Syns ikke det er en brannfakkel. Du stiller et undrende spørsmål i en høflig tone. På rett sted.
Må si jeg ikke helt vet svaret selv.
Markedføring ja. Helt siden 80-tallet har jeg hørt om Rolex. Rolex er et av de første merkenavnene jeg hadde et bevisst forhold til.
Men for meg er det også en x-faktor jeg ikke klarer å beskrive rasjonelt.
Ofte når jeg har en Omega, IWC, Tudor m.fl. så ser jeg på klokken og tenker: hvordan skal jeg klare å finansiere et bytte til Rolex?
Det er snart 28 år siden jeg kjøpte min første Rolex. De varer evig og tåler alt. Urverkene er solide. Argumenter jeg hele tiden bruker, men problemet med det argumentet er at det er like gyldig for de andre sveitsiske kvalitetsprodusentene. Har Longines fra 50-tallet, den går også som ei klokke.
Hva står jeg da igjen med som argument for at jeg stadig har lyst på Rolex? Designet? Speedy, PAM, Pilot med mange flere er også tipp topp! Alle disse har, som Rolex, en konservativ designutvikling. Så det er heller ikke et godt nok argument.
Flashing av rikdom liker jeg virkelig ikke. Janteloven lever og jeg er langtfra rik nok. Prøver oftere å skjule klokka enn jeg prøver å vise den frem. Jeg kjøper til meg selv. Så at Rolex er kult og jeg kjøper det av den grunn er heller ikke riktig.
Noen rasjonelle argumenter:
Urmakere jeg har snakket med er tydelig på at Rolex urverk er fantastiske, både i oppbygging og å skru på. Det merker ikke jeg, men bruker argumentet.
Rolex har vært først med mye (men aldri med de avanserte komplikasjonene, som ofte kreves for å gi anerkjennelse).
Introduksjon av vanntette armbåndsur (oysterkassa),
16660 er et eksempel på hvilke muskler Rolex har vist, meeeget vanntett i sin samtid i kun 40mm, praktik dykkerlenke og med safirglass.
4130-verket som erstattet Zenith hadde 50 % av delene, var slankere og lengre gangtid.
Det finnes sikkert flere gode eksempler. I sum er kanskje Rolex kjedelige, men brukervennlige og solid utvikling en del av de rasjonelle argumentene.
Litt som å velge kjæreste ut i fra en scoringsmodell, terningkast 6 på: slank, vakker, smart, glad, sporty, viskelærpupper, dannet, klok - men allikavel ikke forelska!
Sånn har jeg det med Omega. Superflotte, men har mer lyst på Rolex.
Incoming Rolex i morgen her!
Nå er kaffien kald - god lørdag