Øl

Kan du fortelle litt om smaken på disse ølene?
Ja, skal vi se...

Delirium Nocturnum:
Mørkt, kraftig og deilig øl med smak av både toffee, sjokolade og kaffe. Et utrolig godt øl som jeg helt klart skal prøve å oppdrive igjen. De hadde også Delirium Tremens på menyen, men det var dessverre utsolgt.

Blanche de Namur:
Er ingen spesiell fan av hveteøl, men dette er nok det beste jeg har smakt. Friskt og fruktig. Veldig små og fine bobler. Det blir uansett tamme greier i forhold til det andre ølet. Alkoholprosenten er også bare 4,5.

Flying Dog Gonzo:
Tykk og kremaktig konsistens. Masse malt, men også søt. Sjokolade og karamell.

Tasty Lady:
Dette var en litt tam IPA. Savnet både mer sitrus og bitrere ettersmak. Et øl laget av (og sikkert for) kvinnfolk.

Mikkeller/Brew Dog Devine Rebel 2010
Da denne kom på bordet var jeg allerede lettere animert, men husker den som en smakseskplosjon i munnen. Masse karamell. 1/4 av brygget har ligget på whiskyfat og det bar preg av det. Til tross for høy alkoholprosent, var den meget behagelig å drikke. Ga virkelig mersmak, men kan bli vanskelig å få tak i da den kun er produsert i et begrenset antall.
Anbefales!
 
Gratulerer. Fint bilde. Hvor har du fått tak i den der? Og hvordan er smaken?

Takk @Chalshus :) Svigerfar kjøpte den etter å ha vært i skottland. Jeg er absolutt ingen ølkjenner, men jeg synes den smakte godt. Hint av eik, whisky, sjokolade, karamell og banan.
 
Redigert av en moderator:
smakte både 3 og 4th edition av Tokyo red horizon her om dagen.

red-horizon.jpg

4th edition var en god barleywine, men litt for endimensjonal og rund etter min smak. ikke nok preg av sakegjæren.
ikke verdt den høye prisen i forhold til f.eks tors hammer fra ægir.

n%C3%B8gne-%C3%B8-red-horizon-3.jpg

3. edition var derimot på et helt annet nivå; en skikkelig punchy og kompleks barleywine med akkurat passe sting fra alkoholen, god balanse mellom den karakteristiske karamellkarakteren fra tradisjonelle barleywines og den fruktige smaken fra gjæren.
satt og nippet på den i over en time, og den ble bare bedre og bedre.
anbefales!
 
Jeg har fått sansen for ølen fra Kinn i det siste. Både slåtteølet og Vestkyst er veldig gode.

363.png


Virker som om det er flere enn meg. Mye utsolgt på polene i Oslo i det siste.
 
Jeg har fått sansen for ølen fra Kinn i det siste. Både slåtteølet og Vestkyst er veldig gode.

363.png


Virker som om det er flere enn meg. Mye utsolgt på polene i Oslo i det siste.

Kinn har virkelig mye godt øl! Min personlige favoritt må være Vestkyst, herlig øl. For så vidt hyggelig mann bak prosjektet også, vant Flora kommunes kulturpris i år (noe som burde være ett kvalitetstegn) ;)

Kinn bryggeri fekk kulturpris - NRK
 
Redigert:
Var på Lorry i går og drakk masse snadder, bl.a. følgende:

Delirium Tremens og Haandbryggeriet Ardenne Blond


Widmer Brothers Rotator IPA: Falconer's IPA

En skikkelig god American IPA fra Portland.
 
Starter kvelden med dansk hveteøl :)

9224347094_510740ba4d.jpg


Går litt sørover på kontinentet til Belgia. Hveteøl er digg :)

9225173724_76d587b84d.jpg


Kveldens siste hveteøl. Belgiske Duvel :)

9222680391_5ea62fc0b1.jpg


Aaaah.. Nå begynner vi å snakke kvalitet. En hveteøl er godt det, men ingenting slår en god humle :cool:

9222965349_c40bd585ca.jpg


Siste øla før taxien kommer. Min personlige favoritt: Nøgne Ø India Pale Ale :)

E8988767-D79D-41FE-B093-377D8271741A-3980-000001CA30188AF0_zps850b7e4a.jpg
 
Redigert:
DSCF1295_zps6f85b159.jpg


Med klokke her om dagen. Meget velbalansert, nesten feit IPA. God. Tror de kun har den på Vika i Oslo(? ) . Mekkepils etter frokost.



DSCF1192_zpse8186433.jpg


Nøgne Ø Tindved i 25cl flaske. Dette er en surøl. Brygget med tindvedbæret. Rognebæraktig lukt. Hvitt, flott skum som legger seg ganske raskt. Middels fyldig smak, sitrus og banantoner. Likte den godt i motsetning til Haandbryggeriets versjon. Interessant øl, men størrelsen holder.


DSCF1160_zpsc30e82a0.jpg


Den legendariske Ale Smith Speedway Stout på hele 12%. Denne ølen holder 5. plassen på RateBeers liste. Listen inneholder godt over 100.000 forskjellige øl.

Kølsvart farge, mokkafarvet skum. Klassisk , stor stoutlukt. Espresso/kaffe. Sjokolade, lakris, svisker/rosiner. Varmer i munnen, men kun over temperaturer over ca 10 grader. Smaken er tilsvarende. Nok humle til å rydde opp i munnhulen.

Veeldig, veldig godt øl, men nesten på kanten for tungt. Intenst.
 
DSCF1305_zps6071fafc.jpg


Nystartet bryggeri fra Jessheim(2011). Lettdrikkelig, lys ale med 6% alkohol.. Noe sitrus og banan i smaken. Fin og fruktig øl.



DSCF1329_zps44b08e58.jpg


Denne hadde sikkert vært artig, men den ble glemt i frysern gitt. Dogfish brewing har brygget denne.
Sakset fra beeradvocate: ''My Antonia (named after the Willa Cather read), is a continually-hopped imperial pilsner. This lager for ale lovers is citrusy, sweet and refined.''



DSCF1337_zps30c84d0a.jpg


Toccalmatto Fumè du Sanglier. Røyket svart ale på 6%. Liker du Islay Whisky, liker du denne.Mocca, bacon, lakris, lær. .