* K L O K K E S T A F E T T E N 3*

Tre stk nydelige klokker!
Morro med en stk land, vand og hav.
Noenlunde normale er vel ingen av oss:)

Neste Rolex-steg er kanskje vintage?
Takk, aldri vært et mål med land, vann og hav, men sånn ble det og kult det å!

Enig, vintage er kult og noe jeg har tenkt på! En 5513 synes jeg hadde vært noe som komplimenterer sin eldre bror/søster i 124060. Men synes vintage er et skummelt landskap. Vi får se med tid og stunder hva fremtiden bringer..
En Milsub med en skikkelig kul nato/canvas hadde vært noe ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Fantastisk, her er det ekte klokkeglede og en fin historie! Faktisk enig i at Batman/girl er bedre mtp. fargene - det er noe med rødfargen på Pepsi. Daytona’en i gull er skikkelig pen. Hva blir det neste? Føler Explorer 36 er et naturlig valg - fint alternativ til tre klokker med markert bezel og 40/41mm ;)
Neste blir nok ikke noe fra Rolex.. er i gang med det, vi får se, kanskje det blir en post her i fremtiden ;)
Explorer er ikke dumt, vi får se! :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80
@OCD Alle stafettlag trenger en kjedelig etappeløper som bare bringer laget videre uten for mye om og men. Flott at du tar på deg den oppgaven. Neida :p
Strålende trio du har og at du valgte Daytonaen i gull er helt åpenbart et riktig valg. Enig med deg i at den gullfargen er helt nydelig. Her er du godt dekket opp mår det kommer til de moderne Rolex-modellene, med unntak av Datejust. Tror en 36 mm med flutedbezel og jubilee ville passet fint inn her. Kanskje noe med blå skive hadde passet? Så slenger jeg meg på @Genta sitt forslag. En vintage Rolex på natoreim hadde virkelig passet fint inn.

Vis vedlegg 381715
Ja, tenkte å ta på meg den oppgaven, av og til er det bare greit å ta en for laget :)
Datejust er fin, liker veldig godt den i grønn, hadde trolig hatt 36 mm, samme med DD.
Men har blitt dratt mot de sportslige siste årene.. er vel noe med toolwatch jeg digger!
Vintage er grisekult, men synes det er skummelt etter flere år i andres eie hvor deler kan ha bli byttet ut og ikke alt er opplyst om..
Da må isåfall man kjenne alle ledd i eiet av klokken, så absolutt, tenkt på det..
 
@OCD
Heftig trio!
Valget av gull-Daytona var helt riktig. Har vært fan av Daytona på Oysterflex siden jeg så Hülkenberg rocke den i Drive to Survive, men er usikker på hvordan jeg selv hadde opplevd å bruke en sportsklokke i gull (både gult og rødt). Men man får vel heller jobbe med personligheten enn å dvele ved om man er kul nok…

Godt å se at du bruker klokkene som de fortjener og at de ikke er noen uberørte safequeens.
 
@OCD
Heftig trio!
Valget av gull-Daytona var helt riktig. Har vært fan av Daytona på Oysterflex siden jeg så Hülkenberg rocke den i Drive to Survive, men er usikker på hvordan jeg selv hadde opplevd å bruke en sportsklokke i gull (både gult og rødt). Men man får vel heller jobbe med personligheten enn å dvele ved om man er kul nok…

Godt å se at du bruker klokkene som de fortjener og at de ikke er noen uberørte safequeens.
Daytona i gull er så kult ja! Oysterflex enda bedre, selv om helgull lenke gir en helt annen følelse og tyngde.
Nye låsen på 12-ref som har glidelock gjør prikken over i-en.
Jobb med personligheten du, gull er fett uansett hvordan man ser på det og enda kulere når man får litt sjel/bruksmerker på det spør du meg :)
 
Flott trio, @OCD. :) Den Daytonaen er jo utrolig. Hvordan er lesbarheten i dagslys?

Enig med flere her at Exp 36 kanskje kunne vært noe å vurdere som neste krone. Jeg har hatt den gamle 39mm, men der ble det litt vel mye luft på skiven. Når 36mm kom så bare måtte jeg ha den - den er jo på mange måter perfekt. Jeg solgte den etter ganske kort tid (husker ikke hvorfor?), men den skal inn igjen en vakker dag...

Fra arkivet:

FrhJqD5.jpeg


aXLIHwa.jpeg
 
Da var min tur til å nerde litt kommet og jeg har bestemt meg for å presentere min «Krone-rull» med tre klokker og endel mindre merke-variasjon enn den fine samlingen til gårsdagens, @Bgo80 . Så om du misliker Rolex så kan du se bort ifra denne stafettpinnen. Det samme gjelder om du synes denne rullen er for kjedelig og basic, men enkle meg er veldig glad i merket og vil kalle meg en «fan-boy».
For meg er Rolex noe helt spesielt hva gjelder bærekomfort og historie. Har eid litt forskjellig og prøvd enda mer og synes Rolex som merke er en av de bedre all-rounderne der ute, og igjen dette er en subjektiv mening. Historiene taler også for seg selv.
Det jeg kanskje liker best med merket er anvendeligheten klokkene gir (alt ettersom så klart hva gjelder farger og kominasjoner) og at de tåler å brukes både på land og i vann (bare sjekke at kronen er skrudd inn før man hopper ut i vannet så er man «good to go»). Det er kanskje her valget av de tre jeg skal presentere nå står; går til alt, tåler det meste og alle har sin egen funksjon/komplikasjon.

Så her kommer tre klokker jeg har blitt veldig glad i og presenteres i kronologisk rekkefølge etter hvor lenge jeg har hatt de:

1.Rolex Submariner 124060​


Min første Rolex og en av grunnene til at jeg ble klokke interessert i tidlig alder. Derfor hører det med en liten historie her:
Året jeg skulle konfirmere meg mente et familiemedlem at den beste gaven ville vært en klokke. «En klokke kan du ha hele livet og arve videre til neste generasjon om du tar vare på den». Han viste meg den kuleste klokken han visste om på Bjerke sine nettsider: en Rolex Submariner. Han fortalte meg historien til klokken og mente dette burde være den ultimate gave. Jeg var solgt. Denne klokken skulle jeg bare ha og sto øverst på ønskelisten.
Dessverre så fikk jeg ikke ønsket oppfylt til konfirmasjonen, men drømmen om en «Sub» sto fortsatt. På veien kjøpte jeg min første skikkelige klokke; en Omega Seamaster 300 hos Bjerke på Karl Johan som 18 åring. Det var stort og jeg brukte den hver dag.. Forøvrig sto det på denne tiden en 116610LV i vindu, til salgs som ingen ville ha (!).
Om vi spoler tilbake til 2020, pandemien brøyt ut og lockdown var et faktum. Urmaker Bjerke i Bergen ble min beste venn og jeg var stadig innom fantastiske Jorunn og co selv om det stadig var stengt pga pandemien. Jeg hadde aldri tenkt jeg skulle spørre hun om den, men etter litt tid og sparing spurte jeg høflig og pent om jeg kunne få lov til å kjøpe en Submariner. Svaret var gladelig JA.
Denne klokken har alt jeg ser etter i en hverdagsklokke og om jeg skulle ha vært en OWG hadde denne vært den som hadde blitt med meg ned til graven (noe den også nok blir).
Sporty, men kan også brukes til dress IMO, tåler alt, bruker den overalt, hver skramme har en historie og komforten er upåklagelig. En stor grunn til at denne modellen har holdt en saftig evolusjon siden 50-tallet. En robust klassiker som introduserte meg inn i denne gale verden.

Vis vedlegg 381703

2.Rolex GMT-Master 2 126710BLNR​


Om man hadde vært nogenlunde normal hadde det holdt med én klokke, men helt normal i denne verden er det vanskelig å være.. sååå etter litt tid med Sub på armen og innom en del andre merker svirret tankene rundt en ny Rolex som kunne gi meg noe litt annet, men fortsatt være en toolwatch. For det er noe jeg verdsetter.
Jeg så derfor etter noe penere, med litt mer farge og andre funksjoner, uten at det skulle være noe særlig blikkfang. For er det en ting jeg også er opptatt av med klokkene mine (foreløpig) er at det skal «gå under radaren» så langt det lar seg gjøre. Mulig at det er feil å si når man er Rolex fan, men sånn har det blitt altså.
Jeg tittet mye på BLRO aka. Pepsi; synes den var fin, men sleit litt med fargen på bezel. Synes noen ble for lilla i blåfargen og favorittfargen min er blå så da ble det feil. Så også på Sky-Dweller, men den ble litt for voldsom både i mm og tykkelse + noe mer bling enn det jeg så etter. 116500LN på dette tidspunkt var umulig å få tak i så den var utelukket. Jeg nevnte at blå er fargen min, så BLNR ble valget og jubilee ble lenken for å få en litt mer penere toolwatch og look. GMT funksjonen og dato på denne var heller ikke dum. Så min «Batgirl/man» er en Daily beater sammen med Sub, men hvor jeg kan dresse meg selv litt mer opp med PCL og litt mer farge. Kjøpte for ordensskyld Oyster lenken også for å få enda litt mer variasjon og at jeg sliter stadig med å finne ut hva som er best til den hva gjelder lenke. Strålende fornøyd med denne altså!

Vis vedlegg 381704

Vis vedlegg 381705

3.Rolex Cosmograph Daytona 126515LN​


Min nyeste ervervelse. Jeg som mange andre fikk øynene opp for Daytona da den ble relansert i 2016 med C-bezel. En av de penere fra Rolex, ingen tvil om det, hvertfall om menigheten skulle få bestemme. Men halo, Daytona er en pen klokke, men hypen var meget.. Denne klokken skulle jeg bare eie på et tidspunkt, i stål var tanken, gull var aldri et tema.
Hype eller ei, har man prøvd en Daytona vet man hva det snakkes om. Så da 126500LN ble lansert og Bjerke ringte så jeg fikk prøve den første de fikk inn i stål tenkte jeg å sette inn støtet, men de hadde også fått inn en annen variant, i everosé på Oysterflex, så de tok like så godt frem den også.
Det var her det snudde seg helt for meg, en skikkelig identitetskrise.. Skulle jeg ha enda en Rolex i stål eller skulle jeg unne meg noe mer spesielt og klinke til med gull?
Jeg fikk noe å tenke på etter denne dagen med testing av to like modeller, MEN så forskjellige. Da de lå der side om side gikk kverna så det sang.
Etter mye grubling, dialog med nære og kjære, bestemte jeg meg for å slå til. Etter noen få måneder venting kunne jeg bekrefte en ting for meg selv; jeg hadde valgt rett. Over dobbelt så dyr som stål, ja, men så var det dette med gull da. Tyngden, balansen, dybden i materialet og Rolex sin egen legering. Everosé for meg toner gullet litt ned, Oysterflex lenken gjør den mer anvendelig i hverdagen og Daytona er Daytona.
Kunne ikke vært mer fornøyd med denne og nå har den begynt å få litt skikkelig deilige battlescars også, for klokker skal jo brukes, sant?

Vis vedlegg 381706

Rolex er elsket og hatet blant folket. Flere vil mene denne rullen med klokker er en klisje, men jeg har vært innom endel merker og funnet ut at Rolex er perfekt til daglig bruk for min del. Så er det noen få andre merker som jeg også elsker, som mulig dekker litt «penere» behov, men det for vi ta senere ved en fremtidig anledning..

Vis vedlegg 381707

Takk for at jeg kunne dele.
Peace. OCD.
Man kan mene hva man vil om Rolex, men det er jo nydelige klokker da :)
Selv om jeg ikke eier noen Rolex selv pr i dag så ser jeg ikke bort fra at det kommer en inn i boksen etter hvert.
GMT-master 2 er jo helt på toppen av hva jeg kunne tenkt meg og da er det vel ikke noen bombe at det er den av dine klokker jeg liker best:) Jeg har tenkt Pepsi, men utelukker absolutt ikke Batman/girl eller en annen.
Submariner er jo selvfølgelig også en klokke jeg veldig godt kunne tenkt meg, en klassiker, ferdig snakka!
Når det gjelder Daytona så blir det sikkert mye smak og behag. Jeg er nok av de som ikke er helt fan og som nok har andre favoritter blant kronografer, men når du først skal ha en slik og du har to stål Rolexer fra før så er jeg helt enig i valget av gull:cool:
 
  • Liker
  • Elsker
Reaksjoner: GrimReaper og OCD
Flott trio, @OCD. :) Den Daytonaen er jo utrolig. Hvordan er lesbarheten i dagslys?

Enig med flere her at Exp 36 kanskje kunne vært noe å vurdere som neste krone. Jeg har hatt den gamle 39mm, men der ble det litt vel mye luft på skiven. Når 36mm kom så bare måtte jeg ha den - den er jo på mange måter perfekt. Jeg solgte den etter ganske kort tid (husker ikke hvorfor?), men den skal inn igjen en vakker dag...

Fra arkivet:

FrhJqD5.jpeg


aXLIHwa.jpeg
Takk, synes lesbarheten er ganske ålreit i dagslys (se bilde). Er jo en kronograf så mye som skjer på skiven, men har ikke tenkt på at det er noe stort problem!

Igjen, Explorer veldig fin, men redd det kan bli endel stål fra Rolex. Har noen andre stål klokker i kikkerten fra et annet merke jeg ser på nå! Men for en fin klokke Explorer er, hadde nok valgt 36/39 her :)
Takk for fine bilder.
IMG_9809.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og havarduf
Da var det min tur. Min lille samling er blitt gradvis utvidet etter hvert som forskjellige «behov» har dukket opp, og det er en artig øvelse å plukke ut en klokke som passer til dagen i dag eller de nærmeste dagene fremover. Behovene er vel temmelig oppkonstruerte, men det er en del av hobbyen.

Der traff du spikeren på hodet! Konstruerte behov. :) Men, man har sjelden mer moro enn man lager selv. ;)

Flott samling. IWC er en fantastisk kul "If you know, you know!"-klokke. Favoritten min er nok imidlerttid TT Explorer. Det er noe med Two Tone som virkelig tiltaler meg. Kanskje ispedd bittelitt ironi/nostalgi, men mest bare fordi det er fett. :D Selv hadde jeg nok ønsket meg den i 40mm, men. ...Eller aller helst kanskje en Deep Sea S&G. :D
 
  • Elsker
Reaksjoner: Bgo80
Da var min tur til å nerde litt kommet og jeg har bestemt meg for å presentere min «Krone-rull» med tre klokker og endel mindre merke-variasjon enn den fine samlingen til gårsdagens, @Bgo80 . Så om du misliker Rolex så kan du se bort ifra denne stafettpinnen.

Super trio! Favoritten min er nok 124060. Det blir ALDRI feil med no date sub! Kan brukes til alt. Også dress. :)

Blir man fanboy bare fordi man har mye fra samme merke? Nei, jeg synes ikke det. Entusiast, kanskje. Da er det verre med alle folka som bare skal ha "en Rolex", fordi det liksom er det man skal. Dette virker veloverveid og gjennomtenkt. Gratulerer med fet rull! :)

Veien videre? Tja? Er kanskje trygt over målstreken allerede, men hva med en 1908 i edelt metall, som prikken over i-en? DE ser du i hvert fall ikke på hvert eneste shuttle-fly til Brüssel. ;)

1728301155289.png
 
  • Liker
Reaksjoner: OCD
Super trio! Favoritten min er nok 124060. Det blir ALDRI feil med no date sub! Kan brukes til alt. Også dress. :)

Blir man fanboy bare fordi man har mye fra samme merke? Nei, jeg synes ikke det. Entusiast, kanskje. Da er det verre med alle folka som bare skal ha "en Rolex", fordi det liksom er det man skal. Dette virker veloverveid og gjennomtenkt. Gratulerer med fet rull! :)

Veien videre? Tja? Er kanskje trygt over målstreken allerede, men hva med en 1908 i edelt metall, som prikken over i-en? DE ser du i hvert fall ikke på hvert eneste shuttle-fly til Brüssel. ;)

Vis vedlegg 381733
Hehe fanboy eller entusiast. Jeg elsker hvertfall merket. Ikke på grunn av hypen, men en ren forkjærlighet for historien, bærekomforten, osv.. Finnes dessverre mange av de som bare skal ha Rolex for å ha Rolex. Da mister du meg. Stor forskjell på pre-covid og etter.
Enig, Sub er fantastisk!
1908 er en fin sak, prøvd den flere ganger, både i gull og platinum. Et dressur fra Rolex hadde ikke skadet. Kan hende dette blir mer aktuelt når jeg bli litt eldre ;)
IMG_5353.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: Bgo80 og Dazed
@OCD

Steike ta, her snakker vi klokkesamling med stor R. Det er ingen tvil om at du er fan av Rolex, og jeg synes det er kult. Du skriver godt om galskapen, selvfølgelig måtte du ha en Daytona i gull.

Du har en fin variasjon innen merket, og som @Genta skrev, så tenkte jeg også på land, vand og luft. Synes @Sciarra har et fint forslag med Datejust. Alternativt - for å bryte litt med verktøyklokke-linjen du holder - Day Date eller en 1908?
Eh, ser at jeg - nok en gang - foreslår det andre (@Dazed) har foreslått før meg..

Takk for en super presentasjon!
 
  • Liker
Reaksjoner: OCD
@OCD

Steike ta, her snakker vi klokkesamling med stor R. Det er ingen tvil om at du er fan av Rolex, og jeg synes det er kult. Du skriver godt om galskapen, selvfølgelig måtte du ha en Daytona i gull.

Du har en fin variasjon innen merket, og som @Genta skrev, så tenkte jeg også på land, vand og luft. Synes @Sciarra har et fint forslag med Datejust. Alternativt - for å bryte litt med verktøyklokke-linjen du holder - Day Date eller en 1908?
Eh, ser at jeg - nok en gang - foreslår det andre (@Dazed) har foreslått før meg..

Takk for en super presentasjon!
Takk, land, vann og luft faktisk, ikke tenkt over før nå som dere skrev det ;)
Har vært innom tanken på DD, testet den nye i WG med blå Ombré skive i 36 mm. Den snakka til meg :)
Synes det er rart ingen har kommentert den lille detaljen på alle bildene med 10 over 10 og sekundviser plassert i Rolex sin ånd, OCD jeg vettø @seiltid ;)
 
Har vært innom tanken på DD, testet den nye i WG med blå Ombré skive i 36 mm. Den snakka til meg :)
Synes det er rart ingen har kommentert den lille detaljen på alle bildene med 10 over 10 og sekundviser plassert i Rolex sin ånd, OCD jeg vettø @seiltid ;)
Digger OCD-detaljen! Men for å ødelegge nattesøvnen din, så er ikke Rolex-ånden din korrekt for Daytonaen :eek: Du får sende en melding til Rolex og be dem skjerpe seg, her fra Rolex.com:

IMG_9473.jpeg


Har de hatt 36mm Ombre på Bjerke? Syns det er rart at du ikke prefererer 40mm, som bygger relativt mye mindre på armen enn både 12** GMT og Sub som du har?

Selv digger jeg denne 228239, som du tipset meg om:)
IMG_9420.jpeg
 
Nok en gang: takk til @Dazed for initiativet og engasjementet!

Det har blitt mye jobb i det siste, og dermed litt mindre tid til å følge opp tråden. Derfor blir det dessverre litt repetisjon av innleggene mine fra sist.

2440-stafett-01.png


Certina Bristol 235: Kasse: 35 x 9 x 40 mm. Urverk: 25-66. Forgylt stålkasse. Fra ca 1973. Jeg arvet denne i 2015, men satte den først i stand høsten 2022. Jeg arvet denne av bestefar, og han fikk den som en gave fra en idrettsforening for innsatsen han la ned der. Den er derfor gravert med en hilsen og navnet hans. Når jeg igjen er oppkalt etter ham, så skal denne selvfølgelig beholdes. Dette er klokken for høytid, obligatorisk på julaften og lignende.

Tudor Prince Date Day 76214: Kasse: 36 x 10,2 x 43 mm. Urverk: ETA 2834-2. Lillebroren til Rolex sin Day Date, denne er fra 2009. En enkel og pen skive og med en pen rillet bezel i hvitt gull. Jeg liker at skivefarge og bakgrunnen for dag- og datoangivelsen er i omtrent samme farge. Lenken hadde sjenerøs strekk, jeg liker den best på skinnreim. Den passer heldigvis både meg og samboer (stort pluss), og hun liker å gå med den. En klokke jeg har blitt glad i og som luftes jevnlig. Plusspoeng for luksusfølelse, men med en pris som gjør at jeg tør bruke den.

2440-stafett-02.png


Certina Club 2000: Kasse: 36 x 13 x 44 mm (føles mye lavere). Urverk: 25-661M. Artig putekasse med en nydelig grå skive, flotte visere og dato. Den er behagelig på armen og jeg blir glad av å se den. Denne har fått bli, og luftes jevnlig høst, vinter og vår.

Christopher Ward the Twelve: Kasse: 41 x 10 x 44,5 mm. Urverk: Sellita SW200-1. CW sin versjon av det jeg kaller SKIL (sportsklokke med integrert lenke). Jeg har hatt den over ett år nå, den ligger godt på armen. Knallfin lenke til prisklassen. Teksturen på skiven har et farge- og lysspill som kommer best frem i levende live. Sammen med mange polerte detaljer er også dette en klokke som får frem smilet mitt når jeg ser på den. Den brukes jevnlig.

2440-stafett-03.png


Eterna Airforce III: Kasse: 39 x 14 x 45,5 mm. Urverk: Valjoux 7750. I jakt på en flykronograf holdt jeg på å kjøpe Sinn 103 eller Sinn 356, så snublet jeg over denne. Fra en gang mellom 2000 og 2005. Et rimelig alternativ til andre flykronografer. Dykkerbezel. Lettlest, fine skivedetaljer og god taktil respons på knappene. Dessuten er kassen ganske kompakt. Den fikk nesten 7 måneder hos urmaker i påvente av deler, men nå tikker den i vei med god nøyaktighet.

Longines Spirit Zulu Time: Kasse: 42 x 14 x 49,4 mm (føles lavere). Urverk: L844.4 (COSC). En klokke jeg brukte tid på å finne frem til og som vokste på meg over 7-8 måneder før jeg endelig kjøpte den. «Ekte» GMT (travelers GMT). I det de slapp 39 mm-versjonen ble jeg usikker på om jeg hadde valgt riktig, men etter å ha prøvd lillebror på håndleddet mange ganger er jeg ikke i tvil. Detaljene på skiven, visere, bezel og kasse gjør denne til en vinner for meg. Lyset reflekteres nydelig og gjør denne til en fryd å gå med. Jeg føler meg rimelig trygg på at jeg har dekket GMT-behovet mitt for en god stund fremover.

2440-stafett-04.png


Christopher Ward C65 Sandhurst: Kasse: 38 x 11,6 x 45,3 mm. Urverk: SW200 (COSC). Mitt første bruktkjøp her på TS og en klokke jeg ikke blir lei. Flott formet kasse, meget god lenke, lettlest og et tidløst design. Den er stadig valget for fjellturer sommer og vinter, eller på en vanlig torsdag.

Sinn 556 citrine yellow: Kasse: 38,5 x 11 x 45,5 mm. Urverk: SW200-1. En tysk fargeklatt i innpakningen til en pilot- eller feltklokke. Skikkelig fin tekstur i skiven, og fargen gjør seg godt i sollys. Denne har fått være med på mye i sommer, og har funnet seg til rette med en rimelig grønn FKM gummireim.

2440-stafett-05.png


Seiko Alpinist SARB017: Kasse: 39,5 x 12,2 x 46 mm. Urverk: 6R15. Omtalt av mange som en klassiker. Den har det kjente Alpinistdesignet fra 1996, men med et litt mindre spennende urverk i mine øyne. Artig klokke det er lett å like; Lett tilgjengelig, fin størrelse og detaljer, samt ikke alt for vanskelig å få gjort service på. Denne skal jeg skrive en del mer om senere. Foreløpig kan jeg nevne at den har vekket en nysgjerrighet for modellserien.

Seiko Alpinist SPB089: Kasse: 39,5 x 12,2 x 46 mm. Urverk: 6R15. Et impulskjøp og siste tilskuddet i boksen. Slik går det når man leser seg opp om Alpinister. Nydelig blå skive og fine detaljer i sølv. Designet er likt SARB017, og blir gjerne elsket eller hatet. Selv synes jeg det er sjarmerende, men komplikasjonen kompassbezel ser stiligere ut enn det er praktisk.

2440-stafett-06.png


Radium Kommando Luft SL auto: Kasse: 41 x 12 mm. Urverk: SW200-1. Unik; lett og stilig kasse i aluminium, lettlest, enorm skive uten bezel og med en fin tekstur. Kom med en litt slitt originalreim, kjøpte en spesiallagd kanvasreim fra kistraps – en flott oppgradering. Jeg er glad i feltklokker, og Radium synes jeg gjør mye riktig. Har blitt litt lite brukt siste månedene.

2440-stafett-07.png


Seiko SBDC111: Kasse: 42,7 x 13,2 x 46,6. Urverk: 6R35. En japansk nytolkning av klassikeren fra 1970, som @Fjordseiko enn så lenge har i sin samling; 6105-8110. Artig kasseform som ligger forbausende stabilt på hånda, og som med sine grønntoner er med på å gi litt farger til samlingen. Flere designtrekk fra originalen, slik som den stilige sekundviseren. En sjarmerende rakker jeg ikke klarer å kvitte meg med.

Seiko Scuba Diver’s SKX007: Kasse: 42,5 x 13,3 x 46 mm. Urverk: 7S26. Kultklassikeren. Irriterende at verket ikke kan trekkes opp med kronen. Lettlest og solid, kjekt med vridbar bezel for tidtaking. Det er fint å ha en klokke man overhodet ikke er redd for at skal få seg en skramme. Med oysterlenke og gummireim fra Uncle sitter den meget godt på hånda. Den er stadig med på trening og skiturer og får fortsatt mye armtid.

2440-stafett-08.png


Omega Seamaster Planet Ocean: Kasse: 43,5 x 16,1 x 47 mm. Urverk: Omega 8900 (COSC). Min første skikkelige klokke, til minne om besteforeldre. Jeg har i perioder vært usikker på om valget av klokke var riktig, men jeg liker den. Nydelig skive og detaljer for øvrig, svært lettlest. Den er med på mye, og tåler det godt. Den gjør foreløpig tjeneste som seilklokke og brukes spesielt mye om sommeren, enten på gummireim, nato eller lenke. Spesielt har jeg blitt glad i denne på en Zealande gummireim.

2440-stafett-09.png


Samme innlegg som sist, sier du? Nesten. Kanskje jeg burde latt være å melde meg på igjen. Men litt endring har det da vært. Siden sist har Seiko Presage SRPB05 blitt solgt, og jeg forsøker i skrivende stund å selge en Seiko Presage kronograf (SRQ023). Inn i samlingen har det kommet flere klokker; Seiko SBDC111, Sinn 556, og de to Alpinistene SARB017 og SPB089.

Jeg påpekte sist at samlingen min nok mangler en rød tråd eller en retning om du vil. Og det har ikke dukket opp siden. Her er @Fjordseiko og @OCD forbilledlige. Men jeg liker meg for så vidt der jeg er. Samlingen er preget av dykkerklokker, feltklokker og vintage.

På vei ut?
Antallet plager meg ikke, så jeg må ikke selge. Men jeg ønsker at klokkene skal være i bruk. Derfor tror jeg at neste ut er min Radium Kommando Luft SL. Jeg liker godt radium, så jeg håper kanskje det er mulig å bytte denne i en annen variant. Alpinistene har nok heller ingen varig plass i boksen.

Fristelser for fremtiden:
Det er mange klokker jeg skulle ønske jeg hadde, og jeg føler meg litt som er ivrig barn i en leketøysbutikk. Mengder av fristende klokker, men med begrensede midler kan man ikke kjøpe alt. Jeg tror forresten at det er en sunn tilnærming. Da må man vurdere, prøve og spare. Kanskje også selge. Heldigvis har jeg god tid. Sist tok jeg utgangspunkt i noen kategorier, og jeg tenker jeg fortsetter der.

Flykronograf: Jeg vil tro jeg ikke kommer til å ha min Eterna Airforce III i evig tid, og tar meg stadig i å søke etter en Heuer Luftforsvaret eller Bund. Foreløpig legger økonomien begrensningen her. Et rimeligere alternativ kan være en Sinn, men jeg har ikke helt funnet riktig modell og er usikker på om det vil være riktig vei å gå.

Omegaklassikere: Med tid og stunder håper jeg både en Speedmaster og ikke minst en Seamaster Ploprof finner veien til boksen.

Seilklokke: «Behovet» har ikke endret seg, og jeg tar meg stadig vekk i å prøve Tag Heuer sin Skipper. I sommer fikk jeg til og med prøvd en modell fra sent 60- eller 70-tallet hos Marcussen Ur i Arendal. Skikkelig stilig. Jeg fikk mange fine forslag under siste stafett, men ingen av de har blitt kjøpt. Jeg satser på at jeg tilfeldigvis kommer over en som passer. Inntil videre gjør dykkerklokkene jobben, med Seamaster i spissen.

Vintage Seiko: Jeg har blitt glad i Alpinistserien til Seiko og av disse frister det med flere modeller, spesielt SCVF005 fra 1995 eller en av Champion Alpinist fra tidlig 60-tallet. I tillegg har jeg også lyst på en 6105-8110 med tiden.

Grand Seiko: Øverst på GS-ønskelisten står nå SBGY009. Et manuelt spring drive-urverk i en 40 mm kasse med 10,5 mm tykkelse, og med fantastiske detaljer og skive.

Månefase: Jeg har ikke helt slått fra meg tanken på en månefase. Av tilgjengelige klokker frister både Christopher Ward C1 Moonphase og Mühle Glashütte Teutonia IV BlueMoon. Men det hadde ikke vært feil, som SpeedieThomas sist foreslo, å gå for en skikkelig oppgradering med månefase. Hva med en Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Moon 39 med gullkasse og visere?

Evighetskalender: Når vi snakker om gralmateriale, så har jeg en gang lyst til å eie en evighetskalender. Her har Frederique Constant sin Highlife vokst på meg, og burde kunne være oppnåelig med tid og stunder. Det samme kan kanskje en Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Perpetual Calendar. Og kanskje en A. Lange & Söhne Lange 1 Perpetual Calendar kan være en gral?

Ha en god dag, gale klokkevenner!

/Seiltid
 
Digger OCD-detaljen! Men for å ødelegge nattesøvnen din, så er ikke Rolex-ånden din korrekt for Daytonaen :eek: Du får sende en melding til Rolex og be dem skjerpe seg, her fra Rolex.com:

Vis vedlegg 381772

Har de hatt 36mm Ombre på Bjerke? Syns det er rart at du ikke prefererer 40mm, som bygger relativt mye mindre på armen enn både 12** GMT og Sub som du har?

Selv digger jeg denne 228239, som du tipset meg om:)
Vis vedlegg 381773
Ugh, bra jeg så dette nå og ikke før jeg la meg..
Personlig vil jeg ha DD i 36, men 40 kledde deg meget.
Fin den i hvitt gull, en sånn skulle du hatt @Genta ;) ;) ;)
 
  • Elsker
Reaksjoner: Genta
Nok en gang: takk til @Dazed for initiativet og engasjementet!

Det har blitt mye jobb i det siste, og dermed litt mindre tid til å følge opp tråden. Derfor blir det dessverre litt repetisjon av innleggene mine fra sist.

Vis vedlegg 381761

Certina Bristol 235: Kasse: 35 x 9 x 40 mm. Urverk: 25-66. Forgylt stålkasse. Fra ca 1973. Jeg arvet denne i 2015, men satte den først i stand høsten 2022. Jeg arvet denne av bestefar, og han fikk den som en gave fra en idrettsforening for innsatsen han la ned der. Den er derfor gravert med en hilsen og navnet hans. Når jeg igjen er oppkalt etter ham, så skal denne selvfølgelig beholdes. Dette er klokken for høytid, obligatorisk på julaften og lignende.

Tudor Prince Date Day 76214: Kasse: 36 x 10,2 x 43 mm. Urverk: ETA 2834-2. Lillebroren til Rolex sin Day Date, denne er fra 2009. En enkel og pen skive og med en pen rillet bezel i hvitt gull. Jeg liker at skivefarge og bakgrunnen for dag- og datoangivelsen er i omtrent samme farge. Lenken hadde sjenerøs strekk, jeg liker den best på skinnreim. Den passer heldigvis både meg og samboer (stort pluss), og hun liker å gå med den. En klokke jeg har blitt glad i og som luftes jevnlig. Plusspoeng for luksusfølelse, men med en pris som gjør at jeg tør bruke den.

Vis vedlegg 381762

Certina Club 2000: Kasse: 36 x 13 x 44 mm (føles mye lavere). Urverk: 25-661M. Artig putekasse med en nydelig grå skive, flotte visere og dato. Den er behagelig på armen og jeg blir glad av å se den. Denne har fått bli, og luftes jevnlig høst, vinter og vår.

Christopher Ward the Twelve: Kasse: 41 x 10 x 44,5 mm. Urverk: Sellita SW200-1. CW sin versjon av det jeg kaller SKIL (sportsklokke med integrert lenke). Jeg har hatt den over ett år nå, den ligger godt på armen. Knallfin lenke til prisklassen. Teksturen på skiven har et farge- og lysspill som kommer best frem i levende live. Sammen med mange polerte detaljer er også dette en klokke som får frem smilet mitt når jeg ser på den. Den brukes jevnlig.

Vis vedlegg 381763

Eterna Airforce III: Kasse: 39 x 14 x 45,5 mm. Urverk: Valjoux 7750. I jakt på en flykronograf holdt jeg på å kjøpe Sinn 103 eller Sinn 356, så snublet jeg over denne. Fra en gang mellom 2000 og 2005. Et rimelig alternativ til andre flykronografer. Dykkerbezel. Lettlest, fine skivedetaljer og god taktil respons på knappene. Dessuten er kassen ganske kompakt. Den fikk nesten 7 måneder hos urmaker i påvente av deler, men nå tikker den i vei med god nøyaktighet.

Longines Spirit Zulu Time: Kasse: 42 x 14 x 49,4 mm (føles lavere). Urverk: L844.4 (COSC). En klokke jeg brukte tid på å finne frem til og som vokste på meg over 7-8 måneder før jeg endelig kjøpte den. «Ekte» GMT (travelers GMT). I det de slapp 39 mm-versjonen ble jeg usikker på om jeg hadde valgt riktig, men etter å ha prøvd lillebror på håndleddet mange ganger er jeg ikke i tvil. Detaljene på skiven, visere, bezel og kasse gjør denne til en vinner for meg. Lyset reflekteres nydelig og gjør denne til en fryd å gå med. Jeg føler meg rimelig trygg på at jeg har dekket GMT-behovet mitt for en god stund fremover.

Vis vedlegg 381764

Christopher Ward C65 Sandhurst: Kasse: 38 x 11,6 x 45,3 mm. Urverk: SW200 (COSC). Mitt første bruktkjøp her på TS og en klokke jeg ikke blir lei. Flott formet kasse, meget god lenke, lettlest og et tidløst design. Den er stadig valget for fjellturer sommer og vinter, eller på en vanlig torsdag.

Sinn 556 citrine yellow: Kasse: 38,5 x 11 x 45,5 mm. Urverk: SW200-1. En tysk fargeklatt i innpakningen til en pilot- eller feltklokke. Skikkelig fin tekstur i skiven, og fargen gjør seg godt i sollys. Denne har fått være med på mye i sommer, og har funnet seg til rette med en rimelig grønn FKM gummireim.

Vis vedlegg 381765

Seiko Alpinist SARB017: Kasse: 39,5 x 12,2 x 46 mm. Urverk: 6R15. Omtalt av mange som en klassiker. Den har det kjente Alpinistdesignet fra 1996, men med et litt mindre spennende urverk i mine øyne. Artig klokke det er lett å like; Lett tilgjengelig, fin størrelse og detaljer, samt ikke alt for vanskelig å få gjort service på. Denne skal jeg skrive en del mer om senere. Foreløpig kan jeg nevne at den har vekket en nysgjerrighet for modellserien.

Seiko Alpinist SPB089: Kasse: 39,5 x 12,2 x 46 mm. Urverk: 6R15. Et impulskjøp og siste tilskuddet i boksen. Slik går det når man leser seg opp om Alpinister. Nydelig blå skive og fine detaljer i sølv. Designet er likt SARB017, og blir gjerne elsket eller hatet. Selv synes jeg det er sjarmerende, men komplikasjonen kompassbezel ser stiligere ut enn det er praktisk.

Vis vedlegg 381766

Radium Kommando Luft SL auto: Kasse: 41 x 12 mm. Urverk: SW200-1. Unik; lett og stilig kasse i aluminium, lettlest, enorm skive uten bezel og med en fin tekstur. Kom med en litt slitt originalreim, kjøpte en spesiallagd kanvasreim fra kistraps – en flott oppgradering. Jeg er glad i feltklokker, og Radium synes jeg gjør mye riktig. Har blitt litt lite brukt siste månedene.

Vis vedlegg 381767

Seiko SBDC111: Kasse: 42,7 x 13,2 x 46,6. Urverk: 6R35. En japansk nytolkning av klassikeren fra 1970, som @Fjordseiko enn så lenge har i sin samling; 6105-8110. Artig kasseform som ligger forbausende stabilt på hånda, og som med sine grønntoner er med på å gi litt farger til samlingen. Flere designtrekk fra originalen, slik som den stilige sekundviseren. En sjarmerende rakker jeg ikke klarer å kvitte meg med.

Seiko Scuba Diver’s SKX007: Kasse: 42,5 x 13,3 x 46 mm. Urverk: 7S26. Kultklassikeren. Irriterende at verket ikke kan trekkes opp med kronen. Lettlest og solid, kjekt med vridbar bezel for tidtaking. Det er fint å ha en klokke man overhodet ikke er redd for at skal få seg en skramme. Med oysterlenke og gummireim fra Uncle sitter den meget godt på hånda. Den er stadig med på trening og skiturer og får fortsatt mye armtid.

Vis vedlegg 381768

Omega Seamaster Planet Ocean: Kasse: 43,5 x 16,1 x 47 mm. Urverk: Omega 8900 (COSC). Min første skikkelige klokke, til minne om besteforeldre. Jeg har i perioder vært usikker på om valget av klokke var riktig, men jeg liker den. Nydelig skive og detaljer for øvrig, svært lettlest. Den er med på mye, og tåler det godt. Den gjør foreløpig tjeneste som seilklokke og brukes spesielt mye om sommeren, enten på gummireim, nato eller lenke. Spesielt har jeg blitt glad i denne på en Zealande gummireim.

Vis vedlegg 381769

Samme innlegg som sist, sier du? Nesten. Kanskje jeg burde latt være å melde meg på igjen. Men litt endring har det da vært. Siden sist har Seiko Presage SRPB05 blitt solgt, og jeg forsøker i skrivende stund å selge en Seiko Presage kronograf (SRQ023). Inn i samlingen har det kommet flere klokker; Seiko SBDC111, Sinn 556, og de to Alpinistene SARB017 og SPB089.

Jeg påpekte sist at samlingen min nok mangler en rød tråd eller en retning om du vil. Og det har ikke dukket opp siden. Her er @Fjordseiko og @OCD forbilledlige. Men jeg liker meg for så vidt der jeg er. Samlingen er preget av dykkerklokker, feltklokker og vintage.

På vei ut?
Antallet plager meg ikke, så jeg må ikke selge. Men jeg ønsker at klokkene skal være i bruk. Derfor tror jeg at neste ut er min Radium Kommando Luft SL. Jeg liker godt radium, så jeg håper kanskje det er mulig å bytte denne i en annen variant. Alpinistene har nok heller ingen varig plass i boksen.

Fristelser for fremtiden:
Det er mange klokker jeg skulle ønske jeg hadde, og jeg føler meg litt som er ivrig barn i en leketøysbutikk. Mengder av fristende klokker, men med begrensede midler kan man ikke kjøpe alt. Jeg tror forresten at det er en sunn tilnærming. Da må man vurdere, prøve og spare. Kanskje også selge. Heldigvis har jeg god tid. Sist tok jeg utgangspunkt i noen kategorier, og jeg tenker jeg fortsetter der.

Flykronograf: Jeg vil tro jeg ikke kommer til å ha min Eterna Airforce III i evig tid, og tar meg stadig i å søke etter en Heuer Luftforsvaret eller Bund. Foreløpig legger økonomien begrensningen her. Et rimeligere alternativ kan være en Sinn, men jeg har ikke helt funnet riktig modell og er usikker på om det vil være riktig vei å gå.

Omegaklassikere: Med tid og stunder håper jeg både en Speedmaster og ikke minst en Seamaster Ploprof finner veien til boksen.

Seilklokke: «Behovet» har ikke endret seg, og jeg tar meg stadig vekk i å prøve Tag Heuer sin Skipper. I sommer fikk jeg til og med prøvd en modell fra sent 60- eller 70-tallet hos Marcussen Ur i Arendal. Skikkelig stilig. Jeg fikk mange fine forslag under siste stafett, men ingen av de har blitt kjøpt. Jeg satser på at jeg tilfeldigvis kommer over en som passer. Inntil videre gjør dykkerklokkene jobben, med Seamaster i spissen.

Vintage Seiko: Jeg har blitt glad i Alpinistserien til Seiko og av disse frister det med flere modeller, spesielt SCVF005 fra 1995 eller en av Champion Alpinist fra tidlig 60-tallet. I tillegg har jeg også lyst på en 6105-8110 med tiden.

Grand Seiko: Øverst på GS-ønskelisten står nå SBGY009. Et manuelt spring drive-urverk i en 40 mm kasse med 10,5 mm tykkelse, og med fantastiske detaljer og skive.

Månefase: Jeg har ikke helt slått fra meg tanken på en månefase. Av tilgjengelige klokker frister både Christopher Ward C1 Moonphase og Mühle Glashütte Teutonia IV BlueMoon. Men det hadde ikke vært feil, som SpeedieThomas sist foreslo, å gå for en skikkelig oppgradering med månefase. Hva med en Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Moon 39 med gullkasse og visere?

Evighetskalender: Når vi snakker om gralmateriale, så har jeg en gang lyst til å eie en evighetskalender. Her har Frederique Constant sin Highlife vokst på meg, og burde kunne være oppnåelig med tid og stunder. Det samme kan kanskje en Jaeger-LeCoultre Master Ultra Thin Perpetual Calendar. Og kanskje en A. Lange & Söhne Lange 1 Perpetual Calendar kan være en gral?

Ha en god dag, gale klokkevenner!

/Seiltid
Wow her var det mye forskjellig. Min favoritt må nok være zulu time klokken. Er et eller annet med designet der som bare snakker til meg.
Heldigvis så behøver man ikke å verken forsvare eller rasjonalisere sine innkjøp for å holde på med denne hobbyen/sykdommen. Så lenge du finner glede i å eie klokkene så er jo samlingen riktig.
Gammel seiko må du selvfølgelig ha deg. Neovintage alpinist med 4s er helt sjef. Det er for øvrig nesten identisk med de nye 6L urverkene som seiko skryter av nå for tiden. Det er bare 4s serien i relansert form.
 
  • Liker
Reaksjoner: seiltid
@seiltid
Godt skrevet og flotte bilder av en velfylt og variert samling!

Tudor Date-Day er veldig flott! Var selv på jakt etter en slik tidligere, da fortrinnsvis med linen dial, men endte opp med noe annet (mer om det om et par dager). Liker også bruken av rillet, fremfor fluted, og fikk samtidig lest meg litt opp på forskjellen på rillet og riflet.

Hva gjør at du foretrekker 42 mm Zulu Time fremfor 39 mm? Er litt nysgjerrig på den selv, men tenker umiddelbart at 42 blir for stort. Har ikke prøvd noen av dem enda.

En av de få klokkene jeg har kjøpt ny var en Radium. Med fare for å blåse røyk i øynene på de rundt leirbålet må jeg si at jeg ikke fikk helt godfølelsen, men at det er stas at den er norsk og unik er det ingen tvil om.

Virker som du har god kontroll på navigasjonen og staket ut en kurs, så jeg kan bare støtte opp om at Skipper og C1 Moonphase fint hadde glidd inn i samlingen.
 
Wow her var det mye forskjellig. Min favoritt må nok være zulu time klokken. Er et eller annet med designet der som bare snakker til meg.
Heldigvis så behøver man ikke å verken forsvare eller rasjonalisere sine innkjøp for å holde på med denne hobbyen/sykdommen. Så lenge du finner glede i å eie klokkene så er jo samlingen riktig.
Gammel seiko må du selvfølgelig ha deg. Neovintage alpinist med 4s er helt sjef. Det er for øvrig nesten identisk med de nye 6L urverkene som seiko skryter av nå for tiden. Det er bare 4s serien i relansert form.
Ja, det er en saling blanding her :LOL: Vi er enige, Spirit-serien er knallfine og har et gjennomført design.
Artig med litt mer informasjon om 4S, da jeg jo bare ha en SCVF005.

@seiltid
Godt skrevet og flotte bilder av en velfylt og variert samling!

Tudor Date-Day er veldig flott! Var selv på jakt etter en slik tidligere, da fortrinnsvis med linen dial, men endte opp med noe annet (mer om det om et par dager). Liker også bruken av rillet, fremfor fluted, og fikk samtidig lest meg litt opp på forskjellen på rillet og riflet.

Hva gjør at du foretrekker 42 mm Zulu Time fremfor 39 mm? Er litt nysgjerrig på den selv, men tenker umiddelbart at 42 blir for stort. Har ikke prøvd noen av dem enda.

En av de få klokkene jeg har kjøpt ny var en Radium. Med fare for å blåse røyk i øynene på de rundt leirbålet må jeg si at jeg ikke fikk helt godfølelsen, men at det er stas at den er norsk og unik er det ingen tvil om.

Virker som du har god kontroll på navigasjonen og staket ut en kurs, så jeg kan bare støtte opp om at Skipper og C1 Moonphase fint hadde glidd inn i samlingen.

Takk for det! Ja, jeg er veldig glad i å bruke norske ord fremfor engelske - når det er mulig.
Godt spørsmål! Spirit Zulu Time i 42 mm gir rett og slett skivedetaljene bedre plass og størrelse enn på 39 mm, og det synes jeg den kler. Joda, den blir litt stor - kanskje for stor - men jeg digger den.

Radium er ikke for alle, og man må like en ikke-perfekt klokke. Selv irriterer det meg at de ikke har skrukrone, tror jeg ville stolt mer på den da og brukt den litt mer.

Takk for støtte for klokkevalg, det blir spennende å se hva neste kjøp blir :)