Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

-Og som om ikke det var nok, så er du i mellomtiden i MOLDE.

I feel your pain.

(Bodd på andre siden av fjorden, gått på skole i Molde - fortsatt av den oppfatning at moldingene burde tatt hintet da tyskerne bombet byen sønder og sammen og heller fordelt seg rundt i omlandet, heller enn trassig bygge byen opp igjen...)

Hehe den er fin!

Heldigvis slapp vi å tilbringe tiden i Molde. Tok båten over til andre siden av fjorden (!)

Jeg mener den private kapitalen bør bestemme. Om ingen ikke-statlige organisasjoner eller individer vil ta regningen, skal det heller ikke bevares. Putt dine egne penger der kjeften din er – ikke alle andres penger!

Javel, men hvorfor stoppe der? Det vil f.eks. aldri være nok penger til et perfekt helsetilbud, eller veier. Betyr det at vi som samfunn ikke skal finansiere noe annet? Med den logikken er det svært mye man kunne satt ut kun til privat finansiering, men hvilket samfunn gir det oss?

Tilbake til klokker …

-Er det lov å spørre om du er en vestnesing som kom seg ut i verden?

(1978-årgang, utvandret fra Helland til Hareid via Trondheim, Bergen og Ålesund...)

Close, min bedre halvdel har sin familie og en gammel familiebolig like ved vestnesgarden!

Kjørt kjerringa på Prix i dag for en liten handletur. Jeg satt i bilen å så en blind sjåfør parkerte slik at utkjøring nesten var umulig fra den ene p-plassen. Etter 15-20 min så prøvde en ambulanse å komme fram. Ambulansen begynte å rygge for å finne en annen utkjøring men ga opp og kom tilbake. Skjønner godt at en stor ambulanse ikke ønsket å rykke utenfor Prixen. Da det satt et barn i den berømte bilen og motor var igang så gikk ambulamsesjåføren og flyttet bilen. Når bileier kom ut forklarte jeg at det var ambulansesjåføren som flyttet bilen hans. Det kunne han ikke like, jeg forklarte at han haddde sperret utkjøringen. Det kunne han ikke forstå for det var de andre som hadde parkert så rart ( noe de ikke hadde gjort ). Jeg sa at de sto der før han parkerte, da var det brøytemannskapet som hadde plassert snøhaugen på feil plass. Vi har fått ca 1m med snø de siste tre dagene, men snøhaugen var der før han hadde parkert. Da ga jeg opp. Alle er vel født med lav IG, men det er jo greit å plukke opp noen ekstra etter 30 år.

Kjørt kjerringa på Prix i dag for en liten handletur. Jeg satt i bilen å så en blind sjåfør parkerte slik at utkjøring nesten var umulig fra den ene p-plassen. Etter 15-20 min så prøvde en ambulanse å komme fram. Ambulansen begynte å rygge for å finne en annen utkjøring men ga opp og kom tilbake. Skjønner godt at en stor ambulanse ikke ønsket å rykke utenfor Prixen. Da det satt et barn i den berømte bilen og motor var igang så gikk ambulamsesjåføren og flyttet bilen. Når bileier kom ut forklarte jeg at det var ambulansesjåføren som flyttet bilen hans. Det kunne han ikke like, jeg forklarte at han haddde sperret utkjøringen. Det kunne han ikke forstå for det var de andre som hadde parkert så rart ( noe de ikke hadde gjort ). Jeg sa at de sto der før han parkerte, da var det brøytemannskapet som hadde plassert snøhaugen på feil plass. Vi har fått ca 1m med snø de siste tre dagene, men snøhaugen var der før han hadde parkert. Da ga jeg opp. Alle er vel født med lav IG, men det er jo greit å plukke opp noen ekstra etter 30 år.
Kjenner jeg er bittelitt spent på hva slags bil denne luringen kjørte. Har en anelse 😅

• Haha
Reaksjoner: Grendel
Kjenner jeg er bittelitt spent på hva slags bil denne luringen kjørte. Har en anelse 😅

-Nå nyter jeg den blandede velsignelse å bo like ved et sted der ivrige bilister gjerne ender opp ute i geografien. I tillegg har jeg en traktor og er ikke redd for å bruke den, så det blir nå til at jeg må fiske opp en bil i ny og ne.

I dag er det såpeglatt og så høye brøytekanter at folk i menneskebiler ikke ser rundt svingen, uten at de kjører saktere av den grunn. Ergo har jeg intet mindre enn tre -tre!- ganger på en ettermiddag fått nisser på døra som lurer på om det er mulig å få hjelp til å komme seg opp på veien igjen.

Den siste ble så grinete da jeg sa at det kunne vi få til straks jeg hadde spist litt - jeg hadde ikke spist siden en (tidlig!) frokost - at han står der ennå og venter på Falken.

To av de tre kjørte den bilen du har en anelse om, den første hadde en Corolla.

Du minner meg om en ganske fin artikkel om "the ironies of automation", https://en.wikipedia.org/wiki/Ironies_of_Automation

Kort sagt, jo flinkere automatiseringen blir til å styre en prosess, det være seg papirmaskiner eller kraftverk eller automobiler, jo dårligere trent vil operatøren være de få gangene han må gripe inn fordi autopiloten svikter. Derfor blir vi dårligere sjåfører av bedre ADAS-systemer, og når vi endelig må gripe inn selv så mangler vi basal trening.

Artikkelen er fra nitten pil og bue men er fremdeles spot on.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Av og til lurer jeg på om total mangel på trafikkfaglig forståelse er et krav for å få kjøpe Tesla.

-I mørke stunder lurer jeg på om ikke hele Tesla-greia er finansiert av Audi-klubben for å sørge for at den flaken som tidligere ble dem til del, nå utøses over andre.

Teorien underbygges av at jeg flere ganger de siste månedene har sett Audier bruke blinklys i den lokale rundkjøringen.

Her er det noe skummelt på gang.

Bare et lite innspill til 'hvordan bil du tror det er snakk om', så vil jeg nevne en tidligere kollega. Han bor på Furuset (Oslo) og hadde kjøpt seg ny bil; en BMW.

Plutselig oppdaget han at 'de store gutta ' begynte å hilse da han kom kjørende inn på Furuset Senter! Og det som bedre var, var at andre kunder begynte å flytte bilen sin for at han skulle få overta parkeringsplassen de var på vei inn i.

8

• Haha
Reaksjoner: Hammerfjord
Teorien underbygges av at jeg flere ganger de siste månedene har sett Audier bruke blinklys i den lokale rundkjøringen.

Her er det noe skummelt på gang.
Er ikke det så enkelt som at om du har på lane departure warning så stritter servoen imot sving hvis du ikke bruker blinklys? Så latskapen gjør det enklere å blinke enn å dra rattet imot en 3 kW elektromotor?