* K L O K K E S T A F E T T E N 3*

Nydelig samling med fin variasjon! Som Rolex-fanboy synes jeg det er dødskult at du har TT Explorer i 36 og bruker den. Forøvrig så er din Cartier Tank en av de finere med den kombinasjonen der IMO. Flott flott!
 
  • Elsker
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80 og Sciarra
@Fjordseiko

Takk for gårsdagens velskrevne bidrag! Du har i mine øyne en utrolig fin samling, der en Rolex utgjør den største overraskelsen. Du gir et godt innblikk i en del vurderinger og avgjørelser en slik samling krever. Og det er tydelig at du har sterke følelser for Seiko. Selv har jeg gravd en del i eldre Seikokataloger i det siste - det er mye fint av vintage Seiko, men jeg har åpenbart mye å lære.

Din 6105-8009 fra 1968 er nok min absolutte favoritt, tett fulgt av 6105-8110. Skiven på 6105-8009 ser jo nesten urørt ut. Den mest sjarmerende blir for min del SAGH007, den har godt meg hus forbi. Og takk for at du nå har satt SBDS003 på radaren min.

Jeg ble litt forvirret av generasjonsinndelingen din her, inntil jeg forstod at du selvfølgelig kun tar med dykkerne med 150 meter vannresistens.

Jeg er vel ikke helt enig med deg hva angår SKX007. Den er tilgjengelig, ser bra ut og for min del var SKX007 ikke spesielt dyr. Dessuten kan nok ikke alt forklares med "specs". Og som @Dazed skriver, det var nettopp min første Seiko dykkerklokke. Siden har det blitt enda en, og det er neppe den siste. Jeg kommer nok ikke til å få en like spektakulær samling av dykkere som dette, men jeg er ordentlig fysen på en 6105-8110 (fra i dag kanskje en 6105-8009 også).
 
Fantastisk samling, @Bgo80! Som @Fjordseiko sin Seiko-nerding, er din samling også komplett - hver på sin måte! Utrolig kult, og morsomt at dere begge ser ut til å beholde favoritter fremfor å flippe ved første anledning. Digger begge samlingene, og merker meg at dere også har hver deres TT Rolex som stikker seg en god del ut selv om de er innafor samlingens tema. Super-inspirerende samlinger!
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Fjordseiko og Bgo80
Flott samling. Jeg er enig i black bayen. Kunne levd fint og lykkelig med bare en slik.
savner IWCen min hver gang jeg ser en annen mark. Hadde en le petit prince med stållenke. Skulle aldri solgt den.

kjøp en deleklokke fra finn eller buyee til den seikoen og bytt hele urverket. Det svarer seg ikke å reparere.
Takk! Ja, IWC er undervurdert. Men føler de er på hugget.

Ja, du har nok rett angående Seiko’en. Hadde egentlig en plan om å ta den med til Lohne eller Gjertsen, de er vel gode på Seiko. Men skal prøve å finne ut hvilket urverk/deleklokke som evt. er rett her.
 
Nydelig samling med fin variasjon! Som Rolex-fanboy synes jeg det er dødskult at du har TT Explorer i 36 og bruker den. Forøvrig så er din Cartier Tank en av de finere med den kombinasjonen der IMO. Flott flott!
Takk! Ja, er jo ganske stor Råleks-fan selv, så tror jeg har mye å se frem til når du skal presentere i morgen! ;)
 
Fantastisk samling, @Bgo80! Som @Fjordseiko sin Seiko-nerding, er din samling også komplett - hver på sin måte! Utrolig kult, og morsomt at dere begge ser ut til å beholde favoritter fremfor å flippe ved første anledning. Digger begge samlingene, og merker meg at dere også har hver deres TT Rolex som stikker seg en god del ut selv om de er innafor samlingens tema. Super-inspirerende samlinger!
Takk! Ja, jeg syntes det var fascinerende at de to første Rolex’ene i stafetten var TT, hadde tippet noe mer «tradisjonelt». Og det er rart hvordan enkelte klokker er vanskelig å kvitte seg med.
 
  • Liker
Reaksjoner: OCD
Takk! Ja, er jo ganske stor Råleks-fan selv, så tror jeg har mye å se frem til når du skal presentere i morgen! ;)
Jepp jepp, vi får håpe hvertfall noen liker det.
Ingen stor Rolex samling, men noen godbiter er det :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80
@Bgo80

Takk for en flott presentasjon. Jeg kjenner meg godt igjen i introduksjonen din, det er rart hvordan vi ser behov for en viss type klokkeSamlingen din er skikkelig sveitsisk, og med overvekt av verktøyklokker; dykker- og feltklokker. Der utgjør Cartieren en fin motvekt. Det samme gjør materialene i Exploreren. Dessuten er det spennende at du ikke bare har mekaniske klokker, men også kvarts.

Det er er litt overraskende at din favoritt er Tudor Black Bay 36, jeg vill ikke gjettet på det. Det er flere her jeg liker svært godt, men jeg tror min favoritt er Rolex Exploreren.

Du er ikke fristet av komplikasjoner? Jeg ser jo at du har noen komplikasjoner i ekstraboksen, både GMT og kronograf. Kunne en sveitsisk variant med GMT kanskje vært noe? Eller hva med en fargerik skive? @Sciarra har jo noen gode forslag. Selv er jeg veldig fornøyd med min Longines Spirit Zulu Time med grønn bezel, den kommer også i 39 mm.
Ser nå at @Ban har tenkt samme tanker som meg. Så lite nytt herfra altså.
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: Sciarra og Bgo80
@Bgo80

Takk for en flott presentasjon. Jeg kjenner meg godt igjen i introduksjonen din, det er rart hvordan vi ser behov for en viss type klokkeSamlingen din er skikkelig sveitsisk, og med overvekt av verktøyklokker; dykker- og feltklokker. Der utgjør Cartieren en fin motvekt. Det samme gjør materialene i Exploreren. Dessuten er det spennende at du ikke bare har mekaniske klokker, men også kvarts.

Det er er litt overraskende at din favoritt er Tudor Black Bay 36, jeg vill ikke gjettet på det. Det er flere her jeg liker svært godt, men jeg tror min favoritt er Rolex Exploreren.

Du er ikke fristet av komplikasjoner? Jeg ser jo at du har noen komplikasjoner i ekstraboksen, både GMT og kronograf. Kunne en sveitsisk variant med GMT kanskje vært noe? Eller hva med en fargerik skive? @Sciarra har jo noen gode forslag. Selv er jeg veldig fornøyd med min Longines Spirit Zulu Time med grønn bezel, den kommer også i 39 mm.
Ser nå at @Ban har tenkt samme tanker som meg. Så lite nytt herfra altså.
Absolutt åpen for flere komplikasjoner. Er vel foreløpig nok «elegante»/«enkle». Både GMT og kronograf kan her være høyaktuelle. En quick fix hadde jo vært å få liv i Seiko’en, som du er inne på.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
Da var det min tur. Min lille samling er blitt gradvis utvidet etter hvert som forskjellige «behov» har dukket opp, og det er en artig øvelse å plukke ut en klokke som passer til dagen i dag eller de nærmeste dagene fremover. Behovene er vel temmelig oppkonstruerte, men det er en del av hobbyen. Jeg liker litt variasjon og syntes det er kjekt å ha noen forskjellige klokker å velge mellom. Men jeg liker likevel at hver av dem er såpass allsidige at de duger til forskjellige settinger. De fleste er under 40mm og passer godt til mine håndledd. Per i dag er det fem hovedklokker. Jeg har også en liten ekstra-klokkeboks med noen klokker jeg har fått i gave oppigjennom og som jeg har beholdt, men en stund siden disse har vært i bruk. Men spanderer litt plass på disse nederst.

Fellesbilde av hovedklokkene:
Vis vedlegg 381615

IWC Pilot’s Watch Mark XX 40mm
En svært god allrounder. Easy Easx-change-systemet gjør det veldig enkelt med rembytte. Jeg bruker den mest på en IWC gummirem som er behagelig og sitter godt på armen. Klokken har 100m WR og her er det ingen problem å bruke klokken på kontoret og så ta en joggetur eller fjelltur etterpå, og deretter kan den enkelt vaskes ren uten bekymringer. Til litt penere bruk skifter jeg til IWC kalveskinnrem på noen sekunder. Det er kjekt å gå med Rolex, men ofte er det fint å gå med en klokke som går under radaren hos de aller fleste. Da er IWC’en super. Når det er sagt så tror jeg dette er den eneste klokken jeg har fått komplimenter for. Passe balanse mellom pen og sporty, og kun 10,8 mm tykk. Hele 120 t gangreserve og in-house urverk. Introdusert i 2022. Den smale bezelen er polert, og det er noen polerte deler også på visere. Skiven er matt svart og AR-coatingen gir et blått skinn.

Vis vedlegg 381605
Vis vedlegg 381611

Omega Seamaster Diver 300 Mid-Size, ref. 2561.80
36mm og 300m WR. Toolwatch’en som tar meg tilbake til ungdomsår og det glade 90-tallet - Goldeneye og James Bond. Her er det mye nostalgi for min del. 2561.80 er den trofaste klokken til Prince William og Joe Biden (Biden har riktignok gått mest med Rolex etter at han ble president). Denne klokken er den som blir hardest brukt i min samling, og tåler det helt strålende. Lenken er klassisk Omega og veldig behagelig å gå med. Litt artig spill i skiven med en «bølgeeffekt». Og for en som har mye blå klær er fargen fin. Blir mest fritidsbruk på denne, men den gjør seg absolutt ikke bort til hverken dress eller smart casual. Vintage-alibiet i samlingen. Dette er også sommerklokken, som tåler en trøkk, tåler mye vann og har litt fargespill.

Vis vedlegg 381607

Tudor Black Bay 36 Heritage, ref. 79500
Dette har jeg tidligere kalt favorittklokken, og det står jeg ved. Jeg kunne levd med å selge alle andre og sitte igjen med denne. Men ikke så realistisk :) Introdusert på Baselworld 2016, svært allsidig og funker IMO også til pyntede anledninger på grunn av polert bezel og skinnende safirglass uten AR. Dyp svart, lakkert urskive og snowflake-visere er en fascinerende kombinasjon som jeg av og til bare blir sittende å beundre. Kun 10,5 mm høy. Samtidig er den sporty med karakteristisk Black Bay-skive og 150m WR. Modifisert ETA-urverk, en arbeidshest som holder tiden bra - etter en knapp uke er den ca 1 min for rask. Ikke noe å si på det. Lenken er svært behagelig og tilfeldigvis 100% match til min arm - akkurat passe løs og fast. At en klokke faller i smak og blir mye brukt har til syvende og sist stor sammenheng med hvor behagelig den er. Denne har jeg hatt med meg på reiser og opplevelser i inn- og utland og sånn sett er det mange minner som knytter seg til klokken. Var også en fin kjøpsopplevelse hos Bjerke der jeg hadde med min sønn som fikk en Tudor-caps - litt artig å tenke tilbake på. En fin tanke at han kan ta over denne i fremtiden.

Vis vedlegg 381606
Vis vedlegg 381610

Cartier Tank Louis 18k, ref. WGTA0067
På et tidspunkt fant jeg ut at jeg trengte en dressklokke og dette falt sammen med at jeg hadde lest om/sett mye videoer om Cartier. Dette er et design som funker og som ser omtrent helt likt ut som i 1918. 18k gull, men skinner likevel ikke så mye opp som gull-Rolex. Denne bruker jeg til mer pyntede anledninger, typisk med dress. En flott Cartier alligatorrem hører med til art deco-mesterverket. Den eneste klokken min Apple Watch-bærende kone noengang har kommentert/lagt merke til og prøvd på etter eget initiativ. Noen vil da si feminin, jeg sier evig klassiker og appell langt utover klokkemiljøet. Andy Warhol, Ralph Lauren, Mohammed Ali og Jackie O - selvsagt var Cartier Tank favorittklokken.

Vis vedlegg 381609
Vis vedlegg 381613

Rolex Explorer 36 ref. 124273
Det er som kjent noe eget med Rolex. Et merke og en aura som fascinerer. Explorer er en av de store klassikerne og trenger vel ingen stor introduksjon av meg. 124273 var den store Rolex-nyheten i 2021 og en skikkelig snakkis. Jeg konkluderer med at man blir i godt humør av denne med på tur. Gir variasjon fra Tudor Black Bay’en, som hadde blitt litt for lik en Explorer 36 i stål - sistnevnte hadde derfor ikke funket så godt i min samling. Syntes den bærer veldig likt Black Bay’en, og gullet virker ikke å gi så mye ekstra vekt - rundt 130 g. Cal. 3230 med de nyeste fremskrittene inkl. 70 t gangreserve. Explorer blir av mange trukket frem som den ultimate one watch collection.

Vis vedlegg 381608

Det var mine fem hovedklokker. Det er vanvittig mange flotte klokker her på Tidssonen, så det er jo i all ydmykhet jeg presenterer mine. Samlingen gir i hvert fall meg litt krydder i hverdagen, og passer godt til min smak og til mine behov. Det er egentlig fascinerende å se hvor forskjellige samlingene i denne tråden har vært hittil, sånn er det når mulighetene er nærmest uendelige og smaken forskjellig.

Når det gjelder veien videre, så har jeg noen foreløpige tanker:
- Kunne tenkt meg en Blancpain, har sansen for dette merket.
- Har mange nok 36mm-ere, så neste blir opp i størrelse. Syntes jeg trenger en 40mm i stål på lenke.

Tar med et bonusbilde fra ekstraboksen.
Vis vedlegg 381612

Dette er typisk gaver, og som jeg derfor har valgt å beholde. Men en god stund siden jeg har sett på disse. Merket at jeg fikk lyst til å få liv i Seiko Chrono’en igjen, som var en gave fra mine foreldre. Skal jammen meg få tatt den med til en urmaker.
Veldig fin og variert samling med en slags variant (TT Expl, helgull Cartier, Midz O) av noen de største klassikerne. Skulle gjerne hatt den Cartieren, enormt stilfull!!! Men den TTn har jeg virkelig aldri forstått, men fint du har glede av den:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80
Veldig fin og variert samling med en slags variant (TT Expl, helgull Cartier, Midz O) av noen de største klassikerne. Skulle gjerne hatt den Cartieren, enormt stilfull!!! Men den TTn har jeg virkelig aldri forstått, men fint du har glede av den:)
Hehe :) Ja, ikke helt A4 dette her! Det finnes visst en klokkevariant for alle.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og GrimReaper
@Fjordseiko

Takk for gårsdagens velskrevne bidrag! Du har i mine øyne en utrolig fin samling, der en Rolex utgjør den største overraskelsen. Du gir et godt innblikk i en del vurderinger og avgjørelser en slik samling krever. Og det er tydelig at du har sterke følelser for Seiko. Selv har jeg gravd en del i eldre Seikokataloger i det siste - det er mye fint av vintage Seiko, men jeg har åpenbart mye å lære.

Din 6105-8009 fra 1968 er nok min absolutte favoritt, tett fulgt av 6105-8110. Skiven på 6105-8009 ser jo nesten urørt ut. Den mest sjarmerende blir for min del SAGH007, den har godt meg hus forbi. Og takk for at du nå har satt SBDS003 på radaren min.

Jeg ble litt forvirret av generasjonsinndelingen din her, inntil jeg forstod at du selvfølgelig kun tar med dykkerne med 150 meter vannresistens.

Jeg er vel ikke helt enig med deg hva angår SKX007. Den er tilgjengelig, ser bra ut og for min del var SKX007 ikke spesielt dyr. Dessuten kan nok ikke alt forklares med "specs". Og som @Dazed skriver, det var nettopp min første Seiko dykkerklokke. Siden har det blitt enda en, og det er neppe den siste. Jeg kommer nok ikke til å få en like spektakulær samling av dykkere som dette, men jeg er ordentlig fysen på en 6105-8110 (fra i dag kanskje en 6105-8009 også).
I japan så går 62mas, 6105 og turtle som seiko sine første, andre og tredje dykkerklokker. Så jeg har ikke funnet på generasjonsinndelingen helt selv. 6159 og tuna pluss de andre saturation diverne ligger på sidelinjen. Jeg skulle gjerne hatt de, men det er mye vanskeligere å skaffe deler samt at innkjøpsprisen er noe høyere.
Hvis du er giret på en willard så ligger min ute for salg. Kjøpte noe annet og må selge noe for husfreden.
Daini slimwillyen er helt original, skiven er urørt og magisk. Jeg var heldig med den byttehandelen.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
I japan så går 62mas, 6105 og turtle som seiko sine første, andre og tredje dykkerklokker. Så jeg har ikke funnet på generasjonsinndelingen helt selv. 6159 og tuna pluss de andre saturation diverne ligger på sidelinjen. Jeg skulle gjerne hatt de, men det er mye vanskeligere å skaffe deler samt at innkjøpsprisen er noe høyere.
Hvis du er giret på en willard så ligger min ute for salg. Kjøpte noe annet og må selge noe for husfreden.
Daini slimwillyen er helt original, skiven er urørt og magisk. Jeg var heldig med den byttehandelen.
Hvor i prislandskapet ligger en ryddig vintage Seiko? Og hvor finner man de? Chrono24? Har handlet fra Japan før og det var veldig ryddig.
 
Hvor i prislandskapet ligger en ryddig vintage Seiko? Og hvor finner man de? Chrono24? Har handlet fra Japan før og det var veldig ryddig.
Kommer jo veldig an på modellen. Sjeldenhet og tilstand bestemmer prisen. 6105 og 62mas er ikke sjeldne men kronepakningene er i utganspunktet ikke utskiftbare så veldig mange av de har vannskader. Eksemplarer med gode skiver og visere koster gjerne dobbelt til tredobbelt av de andre.
Turtle er et moderne dykkerur som holder godt tett med bittelitt service. Den er både enkel å rimelig å finne i god stand.
Jeg har kjøpt mye fra yahoo auctions japan, og da via buyee. Du betaler markedspris pluss frakt og moms.
Jeg leter etter ærlige eksemplarer, brukt men ikke ødelagt. Helst noen som trenger service. Får det ordnet i Norge, da vet jeg at det er gjort nylig og skikkelig.
Du finner rimeligere klokker i Norge, men utvalget er selvfølgelig mye mindre. Med litt tålmodighet dukker det meste opp.
Har drøssevis med autosøk på finn.

Beste kjøpetips er kanskje en quartzdiver, 7548-7000. De får du fremdeles for 1000-1500kr. Kjøp samtidig noen 7546 deleklokker. De koster bare noen hundrelapper. Da har du en skamfet vintage seikodiver. SKX007 kan ta seg en bolle.
 
Redigert:
Da var min tur til å nerde litt kommet og jeg har bestemt meg for å presentere min «Krone-rull» med tre klokker og endel mindre merke-variasjon enn den fine samlingen til gårsdagens, @Bgo80 . Så om du misliker Rolex så kan du se bort ifra denne stafettpinnen. Det samme gjelder om du synes denne rullen er for kjedelig og basic, men enkle meg er veldig glad i merket og vil kalle meg en «fan-boy».
For meg er Rolex noe helt spesielt hva gjelder bærekomfort og historie. Har eid litt forskjellig og prøvd enda mer og synes Rolex som merke er en av de bedre all-rounderne der ute, og igjen dette er en subjektiv mening. Historiene taler også for seg selv.
Det jeg kanskje liker best med merket er anvendeligheten klokkene gir (alt ettersom så klart hva gjelder farger og kominasjoner) og at de tåler å brukes både på land og i vann (bare sjekke at kronen er skrudd inn før man hopper ut i vannet så er man «good to go»). Det er kanskje her valget av de tre jeg skal presentere nå står; går til alt, tåler det meste og alle har sin egen funksjon/komplikasjon.

Så her kommer tre klokker jeg har blitt veldig glad i og presenteres i kronologisk rekkefølge etter hvor lenge jeg har hatt de:

1.Rolex Submariner 124060​


Min første Rolex og en av grunnene til at jeg ble klokke interessert i tidlig alder. Derfor hører det med en liten historie her:
Året jeg skulle konfirmere meg mente et familiemedlem at den beste gaven ville vært en klokke. «En klokke kan du ha hele livet og arve videre til neste generasjon om du tar vare på den». Han viste meg den kuleste klokken han visste om på Bjerke sine nettsider: en Rolex Submariner. Han fortalte meg historien til klokken og mente dette burde være den ultimate gave. Jeg var solgt. Denne klokken skulle jeg bare ha og sto øverst på ønskelisten.
Dessverre så fikk jeg ikke ønsket oppfylt til konfirmasjonen, men drømmen om en «Sub» sto fortsatt. På veien kjøpte jeg min første skikkelige klokke; en Omega Seamaster 300 hos Bjerke på Karl Johan som 18 åring. Det var stort og jeg brukte den hver dag.. Forøvrig sto det på denne tiden en 116610LV i vindu, til salgs som ingen ville ha (!).
Om vi spoler tilbake til 2020, pandemien brøyt ut og lockdown var et faktum. Urmaker Bjerke i Bergen ble min beste venn og jeg var stadig innom fantastiske Jorunn og co selv om det stadig var stengt pga pandemien. Jeg hadde aldri tenkt jeg skulle spørre hun om den, men etter litt tid og sparing spurte jeg høflig og pent om jeg kunne få lov til å kjøpe en Submariner. Svaret var gladelig JA.
Denne klokken har alt jeg ser etter i en hverdagsklokke og om jeg skulle ha vært en OWG hadde denne vært den som hadde blitt med meg ned til graven (noe den også nok blir).
Sporty, men kan også brukes til dress IMO, tåler alt, bruker den overalt, hver skramme har en historie og komforten er upåklagelig. En stor grunn til at denne modellen har holdt en saftig evolusjon siden 50-tallet. En robust klassiker som introduserte meg inn i denne gale verden.

IMG_0395 2.jpg


2.Rolex GMT-Master 2 126710BLNR​


Om man hadde vært nogenlunde normal hadde det holdt med én klokke, men helt normal i denne verden er det vanskelig å være.. sååå etter litt tid med Sub på armen og innom en del andre merker svirret tankene rundt en ny Rolex som kunne gi meg noe litt annet, men fortsatt være en toolwatch. For det er noe jeg verdsetter.
Jeg så derfor etter noe penere, med litt mer farge og andre funksjoner, uten at det skulle være noe særlig blikkfang. For er det en ting jeg også er opptatt av med klokkene mine (foreløpig) er at det skal «gå under radaren» så langt det lar seg gjøre. Mulig at det er feil å si når man er Rolex fan, men sånn har det blitt altså.
Jeg tittet mye på BLRO aka. Pepsi; synes den var fin, men sleit litt med fargen på bezel. Synes noen ble for lilla i blåfargen og favorittfargen min er blå så da ble det feil. Så også på Sky-Dweller, men den ble litt for voldsom både i mm og tykkelse + noe mer bling enn det jeg så etter. 116500LN på dette tidspunkt var umulig å få tak i så den var utelukket. Jeg nevnte at blå er fargen min, så BLNR ble valget og jubilee ble lenken for å få en litt mer penere toolwatch og look. GMT funksjonen og dato på denne var heller ikke dum. Så min «Batgirl/man» er en Daily beater sammen med Sub, men hvor jeg kan dresse meg selv litt mer opp med PCL og litt mer farge. Kjøpte for ordensskyld Oyster lenken også for å få enda litt mer variasjon og at jeg sliter stadig med å finne ut hva som er best til den hva gjelder lenke. Strålende fornøyd med denne altså!

IMG_0400 2.jpg


IMG_0401 2.jpg


3.Rolex Cosmograph Daytona 126515LN​


Min nyeste ervervelse. Jeg som mange andre fikk øynene opp for Daytona da den ble relansert i 2016 med C-bezel. En av de penere fra Rolex, ingen tvil om det, hvertfall om menigheten skulle få bestemme. Men halo, Daytona er en pen klokke, men hypen var meget.. Denne klokken skulle jeg bare eie på et tidspunkt, i stål var tanken, gull var aldri et tema.
Hype eller ei, har man prøvd en Daytona vet man hva det snakkes om. Så da 126500LN ble lansert og Bjerke ringte så jeg fikk prøve den første de fikk inn i stål tenkte jeg å sette inn støtet, men de hadde også fått inn en annen variant, i everosé på Oysterflex, så de tok like så godt frem den også.
Det var her det snudde seg helt for meg, en skikkelig identitetskrise.. Skulle jeg ha enda en Rolex i stål eller skulle jeg unne meg noe mer spesielt og klinke til med gull?
Jeg fikk noe å tenke på etter denne dagen med testing av to like modeller, MEN så forskjellige. Da de lå der side om side gikk kverna så det sang.
Etter mye grubling, dialog med nære og kjære, bestemte jeg meg for å slå til. Etter noen få måneder venting kunne jeg bekrefte en ting for meg selv; jeg hadde valgt rett. Over dobbelt så dyr som stål, ja, men så var det dette med gull da. Tyngden, balansen, dybden i materialet og Rolex sin egen legering. Everosé for meg toner gullet litt ned, Oysterflex lenken gjør den mer anvendelig i hverdagen og Daytona er Daytona.
Kunne ikke vært mer fornøyd med denne og nå har den begynt å få litt skikkelig deilige battlescars også, for klokker skal jo brukes, sant?

IMG_0397 2.jpg


Rolex er elsket og hatet blant folket. Flere vil mene denne rullen med klokker er en klisje, men jeg har vært innom endel merker og funnet ut at Rolex er perfekt til daglig bruk for min del. Så er det noen få andre merker som jeg også elsker, som mulig dekker litt «penere» behov, men det for vi ta senere ved en fremtidig anledning..

IMG_0404 2.jpg


Takk for at jeg kunne dele.
Peace. OCD.
 
Da var min tur til å nerde litt kommet og jeg har bestemt meg for å presentere min «Krone-rull» med tre klokker og endel mindre merke-variasjon enn den fine samlingen til gårsdagens, @Bgo80 . Så om du misliker Rolex så kan du se bort ifra denne stafettpinnen. Det samme gjelder om du synes denne rullen er for kjedelig og basic, men enkle meg er veldig glad i merket og vil kalle meg en «fan-boy».
For meg er Rolex noe helt spesielt hva gjelder bærekomfort og historie. Har eid litt forskjellig og prøvd enda mer og synes Rolex som merke er en av de bedre all-rounderne der ute, og igjen dette er en subjektiv mening. Historiene taler også for seg selv.
Det jeg kanskje liker best med merket er anvendeligheten klokkene gir (alt ettersom så klart hva gjelder farger og kominasjoner) og at de tåler å brukes både på land og i vann (bare sjekke at kronen er skrudd inn før man hopper ut i vannet så er man «good to go»). Det er kanskje her valget av de tre jeg skal presentere nå står; går til alt, tåler det meste og alle har sin egen funksjon/komplikasjon.

Så her kommer tre klokker jeg har blitt veldig glad i og presenteres i kronologisk rekkefølge etter hvor lenge jeg har hatt de:

1.Rolex Submariner 124060​


Min første Rolex og en av grunnene til at jeg ble klokke interessert i tidlig alder. Derfor hører det med en liten historie her:
Året jeg skulle konfirmere meg mente et familiemedlem at den beste gaven ville vært en klokke. «En klokke kan du ha hele livet og arve videre til neste generasjon om du tar vare på den». Han viste meg den kuleste klokken han visste om på Bjerke sine nettsider: en Rolex Submariner. Han fortalte meg historien til klokken og mente dette burde være den ultimate gave. Jeg var solgt. Denne klokken skulle jeg bare ha og sto øverst på ønskelisten.
Dessverre så fikk jeg ikke ønsket oppfylt til konfirmasjonen, men drømmen om en «Sub» sto fortsatt. På veien kjøpte jeg min første skikkelige klokke; en Omega Seamaster 300 hos Bjerke på Karl Johan som 18 åring. Det var stort og jeg brukte den hver dag.. Forøvrig sto det på denne tiden en 116610LV i vindu, til salgs som ingen ville ha (!).
Om vi spoler tilbake til 2020, pandemien brøyt ut og lockdown var et faktum. Urmaker Bjerke i Bergen ble min beste venn og jeg var stadig innom fantastiske Jorunn og co selv om det stadig var stengt pga pandemien. Jeg hadde aldri tenkt jeg skulle spørre hun om den, men etter litt tid og sparing spurte jeg høflig og pent om jeg kunne få lov til å kjøpe en Submariner. Svaret var gladelig JA.
Denne klokken har alt jeg ser etter i en hverdagsklokke og om jeg skulle ha vært en OWG hadde denne vært den som hadde blitt med meg ned til graven (noe den også nok blir).
Sporty, men kan også brukes til dress IMO, tåler alt, bruker den overalt, hver skramme har en historie og komforten er upåklagelig. En stor grunn til at denne modellen har holdt en saftig evolusjon siden 50-tallet. En robust klassiker som introduserte meg inn i denne gale verden.

Vis vedlegg 381703

2.Rolex GMT-Master 2 126710BLNR​


Om man hadde vært nogenlunde normal hadde det holdt med én klokke, men helt normal i denne verden er det vanskelig å være.. sååå etter litt tid med Sub på armen og innom en del andre merker svirret tankene rundt en ny Rolex som kunne gi meg noe litt annet, men fortsatt være en toolwatch. For det er noe jeg verdsetter.
Jeg så derfor etter noe penere, med litt mer farge og andre funksjoner, uten at det skulle være noe særlig blikkfang. For er det en ting jeg også er opptatt av med klokkene mine (foreløpig) er at det skal «gå under radaren» så langt det lar seg gjøre. Mulig at det er feil å si når man er Rolex fan, men sånn har det blitt altså.
Jeg tittet mye på BLRO aka. Pepsi; synes den var fin, men sleit litt med fargen på bezel. Synes noen ble for lilla i blåfargen og favorittfargen min er blå så da ble det feil. Så også på Sky-Dweller, men den ble litt for voldsom både i mm og tykkelse + noe mer bling enn det jeg så etter. 116500LN på dette tidspunkt var umulig å få tak i så den var utelukket. Jeg nevnte at blå er fargen min, så BLNR ble valget og jubilee ble lenken for å få en litt mer penere toolwatch og look. GMT funksjonen og dato på denne var heller ikke dum. Så min «Batgirl/man» er en Daily beater sammen med Sub, men hvor jeg kan dresse meg selv litt mer opp med PCL og litt mer farge. Kjøpte for ordensskyld Oyster lenken også for å få enda litt mer variasjon og at jeg sliter stadig med å finne ut hva som er best til den hva gjelder lenke. Strålende fornøyd med denne altså!

Vis vedlegg 381704

Vis vedlegg 381705

3.Rolex Cosmograph Daytona 126515LN​


Min nyeste ervervelse. Jeg som mange andre fikk øynene opp for Daytona da den ble relansert i 2016 med C-bezel. En av de penere fra Rolex, ingen tvil om det, hvertfall om menigheten skulle få bestemme. Men halo, Daytona er en pen klokke, men hypen var meget.. Denne klokken skulle jeg bare eie på et tidspunkt, i stål var tanken, gull var aldri et tema.
Hype eller ei, har man prøvd en Daytona vet man hva det snakkes om. Så da 126500LN ble lansert og Bjerke ringte så jeg fikk prøve den første de fikk inn i stål tenkte jeg å sette inn støtet, men de hadde også fått inn en annen variant, i everosé på Oysterflex, så de tok like så godt frem den også.
Det var her det snudde seg helt for meg, en skikkelig identitetskrise.. Skulle jeg ha enda en Rolex i stål eller skulle jeg unne meg noe mer spesielt og klinke til med gull?
Jeg fikk noe å tenke på etter denne dagen med testing av to like modeller, MEN så forskjellige. Da de lå der side om side gikk kverna så det sang.
Etter mye grubling, dialog med nære og kjære, bestemte jeg meg for å slå til. Etter noen få måneder venting kunne jeg bekrefte en ting for meg selv; jeg hadde valgt rett. Over dobbelt så dyr som stål, ja, men så var det dette med gull da. Tyngden, balansen, dybden i materialet og Rolex sin egen legering. Everosé for meg toner gullet litt ned, Oysterflex lenken gjør den mer anvendelig i hverdagen og Daytona er Daytona.
Kunne ikke vært mer fornøyd med denne og nå har den begynt å få litt skikkelig deilige battlescars også, for klokker skal jo brukes, sant?

Vis vedlegg 381706

Rolex er elsket og hatet blant folket. Flere vil mene denne rullen med klokker er en klisje, men jeg har vært innom endel merker og funnet ut at Rolex er perfekt til daglig bruk for min del. Så er det noen få andre merker som jeg også elsker, som mulig dekker litt «penere» behov, men det for vi ta senere ved en fremtidig anledning..

Vis vedlegg 381707

Takk for at jeg kunne dele.
Peace. OCD.
Tre stk nydelige klokker!
Morro med en stk land, vand og hav.
Noenlunde normale er vel ingen av oss:)

Neste Rolex-steg er kanskje vintage?
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid og OCD
Da var min tur til å nerde litt kommet og jeg har bestemt meg for å presentere min «Krone-rull» med tre klokker og endel mindre merke-variasjon enn den fine samlingen til gårsdagens, @Bgo80 . Så om du misliker Rolex så kan du se bort ifra denne stafettpinnen. Det samme gjelder om du synes denne rullen er for kjedelig og basic, men enkle meg er veldig glad i merket og vil kalle meg en «fan-boy».
For meg er Rolex noe helt spesielt hva gjelder bærekomfort og historie. Har eid litt forskjellig og prøvd enda mer og synes Rolex som merke er en av de bedre all-rounderne der ute, og igjen dette er en subjektiv mening. Historiene taler også for seg selv.
Det jeg kanskje liker best med merket er anvendeligheten klokkene gir (alt ettersom så klart hva gjelder farger og kominasjoner) og at de tåler å brukes både på land og i vann (bare sjekke at kronen er skrudd inn før man hopper ut i vannet så er man «good to go»). Det er kanskje her valget av de tre jeg skal presentere nå står; går til alt, tåler det meste og alle har sin egen funksjon/komplikasjon.

Så her kommer tre klokker jeg har blitt veldig glad i og presenteres i kronologisk rekkefølge etter hvor lenge jeg har hatt de:

1.Rolex Submariner 124060​


Min første Rolex og en av grunnene til at jeg ble klokke interessert i tidlig alder. Derfor hører det med en liten historie her:
Året jeg skulle konfirmere meg mente et familiemedlem at den beste gaven ville vært en klokke. «En klokke kan du ha hele livet og arve videre til neste generasjon om du tar vare på den». Han viste meg den kuleste klokken han visste om på Bjerke sine nettsider: en Rolex Submariner. Han fortalte meg historien til klokken og mente dette burde være den ultimate gave. Jeg var solgt. Denne klokken skulle jeg bare ha og sto øverst på ønskelisten.
Dessverre så fikk jeg ikke ønsket oppfylt til konfirmasjonen, men drømmen om en «Sub» sto fortsatt. På veien kjøpte jeg min første skikkelige klokke; en Omega Seamaster 300 hos Bjerke på Karl Johan som 18 åring. Det var stort og jeg brukte den hver dag.. Forøvrig sto det på denne tiden en 116610LV i vindu, til salgs som ingen ville ha (!).
Om vi spoler tilbake til 2020, pandemien brøyt ut og lockdown var et faktum. Urmaker Bjerke i Bergen ble min beste venn og jeg var stadig innom fantastiske Jorunn og co selv om det stadig var stengt pga pandemien. Jeg hadde aldri tenkt jeg skulle spørre hun om den, men etter litt tid og sparing spurte jeg høflig og pent om jeg kunne få lov til å kjøpe en Submariner. Svaret var gladelig JA.
Denne klokken har alt jeg ser etter i en hverdagsklokke og om jeg skulle ha vært en OWG hadde denne vært den som hadde blitt med meg ned til graven (noe den også nok blir).
Sporty, men kan også brukes til dress IMO, tåler alt, bruker den overalt, hver skramme har en historie og komforten er upåklagelig. En stor grunn til at denne modellen har holdt en saftig evolusjon siden 50-tallet. En robust klassiker som introduserte meg inn i denne gale verden.

Vis vedlegg 381703

2.Rolex GMT-Master 2 126710BLNR​


Om man hadde vært nogenlunde normal hadde det holdt med én klokke, men helt normal i denne verden er det vanskelig å være.. sååå etter litt tid med Sub på armen og innom en del andre merker svirret tankene rundt en ny Rolex som kunne gi meg noe litt annet, men fortsatt være en toolwatch. For det er noe jeg verdsetter.
Jeg så derfor etter noe penere, med litt mer farge og andre funksjoner, uten at det skulle være noe særlig blikkfang. For er det en ting jeg også er opptatt av med klokkene mine (foreløpig) er at det skal «gå under radaren» så langt det lar seg gjøre. Mulig at det er feil å si når man er Rolex fan, men sånn har det blitt altså.
Jeg tittet mye på BLRO aka. Pepsi; synes den var fin, men sleit litt med fargen på bezel. Synes noen ble for lilla i blåfargen og favorittfargen min er blå så da ble det feil. Så også på Sky-Dweller, men den ble litt for voldsom både i mm og tykkelse + noe mer bling enn det jeg så etter. 116500LN på dette tidspunkt var umulig å få tak i så den var utelukket. Jeg nevnte at blå er fargen min, så BLNR ble valget og jubilee ble lenken for å få en litt mer penere toolwatch og look. GMT funksjonen og dato på denne var heller ikke dum. Så min «Batgirl/man» er en Daily beater sammen med Sub, men hvor jeg kan dresse meg selv litt mer opp med PCL og litt mer farge. Kjøpte for ordensskyld Oyster lenken også for å få enda litt mer variasjon og at jeg sliter stadig med å finne ut hva som er best til den hva gjelder lenke. Strålende fornøyd med denne altså!

Vis vedlegg 381704

Vis vedlegg 381705

3.Rolex Cosmograph Daytona 126515LN​


Min nyeste ervervelse. Jeg som mange andre fikk øynene opp for Daytona da den ble relansert i 2016 med C-bezel. En av de penere fra Rolex, ingen tvil om det, hvertfall om menigheten skulle få bestemme. Men halo, Daytona er en pen klokke, men hypen var meget.. Denne klokken skulle jeg bare eie på et tidspunkt, i stål var tanken, gull var aldri et tema.
Hype eller ei, har man prøvd en Daytona vet man hva det snakkes om. Så da 126500LN ble lansert og Bjerke ringte så jeg fikk prøve den første de fikk inn i stål tenkte jeg å sette inn støtet, men de hadde også fått inn en annen variant, i everosé på Oysterflex, så de tok like så godt frem den også.
Det var her det snudde seg helt for meg, en skikkelig identitetskrise.. Skulle jeg ha enda en Rolex i stål eller skulle jeg unne meg noe mer spesielt og klinke til med gull?
Jeg fikk noe å tenke på etter denne dagen med testing av to like modeller, MEN så forskjellige. Da de lå der side om side gikk kverna så det sang.
Etter mye grubling, dialog med nære og kjære, bestemte jeg meg for å slå til. Etter noen få måneder venting kunne jeg bekrefte en ting for meg selv; jeg hadde valgt rett. Over dobbelt så dyr som stål, ja, men så var det dette med gull da. Tyngden, balansen, dybden i materialet og Rolex sin egen legering. Everosé for meg toner gullet litt ned, Oysterflex lenken gjør den mer anvendelig i hverdagen og Daytona er Daytona.
Kunne ikke vært mer fornøyd med denne og nå har den begynt å få litt skikkelig deilige battlescars også, for klokker skal jo brukes, sant?

Vis vedlegg 381706

Rolex er elsket og hatet blant folket. Flere vil mene denne rullen med klokker er en klisje, men jeg har vært innom endel merker og funnet ut at Rolex er perfekt til daglig bruk for min del. Så er det noen få andre merker som jeg også elsker, som mulig dekker litt «penere» behov, men det for vi ta senere ved en fremtidig anledning..

Vis vedlegg 381707

Takk for at jeg kunne dele.
Peace. OCD.
Fantastisk trio. Jeg er veldig glad i rolex selv. Jeg syntes merkene som lager det meste inhouse og ikke er en del av disse store konglomeratene er mye mer interessante. Derfor jeg er så glad i seiko. Skulle gjerne samlet på vintage rolex men der vil nok økonomien sette en stopper ganske fort.
Når det kommer til kvalitet og bærekomfort på lenker så er jo Wilsdorf i en annen liga. De som ikke skjønner dette har ikke hatt en moderne rolex eller tudor. Som en lenkeentusiast så er rolex selvskrevet inventar. Siste generasjons oysterlenke med glidelock må være den beste lenken som noensinne er produsert. Jeg er og over snittet glad i gull og ingen lager gull slik som rolex gjør. Kvaliteten er best i bransjen.
Når det er sagt, så skal gull være gult, rødt gull er for pyser og kvinnfolk. ;)
 
Da var min tur til å nerde litt kommet og jeg har bestemt meg for å presentere min «Krone-rull» med tre klokker og endel mindre merke-variasjon enn den fine samlingen til gårsdagens, @Bgo80 . Så om du misliker Rolex så kan du se bort ifra denne stafettpinnen. Det samme gjelder om du synes denne rullen er for kjedelig og basic, men enkle meg er veldig glad i merket og vil kalle meg en «fan-boy».
For meg er Rolex noe helt spesielt hva gjelder bærekomfort og historie. Har eid litt forskjellig og prøvd enda mer og synes Rolex som merke er en av de bedre all-rounderne der ute, og igjen dette er en subjektiv mening. Historiene taler også for seg selv.
Det jeg kanskje liker best med merket er anvendeligheten klokkene gir (alt ettersom så klart hva gjelder farger og kominasjoner) og at de tåler å brukes både på land og i vann (bare sjekke at kronen er skrudd inn før man hopper ut i vannet så er man «good to go»). Det er kanskje her valget av de tre jeg skal presentere nå står; går til alt, tåler det meste og alle har sin egen funksjon/komplikasjon.

Så her kommer tre klokker jeg har blitt veldig glad i og presenteres i kronologisk rekkefølge etter hvor lenge jeg har hatt de:

1.Rolex Submariner 124060​


Min første Rolex og en av grunnene til at jeg ble klokke interessert i tidlig alder. Derfor hører det med en liten historie her:
Året jeg skulle konfirmere meg mente et familiemedlem at den beste gaven ville vært en klokke. «En klokke kan du ha hele livet og arve videre til neste generasjon om du tar vare på den». Han viste meg den kuleste klokken han visste om på Bjerke sine nettsider: en Rolex Submariner. Han fortalte meg historien til klokken og mente dette burde være den ultimate gave. Jeg var solgt. Denne klokken skulle jeg bare ha og sto øverst på ønskelisten.
Dessverre så fikk jeg ikke ønsket oppfylt til konfirmasjonen, men drømmen om en «Sub» sto fortsatt. På veien kjøpte jeg min første skikkelige klokke; en Omega Seamaster 300 hos Bjerke på Karl Johan som 18 åring. Det var stort og jeg brukte den hver dag.. Forøvrig sto det på denne tiden en 116610LV i vindu, til salgs som ingen ville ha (!).
Om vi spoler tilbake til 2020, pandemien brøyt ut og lockdown var et faktum. Urmaker Bjerke i Bergen ble min beste venn og jeg var stadig innom fantastiske Jorunn og co selv om det stadig var stengt pga pandemien. Jeg hadde aldri tenkt jeg skulle spørre hun om den, men etter litt tid og sparing spurte jeg høflig og pent om jeg kunne få lov til å kjøpe en Submariner. Svaret var gladelig JA.
Denne klokken har alt jeg ser etter i en hverdagsklokke og om jeg skulle ha vært en OWG hadde denne vært den som hadde blitt med meg ned til graven (noe den også nok blir).
Sporty, men kan også brukes til dress IMO, tåler alt, bruker den overalt, hver skramme har en historie og komforten er upåklagelig. En stor grunn til at denne modellen har holdt en saftig evolusjon siden 50-tallet. En robust klassiker som introduserte meg inn i denne gale verden.

Vis vedlegg 381703

2.Rolex GMT-Master 2 126710BLNR​


Om man hadde vært nogenlunde normal hadde det holdt med én klokke, men helt normal i denne verden er det vanskelig å være.. sååå etter litt tid med Sub på armen og innom en del andre merker svirret tankene rundt en ny Rolex som kunne gi meg noe litt annet, men fortsatt være en toolwatch. For det er noe jeg verdsetter.
Jeg så derfor etter noe penere, med litt mer farge og andre funksjoner, uten at det skulle være noe særlig blikkfang. For er det en ting jeg også er opptatt av med klokkene mine (foreløpig) er at det skal «gå under radaren» så langt det lar seg gjøre. Mulig at det er feil å si når man er Rolex fan, men sånn har det blitt altså.
Jeg tittet mye på BLRO aka. Pepsi; synes den var fin, men sleit litt med fargen på bezel. Synes noen ble for lilla i blåfargen og favorittfargen min er blå så da ble det feil. Så også på Sky-Dweller, men den ble litt for voldsom både i mm og tykkelse + noe mer bling enn det jeg så etter. 116500LN på dette tidspunkt var umulig å få tak i så den var utelukket. Jeg nevnte at blå er fargen min, så BLNR ble valget og jubilee ble lenken for å få en litt mer penere toolwatch og look. GMT funksjonen og dato på denne var heller ikke dum. Så min «Batgirl/man» er en Daily beater sammen med Sub, men hvor jeg kan dresse meg selv litt mer opp med PCL og litt mer farge. Kjøpte for ordensskyld Oyster lenken også for å få enda litt mer variasjon og at jeg sliter stadig med å finne ut hva som er best til den hva gjelder lenke. Strålende fornøyd med denne altså!

Vis vedlegg 381704

Vis vedlegg 381705

3.Rolex Cosmograph Daytona 126515LN​


Min nyeste ervervelse. Jeg som mange andre fikk øynene opp for Daytona da den ble relansert i 2016 med C-bezel. En av de penere fra Rolex, ingen tvil om det, hvertfall om menigheten skulle få bestemme. Men halo, Daytona er en pen klokke, men hypen var meget.. Denne klokken skulle jeg bare eie på et tidspunkt, i stål var tanken, gull var aldri et tema.
Hype eller ei, har man prøvd en Daytona vet man hva det snakkes om. Så da 126500LN ble lansert og Bjerke ringte så jeg fikk prøve den første de fikk inn i stål tenkte jeg å sette inn støtet, men de hadde også fått inn en annen variant, i everosé på Oysterflex, så de tok like så godt frem den også.
Det var her det snudde seg helt for meg, en skikkelig identitetskrise.. Skulle jeg ha enda en Rolex i stål eller skulle jeg unne meg noe mer spesielt og klinke til med gull?
Jeg fikk noe å tenke på etter denne dagen med testing av to like modeller, MEN så forskjellige. Da de lå der side om side gikk kverna så det sang.
Etter mye grubling, dialog med nære og kjære, bestemte jeg meg for å slå til. Etter noen få måneder venting kunne jeg bekrefte en ting for meg selv; jeg hadde valgt rett. Over dobbelt så dyr som stål, ja, men så var det dette med gull da. Tyngden, balansen, dybden i materialet og Rolex sin egen legering. Everosé for meg toner gullet litt ned, Oysterflex lenken gjør den mer anvendelig i hverdagen og Daytona er Daytona.
Kunne ikke vært mer fornøyd med denne og nå har den begynt å få litt skikkelig deilige battlescars også, for klokker skal jo brukes, sant?

Vis vedlegg 381706

Rolex er elsket og hatet blant folket. Flere vil mene denne rullen med klokker er en klisje, men jeg har vært innom endel merker og funnet ut at Rolex er perfekt til daglig bruk for min del. Så er det noen få andre merker som jeg også elsker, som mulig dekker litt «penere» behov, men det for vi ta senere ved en fremtidig anledning..

Vis vedlegg 381707

Takk for at jeg kunne dele.
Peace. OCD.
Fantastisk, her er det ekte klokkeglede og en fin historie! Faktisk enig i at Batman/girl er bedre mtp. fargene - det er noe med rødfargen på Pepsi. Daytona’en i gull er skikkelig pen. Hva blir det neste? Føler Explorer 36 er et naturlig valg - fint alternativ til tre klokker med markert bezel og 40/41mm ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: OCD
@OCD Alle stafettlag trenger en kjedelig etappeløper som bare bringer laget videre uten for mye om og men. Flott at du tar på deg den oppgaven. Neida :p
Strålende trio du har og at du valgte Daytonaen i gull er helt åpenbart et riktig valg. Enig med deg i at den gullfargen er helt nydelig. Her er du godt dekket opp mår det kommer til de moderne Rolex-modellene, med unntak av Datejust. Tror en 36 mm med flutedbezel og jubilee ville passet fint inn her. Kanskje noe med blå skive hadde passet? Så slenger jeg meg på @Genta sitt forslag. En vintage Rolex på natoreim hadde virkelig passet fint inn.

1728283560547.png