Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

Og patcher? Jeg har fortsatt en naiv, men heftig forventning om at bilen min skal kunne være offline, og at det skal være mitt valg. Om bilen selges med datamodem, vil jeg kunne ta det ut, nettopp for at bilen kun skal snakke med omverdenen når den er på et verksted eller i garasjen min
Når vi kom ned fra en uke på rypejakt så stod transporten vår ut av vidda med flatt 12v batteri på en kun 5 måneder gammel bil.

Utfordringen viste seg i etterkant å være at vi var på noe så sjeldent som et sted i Norge uten mobildekning, og siden ikke bilen fikk svar på hva fa*n den stadig skulle hente ned fra internett, så pinget og pinget den bare helt til batteriet var tomt.

Ble en lang dag. To mann måtte gå i flere timer til nærmeste sted med mobildekning, og så vente enda flere timer på nærmeste redningsbil som tok ut booster, koblet til og startet bilen. Sjelden har han nok kjørt så langt tur/retur for en fix som tok under 2 minutt.

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Det har vært begravelse i dag av en politimann som har død på jobb. Det er tragisk å dø og spesielt på jobb. Har stor medfølelse med de etterlatte som har mistet en sønn / bror / kjæreste osv alt for tidlig.

Men nå har dette vært en nyhetssak hver dag i et par uker med intervjuer med politimestre, arbeidskollegaer, justisminister osv.

Hvor er nyhetskannalene når en snekker, bonde eller bussjåfør dør på jobb. Det er like tragisk for de etterlatte. Ser heller ikke arbeidsministeren, samferdselministeren eller landbruksministeren i media eller begravelsen.

Er vi ikke alle like mye verdt.
Selvfølgelig er alle mennesker like mye verdt, men dette synes jeg var en meget upassende kommentar å komme med.

Jeg synes faktisk Mehl sa det veldig fint selv:
Han ville gå inn i oppgaver som andre flykter fra, og det gjorde han med både hode og hjerte. Som politi ønsket han å stå opp for dem som ikke klarer det selv og gjøre en innsats for at vi alle skal få leve i et trygt samfunn, sa hans nærmeste.

Politiet går på jobb hver eneste dag for å være der for oss. Når andre trekker seg unna for å komme seg i sikkerhet går politifolk inn i de farlige situasjonene for å beskytte oss.

Politiet stiller opp for å være tryggheten i samfunnet.

Markus var en slik helt

Når vi kom ned fra en uke på rypejakt så stod transporten vår ut av vidda med flatt 12v batteri på en kun 5 måneder gammel bil.

Utfordringen viste seg i etterkant å være at vi var på noe så sjeldent som et sted i Norge uten mobildekning, og siden ikke bilen fikk svar på hva fa*n den stadig skulle hente ned fra internett, så pinget og pinget den bare helt til batteriet var tomt.

Ble en lang dag. To mann måtte gå i flere timer til nærmeste sted med mobildekning, og så vente enda flere timer på nærmeste redningsbil som tok ut booster, koblet til og startet bilen. Sjelden har han nok kjørt så langt tur/retur for en fix som tok under 2 minutt.

Trenger ikke være på vidda for å få tomt 12v batteri. Jeg opplevde det (heldigvis) på hytten.

Nå har jeg alltid en egen booster liggende i bilen. Kostet meg ikke mer enn rett over tusenlappen. Så langt har jeg ikke 'fått glede av den'. Men sikkerheten har jeg ikke bilen.

8

Trenger ikke være på vidda for å få tomt 12v batteri. Jeg opplevde det (heldigvis) på hytten.

Nå har jeg alltid en egen booster liggende i bilen. Kostet meg ikke mer enn rett over tusenlappen. Så langt har jeg ikke 'fått glede av den'. Men sikkerheten har jeg ikke bilen.

8
Smart move ;)
Blir nok med en booster på neste års rypejakt for oss også. Vær sikker.

Selvfølgelig er alle mennesker like mye verdt, men dette synes jeg var en meget upassende kommentar å komme med.

Jeg synes faktisk Mehl sa det veldig fint selv:
Alle prøver jo å gjøre værdagen god og trygg for hverandre. Elektrikeren ønsker å gjøre elanlegget sikker for at en ikke skal få støt og dø, brøytebilsjfpøren er ute i dårlig vær for å gjøre veiene trygge for oss alle. Hvis vi tenker etter så er vel de fleste en jobb som prøver å gjøre hverdagen trygg og fin for andre. Og dø på jobb er tragisk uansett hvilken jobb du har. Hvor er staten når nordsjødykkerene skal ha sin oppreisning. Nei det virker ikke som alle er like mye verdt.

En driver jo statistikk over dei bilmerkene som vrakes tidligere så då er det berre å straffe dei produsentene som ikkje leverer. Muligens dele opp i segmenter Dvs kost på rep må ned . Opplegget no er ihvertfall ganske håplaust sett frå et miljøperspektiv der målet er å kutte utslipp.
Snakk om programvare...
Bilene, i form av "hardware" begynner nok å bli ganske god. I alle fall fra de seriøse produsenter.
Det som kommer til å føre dagens biler "på dynga" (bli 'Isi-mat', som det heter) er elektronikken og programvaren.

Hvor lenge vil det være mulig å få tak i en chip eller printkort til din bil?
- Ingen leverandør vil ha hyllevarmere med deler til gamle biler.
Hvor lenge vil produsenten lage patcher og sikkerhetsoppdateringer for din bil?
- Dette koster det penger å utvikle og etter en stund vil det kreve mer HW for å spinne rundt de nye pakkene. Helt i tråd med en PC.

Det siste blir mer og mer aktuelt ettersom 'alle' biler har internettforbindelse og kan patches over nett. En moderne bil vil utgjøre en fare på veien med dårlig sikkerhetspatching. Det er et tidsspørsmål når sikkerhetsnivå (eller hackingforsøk) inngår i EU-kontrollen. Da vil din velholdte bil kunne bli avregistrert som følge av at den ikke er sikker lenger.

Dagens biler er ikke noe mer enn en PC med hjul. Hvor ofte har du ikke måttet kaste en fult brukbar PC eller mobiltelefon ettersom den ikke trygg lenger? Jeg har to "fine" PC'er her hjemme som ikke kan klatre over Windows10. (Skal jo egentlig ikke klage. De ble konfigurert til topps for å holde lenge og klarer seg fortsatt bra etter 13 år, men det er vemodig. )

Stikk fingeren i jorden og spør deg selv om hvor lenge en elbil-produsent vil gidde å ha ansatt folk for å lage patcher til en bil som koster 400'?

8

Så kan et vitsen med bilen då ? Om dei ikkje skal ha ei levetid som gjer at det i form av miljøaspekter går i en solid pluss . Dette gjelder jo biler med alle former for framdrift. Om en ikkje kan klare slikt så bør en straffe dei produsentene hardt og brutalt.

Knallharde miljøkrav til produksjon og distribusjon.

Vi ser jo allerede at enkelte aktører i luksus segmentet slutter support og app støtte til sine relativt nye modeller. Og det på enkle ting som webasto styring , lås og opplåsing m.m via app. Då må jo det sjølvsagt åpnes for 3 part leverandører til systemet .

• Liker
Alle prøver jo å gjøre værdagen god og trygg for hverandre. Elektrikeren ønsker å gjøre elanlegget sikker for at en ikke skal få støt og dø, brøytebilsjfpøren er ute i dårlig vær for å gjøre veiene trygge for oss alle. Hvis vi tenker etter så er vel de fleste en jobb som prøver å gjøre hverdagen trygg og fin for andre. Og dø på jobb er tragisk uansett hvilken jobb du har. Hvor er staten når nordsjødykkerene skal ha sin oppreisning. Nei det virker ikke som alle er like mye verdt.
Jeg må si meg delvis enig i deg om at det i utgangspunktet skal være nogenlunde lik prissetting på alle som bidrar i samfunnet. Det er vel også en etablert sannhet at veldig mange som utfører samfunnskritiske oppdrag ikke får den honøren og/eller annerkjennelsen de kanskje burde hatt. Være seg søppeltømmere, sykepleiere eller brøytemannskap.
Med det sagt så er man naturligvis i en mye mer risikofylt hverdag når man jobber i politiet.
Og når en som står opp om morgen hver dag for å beskytte alle andre blir drept på jobb så er det en tragedie som blir lagt merke til.
Alle liv er umistelige, men at en ung person må bøte med livet på jobb for å holde oss andre trygge synes jeg er en stor tragedie og jeg synes det er helt ok at tjenestemenn blir hedret på denne måten når de ofrer livet i tjenesten.

Jeg føler med familien og håper han får hvile i fred.

Gledet meg til Go’morgen yoghurt og ble møtt av ræva skje. Enda en nedgradering i miljøets navn. Vis vedlegg 389556

I mellomtiden alle andre steder i verden:
Vis vedlegg 389559
All balubaen om de begredelige skjeene som har kommet er lett unngått, men de fleste som står på barrikadene og hyler, enten de forsvarer eller fordømmer makkverket, er for blinde til å se det.
Som barn får man en sølvskje, og en barnesølvskje er akkurat rette størrelsen til å spise yoghurt og pudding og graut fra småpakker med, og så er det bærekraftig og tradisjonsrikt. Ta en kikk innom farsgården, så ligger den sikkert i en skuff noensteds.

• Elsker
  • Haha
Reaksjoner: Preacher og holmby
All balubaen om de begredelige skjeene som har kommet er lett unngått, men de fleste som står på barrikadene og hyler, enten de forsvarer eller fordømmer makkverket, er for blinde til å se det.
Som barn får man en sølvskje, og en barnesølvskje er akkurat rette størrelsen til å spise yoghurt og pudding og graut fra småpakker med, og så er det bærekraftig og tradisjonsrikt. Ta en kikk innom farsgården, så ligger den sikkert i en skuff noensteds.
ja så klart man har sølvskje av medium størrelse - men her er det ikke snakk om noen skje beregnet på kidsa, men nettopp til dessert. smooth.

skjeer fra skien, norsk rokokko, laget av thomas cudrio levin - alle stemplet 1781.

kaffe 13 cm
dessert 17 cm
middag 21 cm

den ultimate oppskrift på min tantes sitronfromasj fra 30-tallets paris fås kun på forespørsel 🍋
IMG_6812.jpeg

IMG_6809.jpeg

IMG_6706.jpeg

Det har vært begravelse i dag av en politimann som har død på jobb. Det er tragisk å dø og spesielt på jobb. Har stor medfølelse med de etterlatte som har mistet en sønn / bror / kjæreste osv alt for tidlig.

Men nå har dette vært en nyhetssak hver dag i et par uker med intervjuer med politimestre, arbeidskollegaer, justisminister osv.

Hvor er nyhetskannalene når en snekker, bonde eller bussjåfør dør på jobb. Det er like tragisk for de etterlatte. Ser heller ikke arbeidsministeren, samferdselministeren eller landbruksministeren i media eller begravelsen.

Er vi ikke alle like mye verdt.
Jeg er en pragmatisk person og holder meg til fakta og menneskenatur.
Historien gjentar seg fordi mennesker reagerer fortsatt på samme måte.
Og noe sier til meg at i disse tider, politikerne trenger politifolk mer enn andre mennesker.

1000009382.png

1000009384.png

• Liker
Jeg kan ikke like å ha senebetennelse i begge albuene. Har hatt det i 7 mnd nå, og fortsatt ingen bedring. Noen av dere med gode erfaringer med kortisonsprøyte?

Har hatt tennisalbue etter arbeid i skogen før og da tok det nok nesten 12 mnd å bli bra igjen uten noen behandling, men det var ikke så vondt den gang som nå..
Har tatt det for pølsefingre noen ganger. Funka som bare det.