Hva er greia (fascinasjonen) med Rolex?

Nei, jeg følger ikke på din Brutto Nasjonalprodukt definisjon, alstå BNP.
Se der, ifølge World Bank er Norge et godt styk ned.
Vis vedlegg 387234
Da er muligens kildene mine ikke nøyaktige. Uansett så har nordmenn flest god råd ift mange andre befolkninger i verden.
Du forstår fortsatt poenget mitt hvis du vil.
Du mener Nordmenn er fattige, jeg mener de er relativt rike. Så får vi heller enes om å være uenige :)

bnp per capita, så blir det andre boller, sa bakern & dreit i deigen:

Det er mest riktig å dele pr innbygger for å sammenligne med andre land. Norge er rikt, de fleste innbyggerene har det vel bra i norge. Bare synd at vi har et storting som tenkere mere på EU og andre land enn sine egne innbyggere. Har vi brukt mere internt i norge så har alle kunne hatt det bra.

Jeg har aldri ment at Norge er et fattig land, men poenget mitt er at de fleste i landet har fortsatt ikke råd til kaste bort pengenene sine på en helvetes overpriset Rolex.
Spørsmål om prioritering, først og fremst.
Og verdens sett, er det slett ikke sånn heller.
Inkludert mange andre som har råd til det, og som ser ikke poenget.
Som jeg nevnte tidligere, er det en del aktører i bransjen som produserer pålitelige klokker på mye lavere pris.
Hele greia rundt Rolex sine konstante verdens unike prestasjoner, og soliditet, er en myte Rolex og mange naive mennesker har vært med å bygge.
Sannheten er at Rolex har ingen monopol på sånne faktorer, og alle som har litt peiling er nok bevisst på dette.
Det var det som var poenget mitt før diskusjonen tok en annen vending.
Da, ja, kommer vi tilbake til spørsmålet som startet tråden, og svaret er at fascinasjonen for Rolex er ofte basert på behov for sosial status/erkjennelse, overdrivelser og mystisisme.
Og disse faktorene er mest bygget på fantastiske historier, som på en bevisst måte, glemmer alle andre klokkevaremerkene som har oppnådd noe.
Sannheten er at det har formert seg en type forgudings behov rundt Rolex, for hele temaet er nærmeste blitt religiøs, og løfter gigantiske følelser så snart jordnære mennesker peker på virkeligheten.
Og disse jordnære menneskene blir derfra bestandig/alt for ofte kalt for misunnelige hatere.
Selv, ble jeg kalt for en misunnelig hater på begynnelsen jeg kom på forumet, og det er slett ikke noe unikt når vi ser på hvordan "religiøse" mennesker oppfører seg.
Da er det nok en sterk psykologisk faktor som er involvert der :rolleyes:

Redigert:
Den enkle versjonen er:

I de innerste sirklene i klokkeinteressen finner du entusiastgjengen som sitter på ett forum og deler, konverserer samt setter seg inn i de små detaljene.
Brorparten av de klokkemerkene som blir diskutert her er ukjente merker for 98% av befolkningen. (nevner Tudor, IWC, Blancpain, Audemars Piguet, JLC osv.)

Av de nevnte 98% så har alle hørt om Rolex i en eller annen sammenheng, og dermed er deres definisjon av dyre klokker assosiert med Rolex, og i disse kretsene så er det uten tvil ett status symbol! Udiskutabelt.

Så kan vi sitte her i vårt lukkede samfunn og snakke om at Rolex er toolwatches osv. men fakta er at for de fleste av oss hadde det ikke vært aktuelt å bruke nevnte toolwatchen til hardt fysisk arbeid der vi står ovenfor en fare for å skade klokken. Noen vil hevde at "klart den brukes til alt" men disse noen driver heller ikke med den slags type arbeid.....
Vi er påfugler, vi liker pene ting og vi ønsker ikke å skade klokker til 100k + sånn uten videre.

Det som er mest fascinerende er hvor intenst at noe som enkelt som en merkevare kan fyre så til de grader opp i teltet.

Jeg legger også merke til at de som misliker Rolex eller eierne har en tendens til å bli fryktelig sinna. Gøyalt. Lurer på om jeg må bytte side så jeg også kan bli litt mer vill i nikkersen.

• Haha
Reaksjoner: Ivar og Jone
Jeg har jobbet omtrent 10 år i oljeindustrien(inkludert permitteringene :LOL:).
Sett som 7 år onshore, 2 år offshore, og et år på kontor.
Blant disse jobbet jeg 8 år som sertifisert boltetrekker/flensetrekker, som er et skikkelig fysisk arbeid med mye hamring.
Offshore installasjoner er mikro-utgaver av onshore, og dermed ikke så voldsomme på denne type jobben.
Utfordringene kan også bli annerledes.
Men jeg brukte bestandig klokker med ETA urverk, og de fleste var hjemmelaget.
Det var "skrapeklokker" og de holdte godt: ingen feilet meg.
Jeg har sett en feltingeniør fra Tyskland som hadde en Speedmaster Pro. , en fyr fra Statoil med en Doxa, men aldri noen Rolex.
Jeg mener at det er tåpelig å ta en såpass kostbar klokke på sånn jobb, når noe basisk kan ta utfordringene.

• Liker
Reaksjoner: Jone
Så jo, de fleste i Norge kan kjøpe seg en Rolex hvis de vil det.

Iallverden. Hvilket miljø i Telemark er det du frekventerer? Det selverklærte finansgeni-miljøet utenfor Porsgrunn som er inn og ut av fengsel?

Her på bygda hvor jeg har flyttet blir skolene lagt ned, kommunene er på ROBEK, næringslivet går konkurs, både ordførere og lokalaviser skylder på sekundærflyktningene, og hver tredje bil lager pussige lyder. Bussrutene blir lagt ned, bomringene kommer opp, renta er opp, inflasjonen er opp. Jeg vet om flere barnefamilier som har solgt campingvogna og ikke egentlig har råd til julegaver. Barna går i utslitte arvede klær og kommer uten matpakke på skolen.

Men de fleste jeg ser til daglig kan jo - hvis de hadde vært totalt uansvarlige.

At mange Rolex klokker er finansiert med lån kan man forvente.
Men at «folk flest» har hobby som sluker unna mye midler er også reelt.
Kutter man ut sykling, ski, jakt eller motorsport kan man fint finansiere en Rolex med målrettet sparing.
Det er opplagt at mange sliter med økonomien i landet. Men om det skyldes lav inntekt er en annen sak.

1000008659.jpg

"Helen Elizabeth Fisher (May 31, 1945 – August 17, 2024) was an American anthropologist, human behaviour researcher, and self-help author. She was a biological anthropologist, a senior research fellow at The Kinsey Institute of Indiana University, and a member of the Center For Human Evolutionary Studies in the Department of Anthropology at Rutgers University. Prior to Rutgers University, she was a research associate at the American Museum of Natural History in New York City."

Tatt raskt fra Wikipedia.
Yeah, pfff, whatever, hun tok sikkert feil ;)

• Liker
Reaksjoner: Jone
Syns ikke det er en brannfakkel. Du stiller et undrende spørsmål i en høflig tone. På rett sted.
Må si jeg ikke helt vet svaret selv.
Markedføring ja. Helt siden 80-tallet har jeg hørt om Rolex. Rolex er et av de første merkenavnene jeg hadde et bevisst forhold til.
Men for meg er det også en x-faktor jeg ikke klarer å beskrive rasjonelt.
Ofte når jeg har en Omega, IWC, Tudor m.fl. så ser jeg på klokken og tenker: hvordan skal jeg klare å finansiere et bytte til Rolex?
Det er snart 28 år siden jeg kjøpte min første Rolex. De varer evig og tåler alt. Urverkene er solide. Argumenter jeg hele tiden bruker, men problemet med det argumentet er at det er like gyldig for de andre sveitsiske kvalitetsprodusentene. Har Longines fra 50-tallet, den går også som ei klokke.
Hva står jeg da igjen med som argument for at jeg stadig har lyst på Rolex? Designet? Speedy, PAM, Pilot med mange flere er også tipp topp! Alle disse har, som Rolex, en konservativ designutvikling. Så det er heller ikke et godt nok argument.
Flashing av rikdom liker jeg virkelig ikke. Janteloven lever og jeg er langtfra rik nok. Prøver oftere å skjule klokka enn jeg prøver å vise den frem. Jeg kjøper til meg selv. Så at Rolex er kult og jeg kjøper det av den grunn er heller ikke riktig.

Noen rasjonelle argumenter:
Urmakere jeg har snakket med er tydelig på at Rolex urverk er fantastiske, både i oppbygging og å skru på. Det merker ikke jeg, men bruker argumentet.
Rolex har vært først med mye (men aldri med de avanserte komplikasjonene, som ofte kreves for å gi anerkjennelse).
Introduksjon av vanntette armbåndsur (oysterkassa),
16660 er et eksempel på hvilke muskler Rolex har vist, meeeget vanntett i sin samtid i kun 40mm, praktik dykkerlenke og med safirglass.
4130-verket som erstattet Zenith hadde 50 % av delene, var slankere og lengre gangtid.
Det finnes sikkert flere gode eksempler. I sum er kanskje Rolex kjedelige, men brukervennlige og solid utvikling en del av de rasjonelle argumentene.

Litt som å velge kjæreste ut i fra en scoringsmodell, terningkast 6 på: slank, vakker, smart, glad, sporty, viskelærpupper, dannet, klok - men allikavel ikke forelska!
Sånn har jeg det med Omega. Superflotte, men har mer lyst på Rolex.

Incoming Rolex i morgen her!

Nå er kaffien kald - god lørdag:)
Viskelærpupper!!!!
Det må jeg fortelle dama at hun har, da får jeg enten klaps eller kyss, men det er det verdt🤣

Her er noen av mine betraktinger om hvorfor mange liker Rolex:
Klassisk design man aldri blir lei.
Robusthet. Stabil verdi. Statussymbol.
Gjenkjennelig merkevare, men samtidig er mange modeller diskré nok til at man kan "fly under radaren".
Mange andre merker er offer for midlertidig overdreven kreativitet med design man fort går lei, samt svulstig prising i forhold til kvalitet. Jeg tenker ikke bare på Omega her. ;)
Enig. Positive sider ved Rolex.
1. Design. Ganske harmonisk ift mange andre merker.
2. Robusthet ift de andre.
3. Ingen overdren (eller nesten ubrukelig) kreativitet.
4. Prising VAR ok ift klokkeverdi før. Svulstig nå etter at Rolex kjører på med patek-venteliste-stilen.
5. Den er som eiendom. Du har verdien der hele tiden. Ja mange synes det er blærete å si, men det er fakta.

For mange er nr. 4 en «Bye bye Rolex, Tudor here I come».

Iallverden. Hvilket miljø i Telemark er det du frekventerer? Det selverklærte finansgeni-miljøet utenfor Porsgrunn som er inn og ut av fengsel?

Her på bygda hvor jeg har flyttet blir skolene lagt ned, kommunene er på ROBEK, næringslivet går konkurs, både ordførere og lokalaviser skylder på sekundærflyktningene, og hver tredje bil lager pussige lyder. Bussrutene blir lagt ned, bomringene kommer opp, renta er opp, inflasjonen er opp. Jeg vet om flere barnefamilier som har solgt campingvogna og ikke egentlig har råd til julegaver. Barna går i utslitte arvede klær og kommer uten matpakke på skolen.

Men de fleste jeg ser til daglig kan jo - hvis de hadde vært totalt uansvarlige.
Jeg kjenner meg ikke igjen i ditt nærmiljø, og frekventerer heller ikke finansmiljøet utenfor Porsgrunn 😂 jeg holder meg dypt i fjellheimen der hvor huldra bor 😉

Her blir verken bussruter lagt ned, kommunen er ikke på Robek, bompenger har vi ikke her, hver tredje bil summer av elektrifisering, flyktninger har vi men de er ikke til sjenanse for meg. Tror jeg lever i en ganske ordinær Norsk kommune, litt mer bekymret for ditt vedkommende 😉

Ja, det er dyrtid, inflasjon og stive renter men det har ikke vært sånn i mer enn noen måneder. Og det kommer til å gå seg til, som alltid. Men det siler fort ut de som har levd over evne.

Uansett hvor du og jeg bor hen i et av de fagreste landene i verden så tror jeg absolutt et flertall av den gjennomsnittlige Nordmann kan bruke penger på en Rolex. Hvis de vil og ønsker å prioritere det. Jeg synes det er bemerkelsesverdig at man finner en sånn påstand så voldsomt kontroversiell? Er det bare jeg som ser overrforbruket blant folk i dette landet de siste årene? At det svir nå som ting er litt trått er bare sunt.

• Liker
Reaksjoner: DJ41 og Bgo80
Er det bare jeg som ser overrforbruket blant folk i dette landet de siste årene? At det svir nå som ting er litt trått er bare sunt.

Neida. Jeg er fra Oslo - med s-lyd og ikke sch-lyd - og kan navngi de virkelige personene bak 3 av de 4 mannlige hovedrollene i NRKs Exit.

Men nå er jeg mer opptatt av mine nye sambygdinger, som er fryktelig bra arbeidsfolk som såvidt klarte å kjøpe campingvogn før pandemien og som nå lever under fattigdomsgrensen. "Svien" deres er å måtte ta imot matkasse fra Lions og julegaver til ungene fra misjonssambandet, for å kunne stable en julefeiring på beina mens de lurer på om de må selge det lille huset sitt før påske. Det unner jeg ingen nordmenn.

Og jeg tviler på at de vet hva en Rolex er engang.

Jeg ser du ler av mitt forrige innlegg? Det er faenmeg ikke noe å le av.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: DJ41 og Ivar
Så enkelt er det ikke.
Fra SSB.
Og det skal vokse fordi inflasjonen er ikke ferdig.
Verdens økonomiene er mer koblet enn det folk oppfatter, og Norge må vel spise en del av problemene.
1000008690.png

Enig. Positive sider ved Rolex.
1. Design. Ganske harmonisk ift mange andre merker.
2. Robusthet ift de andre.
3. Ingen overdren (eller nesten ubrukelig) kreativitet.
4. Prising VAR ok ift klokkeverdi før. Svulstig nå etter at Rolex kjører på med patek-venteliste-stilen.
5. Den er som eiendom. Du har verdien der hele tiden. Ja mange synes det er blærete å si, men det er fakta.

For mange er nr. 4 en «Bye bye Rolex, Tudor here I come».
Problemet med valget du skisserer basert på nr 4: det er fremdeles ikke en Rolex.
Har vært der mange ganger, Tudor er mye for penga, men det er fremdeles ikke en Rolex.

• Liker
Reaksjoner: Bgo80
Neida. Jeg er fra Oslo - med s-lyd og ikke sch-lyd - og kan navngi de virkelige personene bak 3 av de 4 mannlige hovedrollene i NRKs Exit.

Men nå er jeg mer opptatt av mine nye sambygdinger, som er fryktelig bra arbeidsfolk som såvidt klarte å kjøpe campingvogn før pandemien og som nå lever under fattigdomsgrensen. "Svien" deres er å måtte ta imot matkasse fra Lions og julegaver til ungene fra misjonssambandet, for å kunne stable en julefeiring på beina mens de lurer på om de må selge det lille huset sitt før påske. Det unner jeg ingen nordmenn.

Og jeg tviler på at de vet hva en Rolex er engang.

Jeg ser du ler av mitt forrige innlegg? Det er faenmeg ikke noe å le av.
Jeg lo av formuleringene dine ikke innholdet.
Og jeg var ikke klar over at det var så dårlig stilt med sambygdingene dine på Oslo vest med smal S.

Folk må slutte å ta seg så jævlig nær av alt mulig! Jeg har ikke sagt at de du kjenner har råd til en Rolex, jeg sa folk flest i dette styrtrike landet her har det hvis de prioriterer det.
Fattigdom finnes overalt og i alle land, det er lite relevant i en luksusdiskusjon som dette. Vi må kunne greie å skille snørr og bart.

Det som må ha matpakke fra Lions tror jeg driter en lang faen i Rolex uansett. Og det er sikkert mange av de. Men jeg er rimelig sikker på at det er flere som ikke må det, og som kanskje kunne kjøpt en Rolex i stedet for en campingvogn. F.eks.

Alt trenger vel ikke blåses totalt ut av proposjon.

• Liker
Reaksjoner: Heftos og Bgo80