litt på utkikk etter hva som dukker opp i Panerai i voksenstørrelse :)
Nok en fin og variert samling!
Selv om jeg er Rolex-fan så gleder det meg å se Rolex-fri samlinger her. TS har innimellom blitt kalt Rolex-sonen (eller lignende), som er dumt. Mangfold er alltid bra!

Syns du skal bytte ut PAM-en i en skikkelig PAM;) Men PAM på lenke er dødsfett!

Skikkelig misunnelig på Heuer-en! Når jeg først nå skikkelig misbruker ordet skikkelig så vil jeg påstå at den der er en skikkelig (!) vintage - som jeg savner i min samling om dagen.
Takk for det. At samlingen er Rolex-fri er kanskje litt tilfeldig, det har bare blitt slik... Som tidligere nevnt står GMT master høyt oppe på listen og kanskje spesielt Pepsi, så hvis den kan kjøpes for listepris en gang i fremtiden så får vi se:)

Jeg er fornøyd med Heuer’n. Den har jo også en størrelse som gjør den veldig anvendelig.
 
Veldig bra, @Fjordseiko! Du lever jo absolutt opp til navnet ditt :) Likte veldig godt «62mas» og «Turtle» (JDM). Jeg forstår absolutt fascinasjonen for Seiko når jeg leser dette, og artig med en som har såpass innsikt i de ulike modellene.

Så har du jo variasjon med kronografen og ikke minst Submarineren. Ser du skriver at sistnevnte blir brukt stort sett hver dag, er det slik at dette er «den faste» daglige klokken og så krydrer du med Seiko-er innimellom avhengig av anledning?
Blir stort sett slik ja. Submariner til det meste, gshock til trening og mekking. Seiko noen dager i ny og ne for å spe på tilværelsen. Hadde mm300 med på plaskeferie i syden da.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Bgo80
@Fjordseiko Artig å se en så smal klokkesamling. Åpenbart at du har satt deg godt inn i vintage Seiko og at dette er en håndplukket samling. Men hvorfor ingen SKX007?
Jeg har aldri skjønt hva som er så gjevt med skx. man får jo andre seikodivere med bedre specs til den prisen.
Er egentlig bare 8L diverne som fenger med ny seiko for min del.
 
  • Liker
Reaksjoner: Sciarra
Enig. SKX har nok vært gateway drug inn i hobbyen for veldig mange, og sånn sett artig å ha for nostalgiens del, men de prisene folk prøver å selge dem for nå blir avskrekkende for meg, for en litt unøyaktig klokke uten hacking eller manuelt opptrekk. :)
 
Meget spennende lesning for en som ikke har vært i nærheten av det kaninhullet, og uten videre veiledning ville syntes at her var mye likt. Takk for godt skrevet innblikk i en spesialisert nisje av klokkehobbyen.

Liker også hvordan TT Suben uten videre om og men blir kastet inn i miksen.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Fjordseiko og seiltid
Da var det min tur. Min lille samling er blitt gradvis utvidet etter hvert som forskjellige «behov» har dukket opp, og det er en artig øvelse å plukke ut en klokke som passer til dagen i dag eller de nærmeste dagene fremover. Behovene er vel temmelig oppkonstruerte, men det er en del av hobbyen. Jeg liker litt variasjon og syntes det er kjekt å ha noen forskjellige klokker å velge mellom. Men jeg liker likevel at hver av dem er såpass allsidige at de duger til forskjellige settinger. De fleste er under 40mm og passer godt til mine håndledd. Per i dag er det fem hovedklokker. Jeg har også en liten ekstra-klokkeboks med noen klokker jeg har fått i gave oppigjennom og som jeg har beholdt, men en stund siden disse har vært i bruk. Men spanderer litt plass på disse nederst.

Fellesbilde av hovedklokkene:
IMG_7343.jpeg


IWC Pilot’s Watch Mark XX 40mm
En svært god allrounder. Easy Easx-change-systemet gjør det veldig enkelt med rembytte. Jeg bruker den mest på en IWC gummirem som er behagelig og sitter godt på armen. Klokken har 100m WR og her er det ingen problem å bruke klokken på kontoret og så ta en joggetur eller fjelltur etterpå, og deretter kan den enkelt vaskes ren uten bekymringer. Til litt penere bruk skifter jeg til IWC kalveskinnrem på noen sekunder. Det er kjekt å gå med Rolex, men ofte er det fint å gå med en klokke som går under radaren hos de aller fleste. Da er IWC’en super. Når det er sagt så tror jeg dette er den eneste klokken jeg har fått komplimenter for. Passe balanse mellom pen og sporty, og kun 10,8 mm tykk. Hele 120 t gangreserve og in-house urverk. Introdusert i 2022. Den smale bezelen er polert, og det er noen polerte deler også på visere. Skiven er matt svart og AR-coatingen gir et blått skinn.

IMG_7302.jpeg

IMG_7353.jpeg


Omega Seamaster Diver 300 Mid-Size, ref. 2561.80
36mm og 300m WR. Toolwatch’en som tar meg tilbake til ungdomsår og det glade 90-tallet - Goldeneye og James Bond. Her er det mye nostalgi for min del. 2561.80 er den trofaste klokken til Prince William og Joe Biden (Biden har riktignok gått mest med Rolex etter at han ble president). Denne klokken er den som blir hardest brukt i min samling, og tåler det helt strålende. Lenken er klassisk Omega og veldig behagelig å gå med. Litt artig spill i skiven med en «bølgeeffekt». Og for en som har mye blå klær er fargen fin. Blir mest fritidsbruk på denne, men den gjør seg absolutt ikke bort til hverken dress eller smart casual. Vintage-alibiet i samlingen. Dette er også sommerklokken, som tåler en trøkk, tåler mye vann og har litt fargespill.

IMG_7301.jpeg


Tudor Black Bay 36 Heritage, ref. 79500
Dette har jeg tidligere kalt favorittklokken, og det står jeg ved. Jeg kunne levd med å selge alle andre og sitte igjen med denne. Men ikke så realistisk :) Introdusert på Baselworld 2016, svært allsidig og funker IMO også til pyntede anledninger på grunn av polert bezel og skinnende safirglass uten AR. Dyp svart, lakkert urskive og snowflake-visere er en fascinerende kombinasjon som jeg av og til bare blir sittende å beundre. Kun 10,5 mm høy. Samtidig er den sporty med karakteristisk Black Bay-skive og 150m WR. Modifisert ETA-urverk, en arbeidshest som holder tiden bra - etter en knapp uke er den ca 1 min for rask. Ikke noe å si på det. Lenken er svært behagelig og tilfeldigvis 100% match til min arm - akkurat passe løs og fast. At en klokke faller i smak og blir mye brukt har til syvende og sist stor sammenheng med hvor behagelig den er. Denne har jeg hatt med meg på reiser og opplevelser i inn- og utland og sånn sett er det mange minner som knytter seg til klokken. Var også en fin kjøpsopplevelse hos Bjerke der jeg hadde med min sønn som fikk en Tudor-caps - litt artig å tenke tilbake på. En fin tanke at han kan ta over denne i fremtiden.

IMG_7300.jpeg

IMG_7351.jpeg


Cartier Tank Louis 18k, ref. WGTA0067
På et tidspunkt fant jeg ut at jeg trengte en dressklokke og dette falt sammen med at jeg hadde lest om/sett mye videoer om Cartier. Dette er et design som funker og som ser omtrent helt likt ut som i 1918. 18k gull, men skinner likevel ikke så mye opp som gull-Rolex. Denne bruker jeg til mer pyntede anledninger, typisk med dress. En flott Cartier alligatorrem hører med til art deco-mesterverket. Den eneste klokken min Apple Watch-bærende kone noengang har kommentert/lagt merke til og prøvd på etter eget initiativ. Noen vil da si feminin, jeg sier evig klassiker og appell langt utover klokkemiljøet. Andy Warhol, Ralph Lauren, Mohammed Ali og Jackie O - selvsagt var Cartier Tank favorittklokken.

IMG_7299.jpeg

IMG_7349.jpeg


Rolex Explorer 36 ref. 124273
Det er som kjent noe eget med Rolex. Et merke og en aura som fascinerer. Explorer er en av de store klassikerne og trenger vel ingen stor introduksjon av meg. 124273 var den store Rolex-nyheten i 2021 og en skikkelig snakkis. Jeg konkluderer med at man blir i godt humør av denne med på tur. Gir variasjon fra Tudor Black Bay’en, som hadde blitt litt for lik en Explorer 36 i stål - sistnevnte hadde derfor ikke funket så godt i min samling. Syntes den bærer veldig likt Black Bay’en, og gullet virker ikke å gi så mye ekstra vekt - rundt 130 g. Cal. 3230 med de nyeste fremskrittene inkl. 70 t gangreserve. Explorer blir av mange trukket frem som den ultimate one watch collection.

IMG_7298.jpeg


Det var mine fem hovedklokker. Det er vanvittig mange flotte klokker her på Tidssonen, så det er jo i all ydmykhet jeg presenterer mine. Samlingen gir i hvert fall meg litt krydder i hverdagen, og passer godt til min smak og til mine behov. Det er egentlig fascinerende å se hvor forskjellige samlingene i denne tråden har vært hittil, sånn er det når mulighetene er nærmest uendelige og smaken forskjellig.

Når det gjelder veien videre, så har jeg noen foreløpige tanker:
- Kunne tenkt meg en Blancpain, har sansen for dette merket.
- Har mange nok 36mm-ere, så neste blir opp i størrelse. Syntes jeg trenger en 40mm i stål på lenke.

Tar med et bonusbilde fra ekstraboksen.
IMG_7374.jpeg


Dette er typisk gaver, og som jeg derfor har valgt å beholde. Men en god stund siden jeg har sett på disse. Merket at jeg fikk lyst til å få liv i Seiko Chrono’en igjen, som var en gave fra mine foreldre. Skal jammen meg få tatt den med til en urmaker.
 
@Bgo80 Flott innlegg. Fantastisk rafinert samling av klokker du har. Her finner jeg ingen overlapping i det hele tatt, og den nye two tone Exploreren din gir veldig mening når man ser resten av samlingen din. Vi ser også ut til å ha en nokså lik smak så dette er min personlige favorittsamling så langt :)

Fem klokker som er i rotasjon virker å være et passe antall klokker, men det skal vi selvsagt ikke bry oss om. Når det gjelder veien videre tror jeg en Datejust 36 med jubileelenke og en grønn eller blå skive hadde passet veldig fint inn i denne samlingen. Du nevner 40 mm på stållenke, og da vil jeg foreslå en GMT i en pepsivariant. En 126710BLRO kan kanskje være et langsiktig mål?
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Fjordseiko og Bgo80
Da var det min tur. Min lille samling er blitt gradvis utvidet etter hvert som forskjellige «behov» har dukket opp, og det er en artig øvelse å plukke ut en klokke som passer til dagen i dag eller de nærmeste dagene fremover. Behovene er vel temmelig oppkonstruerte, men det er en del av hobbyen. Jeg liker litt variasjon og syntes det er kjekt å ha noen forskjellige klokker å velge mellom. Men jeg liker likevel at hver av dem er såpass allsidige at de duger til forskjellige settinger. De fleste er under 40mm og passer godt til mine håndledd. Per i dag er det fem hovedklokker. Jeg har også en liten ekstra-klokkeboks med noen klokker jeg har fått i gave oppigjennom og som jeg har beholdt, men en stund siden disse har vært i bruk. Men spanderer litt plass på disse nederst.

Fellesbilde av hovedklokkene:
Vis vedlegg 381615

IWC Pilot’s Watch Mark XX 40mm
En svært god allrounder. Easy Easx-change-systemet gjør det veldig enkelt med rembytte. Jeg bruker den mest på en IWC gummirem som er behagelig og sitter godt på armen. Klokken har 100m WR og her er det ingen problem å bruke klokken på kontoret og så ta en joggetur eller fjelltur etterpå, og deretter kan den enkelt vaskes ren uten bekymringer. Til litt penere bruk skifter jeg til IWC kalveskinnrem på noen sekunder. Det er kjekt å gå med Rolex, men ofte er det fint å gå med en klokke som går under radaren hos de aller fleste. Da er IWC’en super. Når det er sagt så tror jeg dette er den eneste klokken jeg har fått komplimenter for. Passe balanse mellom pen og sporty, og kun 10,8 mm tykk. Hele 120 t gangreserve og in-house urverk. Introdusert i 2022. Den smale bezelen er polert, og det er noen polerte deler også på visere. Skiven er matt svart og AR-coatingen gir et blått skinn.

Vis vedlegg 381605
Vis vedlegg 381611

Omega Seamaster Diver 300 Mid-Size, ref. 2561.80
36mm og 300m WR. Toolwatch’en som tar meg tilbake til ungdomsår og det glade 90-tallet - Goldeneye og James Bond. Her er det mye nostalgi for min del. 2561.80 er den trofaste klokken til Prince William og Joe Biden (Biden har riktignok gått mest med Rolex etter at han ble president). Denne klokken er den som blir hardest brukt i min samling, og tåler det helt strålende. Lenken er klassisk Omega og veldig behagelig å gå med. Litt artig spill i skiven med en «bølgeeffekt». Og for en som har mye blå klær er fargen fin. Blir mest fritidsbruk på denne, men den gjør seg absolutt ikke bort til hverken dress eller smart casual. Vintage-alibiet i samlingen. Dette er også sommerklokken, som tåler en trøkk, tåler mye vann og har litt fargespill.

Vis vedlegg 381607

Tudor Black Bay 36 Heritage, ref. 79500
Dette har jeg tidligere kalt favorittklokken, og det står jeg ved. Jeg kunne levd med å selge alle andre og sitte igjen med denne. Men ikke så realistisk :) Introdusert på Baselworld 2016, svært allsidig og funker IMO også til pyntede anledninger på grunn av polert bezel og skinnende safirglass uten AR. Dyp svart, lakkert urskive og snowflake-visere er en fascinerende kombinasjon som jeg av og til bare blir sittende å beundre. Kun 10,5 mm høy. Samtidig er den sporty med karakteristisk Black Bay-skive og 150m WR. Modifisert ETA-urverk, en arbeidshest som holder tiden bra - etter en knapp uke er den ca 1 min for rask. Ikke noe å si på det. Lenken er svært behagelig og tilfeldigvis 100% match til min arm - akkurat passe løs og fast. At en klokke faller i smak og blir mye brukt har til syvende og sist stor sammenheng med hvor behagelig den er. Denne har jeg hatt med meg på reiser og opplevelser i inn- og utland og sånn sett er det mange minner som knytter seg til klokken. Var også en fin kjøpsopplevelse hos Bjerke der jeg hadde med min sønn som fikk en Tudor-caps - litt artig å tenke tilbake på. En fin tanke at han kan ta over denne i fremtiden.

Vis vedlegg 381606
Vis vedlegg 381610

Cartier Tank Louis 18k, ref. WGTA0067
På et tidspunkt fant jeg ut at jeg trengte en dressklokke og dette falt sammen med at jeg hadde lest om/sett mye videoer om Cartier. Dette er et design som funker og som ser omtrent helt likt ut som i 1918. 18k gull, men skinner likevel ikke så mye opp som gull-Rolex. Denne bruker jeg til mer pyntede anledninger, typisk med dress. En flott Cartier alligatorrem hører med til art deco-mesterverket. Den eneste klokken min Apple Watch-bærende kone noengang har kommentert/lagt merke til og prøvd på etter eget initiativ. Noen vil da si feminin, jeg sier evig klassiker og appell langt utover klokkemiljøet. Andy Warhol, Ralph Lauren, Mohammed Ali og Jackie O - selvsagt var Cartier Tank favorittklokken.

Vis vedlegg 381609
Vis vedlegg 381613

Rolex Explorer 36 ref. 124273
Det er som kjent noe eget med Rolex. Et merke og en aura som fascinerer. Explorer er en av de store klassikerne og trenger vel ingen stor introduksjon av meg. 124273 var den store Rolex-nyheten i 2021 og en skikkelig snakkis. Jeg konkluderer med at man blir i godt humør av denne med på tur. Gir variasjon fra Tudor Black Bay’en, som hadde blitt litt for lik en Explorer 36 i stål - sistnevnte hadde derfor ikke funket så godt i min samling. Syntes den bærer veldig likt Black Bay’en, og gullet virker ikke å gi så mye ekstra vekt - rundt 130 g. Cal. 3230 med de nyeste fremskrittene inkl. 70 t gangreserve. Explorer blir av mange trukket frem som den ultimate one watch collection.

Vis vedlegg 381608

Det var mine fem hovedklokker. Det er vanvittig mange flotte klokker her på Tidssonen, så det er jo i all ydmykhet jeg presenterer mine. Samlingen gir i hvert fall meg litt krydder i hverdagen, og passer godt til min smak og til mine behov. Det er egentlig fascinerende å se hvor forskjellige samlingene i denne tråden har vært hittil, sånn er det når mulighetene er nærmest uendelige og smaken forskjellig.

Når det gjelder veien videre, så har jeg noen foreløpige tanker:
- Kunne tenkt meg en Blancpain, har sansen for dette merket.
- Har mange nok 36mm-ere, så neste blir opp i størrelse. Syntes jeg trenger en 40mm i stål på lenke.

Tar med et bonusbilde fra ekstraboksen.
Vis vedlegg 381612

Dette er typisk gaver, og som jeg derfor har valgt å beholde. Men en god stund siden jeg har sett på disse. Merket at jeg fikk lyst til å få liv i Seiko Chrono’en igjen, som var en gave fra mine foreldre. Skal jammen meg få tatt den med til en urmaker.
Fin samling. Min favoritt er nok IWC'n, som du skriver ser jeg for meg at dette er en super allrounder. Perfekt størrelse (også for meg;)) og kan brukes til det meste. Flotte de andre også, men som du sikkert har skjønt så blir de litt små for meg.
Tanken skiller seg jo klart ut og også Rolexen siden den er TT, men er det et bevisst valg at du holder deg til "enkle" klokker (uten komplikasjoner). Hadde det vært gøy med en kronograf eller en GMT? En Speedy hadde gjort seg i samlingen din, gjerne en standard Moonwatch:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80
@Bgo80 Flott innlegg. Fantastisk rafinert samling av klokker du har. Her finner jeg ingen overlapping i det hele tatt, og den nye two tone Exploreren din gir veldig mening når man ser resten av samlingen din. Vi ser også ut til å ha en nokså lik smak så dette er min personlige favorittsamling så langt :)

Fem klokker som er i rotasjon virker å være et passe antall klokker, men det skal vi selvsagt ikke bry oss om. Når det gjelder veien videre tror jeg en Datejust 36 med jubileelenke og en grønn eller blå skive hadde passet veldig fint inn i denne samlingen. Du nevner 40 mm på stållenke, og da vil jeg foreslå en GMT i en pepsivariant. En 126710BLRO kan kanskje være et langsiktig mål?
Takk for det. 5 er egentlig et bra antall, men ser for meg at det fort blir litt flere! Blå Datejust har absolutt vært i kikkerten, så artig at du nevner det. Jeg tror jeg først går en litt annen rute, litt opp i størrelse og stål, og så får jeg komme tilbake til de mer «pyntede». Pepsi eller Batman hadde jo vært helt fantastisk, det får være et langsiktig mål og så må jeg nok innom noen andre på veien.
 
Fin samling. Min favoritt er nok IWC'n, som du skriver ser jeg for meg at dette er en super allrounder. Perfekt størrelse (også for meg;)) og kan brukes til det meste. Flotte de andre også, men som du sikkert har skjønt så blir de litt små for meg.
Tanken skiller seg jo klart ut og også Rolexen siden den er TT, men er det et bevisst valg at du holder deg til "enkle" klokker (uten komplikasjoner). Hadde det vært gøy med en kronograf eller en GMT? En Speedy hadde gjort seg i samlingen din, gjerne en standard Moonwatch:)
Ja, skjønner det! :) Har nok en dragning mot det mer stilrene og elegante, men trenger balanse og variasjon, så noe litt større i stål og gjerne med komplikasjon hadde vært fint. Syntes Moonwatch’en i hvit er nice!
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Da var det min tur. Min lille samling er blitt gradvis utvidet etter hvert som forskjellige «behov» har dukket opp, og det er en artig øvelse å plukke ut en klokke som passer til dagen i dag eller de nærmeste dagene fremover. Behovene er vel temmelig oppkonstruerte, men det er en del av hobbyen. Jeg liker litt variasjon og syntes det er kjekt å ha noen forskjellige klokker å velge mellom. Men jeg liker likevel at hver av dem er såpass allsidige at de duger til forskjellige settinger. De fleste er under 40mm og passer godt til mine håndledd. Per i dag er det fem hovedklokker. Jeg har også en liten ekstra-klokkeboks med noen klokker jeg har fått i gave oppigjennom og som jeg har beholdt, men en stund siden disse har vært i bruk. Men spanderer litt plass på disse nederst.

Fellesbilde av hovedklokkene:
Vis vedlegg 381615

IWC Pilot’s Watch Mark XX 40mm
En svært god allrounder. Easy Easx-change-systemet gjør det veldig enkelt med rembytte. Jeg bruker den mest på en IWC gummirem som er behagelig og sitter godt på armen. Klokken har 100m WR og her er det ingen problem å bruke klokken på kontoret og så ta en joggetur eller fjelltur etterpå, og deretter kan den enkelt vaskes ren uten bekymringer. Til litt penere bruk skifter jeg til IWC kalveskinnrem på noen sekunder. Det er kjekt å gå med Rolex, men ofte er det fint å gå med en klokke som går under radaren hos de aller fleste. Da er IWC’en super. Når det er sagt så tror jeg dette er den eneste klokken jeg har fått komplimenter for. Passe balanse mellom pen og sporty, og kun 10,8 mm tykk. Hele 120 t gangreserve og in-house urverk. Introdusert i 2022. Den smale bezelen er polert, og det er noen polerte deler også på visere. Skiven er matt svart og AR-coatingen gir et blått skinn.

Vis vedlegg 381605
Vis vedlegg 381611

Omega Seamaster Diver 300 Mid-Size, ref. 2561.80
36mm og 300m WR. Toolwatch’en som tar meg tilbake til ungdomsår og det glade 90-tallet - Goldeneye og James Bond. Her er det mye nostalgi for min del. 2561.80 er den trofaste klokken til Prince William og Joe Biden (Biden har riktignok gått mest med Rolex etter at han ble president). Denne klokken er den som blir hardest brukt i min samling, og tåler det helt strålende. Lenken er klassisk Omega og veldig behagelig å gå med. Litt artig spill i skiven med en «bølgeeffekt». Og for en som har mye blå klær er fargen fin. Blir mest fritidsbruk på denne, men den gjør seg absolutt ikke bort til hverken dress eller smart casual. Vintage-alibiet i samlingen. Dette er også sommerklokken, som tåler en trøkk, tåler mye vann og har litt fargespill.

Vis vedlegg 381607

Tudor Black Bay 36 Heritage, ref. 79500
Dette har jeg tidligere kalt favorittklokken, og det står jeg ved. Jeg kunne levd med å selge alle andre og sitte igjen med denne. Men ikke så realistisk :) Introdusert på Baselworld 2016, svært allsidig og funker IMO også til pyntede anledninger på grunn av polert bezel og skinnende safirglass uten AR. Dyp svart, lakkert urskive og snowflake-visere er en fascinerende kombinasjon som jeg av og til bare blir sittende å beundre. Kun 10,5 mm høy. Samtidig er den sporty med karakteristisk Black Bay-skive og 150m WR. Modifisert ETA-urverk, en arbeidshest som holder tiden bra - etter en knapp uke er den ca 1 min for rask. Ikke noe å si på det. Lenken er svært behagelig og tilfeldigvis 100% match til min arm - akkurat passe løs og fast. At en klokke faller i smak og blir mye brukt har til syvende og sist stor sammenheng med hvor behagelig den er. Denne har jeg hatt med meg på reiser og opplevelser i inn- og utland og sånn sett er det mange minner som knytter seg til klokken. Var også en fin kjøpsopplevelse hos Bjerke der jeg hadde med min sønn som fikk en Tudor-caps - litt artig å tenke tilbake på. En fin tanke at han kan ta over denne i fremtiden.

Vis vedlegg 381606
Vis vedlegg 381610

Cartier Tank Louis 18k, ref. WGTA0067
På et tidspunkt fant jeg ut at jeg trengte en dressklokke og dette falt sammen med at jeg hadde lest om/sett mye videoer om Cartier. Dette er et design som funker og som ser omtrent helt likt ut som i 1918. 18k gull, men skinner likevel ikke så mye opp som gull-Rolex. Denne bruker jeg til mer pyntede anledninger, typisk med dress. En flott Cartier alligatorrem hører med til art deco-mesterverket. Den eneste klokken min Apple Watch-bærende kone noengang har kommentert/lagt merke til og prøvd på etter eget initiativ. Noen vil da si feminin, jeg sier evig klassiker og appell langt utover klokkemiljøet. Andy Warhol, Ralph Lauren, Mohammed Ali og Jackie O - selvsagt var Cartier Tank favorittklokken.

Vis vedlegg 381609
Vis vedlegg 381613

Rolex Explorer 36 ref. 124273
Det er som kjent noe eget med Rolex. Et merke og en aura som fascinerer. Explorer er en av de store klassikerne og trenger vel ingen stor introduksjon av meg. 124273 var den store Rolex-nyheten i 2021 og en skikkelig snakkis. Jeg konkluderer med at man blir i godt humør av denne med på tur. Gir variasjon fra Tudor Black Bay’en, som hadde blitt litt for lik en Explorer 36 i stål - sistnevnte hadde derfor ikke funket så godt i min samling. Syntes den bærer veldig likt Black Bay’en, og gullet virker ikke å gi så mye ekstra vekt - rundt 130 g. Cal. 3230 med de nyeste fremskrittene inkl. 70 t gangreserve. Explorer blir av mange trukket frem som den ultimate one watch collection.

Vis vedlegg 381608

Det var mine fem hovedklokker. Det er vanvittig mange flotte klokker her på Tidssonen, så det er jo i all ydmykhet jeg presenterer mine. Samlingen gir i hvert fall meg litt krydder i hverdagen, og passer godt til min smak og til mine behov. Det er egentlig fascinerende å se hvor forskjellige samlingene i denne tråden har vært hittil, sånn er det når mulighetene er nærmest uendelige og smaken forskjellig.

Når det gjelder veien videre, så har jeg noen foreløpige tanker:
- Kunne tenkt meg en Blancpain, har sansen for dette merket.
- Har mange nok 36mm-ere, så neste blir opp i størrelse. Syntes jeg trenger en 40mm i stål på lenke.

Tar med et bonusbilde fra ekstraboksen.
Vis vedlegg 381612

Dette er typisk gaver, og som jeg derfor har valgt å beholde. Men en god stund siden jeg har sett på disse. Merket at jeg fikk lyst til å få liv i Seiko Chrono’en igjen, som var en gave fra mine foreldre. Skal jammen meg få tatt den med til en urmaker.
Flott samling. Jeg er enig i black bayen. Kunne levd fint og lykkelig med bare en slik.
savner IWCen min hver gang jeg ser en annen mark. Hadde en le petit prince med stållenke. Skulle aldri solgt den.

kjøp en deleklokke fra finn eller buyee til den seikoen og bytt hele urverket. Det svarer seg ikke å reparere.
 
  • Elsker
Reaksjoner: Bgo80