* K L O K K E S T A F E T T E N 3*

Har du sett den nye Zelos Nova? Nydelig dressklokke med noen fantastiske skiver.
Jaaa! Siklet fælt på den som var begrenset til 50 stk, med tantalum kasse og delt skive med meteoritt og adventurine! Heldigvis greide jeg å styre meg, den hadde tatt en heftig bit av sparegrisen når den var priset til 25k o_O
 
Jaaa! Siklet fælt på den som var begrenset til 50 stk, med tantalum kasse og delt skive med meteoritt og adventurine! Heldigvis greide jeg å styre meg, den hadde tatt en heftig bit av sparegrisen når den var priset til 25k o_O
Jeg synes den vanlige i stål med mosaikkskive var kul, jeg. :) ...Men de er for små for meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: MikroKrone
Heisann folkens, da fyrer jeg av stafetten med min samling. Jeg tar et lite forbehold om at jeg bare dekker klokker som fungerer og er i bruk – roteskuffen blir oversett i denne runden.

1) Jeg lurte fælt på om jeg skulle gidde å kjøre noen rekkefølge på klokkene, men fant ut at det blir tilfeldig utenom førstemann. Dette er klokken som bærer mest sentimental verdi og vil aldri forlate samlingen. Den tilhørte min bestefar og stammer fra tidlig 60-tallet, men er fremdeles en total stunner, Certina DS:

Specs:
Diameter: 36mm
Tykkelse: 11mm
Lug-to-Lug: 46mm
Urverk: ManueltVis vedlegg 381346

2)Kombinerer to modeller fra samme serie siden de utfyller hverandre. Disse to har vært «kategori-ledende» innenfor budsjettklassen over lengere tid. SNK807 og SNKL23 var for meg, som med mange andre, starten på klokkereisen. De tilhører Seiko 5 serien og kommer med automatisk urverk, hardlex glass, forskjellig finish på urkasse. Alt dette for så lite som 79$, ny i boks! Jeg elsker at de greier å få så stor variasjon i serien og at de greier balansen mellom å være et alternativ for massene og Seiko entusiastene. Selvfølgelig er «Seiko-shuffelen» for å riste i gang urverket helt konge!

Specs:
Diameter: 37,5mm
Tykkelse: 10,5mm
Lug-to-Lug: 44mm
Urverk: Automatisk
Vis vedlegg 381347

3) Neste ut – vintage inspirert kronograf, Tissot Janeiro. Dette designet stammer fra et av deres tidligere design fra 30-tallet. Jeg vet at mange begynner å bli lei denne typen klokke som prøver å være noe den ikke er (?), men jeg er så svak for gylne detaljer – og særlig på svart skive! Den er rimelig opptatt med både tachymeter og telemetre, time tall, løpende sekunder, kronograf register (30 min) og dato. Men jeg merker at dette er et gjennomtenkt design. Sub-dialene er satt i kontrast med at de har sunburst børsting og er plassert på 9 og 12, ganske uvanlig. Datohjulet er også i en gylden utførelse. Urverket er manuelt og trekkes av en stor krone og opptrekket er så digg at jeg har sett frem til siden anskaffelsen. En siste detalj er at de har krympet sin egen logo, til å kunne skimtes rett over der viserne festes, bravo Tissot!

Specs:
Diameter: 37,5mm
Tykkelse: 11,8mm (Hallo! Mekanisk kronograf??)
Lug-to-Lug: 44mm
Urverk: ManueltVis vedlegg 381348

4) Okai, nå må det dukke opp noen divers. Velger å kjøre en kombo igjen, da dette også er fra samme merke (ser en trend?). Zelos er et mikromerke fra Singapore og drives av Elshan Tang. Merket har nesten det man kan kalle en «cult following» og eget fora, blant annet på FaceBook, der de deler bilder og får bidra inn mot videre produksjoner. Swordfish-serien er kanskje den mest «mainstream» serien med størrelse fra 38-42mm, 200-300m vannresistens, med og uten dato. Noe av det jeg finner fascinerende med merket er at de svært eksperimentelle med materialer, både på kasse og lenke, men også skive og bezel. Jeg har gått for en i titan og en i bronse, noe som er relativt edruelig i Zelos-sammenheng.

Bronse er slik jeg har forstått det et elsk/hat material, der noen dypper klokkene i ulike væsker for å trigge voldsom patina. Jeg er nok ikke helt der, men jeg liker tanken av at min bronseklokke har en patina basert på hvor den har vært, mørk og matt.

Dette var mitt første møte med materialet titan og da grade 2. Herlighet for et digg material, lett og relativt bestandig. Liker hele pakken her med sandwich skive, bonkers lume, god lyd og følelse på roterende bezel, tool-less mikrojustering i låsen og ikke minst originalt design!

Specs Brone/Titan:
Diameter: 40/42mm
Tykkelse: 12/13mm
Lug-to-Lug: 46/48mm
Urverk: AutomatiskVis vedlegg 381349

5) Tilbake til Tissot, men denne gangen ikke vintage inspirert, ren vintage. Tissot Visodate fra 50-tallet. Honeycomb skive med gylne detaljer, samt et «Ranger» oppsett med 6-9-12 og dato på 3. Fin creme patina på skiven. Eneste hodepinen oppstår når den blir liggende, det er ikke quick-set dato, noe som gjør at man må manuelt scrolle til riktig dato… Ellers helt topp! Denne ble anskaffet tidlig og kom i samme handel som en Seastar, dette ble lærdom at billig vintage kan bli ikke-fult-så-billig etter nødvendig service.

Specs:
Diameter: 34mm
Tykkelse: 10,5mm
Lug-to-Lug: 44mm
Urverk: ManueltVis vedlegg 381351

6) Denne var jeg usikker på om skulle få bli med, da jeg har tatt meg selv i å føle mild «skam» av å gå med den i senere tid. Men den kom i samlingen før avføring traff viften, og den tilhører klokkehistorien. Vostok/Boctok hadde en viss tilstedeværelse i klokkemiljøet med Amphibia serien, og særlig da «Scuba-Dude» designet. Merket er kanskje mest kjent for å produsere billige men robuste mekaniske urverk. Denne tilhører serien Komandirskie og kommer med et manuelt urverk som har en artig jukse quick-set dato der en kan jogge viserne fra ca 01:00 tilbake til 20:00. Mange av klokkene har også en litt spesiell krone som sitter løst og er designet med slingringsmonn til å bevege seg i stedet for å brekke. Kassen er av krombelagt messing og krystallen er plast.

Specs:
Diameter: 40mm
Tykkelse: 11,5mm
Lug-to-Lug: 46mm
Urverk: ManueltVis vedlegg 381353

7) Alle samlinger må ha X, sier de uvitende. Jeg er da en av de uvitende. Alle samlinger må ha en Casio, og min samling har en F-91w. Digg liten sak som er blitt brukt av både Obama og Usama… Den koster det samme som en halvliter på Aker Brygge og er utstyrt som en Grand Complication (høygafler og fakler). Nuff said.

Specs:
10/10 på altVis vedlegg 381354

8) Fra spøk til revolver, Hamilton er et merke jeg har fått øyene litt opp for. De har en utrolig historisk katalog, nesten en Longines Light får jeg inntrykket av. Denne tar også inspirasjon fra 30-tallet og jeg tror den prøver å etterligne modellen «Bartley». Selger oppgir produksjonsår fra 90-tallet og merkelignok klassifiserer den som en kvinneklokke, selv om Cartier hypen brenner for fullt. Kassen er asymmetrisk og er tykkere på 12 enn 6, selve lokket og lugsene er kurvet så den legger seg godt på lanken. Jeg har gått mot mine egne regler på denne, kassen er av stål med gylden pvd coating, men jeg tror ikke denne hadde hatt samme sjarm uten de gylne detaljene.

Specs:
Diameter: 23mm
Tykkelse: 7’ish mm
Lug-to-Lug: 39mm
Urverk: QuartzVis vedlegg 381355

9) Siste mann ut er også min siste anskaffelse. For dere som frekventerer Credor-tråden så ga jeg mine bedre side en two-tone titan/gull Credor. I gavesøket fikk jeg sett litt av hva som gjemmer seg der ute fra merket, og det er mye morsomt! En del er rene dameklokker, typ cocktail, men det er også en del kreative unisex modeller. Jeg falt for en modell med integrert lenke fra 1980, selvfølgelig med gylne detaljer (jupp, jeg er helt hodestups for gilt). Artig hvordan integrasjonen mellom kasse og lenke nesten ser adoptert ut fra Locomotive, som kom ut 1-2 år før, selv om de andre elementene absolutt bærer sin vekt. Denne har fått mye armtid i det siste og vil nok få mer med tanke på den legger seg helt flat på lanken og smyger seg under både genser og jakke.

Specs: (bli sjokkert)
Diameter: 31mm
Tykkelse: 5mm
Lug-to-Lug: 48mm
Urverk: QuartzVis vedlegg 381356

Da takker jeg for meg og ser frem til de fremtidige bidragene i tråden. En særlig takk går ut til initiativtager @Dazed

*Forbehold om skriveleiferPangstart
Pangstart. (y)(y)
Den Janeiroen var virkelig flott. Har hatt lyst på en skikkelig kronograf lenge, ble ikke mindre lysten nå.
 
  • Elsker
Reaksjoner: MikroKrone
!Morsomt med ulike kassematerialer, her presenteres stål, titan, bronse, resin/plast, messing og noe så bipolart som en gull/titan-kombinasjon.!
Min fars «bipolare» TT gull-titan, Omega Seamaster til høyre her:
IMG_9432.jpeg
 
@MikroKrone Denne åpningsetappen minner om Skaanes sin førsteetappe på stafetten i Val di Fiemme i '91 for de som tar den referansen. Fantastisk start med en variert og særegen samling som dette. Misunner deg den kronografen din. Altså den mekaniske og ikke den digitale :p
 
Takk for nok et flott initiativ. Det er bra med litt aktivitet og jeg håper det blir mye spennende lesing og ikke minst så ser jeg frem til konstruktive tilbakemeldinger. Så håper jeg jo også på at noen setter pris på min samling.

Siden det har vært litt endringer siden sist så tenker jeg det er naturlig med litt kommentarer rundt endringene uten at jeg dveler alt for mye med de klokkene som ikke er hos meg lenger. Tradisjon tro så er noen savnet og noen er mindre savnet og som alltid er tvilen der; gjorde jeg det riktige byttet? Burde jeg beholdt den allikevel? Men slik er det alltid. Regner med at noen kjenner seg igjen

Først og fremst så er jeg fornøyd med at «samlingen» er redusert fra 7 til 5 klokker. Verdien av den er vel omtrent lik, men det var et mål å redusere antallet. 2 av klokkene jeg har nå hadde jeg også i klokkestafettens første runde. Det betyr 5 ut og 3 inn. (Jeg var altså ikke helt ferdig med flippingen…..)

De klokkene som fortsatt er her er Heuer «Luftforsvaret» og Glashutte Original Panomatic Lunar XL, på disse så blir det litt «copy-paste» fra forrige runde, til «glede for nye lesere».



Heuer «Luftforsvaret»

20230517_114834.jpg


Luftforsvaret er mitt vintage-alibi og ikke minst er dette min birthyear-klokke. 1974 er det magiske året og sammen med matchende nummer på kassen står dette årstallet gravert inn på baklokket. Klokken kan selvfølgelig (sannsynligvis) være eldre men det at den ble satt i tjeneste samme året som jeg ble født er godt nok for meg. Birthyear-klokke har ikke vært noe jeg har hatt så veldig fokus på, men da denne dukket opp så var jeg solgt. Klassisk pilot-kronograf med norsk historie, perfekt birthyear. Klokken er pen, men bærer preg av bruk slik man kan forvente av en klokke som (antagelig) har vært i operativ tjeneste. Viserne er malt på et eller annet tidspunkt og jeg har vært inne på tanken om å prøve å skaffe et nytt sett med riktige visere, men kanskje er disse malte viserne en del av sjarmen? Disse klokkene ble vel ikke akkurat tatt med til urmaker når de var i tjeneste, det satt vel heller noen i forvaret og byttet og reparerte det som trengtes. Jeg har prøvd å finne ut mer om historien til min klokke, men har slitt litt med å komme tilbake til historien fra forsvaret. Jeg må prøve å komme til bunns i dette!



Glashutte Original Panomatic Lunar XL

20240122_073953.jpg

20241001_162634.jpg


Som jeg skrev i min utboxing ( https://www.tidssonen.no/forum/threads/unboxing-romantisk-tysker.72408/) har jeg vært fasinert av disse asymmetriske klokkene fra før jeg ble skikkelig bitt av klokkebasillen. Dette er vel også min eneste «penklokke», samtidig som den på ingen måte er kjedelig som enkelte dressur kan ha en tendens til å være, panoramadato og månefase er flotte komplikasjoner. Selve prikken over i’en finner man på baksiden. Nydelig dekorert og finishiert. Rett og slett en klokke jeg blir glad av å ha på hånden.



Certina DS PH1000m

20240301_070518.jpg



Dette er den første nye etter forrige runde. Jeg hadde en Certina DS Super PH500, men som jeg var inne på i forrge runde så var det «1000m» jeg hadde mest lyst på. Så da ble det den. Ikke så mye mer å si om denne annet at jeg ser for meg denne som min sommerklokke i fremtiden. Tøff med mesh og kanskje litt sprekere enn de mer klassiske klokkene med mørk skive som ellers er å finne i boksen.



Panerai 1028

20240902_110522.jpg

20240903_081908.jpg


Jeg har lenge hatt lyst på Panerai. Merkelig at det har tatt så lang tid for Panerai er jo utrolig kult Jeg har jo en forkjærlighet for Italia, italiensk kultur, italiensk mat og vin etc og ikke minst italienske biler. Men kanskje blir det med Panerai som med italiensk bil; det har aldri blitt noe av, før nå! (Så kanskje det blir bil også…). Det var veldig tilfeldig at det ble nettopp denne. 42mm og stållenke var ikke helt det jeg så for meg når jeg først skulle ha Panerai. Men da en hyggelig TS’er tilbød bytte mot både Speedy og Ingy (+ litt cash min vei) var jeg solgt. (Akkurat salget av den Ingenieuren er vel det jeg er mest usikker på om var så lurt..) Selv om jeg tenkte at min første Panerai gjerne kunne være opptil 47mm så synes jeg faktisk ikke at 42mm blir lite. Fin blå skive med sandwich dial er det også og ikke minst så liker jeg symmetrien i denne modellen. Jeg liker at den ikke har «9» når den har small seconds og dato er også praktisk. Lenke er fortsatt ikke det jeg liker best på Panerai, men det er jo veldig praktisk å ha som en variasjon og lenken er dessuten veldig behagelig med sine små ledd. WR på 100m er også helt innafor. Panerai er kommet for å bli, men vi får se om det blir denne eller en annen. Jeg har nok fortsatt ikke slått fra meg en litt større modell og gjerne med manuelt opptrekk. (Kanskje en 233, 372 eller det som akkurat nå er min favoritt: 422)



Grand Seiko SBGJ237

20240923_101030.jpg

20241003_153107.jpg


Dette er det nyeste tilskuddet til samlingen, men denne har ikke kommet inn som en «tilfeldighet». Denne har jeg hatt lyst på en stund og jeg har ved et par anledninger tidligere prøvd å få kjøpt meg en slik uten at jeg har kommet helt i mål av forskjellige grunner. Denne gangen ble jeg enig med en lokal (og veldig hyggelig) klokkeentusiast i «mitt område» om et bytte mot en GS SBGA229 som jeg hadde en relativt kort periode etter et bytte mot min tidligere MM300 (Så da har dere en link til tidligere presentasjon).

Jeg tenker noen ganger på hvilken klokke jeg skulle hatt hvis jeg bare skulle hatt en klokke. Ingen av de 4 andre klokkene jeg har hadde vært aktuelle i hvert fall. Jeg har tenkt at en diver med lenke nok hadde vært det mest aktuell (jeg har tidligere hatt flere divere som absolutt kunne fylt denne rollen) men også IWC Ingenieur (men helst en litt mindre enn min tidligere ME) og min høyt savnede Tudor North Flag kunne vært aktuelle. Den må i hvert fall ha lenke, ha en brukbar WR og være «sporty».

Akkurat nå så tenker jeg at denne GS’n nærmer seg den perfekte «one-watch» (jeg er åpen for at jeg kan endre mening i fremtiden…). Den har noe ekstra over seg som hever den over mange litt traustere «dagligklokker». Finishen er veldig bra som man forventer av en GS og den tofargede beselen under safirglass gir den et flott uttrykk. Klokken ser veldig bra ut fra mange vinkler og en liten detalj som jeg liker veldig godt er hvordan klokken skrår inn igjen ned mot håndleddet. WR på 200m er mer enn godt nok, GMT er kjekt (selv om jeg sjelden beveger meg over i andre tidssoner) og så gir jo 36000 bpm en fin glidende sekundviser og en følelse av at urverket er noe ekstra spesielt. Selv om min forrige GS med Spring Drive var mer nøyaktig så er det noe spesielt med Hi Beat. 44mm er kanskje stort for noen, men for meg føles det veldig bra. Tykkelsen på ca 14mm høres tykt ut, men er helt greit på en såpass stor klokke.

Det ble mye om denne GS’n, men så er det også min siste ervervelse og den klokken jeg for tiden bruker desidert mest. Det er jo kanskje den perfekte «daily wearer» (men kanskje ikke «beater»). Her er det bare og komme med innsigelser! Noen vil kanskje mene den er for stor eller for «glossy» og kanskje noen har innvendinger til lenken?



«De andre»

20240121_012223.jpg


Det var det! Eller det vil si nesten. Jeg sa at samlingen bestod av 5 klokker, men så har jeg jo noen klokker til, nærmere bestemt 5. En Tissot Kronograf, som var min første «fine» klokke som jeg fikk av mine foreldre i 1997 og tre plastikklokker. G-shock (ikke av den kule typen) og 2*Swatch. Jeg måtte jo teste ut disse hype-klokkene jeg også. I tillegg så fikk jeg nylig en Omega av min far, som tilhørte min bestefar. Her snakker vi vel 50-tallet? Veldig morsomt med arvegods. Denne blir nok stort sett liggende i boksen, men jeg skal prøve å få brukt den litt til pent

20240425_111645.jpg




Fremtiden og grails

Forrige gang så skrev jeg litt om fremtiden og grails og selv om jeg da også var rimelig fornøyd med tingenes tilstand så endrer ting seg fort. Det gjelder vel nå også. Ingen store planer, men plutselig så dukker det opp noe.

Sist så skrev jeg at jeg kunne tenkt meg en Panerai, den er nå i boksen, men som jeg skrev ovenfor så kan det være at denne blir tradet mot annen modell. Jeg nevnte også Reverso eller en Blancpain FF. Fine klokker! Reverso har jeg vel ikke tenkt så mye på siden sist, men Blancpain FF har absolutt vært i tankene. No rad eller milspec hadde vært fint og jeg telte veldig på knappene på en viss Hodinkee versjon med lenke som var til salgs her inne. Jeg har nok også tenkt litt på Rolex…og siden «hypen er over» og jeg er superoptimist så var jeg i kontakt med en viss AD for å høre om muligheten for en Pepsi, men hypen var visst ikke helt over GO Seventies Chronograph er også en liten favoritt og så er det så mange flere :oops:

Min Grail er vel fortsatt en ALS Datograph i hvitt gull med sort skive, men jeg er vel hverken nærmere eller lenger unna en slik!

Takk for oppmerksomheten.
 
Redigert:
Rett på sak, for trådstarter har indikert at det også kan være litt kritikk her, so here goes:

Hadde det ikke vært for den aller siste klokken du viser her, @Ban, er det usikkert om du kunne levert fra deg stafettpinnen. Du har en samling store klokker - det er fair enough - men regnes ikke Omegaen med, mangler du balanse. Verre blir det når du vel egentlig sier at du gjerne bytter ut Panerai-en med en enda større Panerai! Hva med en mindre? Selv dressklokken din har størrelse XL …

Det sagt, hver især er klokkene dine langt innafor, og sprekt blir det med Certinaen, som tross alt (det store) gir deg noe variasjon. Variasjonen er innenfor kategorien merkevare/status - de prestisjetunge dominerer, men du viser i samlingen ekte klokkeglede fordi du gidder å ha en Certina! Det liker jeg! Og jeg innrømmer altså også at jeg liker resten av samlingen, som jo faktisk er komplett med en vintage Omega til 17. mai. Så langt jeg kan vurdere, er derfor din etappe bestått!
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Takk for fin presentasjon @Ban - veldig flott samling. Her er det som @Parmined er inne på tyngdepunkt mot større klokker, litt i overkant for mine håndledd men sikkert utmerket til deg. Dette vil jo variere fra person til person. Enig i at en Blancpain FF hadde passet godt inn her - syntes du skal gå for en slik! Artig å lese om Heuer Luftforsvaret, tydelig at denne har en spesiell plass i samlingen og det er noe eget med klokker som har en såpass interessant historie. Likte også godt Glashütte’n, tror disse to er favorittene fra min side. Ser det ikke bare er meg som opererer med en «De andre» :) Men likte godt Tissot’en her, fortjener ikke den å komme inn i hovedboksen?? Omegaen er jo også en fin historie bak.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og Ban
Takk for nok et flott initiativ. Det er bra med litt aktivitet og jeg håper det blir mye spennende lesing og ikke minst så ser jeg frem til konstruktive tilbakemeldinger. Så håper jeg jo også på at noen setter pris på min samling.

Siden det har vært litt endringer siden sist så tenker jeg det er naturlig med litt kommentarer rundt endringene uten at jeg dveler alt for mye med de klokkene som ikke er hos meg lenger. Tradisjon tro så er noen savnet og noen er mindre savnet og som alltid er tvilen der; gjorde jeg det riktige byttet? Burde jeg beholdt den allikevel? Men slik er det alltid. Regner med at noen kjenner seg igjen

Først og fremst så er jeg fornøyd med at «samlingen» er redusert fra 7 til 5 klokker. Verdien av den er vel omtrent lik, men det var et mål å redusere antallet. 2 av klokkene jeg har nå hadde jeg også i klokkestafettens første runde. Det betyr 5 ut og 3 inn. (Jeg var altså ikke helt ferdig med flippingen…..)

De klokkene som fortsatt er her er Heuer «Luftforsvaret» og Glashutte Original Panomatic Lunar XL, på disse så blir det litt «copy-paste» fra forrige runde, til «glede for nye lesere».



Heuer «Luftforsvaret»

Vis vedlegg 381417

Luftforsvaret er mitt vintage-alibi og ikke minst er dette min birthyear-klokke. 1974 er det magiske året og sammen med matchende nummer på kassen står dette årstallet gravert inn på baklokket. Klokken kan selvfølgelig (sannsynligvis) være eldre men det at den ble satt i tjeneste samme året som jeg ble født er godt nok for meg. Birthyear-klokke har ikke vært noe jeg har hatt så veldig fokus på, men da denne dukket opp så var jeg solgt. Klassisk pilot-kronograf med norsk historie, perfekt birthyear. Klokken er pen, men bærer preg av bruk slik man kan forvente av en klokke som (antagelig) har vært i operativ tjeneste. Viserne er malt på et eller annet tidspunkt og jeg har vært inne på tanken om å prøve å skaffe et nytt sett med riktige visere, men kanskje er disse malte viserne en del av sjarmen? Disse klokkene ble vel ikke akkurat tatt med til urmaker når de var i tjeneste, det satt vel heller noen i forvaret og byttet og reparerte det som trengtes. Jeg har prøvd å finne ut mer om historien til min klokke, men har slitt litt med å komme tilbake til historien fra forsvaret. Jeg må prøve å komme til bunns i dette!



Glashutte Original Panomatic Lunar XL

Vis vedlegg 381419
Vis vedlegg 381420

Som jeg skrev i min utboxing ( https://www.tidssonen.no/forum/threads/unboxing-romantisk-tysker.72408/) har jeg vært fasinert av disse asymmetriske klokkene fra før jeg ble skikkelig bitt av klokkebasillen. Dette er vel også min eneste «penklokke», samtidig som den på ingen måte er kjedelig som enkelte dressur kan ha en tendens til å være, panoramadato og månefase er flotte komplikasjoner. Selve prikken over i’en finner man på baksiden. Nydelig dekorert og finishiert. Rett og slett en klokke jeg blir glad av å ha på hånden.



Certina DS PH1000m

Vis vedlegg 381421


Dette er den første nye etter forrige runde. Jeg hadde en Certina DS Super PH500, men som jeg var inne på i forrge runde så var det «1000m» jeg hadde mest lyst på. Så da ble det den. Ikke så mye mer å si om denne annet at jeg ser for meg denne som min sommerklokke i fremtiden. Tøff med mesh og kanskje litt sprekere enn de mer klassiske klokkene med mørk skive som ellers er å finne i boksen.



Panerai 1028

Vis vedlegg 381423
Vis vedlegg 381424

Jeg har lenge hatt lyst på Panerai. Merkelig at det har tatt så lang tid for Panerai er jo utrolig kult Jeg har jo en forkjærlighet for Italia, italiensk kultur, italiensk mat og vin etc og ikke minst italienske biler. Men kanskje blir det med Panerai som med italiensk bil; det har aldri blitt noe av, før nå! (Så kanskje det blir bil også…). Det var veldig tilfeldig at det ble nettopp denne. 42mm og stållenke var ikke helt det jeg så for meg når jeg først skulle ha Panerai. Men da en hyggelig TS’er tilbød bytte mot både Speedy og Ingy (+ litt cash min vei) var jeg solgt. (Akkurat salget av den Ingenieuren er vel det jeg er mest usikker på om var så lurt..) Selv om jeg tenkte at min første Panerai gjerne kunne være opptil 47mm så synes jeg faktisk ikke at 42mm blir lite. Fin blå skive med sandwich dial er det også og ikke minst så liker jeg symmetrien i denne modellen. Jeg liker at den ikke har «9» når den har small seconds og dato er også praktisk. Lenke er fortsatt ikke det jeg liker best på Panerai, men det er jo veldig praktisk å ha som en variasjon og lenken er dessuten veldig behagelig med sine små ledd. WR på 100m er også helt innafor. Panerai er kommet for å bli, men vi får se om det blir denne eller en annen. Jeg har nok fortsatt ikke slått fra meg en litt større modell og gjerne med manuelt opptrekk. (Kanskje en 233, 372 eller det som akkurat nå er min favoritt: 422)



Grand Seiko SBGJ237

Vis vedlegg 381425
Vis vedlegg 381427

Dette er det nyeste tilskuddet til samlingen, men denne har ikke kommet inn som en «tilfeldighet». Denne har jeg hatt lyst på en stund og jeg har ved et par anledninger tidligere prøvd å få kjøpt meg en slik uten at jeg har kommet helt i mål av forskjellige grunner. Denne gangen ble jeg enig med en lokal (og veldig hyggelig) klokkeentusiast i «mitt område» om et bytte mot en GS SBGA229 som jeg hadde en relativt kort periode etter et bytte mot min tidligere MM300 (Så da har dere en link til tidligere presentasjon).

Jeg tenker noen ganger på hvilken klokke jeg skulle hatt hvis jeg bare skulle hatt en klokke. Ingen av de 4 andre klokkene jeg har hadde vært aktuelle i hvert fall. Jeg har tenkt at en diver med lenke nok hadde vært det mest aktuell (jeg har tidligere hatt flere divere som absolutt kunne fylt denne rollen) men også IWC Ingenieur (men helst en litt mindre enn min tidligere ME) og min høyt savnede Tudor North Flag kunne vært aktuelle. Den må i hvert fall ha lenke, ha en brukbar WR og være «sporty».

Akkurat nå så tenker jeg at denne GS’n nærmer seg den perfekte «one-watch» (jeg er åpen for at jeg kan endre mening i fremtiden…). Den har noe ekstra over seg som hever den over mange litt traustere «dagligklokker». Finishen er veldig bra som man forventer av en GS og den tofargede beselen under safirglass gir den et flott uttrykk. Klokken ser veldig bra ut fra mange vinkler og en liten detalj som jeg liker veldig godt er hvordan klokken skrår inn igjen ned mot håndleddet. WR på 200m er mer enn godt nok, GMT er kjekt (selv om jeg sjelden beveger meg over i andre tidssoner) og så gir jo 36000 bpm en fin glidende sekundviser og en følelse av at urverket er noe ekstra spesielt. Selv om min forrige GS med Spring Drive var mer nøyaktig så er det noe spesielt med Hi Beat. 44mm er kanskje stort for noen, men for meg føles det veldig bra. Tykkelsen på ca 14mm høres tykt ut, men er helt greit på en såpass stor klokke.

Det ble mye om denne GS’n, men så er det også min siste ervervelse og den klokken jeg for tiden bruker desidert mest. Det er jo kanskje den perfekte «daily wearer» (men kanskje ikke «beater»). Her er det bare og komme med innsigelser! Noen vil kanskje mene den er for stor eller for «glossy» og kanskje noen har innvendinger til lenken?



«De andre»

Vis vedlegg 381428

Det var det! Eller det vil si nesten. Jeg sa at samlingen bestod av 5 klokker, men så har jeg jo noen klokker til, nærmere bestemt 5. En Tissot Kronograf, som var min første «fine» klokke som jeg fikk av mine foreldre i 1997 og tre plastikklokker. G-shock (ikke av den kule typen) og 2*Swatch. Jeg måtte jo teste ut disse hype-klokkene jeg også. I tillegg så fikk jeg nylig en Omega av min far, som tilhørte min bestefar. Her snakker vi vel 50-tallet? Veldig morsomt med arvegods. Denne blir nok stort sett liggende i boksen, men jeg skal prøve å få brukt den litt til pent

Vis vedlegg 381429



Fremtiden og grails

Forrige gang så skrev jeg litt om fremtiden og grails og selv om jeg da også var rimelig fornøyd med tingenes tilstand så endrer ting seg fort. Det gjelder vel nå også. Ingen store planer, men plutselig så dukker det opp noe.

Sist så skrev jeg at jeg kunne tenkt meg en Panerai, den er nå i boksen, men som jeg skrev ovenfor så kan det være at denne blir tradet mot annen modell. Jeg nevnte også Reverso eller en Blancpain FF. Fine klokker! Reverso har jeg vel ikke tenkt så mye på siden sist, men Blancpain FF har absolutt vært i tankene. No rad eller milspec hadde vært fint og jeg telte veldig på knappene på en viss Hodinkee versjon med lenke som var til salgs her inne. Jeg har nok også tenkt litt på Rolex…og siden «hypen er over» og jeg er superoptimist så var jeg i kontakt med en viss AD for å høre om muligheten for en Pepsi, men hypen var visst ikke helt over GO Seventies Chronograph er også en liten favoritt og så er det så mange flere :oops:

Min Grail er vel fortsatt en ALS Datograph i hvitt gull med sort skive, men jeg er vel hverken nærmere eller lenger unna en slik!

Takk for oppmerksomheten.
Den panomaticen er bare helt sjef. Mulig å beundre den klokken i timevis uten å bli lei. Interessante detaljer over hele linjen.
Har aldri vært noe panerai fan men den sunbursten er bare herlig.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og Ban
Takk for nok et flott initiativ. Det er bra med litt aktivitet og jeg håper det blir mye spennende lesing og ikke minst så ser jeg frem til konstruktive tilbakemeldinger. Så håper jeg jo også på at noen setter pris på min samling.

Siden det har vært litt endringer siden sist så tenker jeg det er naturlig med litt kommentarer rundt endringene uten at jeg dveler alt for mye med de klokkene som ikke er hos meg lenger. Tradisjon tro så er noen savnet og noen er mindre savnet og som alltid er tvilen der; gjorde jeg det riktige byttet? Burde jeg beholdt den allikevel? Men slik er det alltid. Regner med at noen kjenner seg igjen

Først og fremst så er jeg fornøyd med at «samlingen» er redusert fra 7 til 5 klokker. Verdien av den er vel omtrent lik, men det var et mål å redusere antallet. 2 av klokkene jeg har nå hadde jeg også i klokkestafettens første runde. Det betyr 5 ut og 3 inn. (Jeg var altså ikke helt ferdig med flippingen…..)

De klokkene som fortsatt er her er Heuer «Luftforsvaret» og Glashutte Original Panomatic Lunar XL, på disse så blir det litt «copy-paste» fra forrige runde, til «glede for nye lesere».



Heuer «Luftforsvaret»

Vis vedlegg 381417

Luftforsvaret er mitt vintage-alibi og ikke minst er dette min birthyear-klokke. 1974 er det magiske året og sammen med matchende nummer på kassen står dette årstallet gravert inn på baklokket. Klokken kan selvfølgelig (sannsynligvis) være eldre men det at den ble satt i tjeneste samme året som jeg ble født er godt nok for meg. Birthyear-klokke har ikke vært noe jeg har hatt så veldig fokus på, men da denne dukket opp så var jeg solgt. Klassisk pilot-kronograf med norsk historie, perfekt birthyear. Klokken er pen, men bærer preg av bruk slik man kan forvente av en klokke som (antagelig) har vært i operativ tjeneste. Viserne er malt på et eller annet tidspunkt og jeg har vært inne på tanken om å prøve å skaffe et nytt sett med riktige visere, men kanskje er disse malte viserne en del av sjarmen? Disse klokkene ble vel ikke akkurat tatt med til urmaker når de var i tjeneste, det satt vel heller noen i forvaret og byttet og reparerte det som trengtes. Jeg har prøvd å finne ut mer om historien til min klokke, men har slitt litt med å komme tilbake til historien fra forsvaret. Jeg må prøve å komme til bunns i dette!



Glashutte Original Panomatic Lunar XL

Vis vedlegg 381419
Vis vedlegg 381420

Som jeg skrev i min utboxing ( https://www.tidssonen.no/forum/threads/unboxing-romantisk-tysker.72408/) har jeg vært fasinert av disse asymmetriske klokkene fra før jeg ble skikkelig bitt av klokkebasillen. Dette er vel også min eneste «penklokke», samtidig som den på ingen måte er kjedelig som enkelte dressur kan ha en tendens til å være, panoramadato og månefase er flotte komplikasjoner. Selve prikken over i’en finner man på baksiden. Nydelig dekorert og finishiert. Rett og slett en klokke jeg blir glad av å ha på hånden.



Certina DS PH1000m

Vis vedlegg 381421


Dette er den første nye etter forrige runde. Jeg hadde en Certina DS Super PH500, men som jeg var inne på i forrge runde så var det «1000m» jeg hadde mest lyst på. Så da ble det den. Ikke så mye mer å si om denne annet at jeg ser for meg denne som min sommerklokke i fremtiden. Tøff med mesh og kanskje litt sprekere enn de mer klassiske klokkene med mørk skive som ellers er å finne i boksen.



Panerai 1028

Vis vedlegg 381423
Vis vedlegg 381424

Jeg har lenge hatt lyst på Panerai. Merkelig at det har tatt så lang tid for Panerai er jo utrolig kult Jeg har jo en forkjærlighet for Italia, italiensk kultur, italiensk mat og vin etc og ikke minst italienske biler. Men kanskje blir det med Panerai som med italiensk bil; det har aldri blitt noe av, før nå! (Så kanskje det blir bil også…). Det var veldig tilfeldig at det ble nettopp denne. 42mm og stållenke var ikke helt det jeg så for meg når jeg først skulle ha Panerai. Men da en hyggelig TS’er tilbød bytte mot både Speedy og Ingy (+ litt cash min vei) var jeg solgt. (Akkurat salget av den Ingenieuren er vel det jeg er mest usikker på om var så lurt..) Selv om jeg tenkte at min første Panerai gjerne kunne være opptil 47mm så synes jeg faktisk ikke at 42mm blir lite. Fin blå skive med sandwich dial er det også og ikke minst så liker jeg symmetrien i denne modellen. Jeg liker at den ikke har «9» når den har small seconds og dato er også praktisk. Lenke er fortsatt ikke det jeg liker best på Panerai, men det er jo veldig praktisk å ha som en variasjon og lenken er dessuten veldig behagelig med sine små ledd. WR på 100m er også helt innafor. Panerai er kommet for å bli, men vi får se om det blir denne eller en annen. Jeg har nok fortsatt ikke slått fra meg en litt større modell og gjerne med manuelt opptrekk. (Kanskje en 233, 372 eller det som akkurat nå er min favoritt: 422)



Grand Seiko SBGJ237

Vis vedlegg 381425
Vis vedlegg 381427

Dette er det nyeste tilskuddet til samlingen, men denne har ikke kommet inn som en «tilfeldighet». Denne har jeg hatt lyst på en stund og jeg har ved et par anledninger tidligere prøvd å få kjøpt meg en slik uten at jeg har kommet helt i mål av forskjellige grunner. Denne gangen ble jeg enig med en lokal (og veldig hyggelig) klokkeentusiast i «mitt område» om et bytte mot en GS SBGA229 som jeg hadde en relativt kort periode etter et bytte mot min tidligere MM300 (Så da har dere en link til tidligere presentasjon).

Jeg tenker noen ganger på hvilken klokke jeg skulle hatt hvis jeg bare skulle hatt en klokke. Ingen av de 4 andre klokkene jeg har hadde vært aktuelle i hvert fall. Jeg har tenkt at en diver med lenke nok hadde vært det mest aktuell (jeg har tidligere hatt flere divere som absolutt kunne fylt denne rollen) men også IWC Ingenieur (men helst en litt mindre enn min tidligere ME) og min høyt savnede Tudor North Flag kunne vært aktuelle. Den må i hvert fall ha lenke, ha en brukbar WR og være «sporty».

Akkurat nå så tenker jeg at denne GS’n nærmer seg den perfekte «one-watch» (jeg er åpen for at jeg kan endre mening i fremtiden…). Den har noe ekstra over seg som hever den over mange litt traustere «dagligklokker». Finishen er veldig bra som man forventer av en GS og den tofargede beselen under safirglass gir den et flott uttrykk. Klokken ser veldig bra ut fra mange vinkler og en liten detalj som jeg liker veldig godt er hvordan klokken skrår inn igjen ned mot håndleddet. WR på 200m er mer enn godt nok, GMT er kjekt (selv om jeg sjelden beveger meg over i andre tidssoner) og så gir jo 36000 bpm en fin glidende sekundviser og en følelse av at urverket er noe ekstra spesielt. Selv om min forrige GS med Spring Drive var mer nøyaktig så er det noe spesielt med Hi Beat. 44mm er kanskje stort for noen, men for meg føles det veldig bra. Tykkelsen på ca 14mm høres tykt ut, men er helt greit på en såpass stor klokke.

Det ble mye om denne GS’n, men så er det også min siste ervervelse og den klokken jeg for tiden bruker desidert mest. Det er jo kanskje den perfekte «daily wearer» (men kanskje ikke «beater»). Her er det bare og komme med innsigelser! Noen vil kanskje mene den er for stor eller for «glossy» og kanskje noen har innvendinger til lenken?



«De andre»

Vis vedlegg 381428

Det var det! Eller det vil si nesten. Jeg sa at samlingen bestod av 5 klokker, men så har jeg jo noen klokker til, nærmere bestemt 5. En Tissot Kronograf, som var min første «fine» klokke som jeg fikk av mine foreldre i 1997 og tre plastikklokker. G-shock (ikke av den kule typen) og 2*Swatch. Jeg måtte jo teste ut disse hype-klokkene jeg også. I tillegg så fikk jeg nylig en Omega av min far, som tilhørte min bestefar. Her snakker vi vel 50-tallet? Veldig morsomt med arvegods. Denne blir nok stort sett liggende i boksen, men jeg skal prøve å få brukt den litt til pent

Vis vedlegg 381429



Fremtiden og grails

Forrige gang så skrev jeg litt om fremtiden og grails og selv om jeg da også var rimelig fornøyd med tingenes tilstand så endrer ting seg fort. Det gjelder vel nå også. Ingen store planer, men plutselig så dukker det opp noe.

Sist så skrev jeg at jeg kunne tenkt meg en Panerai, den er nå i boksen, men som jeg skrev ovenfor så kan det være at denne blir tradet mot annen modell. Jeg nevnte også Reverso eller en Blancpain FF. Fine klokker! Reverso har jeg vel ikke tenkt så mye på siden sist, men Blancpain FF har absolutt vært i tankene. No rad eller milspec hadde vært fint og jeg telte veldig på knappene på en viss Hodinkee versjon med lenke som var til salgs her inne. Jeg har nok også tenkt litt på Rolex…og siden «hypen er over» og jeg er superoptimist så var jeg i kontakt med en viss AD for å høre om muligheten for en Pepsi, men hypen var visst ikke helt over GO Seventies Chronograph er også en liten favoritt og så er det så mange flere :oops:

Min Grail er vel fortsatt en ALS Datograph i hvitt gull med sort skive, men jeg er vel hverken nærmere eller lenger unna en slik!

Takk for oppmerksomheten.
Herlig samling! Luftforsvaret er jo en udødelig klassiker som du aldri må slippe tak i. :)

Ser ut for meg som du har krysset av i alle boksene. :) Moroklokkene som kategoriseres som " de andre" fortjener å bli fullverdige medlemmer av "samlingen". Det er viktig å ha sånne også. :)

PH1000 fortjener å få prøve en fet beads of rice-lenke, synes jeg. :)

Kritikk for store klokker? Pfff! Ikke hør på det. Vi kan ikke alle løpe rundt med frøkenmodeller som ikke synes på håndleddet! :D Dessuten har du jo arvegods-omegaen som forøvrig er en glimrende dressklokke for høytidelige anledninger, så kan GO bare være kul. :)

Takk for super presentasjon.
 
Rett på sak, for trådstarter har indikert at det også kan være litt kritikk her, so here goes:

Hadde det ikke vært for den aller siste klokken du viser her, @Ban, er det usikkert om du kunne levert fra deg stafettpinnen. Du har en samling store klokker - det er fair enough - men regnes ikke Omegaen med, mangler du balanse. Verre blir det når du vel egentlig sier at du gjerne bytter ut Panerai-en med en enda større Panerai! Hva med en mindre? Selv dressklokken din har størrelse XL …

Det sagt, hver især er klokkene dine langt innafor, og sprekt blir det med Certinaen, som tross alt (det store) gir deg noe variasjon. Variasjonen er innenfor kategorien merkevare/status - de prestisjetunge dominerer, men du viser i samlingen ekte klokkeglede fordi du gidder å ha en Certina! Det liker jeg! Og jeg innrømmer altså også at jeg liker resten av samlingen, som jo faktisk er komplett med en vintage Omega til 17. mai. Så langt jeg kan vurdere, er derfor din etappe bestått!
Hehe - takk for det. Jeg har nok funnet ut at min "sweetspot" ligger på mellom 40mm-44mm. Jeg har jo hatt mindre klokker men jeg synes det blir for smått, jeg er jo en voksen mann ;) Jeg synes faktisk ikke noen av de jeg har nå fremstår som spesielt store. GO'n heter XL men er "bare" 42 mm, Certina'n er vel 43,5 mm men fremstår kanskje som den minste da ytterkanten på beselen er mindre enn kassa. GS'n er vel den største med sine 44mm, men heller ikke den synes jeg er spesielt stor, man alt handler vel om smak og behag:)
Jeg takker for konstruktiv kritikk og kan være enig i at noe særlig større enn 44mm bør det ikke være (med unntak av Panerai;))


Takk for fin presentasjon @Ban - veldig flott samling. Her er det som @Parmined er inne på tyngdepunkt mot større klokker, litt i overkant for mine håndledd men sikkert utmerket til deg. Dette vil jo variere fra person til person. Enig i at en Blancpain FF hadde passet godt inn her - syntes du skal gå for en slik! Artig å lese om Heuer Luftforsvaret, tydelig at denne har en spesiell plass i samlingen og det er noe eget med klokker som har en såpass interessant historie. Likte også godt Glashütte’n, tror disse to er favorittene fra min side. Ser det ikke bare er meg som opererer med en «De andre» :) Men likte godt Tissot’en her, fortjener ikke den å komme inn i hovedboksen?? Omegaen er jo også en fin historie bak.
Takk for det. Jeg kan gjerne gå for en FF, men budsjettet er nådd så da må noe ut;) Vi får se..
Jeg liker også Tissot'en, det var min eneste "fine" klokke fra 1997 til 2013. "Hovedboksen" har 6 plasser så nå som det er plass så kan den kanskje få plass der. "Hovedboksen" inneholder vel de klokkene som brukes mest og ikke så mye om hva som fortjener å være der. Tissot'en og Omega'en er jo to klokker som jeg alltid vil beholde:)
 
Tok et flatt stup i arkivet og sjekket ut samlingen din i forrige stafett. Luftforsvaret og Glashütte er jo nesten en komplett toklokke-samling, så at det ikke er noe bevegelse der skulle bare mangle (med mindre en Lange dytter ut sistnevnte). Paneraien synes jeg absolutt er et kult tilskudd, selv om jeg definitivt synes den gjør seg best på reim.
I den sammenheng tillater jeg med et lite innfall: Ble det brukt skinnreimer på dykker-Paneraiene i «gamle dager»?

GSen og Certinaen bringer spreke farger til samlingen som tidligere hadde en tydelig sort/mørk tyngde. Kasseformen på GS synes jeg ser litt merkelig ut på bildet, men som så ofte ellers kan det hende opplevelsen er en annen på hånden.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban og Bgo80
Den panomaticen er bare helt sjef. Mulig å beundre den klokken i timevis uten å bli lei. Interessante detaljer over hele linjen.
Har aldri vært noe panerai fan men den sunbursten er bare herlig.
Enig. Det er den peneste klokka jeg har og selv om det ikke er den jeg bruker mest så er det noe spesielt når jeg tar den på:)

Herlig samling! Luftforsvaret er jo en udødelig klassiker som du aldri må slippe tak i. :)

Ser ut for meg som du har krysset av i alle boksene. :) Moroklokkene som kategoriseres som " de andre" fortjener å bli fullverdige medlemmer av "samlingen". Det er viktig å ha sånne også. :)

PH1000 fortjener å få prøve en fet beads of rice-lenke, synes jeg. :)

Kritikk for store klokker? Pfff! Ikke hør på det. Vi kan ikke alle løpe rundt med frøkenmodeller som ikke synes på håndleddet! :D Dessuten har du jo arvegods-omegaen som forøvrig er en glimrende dressklokke for høytidelige anledninger, så kan GO bare være kul. :)

Takk for super presentasjon.
Takk for det. Ja det er morsomt å ha en klokke med en slik historie som "Luftforsvaret" har, jeg skulle bare ønske jeg kunne komme mer til bunns på mitt eksemplar:rolleyes:
Ja da, moroklokkene er fullverdige medlemmer, men den boksen har bare 6 plasser:) Jeg synes jo faktisk at de Swatch klokkene er litt morsomme og jeg brukte de faktisk litt i sommer, må prøve å bruke de litt mer fremover. Man må ta det for det de er. Det virker nesten som at noen er litt skuffet over at de ikke har fått en Speedy eller FF når de har kjøpt klokke til 3-4k. Det er en plastikk-Swatch og så får man like det eller ikke.

Klokkestørrelse går jo i bølger og jeg er heller ikke der at jo større jo bedre, men samtidig så synes jeg ikke 44mm er spesielt stort, men grensa går kanskje der for de fleste type klokker. Det jeg noen ganger stusser på er at det blant noen er opplest og vedtatt at nå skal klokker være mindre, gjerne 36 til 38:rolleyes:og det virker som at de ikke tror vi skal tilbake til større klokker. Det er helt greit det for de som liker det, men jeg tror dette svinger som alt annet.
Jeg er jo ingen trendsetter så da blir det medium+ på meg:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Dazed
Klokkestørrelse går jo i bølger og jeg er heller ikke der at jo større jo bedre, men samtidig så synes jeg ikke 44mm er spesielt stort, men grensa går kanskje der for de fleste type klokker. Det jeg noen ganger stusser på er at det blant noen er opplest og vedtatt at nå skal klokker være mindre, gjerne 36 til 38:rolleyes:og det virker som at de ikke tror vi skal tilbake til større klokker. Det er helt greit det for de som liker det, men jeg tror dette svinger som alt annet.
Jeg er jo ingen trendsetter så da blir det medium+ på meg:)

Det naturlige her er at folk velger det som passer bra til hver enkelt.
Bare vent til jeg skal presentere mine - da blir det motsatt kritikk - for mange 36mm-ere!
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
Tok et flatt stup i arkivet og sjekket ut samlingen din i forrige stafett. Luftforsvaret og Glashütte er jo nesten en komplett toklokke-samling, så at det ikke er noe bevegelse der skulle bare mangle (med mindre en Lange dytter ut sistnevnte). Paneraien synes jeg absolutt er et kult tilskudd, selv om jeg definitivt synes den gjør seg best på reim.
I den sammenheng tillater jeg med et lite innfall: Ble det brukt skinnreimer på dykker-Paneraiene i «gamle dager»?

GSen og Certinaen bringer spreke farger til samlingen som tidligere hadde en tydelig sort/mørk tyngde. Kasseformen på GS synes jeg ser litt merkelig ut på bildet, men som så ofte ellers kan det hende opplevelsen er en annen på hånden.
Det er en grunn til at det er de to som fortsatt er der og hvis det ikke dukker opp noe helt spesielt så blir de nok værende. Skulle det komme en Lange min vei så måtte den nok ha dyttet ut mer en bare den GO'n :oops: Litt omprioriteringer hadde vel også vært nødvendig. Jeg tror ikke det blir så veldig aktuelt, men samtidig handler det jo bare om prioriteringer. Jeg bor i en del av landet der jeg kan kjøpe en 250 kvm villa og gå med en Datograph på hver arm for det noen betaler for 60-80 kvm på østkanten i Oslo:cool: Ikke har jeg så altfor dyr bil heller. Bare for å sette det litt i perspektiv;)
Panerai er kulest på skinnrem, ferdig snakka. Hva de brukte når de dykket med de er det sikkert andre som kan si noe mer om...

Når det gjelder farger så har jeg hatt en tendens til å ende i sort, blå eller ihvertfall mørke skivefarger. Jeg synes ikke sportsklokker kler lys skive så godt, men GO Panomaticlunar med hvit/sølv skive er jo veldig lekkert. Så det hadde faktisk vært noe....:)
 
@Ban Takk for flott presentasjon. Her var det som allerede påpekt mye stort, men man må kjøpe det man liker best :) Vil slå et slag for at du beholder Heuer'en slik den er. Dette overdrevne fokuset på at alt skal være så originalt som mulig begynner jeg å bli litt lei. Klokker er til for å brukes, og da må man ofte bytte ut en del eller to etter hvert. Dette er absolutt en klokke som helt sikkert har vært gjennom mye, og jeg liker tankespinneriet ditt rundt hvordan viserne har blitt byttet/malt opp på et tidspunkt. La det heller være en ubekreftet del av klokkens historie.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
@Ban Takk for flott presentasjon. Her var det som allerede påpekt mye stort, men man må kjøpe det man liker best :) Vil slå et slag for at du beholder Heuer'en slik den er. Dette overdrevne fokuset på at alt skal være så originalt som mulig begynner jeg å bli litt lei. Klokker er til for å brukes, og da må man ofte bytte ut en del eller to etter hvert. Dette er absolutt en klokke som helt sikkert har vært gjennom mye, og jeg liker tankespinneriet ditt rundt hvordan viserne har blitt byttet/malt opp på et tidspunkt. La det heller være en ubekreftet del av klokkens historie.
Takk for det. Jeg er nok litt enig, det gir min Heuer et særpreg. Det gjør også at jeg ganske lett kjenner igjen bilder på nett av akkurat denne klokken også :)

Det er litt rart hvordan flere påpeker at jeg har så mange store klokker for jeg har ikke tenkt slik på det:oops: Hadde jeg hatt digre flashy Breitlinger på 48mm så kunne jeg forstått det, men når den største er en 44mm GS der lugsene med god klaring ligger innenfor håndleddet mitt på ca 18,5 cm da synes jeg det er litt spesielt.
 
@Ban

Takk for super presentasjon, det er spennende å se utviklingen her!

Som sist er min absolutte favoritt Heuer Luftforsvaret. Den er knallfin. Jeg må si jeg likte å lese @Sciarra sine tanker om denne.

Jeg har sett mye på Glashütte Original sine ulike Pano, og jeg synes utgavene med det designet og komplikasjoner som du har her er interessante. Som @Fjordseiko skrev, så kan den beundres i det uendelige. Det hjelper jo på at den er fantastisk når du snur den også. Sammen med Heuer Luftforsvaret ser det ut til at du har en super base i samlingen, selvfølgelig inkludert din arvede Omega.

Av nyervervelsene er jeg mest svak for Certinaen, som har en livlig farge og et litt annerledes design.

Jeg synes definitivt variasjonen er til stede i samlingen, uavhengig av størrelse. Om Blancpain FF vil gi samlingen noe mer er jeg litt usikker på. Har du vurdert Omega Ploprof? Størrelsen burde vil passe deg perfekt :)
Rolex GMT master II kan alltids være et alternativ til GSen du har, med litt mindre kasse. Men om den gir mer klokkeglede er jo ikke sikkert. Selv heier mest på Glashütte Original Seventies Chronograph, den er utrolig kul.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ban
@Ban

Takk for super presentasjon, det er spennende å se utviklingen her!

Som sist er min absolutte favoritt Heuer Luftforsvaret. Den er knallfin. Jeg må si jeg likte å lese @Sciarra sine tanker om denne.

Jeg har sett mye på Glashütte Original sine ulike Pano, og jeg synes utgavene med det designet og komplikasjoner som du har her er interessante. Som @Fjordseiko skrev, så kan den beundres i det uendelige. Det hjelper jo på at den er fantastisk når du snur den også. Sammen med Heuer Luftforsvaret ser det ut til at du har en super base i samlingen, selvfølgelig inkludert din arvede Omega.

Av nyervervelsene er jeg mest svak for Certinaen, som har en livlig farge og et litt annerledes design.

Jeg synes definitivt variasjonen er til stede i samlingen, uavhengig av størrelse. Om Blancpain FF vil gi samlingen noe mer er jeg litt usikker på. Har du vurdert Omega Ploprof? Størrelsen burde vil passe deg perfekt :)
Rolex GMT master II kan alltids være et alternativ til GSen du har, med litt mindre kasse. Men om den gir mer klokkeglede er jo ikke sikkert. Selv heier mest på Glashütte Original Seventies Chronograph, den er utrolig kul.
Takk for gode innspill :)
Ja jeg har vurdert Ploprof. Veldig kul klokke, men jeg har faktisk aldri hatt en på hånden så jeg er veldig usikker på hvordan den bærer. Jeg tenker jo også at det er en klokke for de spesielle anledninger (sommerklokke?). Kan jeg forsvare å ha en såpass dyr klokke som kanskje brukes relativt lite?
Jeg ser også at en Blancpain FF ikke bringer inn så mye nytt i samlingen bortsett fra at jeg mangler en skikkelig high-end diver;)
Slik sett så er det vel en GO seventies chrono som ville gitt mest i form av noe nytt, en Pepsi ville som du sier være et alternativ til GS'n (riktignok et veldig fint alternativ).

Litt av "problemet" er at noe må ut uansett hvilke av disse som eventuelt skulle komme inn og hvilken skal i så fall ut og det holder vel ikke med en:oops: Selv om budsjetter er til for å strekkes må man prøve å opptre noenlunde edruelig;)