Jeg mener den private kapitalen bør bestemme. Om ingen ikke-statlige organisasjoner eller individer vil ta regningen, skal det heller ikke bevares. Putt dine egne penger der kjeften din er – ikke alle andres penger!
"Jammen, tenk på alt som går tapt!!!!"
Jo, i en perfekt verden så hadde det selvsagt vært "fint" å bevare ting som er "fine".
Men vi lever tross alt ikke i en virkelighet hvor vi har en utømmelig tilgang på kapital, og når det gjelder offentlig utdeling av midler er dette oftest i praksis et slags nullsumspill. Gir vi til noen, er det andre som ikke får.
Jeg syns derfor det er helt uforståelig at offentlige midler skal brukes på "luksus" når veiene suger, politiet ikke har ressurser til å håndtere kriminalitet, eldreomsorgen er ræva, skoleelever sitter i våte brakker eller bygg fulle av asbest, folk legger seg sultne og syke og ikke får tilstrekkelig behandling eller hjelp.
Jeg syns heller ikke det er helt urimelig å følge en slags Maslow's behovspyramide, hvor vi bør ta en liten selvsjekk og se hvor vi må rydde opp av mer basale behov, før vi kaster offentlige midler etter luksus som kunst, kultur og "verneverdige bygg".
Faktisk har jeg den radikale oppfatningen at all slik "luksus" – som til syvende og sist koker ned til helt subjektive vurderinger om hva som er "fint" eller "ønskelig", alltid bør dekkes utelukkende av private lommebøker.
I beste fall får vi heller kutte litt skatter og avgifter da – og la folket få støtte det de faktisk ønsker å bruke sine hardt opptjente midler på!