Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Er det egentlig noen som bryr seg om sånt vas? Greit at man ikke trenger å stå med pressluftbor klokka 7 om morran på en helligdag, men litt "arbeidstøy" utpå dagen må folk finne seg i. Det er noen lover som har gått greit ut på dato. Og enda verre er det når det blir brukt ressurser på å håndheve de.
Snakk med naboen i forkant så går det fint.

Er det egentlig noen som bryr seg om sånt vas? Greit at man ikke trenger å stå med pressluftbor klokka 7 om morran på en helligdag, men litt "arbeidstøy" utpå dagen må folk finne seg i. Det er noen lover som har gått greit ut på dato. Og enda verre er det når det blir brukt ressurser på å håndheve de.
ja, jeg bryr meg og tar hensyn til slikt, og det er ikke vas. det er snakk om hensynsløs egoisme. hvis man har den innstilling at man skal gjøre slik det raker en selv bør man ikke bosette seg tett på andre naboer. frittliggende enebolig er et minimum, men selv om jeg har nettopp det ville det ikke falle meg inn klippe gress på 17. mai eller en søndag. jeg bor i en ekstremt stille og harmonisk gate i hjertet av en by, og alle naboer har nært forhold, og vi hjelper hverandre etter behov. normal høflighet går ikke ut på dato.

Redigert:
ja, jeg bryr meg og tar hensyn til slikt, og det er ikke vas. det er snakk om hensynsløs egoisme. hvis man har den innstilling at man skal gjøre slik det raker en selv bør man ikke bosette seg tett på andre naboer. frittliggende enebolig er et minimum, men selv om jeg har nettopp det ville det ikke falle meg inn klippe gress på 17. mai eller en søndag. jeg bor i en ekstremt stille og harmonisk gate i hjertet av en by, og alle naboer har nært forhold, og vi hjelper hverandre etter behov. normal høflighet går ikke ut på dato.
Jeg heller utfører ikke støyende arbeid med overlegg i den hensikt for å provosere/irritere. Men om jeg må ha noe gjort så får jeg det gjort. Uavhengig av om det er 17.mai eller 12. september.
Jeg har gudskjelov normale naboer som er såpass jordnære at ingen blir fornærmet om noen pusler på litt på dager som ikke er til noe.

Jeg heller utfører ikke støyende arbeid med overlegg i den hensikt for å provosere/irritere. Men om jeg må ha noe gjort så får jeg det gjort. Uavhengig av om det er 17.mai eller 12. september.
Jeg har gudskjelov normale naboer som er såpass jordnære at ingen blir fornærmet om noen pusler på litt på dager som ikke er til noe.
jeg trodde konservativ + dannelse = sant 😘

Jeg bryr meg også. Og synes ikke det er vas.

Den dagen vi har det slik at det er opp til hver enkelt innbygger i landet å vurdere hvilke lover man skal bry seg om å overholde eller ikke, da er vi som nasjon fucked.

Jeg bryr meg også. Og synes ikke det er vas.

Den dagen vi har det slik at det er opp til hver enkelt innbygger i landet å vurdere hvilke lover man skal bry seg om å overholde eller ikke, da er vi som nasjon fucked.
Vi er enige om at de minimale ressursene politiet har her i landet kan disponeres på mer fornuftige ting enn noen som blir fornærmet for at man klipper gresset?

Det finnes en lov i USA som sier man ikke kan gifte seg med et esel også. Tviler på at det blir brukt mye ressurser på å overholde den.
Visse ting kan løses uten at det må stå nedfelt i en lov. Dialog med nabolaget er løsningen. De aller fleste tåler at det foregår litt på en søndag. De som ikke tåler det får lære seg det.

Og merk at jeg understreker at det er en relevant forskjell på unødvendig støy som høy musikk, ekstrem lydforurensing som pressluft, motorsag o.l.
Men et par kapp med en gjerdesag noen happerslag i nabolaget må jaggu folk tåle. Det får da være grenser for galskap.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Det jeg ikke kan like er min egen hangn til å dømme og irritere meg over folk som følger andre konvensjoner enn meg selv. Nyttårsforsettet mitt er å slutte med det. Dress med høyvannsbukser uten sokker? Kjør på, brother. 👍

(Men: unntaket er når det går ut over andre, som feks tiktok-megafonlyd på toget eller nabosnekring til urimelige tider, AKA "regler og kutyme for felles trivsel er til for andre men ikke meg". Det er fortsatt utafor.)

Redigert:
Det jeg ikke kan like er min egen hangn til å dømme og irritere meg over folk som følger andre konvensjoner enn meg selv. Nyttårsforsettet mitt er å slutte med det. Dress med høyvannsbukser uten sokker? Kjør på, brother. 👍

(Men: unntaket er når det går ut over andre, som feks tiktok-megafonlyd på toget eller nabosnekring til urimelige tider AKA "regler og kutyme for trivsel er til for andre men ikke meg". Det er fortsatt utafor.)
Den der kan jeg henge meg på

• Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Her er en jeg er oppriktig nysgjerrig på om andre irriterer seg på, og om jeg er urimelig: lysforurensning.

Jeg synes nattehimmel er magisk. Men det å kunne se melkeveien er dessverre noe som er på vei ut, siden annenhver husstand og bedrift føler for å ha 24/7 spotlight opplysning av hele bygningsmassen sin utendørs (inkludert mine naboer)

Trenger garasjer være lyst opp som Eiffeltårnet på natta?

Her er en jeg er oppriktig nysgjerrig på om andre irriterer seg på, og om jeg er urimelig: lysforurensning.

Jeg synes nattehimmel er magisk. Men det å kunne se melkeveien er dessverre noe som er på vei ut, siden annenhver husstand og bedrift føler for å ha 24/7 spotlight opplysning av hele bygningsmassen sin utendørs (inkludert mine naboer)

Går fint så lenge det ikke er søndag eller helligdag. /s

• Haha
Reaksjoner: Grendel og GrimReaper

Ja, lite vits med lys på dagen ;)

(Jeg er forberedt på at lysforurensning er noe ganske få bryr seg om, men syns det er fryktelig trist at vi mister stjernehimmelen mange steder på jorda.)
Jeg synes også at stjernehimmel er fint. Men jeg er nok en av de som har maaange spotter rundt hus og garasje. Men til mitt forsvar så har jeg dimmere på alle sammen for å hindre xenon lys på 100000 lux.

Endelig kan jeg være på den "riktige" siden. For jeg har nemlig ikke spotter i øst og vest rundt huset mitt! Bare IR-kameraer for å se bandittene (les: katt ) som sniker på natten 😎 og litt rolig halogenlys ved dørene for å se hvor jeg går, men det må være lov. Jeg kan ihvertfall se stjernene i hagen. Og ja, det er ganske fint det.

Edit: det skal sies at huset mitt er fra starten av forrige århundre og hadde sett noget rart ut med nymotens belysning over alt. Så jeg hadde sikkert bæsja på leggen og klint opp lys over alt hadde jeg hatt et nytt hus. Men gøy å være på rette laget for en gangs skyld 😁

Jeg er helt enig. Min smak dreier seg i retning av at noen historiske spesielle bygninger kan være fine opplyst - dersom det er gjort riktig. Generell fasadebelysning er jeg lite begeistret for, og jeg sliter med å se det praktiske med det - all den tid det belyser en vegg. Jeg har fortsatt til gode å løpe inn i en husvegg, selv om den var aldri så lite belyst. Det finnes mange fine lamper for utendørsbruk som lyser opp f.eks. trappen uten å lyse opp veggen. Men kanskje er det slik at man har det rosa huset, og vil ta venner skal finne det like lett i mørket? :unsure: Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som er det praktiske her.

• Liker
Jeg er helt enig. Min smak dreier seg i retning av at noen historiske spesielle bygninger kan være fine opplyst - dersom det er gjort riktig. Generell fasadebelysning er jeg lite begeistret for, og jeg sliter med å se det praktiske med det - all den tid det belyser en vegg. Jeg har fortsatt til gode å løpe inn i en husvegg, selv om den var aldri så lite belyst. Det finnes mange fine lamper for utendørsbruk som lyser opp f.eks. trappen uten å lyse opp veggen. Men kanskje er det slik at man har det rosa huset, og vil ta venner skal finne det like lett i mørket? :unsure: Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som er det praktiske her.
Tror ikke det har noen nytteverdi, bare estetikk.

• Liker
Hvis du bor i en landsdel hvor du nesten ikke ser himmelen pga mørke skyer 8 mnd i året så er det greit med noe lys. Husveggen trenger ikke skinne som en sol. . Dette kan ordnes med vribare spotter som dimmes. Heller 3 svake dimmere enn en skarp. Helst ville jeg hatt sol 24/7/365

Heller bråk klokken 13.00 en helligdag (ulovlig) enn en onsdag klokken 20 når man prøver å få barna til å sove.(lovlig) Eller om det er sommer akkurat i middagstid på terrassen.