Hva er greia (fascinasjonen) med Rolex?

Enig. Positive sider ved Rolex.
2. Robusthet ift de andre.
Her blir jeg litt nysgjerrig.. Har hatt DJ, Explorer I og II samt en 5513 diver i tillegg til et par Tudors. Kan ikke minnes at de opplevdes som mer robuste enn dagens VC Overseas, Chopard Mille Miglia, en Panerai Luminor eller Breitling jeg ikke husker navnet på men er vanntett til 3000 meter (holder med 3 for meg). Eneste grunnen til at jeg angrer på at jeg solgte de er den voldsomme prisøkningen som jo nå er noe redusert..

Som jeg nevnte tidligere, er det en del aktører i bransjen som produserer pålitelige klokker på mye lavere pris.
Hele greia rundt Rolex sine konstante verdens unike prestasjoner, og soliditet, er en myte Rolex og mange naive mennesker har vært med å bygge.
Sannheten er at Rolex har ingen monopol på sånne faktorer,

Men det er likevel et faktum at Rolex har en helt unik standing i markedet. At det er «urettferdig» at andre kvalitetsklokker ikke er like populære er det ikke så lett å gjøre noe med. Jeg er sikkert litt enkel, men historiene rundt de ulike Rolex-modellene, og den unike merkevaren, er noe som fascinerer meg. Og når man kombinerer dette med god kvalitet, god bærekomfort og at verdien holder seg (i motsetning til andre merker), så er det ikke vanskelig å skjønne posisjonen Rolex har. Men jeg har mange andre merker også, og finner glede i et spekter av klokker.

• Liker
Reaksjoner: OBJ
Men det er likevel et faktum at Rolex har en helt unik standing i markedet. At det er «urettferdig» at andre kvalitetsklokker ikke er like populære er det ikke så lett å gjøre noe med. Jeg er sikkert litt enkel, men historiene rundt de ulike Rolex-modellene, og den unike merkevaren, er noe som fascinerer meg. Og når man kombinerer dette med god kvalitet, god bærekomfort og at verdien holder seg (i motsetning til andre merker), så er det ikke vanskelig å skjønne posisjonen Rolex har. Men jeg har mange andre merker også, og finner glede i et spekter av klokker.
Jeg bare viser til at denne type populariteten handler ikke om den beste påliteligheten man kan få for prisen.
Folk er fortsatt der hvor de tror på at alt som er så mye dyrere er så mye bedre.

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
For de som ikke ser fascinasjonen med Rolex, er det jo litt fristende å sitere en kjent forumbruker for de som hater Rolex av ulike grunner: "All fanaticism is repressed doubt". Kanskje noe av kuren er å bli mer kjent med Rolex? j/k - men kanskje det er noe i det? Med sitatet, mener jeg.

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Og jeg var ikke klar over at det var så dårlig stilt med sambygdingene dine på Oslo vest med smal S.

Jeg har, som nevnt, flyttet. På landet. Og jeg har blitt skikkelig glad i folket her, selv om de ikke har Rolex.

Men jeg er rimelig sikker på at det er flere som ikke må det, og som kanskje kunne kjøpt en Rolex i stedet for en campingvogn.

Ja, det er jo nesten 80 % av befolkningen som har råd til "en uforutsett utgift". Og jeg er ganske sikker på at det er mange av de lokale barna som skulle ønske at pappa hadde Rolex istedenfor campingvogn, slik at de hadde statussymbol istedenfor ferie.

Jeg synes det er skikkelig ekkelt å høre noen i 2024 si at "nordmenn flest kunne hatt kjøpt seg en Rolex om de prioriterte annerledes". Og jeg synes det sier fryktelig mye om karakteren til personen som sier det, eller mangelen på sådan. Men, som en vis mann nylig sa;

Folk må slutte å ta seg så jævlig nær av alt mulig!

... så det tar du deg neppe nær av.

Jeg har, som nevnt, flyttet. På landet. Og jeg har blitt skikkelig glad i folket her, selv om de ikke har Rolex.

Ja, det er jo nesten 80 % av befolkningen som har råd til "en uforutsett utgift". Og jeg er ganske sikker på at det er mange av de lokale barna som skulle ønske at pappa hadde Rolex istedenfor campingvogn, slik at de hadde statussymbol istedenfor ferie.

Jeg synes det er skikkelig ekkelt å høre noen i 2024 si at "nordmenn flest kunne hatt kjøpt seg en Rolex om de prioriterte annerledes". Og jeg synes det sier fryktelig mye om karakteren til personen som sier det, eller mangelen på sådan. Men, som en vis mann nylig sa;

... så det tar du deg neppe nær av.
Fullstendig korrekt, det tar jeg meg overhodet ikke nær av 🙂

Og jeg er gudskjelov også sånn at om folk synes jeg er en dust og eller gjør seg opp en mening om meg uten å kjenne meg så greier jeg ikke å ta det seriøst.
Du vrir alt jeg sier til ditt narrativ og da skjønner jeg at å diskutere dette noe mer med deg er relativt fåfengt. Jeg kjenner jo ikke deg personlig og du er sikkert en kjempetrivelig fyr, så jeg skal ikke bli personlig. Det er det faktisk ikke verdt.

Det er fristende å plukke opp tråden på luksusklokke/camping referansen din men jeg skjønner at jeg ikke kommer igjennom 😉

Men hvis du virkelig legger litt godvilje til så er jeg helt sikker på at du greier å skjønne hva jeg mener uten å ta helt av.

Enig… La oss avstå fra negative personkarakteristikker.

Prøvde lenge å lure meg selv til å ikke like Rolex. Argumenterte med at: Submariner er kjedelig. Flasheklokke. Alle har den. Finnes like gode klokker til en brøkdelen av prisen. Amatørmessig; proffer velger Lange og JCL mm.

Har hatt mange forskjellige klokker opp gjennom årene, men Rolex-følelsen er spesiell. Hvorfor? Bærekomfort, følelsen av luksus (merkevare) pålitelighet, kvalitet? Finnes det mer klassiske/ikoniske klokker? Har det noe å si at man ikke taper penger, heller at prisen går opp? Ingen billigere klokkemerker har samme prisegenskapen. Kanskje passer man bedre på en dyrere klokke, og kanskje er det morsommere å overlevere en Rolex til neste generasjon sammenlignet med eks. Oris (i så fall hvis de ikke er klokkeinteressert). Sannsynlig er det mange faktorer som spiller inn.

Begrepet «folk flest» byr kanskje på semantiske utfordringer, men jeg er også av den oppfatning av at «folk flest» i Norge kunne kjøpt seg en Rolex hvis det virkelig var det de ønsket å prioritere. La meg forklare hvorfor:

Intuitivt tenker jeg at «folk flest» i denne sammenheng er voksne arbeidsføre mennesker som eier egen bolig og bil. Kanskje er «folk flest» til og med gift eller samboer. Økonomien til «folk flest» er med andre ord ikke så aller verst.

Videre tenker jeg at de samme menneskene har en hobby eller interesse de bruker mye penger på (reise, motorsykkel, landeveissykkel, stereoanlegg, snus, øl, restaurantbesøk etc). «Folk flest» klarer mao å spare 500-1000kr pr mnd i 5-10 år.

Forstår selvsagt at «folk flest» heller vil prioritere litt bedre råd i hverdagen til andre ting enn Rolex.
…. eller gjør jeg egentlig det :mrgreen:

Redigert:
Enig… La oss avstå fra negative personkarakteristikker.

Begrepet «folk flest» byr kanskje på semantiske utfordringer, men jeg er også av den oppfatning av at «folk flest» i Norge kunne kjøpt seg en Rolex hvis det virkelig var det de ønsket å prioritere. La meg forklare hvorfor:

Intuitivt tenker jeg at «folk flest» i denne sammenheng er voksne arbeidsføre mennesker som eier egen bolig og bil. Kanskje er «folk flest» til og med gift eller samboer. Økonomien til «folk flest» er med andre ord ikke så aller verst.

Videre tenker jeg at de samme menneskene har en hobby eller interesse de bruker mye penger på (reise, motorsykkel, landeveissykkel, stereoanlegg, snus, øl, restaurantbesøk etc). «Folk flest» klarer mao å spare 500-1000kr pr mnd i 5-10 år.

Forstår selvsagt at «folk flest» heller vil prioritere litt bedre råd i hverdagen til andre ting enn Rolex.
…. eller gjør jeg egentlig det :mrgreen:
Takk! Det var ikke verre enn det.

Vi er vel noe av det mest forgjeldede landet også når det gjelder bolig. Samtidig som det ikke er noe særlig med leiegårder, slik det kryr av i andre land. Så ‘alle’ må kjøpe. Det er ikke nok boliger, så da senker Senterpartiet egenandels kravet slik at en stor mengde mennesker kan slåss om de samme boligene. Det blir altså enda mer gjeld for samme antall boliger. Og mange kan ikke drømme om å få råd med mindre de flytter til mer grisgrendte strøk.

• Liker
Reaksjoner: Edward
Det er i hvert fall liten tvil om hva som er greia (fascinasjonen) med dette forumet, for min del:

Nær sagt uansett hvilken tråd jeg jeg klikker inn på, får jeg en opplæring i makroøkonomiske forhold og økonomisk historie og - teori som jeg umulig kunne ha funnet i noen lærebøker i økonomifaget, personangrep, konspirasjonsteorier og vilkårlige avsporinger. Som regel er det stor underholdning.

Så til alle dere (ingen nevnt, ingen glemt): Tusen takk for underholdningen i år! Måtte dere holde trykket gående utover i 2025 og videre 🥰

Det er meg som har monopol på de villeste konspirasjonsteorier som foregår i landet.
Inkludert med med at Rolex skal gå konkurs i morgen kl16:56 (Sveitsisk tid altså).
Du er velkommen.

• Haha
Reaksjoner: Jone
Det er meg som har monopol på de villeste konspirasjonsteorier som foregår i landet.
Inkludert med med at Rolex skal gå konkurs i morgen kl16:56 (Sveitsisk tid altså).
Du er velkommen.
Nå er du på ballen!! I hvertfall i første avsnitt 😉 og har du rett i den andre skal jeg personlig kjøre opp til Troms med en flaske absint til deg. Og hvis jeg er heldig så kanskje jeg ikke er ihjelslått så jeg kan kjøre ned igjen også 😉

Nå er du på ballen!! I hvertfall i første avsnitt 😉 og har du rett i den andre skal jeg personlig kjøre opp til Troms med en flaske absint til deg. Og hvis jeg er heldig så kanskje jeg ikke er ihjelslått så jeg kan kjøre ned igjen også 😉
Det er også her på forumet jeg ble kalt for en sjørøver når jeg anbefalte å kjøpe gul når prisen var en tredjedel av det som er nå.
Ikke frykt for Rolex, jeg kødder med deg...

Jeg skjønte det, og det var en liten humoristisk undertone hos meg også 🙂
Jeg tror du hoppet over kontorbordet, jublet som en gal fotballspiller, og trodde klokkene dine skulle bli samlerobjekt over helgen.
Så heldig blir du ikke ;)
Vel, nok om det og tilbake til temaet...
-Hvorfor er Rolex så...Rolex?