Hva er greia (fascinasjonen) med Rolex?

Da jeg skulle kjøpe min første ordentlig fine klokke var tanken mest i retning av Breitling og Omega.
Men etter et råd fra en daværende kollega (og tidligere TS-bruker) endte jeg opp med Rolex. Blant argumentene var at den klassiske utførelsen ville gjøre den tidløs og at du ikke ville gå lei av den.

OK. For meg ble Breitling og Omega satt på vent og valget ble Rolex. Han fikk rett i at jeg ikke har gått lei av den. Den har fortsatt sin magi. Slik er det hos meg.

Men med den promoteringen som Rolex har på (også uinnvidde) så opphøyes merket til noe helt spesielt. Det at det ikke faller i smak hos enkelte kan jo derfor godt forstås, og at de derfor (sikkert?) føler seg utenfor normen(?). (Hva nå 'normen' skulle tilsi).

Klokker er følelser. Nå har jeg også skaffet meg både Breitling og Omega i ettertid. Alle passer til sitt behov og sin tid. Gjennom året så får Rolex mest armtid, hos meg.

For å eksemplifisere Rolex som det ulitmate og robuste tidtakingsinstrument velger jeg å benytte en scene fra filmen "Top Secret". Selvfølgelig en Rolex.
TopSecret_Rolex.jpg

8

• Liker
Reaksjoner: DJ41

Hva er greia (fascinasjonen) med Rolex?​

Enkelt å svare på, kun status og ingen ting annet. For det samme beløp (spesielt i bruktmarkedet), så finnes det jo så uendelig mange andre og langt mer horologisk interessante ur enn en Rolex.
Folk som ser på seg selv som «WIS» og begrenser sin interesse for ur, kun til å omhandle Rolex, er vel egentlig ikke interessert i klokker i det hele tatt? Men kun har et stort behov for å vise (eller heller kanskje innbille) omverden hvor de har kommet i livet og sin oppnådde «suksess».
Sånn! Dette vil vel sparke i gang diskusjonen :ROFLMAO:

At Rolex er så populært er vel en kombinasjon av en god del faktorer, de er ikke et aksjeselskap men en stiftelse, har vel litt mystikk i det, da det spekuleres i mye som blir holdt skjult for mannen i gata. Reklame er nevnt, de har vært flinke der. Men syns og de har vært utrolig flinke med å holde på sitt designspråk, mange klokkemerker er jo ikke det, det kommer modeller i hytt og pine og som ofte ikke har noen som helst likhet med forrige modell. En Submariner f.eks er jo noe man kan kjenne igjen på designet uansett hvilket årstall den er fra, spiller ingen rolle om det er 1960 eller 2024, samme med GMT, Datejust og de fleste andre modellene. Folk liker slikt. Omega har hatt det samme med sine Speedmaster modeller. I tillegg er jo Rolex utrolig solide klokker, som er vanntette og med en gjennomført kvalitet på alt, screw down kroner på nesten alle modeller, lenker som alltid har vært fremste rekke mht kvalitet, design og komfort. Og joda, status er viktig og mange som egentlig ikke har peiling på Rolex kjøper det og blir jo bare mer imponert etter å ha oppdaget de ulike kvalitetene, samtidig som de oppnår beundrende blikk. Kunne ha fortsatt å liste opp flere ting men stopper her.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: UJU og Tannhjulet
Muligens det er litt som ved kjøp og eien en Toyota. Har ikke Toyota selv og kommer heller ikke til å kjøpe da jeg synes at det er kjedlige greier. Men en kan ikke ta fra Toyota at de er slitesterkt og verkstedene yter god service. De fleste kundene er ute etter noe som er enkelt og trygt. Andrehåndsverdien er også bra. Det er det samme med Rolex, dyrt i innkjøp, god andrehåndsverdi, slitesterkt, god service hos AD. Kan det ikke være så enkelt ;)

Mulig dette er en brannfakkel, eller at jeg tråkker noen på tærne, men jeg kan ikke unngå å stille spørsmålet: Hva er det med den kollektive fascinasjonen for Rolex?

Personlig forstår jeg rett og slett ikke greia med Rolex-klokkene. Jeg synes generelt at mange av modellene er litt kjedelige og gir meg ikke den samme følelsen av entusiasme som andre ser ut til å få. Det er imidlertid unntak – som Daytona (Stål og Gull med hvit skive.), som jeg faktisk liker.

Jeg har hatt en Submariner, som jeg solgte i fjor, da den ofte ble liggende ubrukt til fordel for min Omega Seamaster Diver. Jeg har også en OP41 som for øyeblikket kun brukes som dressklokke, men jeg regner med at også den vil bli solgt.

For meg har Omega alltid hatt en mye sterkere appell, og jeg velger i de fleste tilfeller Omega fremfor Rolex. Det er ikke ment som kritikk av Rolex eller de som liker merkets klokker; det handler mer om at jeg har et annet perspektiv. Kanskje andre ser det samme i meg og min kjærlighet for Omega, og tenker at jeg er helt bak mål?

Den kollektive fascinasjonen generelt tror jeg er på grunn av (i prioritert rekkefølge):
  1. Prisstigning
  2. Statussymbol
  3. Bra design
  4. Kvalitetsprodukt
  5. Følelsen på armen
  6. Reklame
  7. Merkets historie
Blant klokke-entusiaster er nok rekkefølgen noe annerledes, og for meg selv så kom jeg inn i Rolex-verdenen, og egentlig klokke-hobbyen, med premisset om at jeg aldri hadde brukt så mye penger på min første skikkelige klokke, dersom jeg ikke kunne få tilbake pengene. Personlig føler jeg egentlig ikke behov for noe særlig flashing, og bruker de alt for lite for å være ærlig, både fordi jeg ikke ønsker å flashe på jobben eller bli ranet på byen, eller få snakk/misunnelse i omgangskretser.

Men jeg digger klokkene. :)
Digger historien med de første dykkerklokkene. At de er funksjonelle og tåler det meste. At designet ikke har endret seg all verden - nettopp fordi det er så bra. Og ikke minst følelsen på armen. Det er lite som kan matche en Rolex lenke. Jeg hadde en gang en GMT i helgull. Diggeste klokken jeg har hatt på armen. Men brukte den nesten utelukkende hjemme i sofaen på søndager med joggebukse. Det var digg.

Min første skikkelige klokke var en Submariner 116610. Den ble etter hvert solgt til fordel for andre klokker, men 114060 ble etter hvert kjøpt (og solgt) noen ganger, har jeg bestemt meg for at den må bli i boksen. Ja den er litt kjedelig, og litt kjipt at "alle" har den, og ikke alltid man har lyst å snakke om prisstigning med "nyforelskede" Rolex-fans som ser den (men jeg dømmer ingen, har vært der selv).
Men det er bare å la den ligge en stund, og om det er to uker eller 5 måneder, så er det alltid like magisk å få den på håndleddet igjen. :)