Nei det kan jeg ikke like - hverdags-edition

-På den annen side ville jo billandskapet være ganske kjedelig om alle kjørte rundt i HiLux, HiAce og Land Cruiser - med en og annen Defender innimellom... (Apropos udødelige biler...)

Du meiner det blir mindre kjedelig med kinesiske forbruksvarer som må byttes ofte ? Faktisk levetid til elbiler veit vi jo ikkje helt endå, men en har jo sett at foreløpig så vrakes dei vesentlig tidligere en før . Mulig det har med stor kostnad å bytte batteri ? Og det er helt sikkert forskjell mellom merkene her også som andre biler , men akkurat no importerer vi potensielt store mengder med slikt "spesialavfall" frå blant annet Kina med båter som forurenser på høyde med samlet utslepp av feks heile Oslo.




Kanskje en burde straffe produsenter som produserer varer med kort holdbarhet og ha en levetidsgaranti.
Det hadde vært tingen det.
Dei som holdt biler eldre en 15 år i drift burde bli premiert .

Så skal en dra det inn i tråden så er det vel det eg ikkje liker . At en skal innføre miljøavgifter og skattelette som rammer folk og næringsliv for å spare utslipp i Norge, men som i praksis øker forbruket og dermed også utslipp globalt.
 
Du meiner det blir mindre kjedelig med kinesiske forbruksvarer som må byttes ofte ? Faktisk levetid til elbiler veit vi jo ikkje helt endå, men en har jo sett at foreløpig så vrakes dei vesentlig tidligere en før . Mulig det har med stor kostnad å bytte batteri ? Og det er helt sikkert forskjell mellom merkene her også som andre biler , men akkurat no importerer vi potensielt store mengder med slikt "spesialavfall" frå blant annet Kina med båter som forurenser på høyde med samlet utslepp av feks heile Oslo.




Kanskje en burde straffe produsenter som produserer varer med kort holdbarhet og ha en levetidsgaranti.
Det hadde vært tingen det.
Dei som holdt biler eldre en 15 år i drift burde bli premiert .

Så skal en dra det inn i tråden så er det vel det eg ikkje liker . At en skal innføre miljøavgifter og skattelette som rammer folk og næringsliv for å spare utslipp i Norge, men som i praksis øker forbruket og dermed også utslipp globalt.
En del av grunnen til at elbiler vrakes er jo at det er mva på utskifting av batteri, mens batteriet i en ny elbil til under 400' er mvafritt.
 
Gledet meg til Go’morgen yoghurt og ble møtt av ræva skje. Enda en nedgradering i miljøets navn.
IMG_0717.jpeg


I mellomtiden alle andre steder i verden:
IMG_0718.jpeg
 
Gledet meg til Go’morgen yoghurt og ble møtt av ræva skje. Enda en nedgradering i miljøets navn. Vis vedlegg 389556

I mellomtiden alle andre steder i verden:
Vis vedlegg 389559
Politikeren og sine industrielle lobbyene som har gjort alt for å ampere global veksling og produksjon av varer, for å promotere 1 verden knyttet sammen under 1 konsumerings kulture, er de samme folkene som nå sier at vi må forlate alt som har fått folk vekk fra fattigdommen, for å redde verden "vi" truer med "vår" levestandard.
Og løsningen er bestandig mer skatt...
Nei, det fins tydeligvis en grense for å ta folk for mopper, når vi ser den "populistiske" utviklingen :rolleyes:
1000007912.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Smart av Claes Ohlson!
Kjøpte en pakke med 24 batterier hos Claes Ohlson.
Den inneholdt 21 batterier, men hadde tre ledige plasser for brukte batterier.

Vel. Får se hva Support hos Clas'ern sier til dette. Er dette en forbedring av brukervennlighet etc, og faller bare heldig ut i krympflasjonens navn?

1000015548.jpg


1000015549.jpg


1000015550.jpg


8
 
  • Haha
Reaksjoner: Raspeball og Pippen
Jeg kan ikke like å ha senebetennelse i begge albuene. Har hatt det i 7 mnd nå, og fortsatt ingen bedring. Noen av dere med gode erfaringer med kortisonsprøyte?

Har hatt tennisalbue etter arbeid i skogen før og da tok det nok nesten 12 mnd å bli bra igjen uten noen behandling, men det var ikke så vondt den gang som nå..
 
Jeg kan ikke like å ha senebetennelse i begge albuene. Har hatt det i 7 mnd nå, og fortsatt ingen bedring. Noen av dere med gode erfaringer med kortisonsprøyte?

Har hatt tennisalbue etter arbeid i skogen før og da tok det nok nesten 12 mnd å bli bra igjen uten noen behandling, men det var ikke så vondt den gang som nå..

Et par ganger...
Jeg falt en gang på asfalten og tok meg for med armene. Fikk %€#@& vondt i skulderene. Etter noen dager krøket jeg meg til legen. Han kom med en hfj lang sprøyte! (Den var så lang fordi den hadde vært brukt til hester, fortalte han). Dette var en mirakelkur! Hokus pokus!

Etter snømåking på sålen som skulle bli hytten ble armene mine helt gåene. 10 timer med snemåking var ikke så bra. Da fikk jeg noen piller. Tok lengre tid enn sprøyten.

Konklusjonen er at kortison hjelper.

8
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Du meiner det blir mindre kjedelig med kinesiske forbruksvarer som må byttes ofte ?

-Njaaa-aaa, poenget jeg forsøksvis prøvde å få frem, var at om man skulle legge kun holdbarhet og, hm, reparerbarhet til grunn, ville bilparken være veldig lite variert, og, altså - i forlengelsen av dette, at folk velger bil etter veldig mange andre variable enn kun holdbarhet/pålitelighet. (Som eier av både Land Cruiser og Land Rover håper jeg at jeg blir tilgitt for å hevde at Land Cruisere scorer høyt på både holdbarhet og pålitelighet, mens Land Rovere scorer høyt på holdbarhet og karakter. :D)

Kanskje en burde straffe produsenter som produserer varer med kort holdbarhet og ha en levetidsgaranti.
Det hadde vært tingen det.
Dei som holdt biler eldre en 15 år i drift burde bli premiert .

-DET er en tanke jeg liker. Krav om at ting skal være produsert for å kunne repareres, (reell) tilgang på reservedeler i X år etter utfasing av den aktuelle modellen - og, ettersom stadig mer funksjonalitet er softwarebasert - krav om å ha åpne protokoller og verktøyer for å kommunisere med bilen, slik at man ikke kan låse ute uavhengige verksteder.

Og, ettersom bilparken er mer og mer nullutslipps i bruk - gjerne en premieringsordning for dem som holder bilene på veien lenge.

Så skal en dra det inn i tråden så er det vel det eg ikkje liker . At en skal innføre miljøavgifter og skattelette som rammer folk og næringsliv for å spare utslipp i Norge, men som i praksis øker forbruket og dermed også utslipp globalt.

-Dette er noe ingeniøren i meg synes er ganske så fjollete. Altså, å flytte forbruk for så å slå seg på brystet og si at 'Vi har kuttet utslippene våre med X prosent - når det vi i realiteten har gjort, er å flytte dem til Kina for så å importere resultatene av de utslippene...
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen
Krav om at ting skal være produsert for å kunne repareres, (reell) tilgang på reservedeler i X år etter utfasing av den aktuelle modellen
Dette er allerede på plass i bilindustrien så lenge du holder deg unna China black market. Om det er synlig for sluttbruker er en annen sak.
ettersom stadig mer funksjonalitet er softwarebasert - krav om å ha åpne protokoller og verktøyer for å kommunisere med bilen, slik at man ikke kan låse ute uavhengige verksteder.
Har du egentlig lyst til å åpne døra for at tredjepart skal kunne softwareoppdatere ADAS-systemene i bilen din? Fikle med collision avoidance og autopilot? Jeg tror tvert imot at vi går mot å sette proppen i for mer og mer non-OEM, selv om det er kjipt for de som vil skru selv.
 
-Dette er noe ingeniøren i meg synes er ganske så fjollete. Altså, å flytte forbruk for så å slå seg på brystet og si at 'Vi har kuttet utslippene våre med X prosent - når det vi i realiteten har gjort, er å flytte dem til Kina for så å importere resultatene av de utslippene...

det er endå værre en som så . Folk hadde blitt helt rysta om dei viste alt vi styrer med for besparelse av tullete avgifter .
 
Dette er allerede på plass i bilindustrien så lenge du holder deg unna China black market. Om det er synlig for sluttbruker er en annen sak.

-Det er absolutt forventninger til tilgang på reservedeler, men jeg har et (muligens subjektivt, men tror egentlig ikke det...) inntrykk av at man i stadig større grad forsøker å selge moduler heller enn enkeltkomponenter, noe som kan gjøre det fryktelig dyrt om noe ryker.

Klassisk eksempel: en ryggesensor klikker. Det var dumt, for du får ikke kjøpt en ny sensor (fra OEM, iallefall) - du må kjøpe hele plastkåpen med fem ryggesensorer og gudene må vite hva annet i. Åja, også må den lakkeres i riktig farge.

Speilet får seg en parkeringssmell. Det var dumt, for i speilet satt også sensorene som brukes for feltskifteassistent, blindsonevarsler osv, osv.

Det hjelper lite om man får lov til å kjøpe delen om du eksempelvis må ut med 35000kr for speil til en bil som er verdt 50000kr. (Bare for å ta et par tall ut av løse luften for å illustrere poenget.)

Har du egentlig lyst til å åpne døra for at tredjepart skal kunne softwareoppdatere ADAS-systemene i bilen din? Fikle med collision avoidance og autopilot? Jeg tror tvert imot at vi går mot å sette proppen i for mer og mer non-OEM, selv om det er kjipt for de som vil skru selv.

-Ja og tja - alle burde kunne oppdatere _med kode signert av OEM_ - jeg ønsker på ingen måte biler som er vidåpne i den forstand at man kan laste opp sin egen kode i enhver ECU. Det er dog liten tvil om at software brukes for å låse kunder til merkeverksted enten de vil eller ei - og det er en uting som knapt er gunstig for forbrukeren.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Smokeless
Ja, jeg er helt enig med deg.

Delesalg driver prisene fordi større moduler bundles. Til dels er grunnen til at det bundles nettopp for å gjøre det tamper safe - for eksempel at ingen kommer seg imellom på kommunikasjon med speil og ecu eller inn på ukryptert datastrøm. De siste årene har det gått rimelig radig med utvikling, på sikt tenker jeg det kommer en konsolidering der man kan oppdatere med OEM FW, men jeg tror ikke vi kommer til å få nevene på interne protokoller eller ta i dataene.
 
Snakk om programvare...
Bilene, i form av "hardware" begynner nok å bli ganske god. I alle fall fra de seriøse produsenter.
Det som kommer til å føre dagens biler "på dynga" (bli 'Isi-mat', som det heter) er elektronikken og programvaren.

Hvor lenge vil det være mulig å få tak i en chip eller printkort til din bil?
- Ingen leverandør vil ha hyllevarmere med deler til gamle biler.
Hvor lenge vil produsenten lage patcher og sikkerhetsoppdateringer for din bil?
- Dette koster det penger å utvikle og etter en stund vil det kreve mer HW for å spinne rundt de nye pakkene. Helt i tråd med en PC.

Det siste blir mer og mer aktuelt ettersom 'alle' biler har internettforbindelse og kan patches over nett. En moderne bil vil utgjøre en fare på veien med dårlig sikkerhetspatching. Det er et tidsspørsmål når sikkerhetsnivå (eller hackingforsøk) inngår i EU-kontrollen. Da vil din velholdte bil kunne bli avregistrert som følge av at den ikke er sikker lenger.

Dagens biler er ikke noe mer enn en PC med hjul. Hvor ofte har du ikke måttet kaste en fult brukbar PC eller mobiltelefon ettersom den ikke trygg lenger? Jeg har to "fine" PC'er her hjemme som ikke kan klatre over Windows10. (Skal jo egentlig ikke klage. De ble konfigurert til topps for å holde lenge og klarer seg fortsatt bra etter 13 år, men det er vemodig. )

Stikk fingeren i jorden og spør deg selv om hvor lenge en elbil-produsent vil gidde å ha ansatt folk for å lage patcher til en bil som koster 400'?

8
 
Smart av Claes Ohlson!
Kjøpte en pakke med 24 batterier hos Claes Ohlson.
Den inneholdt 21 batterier, men hadde tre ledige plasser for brukte batterier.

Vel. Får se hva Support hos Clas'ern sier til dette. Er dette en forbedring av brukervennlighet etc, og faller bare heldig ut i krympflasjonens navn?

Vis vedlegg 389586

Vis vedlegg 389585

Vis vedlegg 389584

8


Så fikk jeg svar fra Clas'ern.
De har sjekket, og det skal være 24 batterier i pakken. Her har det vært noe grums i maskineriet til Varta. Slik skal det ikke være! Godt er det!

Jeg får til og med et plaster på såret; De sender meg en ny pakke.

God karakter og tommel opp for Claes Ohlson!


8- )
 
Snakk om programvare...
Bilene, i form av "hardware" begynner nok å bli ganske god. I alle fall fra de seriøse produsenter.
Det som kommer til å føre dagens biler "på dynga" (bli 'Isi-mat', som det heter) er elektronikken og programvaren.

Hvor lenge vil det være mulig å få tak i en chip eller printkort til din bil?
- Ingen leverandør vil ha hyllevarmere med deler til gamle biler.
Hvor lenge vil produsenten lage patcher og sikkerhetsoppdateringer for din bil?
- Dette koster det penger å utvikle og etter en stund vil det kreve mer HW for å spinne rundt de nye pakkene. Helt i tråd med en PC.

Det siste blir mer og mer aktuelt ettersom 'alle' biler har internettforbindelse og kan patches over nett. En moderne bil vil utgjøre en fare på veien med dårlig sikkerhetspatching. Det er et tidsspørsmål når sikkerhetsnivå (eller hackingforsøk) inngår i EU-kontrollen. Da vil din velholdte bil kunne bli avregistrert som følge av at den ikke er sikker lenger.

Dagens biler er ikke noe mer enn en PC med hjul. Hvor ofte har du ikke måttet kaste en fult brukbar PC eller mobiltelefon ettersom den ikke trygg lenger? Jeg har to "fine" PC'er her hjemme som ikke kan klatre over Windows10. (Skal jo egentlig ikke klage. De ble konfigurert til topps for å holde lenge og klarer seg fortsatt bra etter 13 år, men det er vemodig. )

Stikk fingeren i jorden og spør deg selv om hvor lenge en elbil-produsent vil gidde å ha ansatt folk for å lage patcher til en bil som koster 400'?

8

Da skulle enn ønske slike nye "gamle" Land Cruiser f.eks kunne bli solgt til Norge også: https://global.toyota/en/newsroom/toyota/40139890.html

Generelt så vil det med slik tankegang være smart å kjøpe gammel bil uten for mye dikke-dakker. Men så spørs det hvor lenge vi får lov til å bruke bensin/diesel da?

PS! PC'en din får nytt liv med Linux. Da får du patcher og sikkerhetsoppdateringer omtrent så lenge hardwaren overlever.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Bilene, i form av "hardware" begynner nok å bli ganske god. I alle fall fra de seriøse produsenter.
Det som kommer til å føre dagens biler "på dynga" (bli 'Isi-mat', som det heter) er elektronikken og programvaren.

Hvor lenge vil det være mulig å få tak i en chip eller printkort til din bil?
- Ingen leverandør vil ha hyllevarmere med deler til gamle biler.
Hvor lenge vil produsenten lage patcher og sikkerhetsoppdateringer for din bil?
- Dette koster det penger å utvikle og etter en stund vil det kreve mer HW for å spinne rundt de nye pakkene. Helt i tråd med en PC.

Stikk fingeren i jorden og spør deg selv om hvor lenge en elbil-produsent vil gidde å ha ansatt folk for å lage patcher til en bil som koster 400'?

-Det er i slike sammenhenger EU faktisk har en misjon; det er et stort nok frihandelsområde til at det gjør vondt å ignorere det.

Om man kommer med et direktiv som sier at OK, vil du selge biler i EU? Null stress, men da SKAL det tilbys deler i X år etter at modellen er gått ut av produksjon, eller "And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know I am the Lord when I lay my vengeance upon you." (Fritt etter Samuel L. Jackson) - så vil nok mye være gjort.

Som et ekstranummer kan de kreve at produsenten setter av penger i et fond som skal være garanti for at komponentene faktisk forblir tilgjengelige om produsenten går konkurs eller.no. Javisst, det vil være en ekstrakostnad ved å drive business (som da altså havner på oss forbrukere til syvende og sist) - men man ville unngått at vi stod der med svarteper og en bil som egentlig er helt fin, men ikke kan brukes siden en chip til en femtilapp ikke lenger er å oppdrive.

Og patcher? Jeg har fortsatt en naiv, men heftig forventning om at bilen min skal kunne være offline, og at det skal være mitt valg. Om bilen selges med datamodem, vil jeg kunne ta det ut, nettopp for at bilen kun skal snakke med omverdenen når den er på et verksted eller i garasjen min - under ingen omstendigheter vil jeg at den skal kunne patches - det være seg av produsenten eller av fjortenåringer som har sett en tiktokvideo om how to become a 1337 haXXOr...
 
Det har vært begravelse i dag av en politimann som har død på jobb. Det er tragisk å dø og spesielt på jobb. Har stor medfølelse med de etterlatte som har mistet en sønn / bror / kjæreste osv alt for tidlig.

Men nå har dette vært en nyhetssak hver dag i et par uker med intervjuer med politimestre, arbeidskollegaer, justisminister osv.

Hvor er nyhetskannalene når en snekker, bonde eller bussjåfør dør på jobb. Det er like tragisk for de etterlatte. Ser heller ikke arbeidsministeren, samferdselministeren eller landbruksministeren i media eller begravelsen.

Er vi ikke alle like mye verdt.