Øl

A60BE81A-1697-44E0-B80F-0DF93275827E-3021-0000029EFAD3E365.jpg


IPA fra Brooklyn brewery i dag. Kan anbefales:)
 
Siden jeg var en tur på Atna og kjøpte sjokolade, måtte jeg også prøve litt kortreist øl. Valget falt på Atna Rypeøl og det smakte fortreffelig i hytteveggen etter skitur. Mild, rundt og litt søt smak. Lett å drikke.

(bildet er lånt fra google da jeg ikke rakk å ta ett selv)
atnarype.jpg
 
Vurderer å begynne å brygge selv. Noen med erfaring her? Mest fristet på IPA brygg:)

Tenkt tanken selv i lenger tid, men aldri klart å få ut fingeren. Hvis noen med erfaring på området kanskje kunne laget en ølbrygge tråd ville det vært fantastisk :)
 
Først ut var en Amager Rugporter. 500ml flaske. 8,5%. Kjøpt på polet i Valkendorfgaten i Bergen.

Denne var ikke så juicy som jeg regnet med, men mørk og fin i glasset. Offwhite farge som holder seg ganske bra. God lukt. Ganske metallisk i smaken, brent kaffe, ristet loff (åhh), kakao og annet godt. Snadder. Denne likte jeg.



DSCF9609_zps91f5c6df.jpg









Så prøvde jeg en Westons Wyld Wood Organic Cider. 500ml flaske. 6,5%. Vikapolet i Oslo.

Gylden farge i glasset. Pittelitt frus langsmed glasset. Lett og frisk i nesen. God epleduft iblandet litt lime/siron. I munnen var den ikke helt som forventet. Smak av nedfallsfrukt, en anelse bitter, litt tynn og vannete. Men egentlig ganske lett å drikke Ikke verdt de 55 kronene eller så polet tar. Hadde vel forventet mer.



DSCF9610_zpsda5e585c.jpg








Nøgne Ø Imperial Stout Barrel Aged. 250ml flaske. 9%. Kjøpt på Vikapolet i Oslo.


Ganske bra, men ikke sånn veldig fan av øl som har vært i fat hvor det har vært annen drikke. Noen få Brew Dog øl i whisky serien er unntaket. Og Hoppin frog.


Flott i glasset. Skikkelig motorolje, lysebrunt skum, som gradvis legger seg og blir kun en ring lang veggene.
Ganske fruktig lukt, brent, kaffe, sjokkis, treverk, sprit, noe syrlighet.
Den vanlige NØ Stouten er bedre enn denne. Fatpreget drar feil avsted for meg. Den runde, gode smaken til originalen mangler.

Tror det blir med denne ene.



DSCF9611_zps080aa781.jpg
 
Sierra Nevada Bigfoot. 9,6%. Mer info om øltypen her..
Flott, dyp ravrød farge. Finkornet skum som legger seg etterhvert . Ligger i hele overflaten, og ikke bare i en ring langs kanten. Snadder.
Tung humleduft, litt sånn som Nøgne Ø 500. Noe sitrus baki der. Gress.
Endel sødme i smaken. Bra bitterhet som rydder bra opp i munnen. Rett og slett en veldig god, stor øl.


Fra ølets hjemmeside:

"FOOD PAIRING

CUISINE Bread Pudding, Mission Figs, Medjool Dates
CHEESE Pungent Blue Cheese"


Godt jeg hadde noen medjool dadler liggende. Nydelig kombo.
Ølet ble forøvrig kjøpt hos Ølkonsortiet i Aalborg i fjor.


DSCF9650_zpsfd9c3065.jpg
 
Vurderer å begynne å brygge selv. Noen med erfaring her? Mest fristet på IPA brygg:)


Vi er et par som sysler med brygging. Har gått gradene fra ølsett fra Europris opp til brygging med malt , som vi driver på med nå.

Har handlet inn en Speidel Braumeister 20 L, og har i det siste fått til en ganske grei Kinn Vestkyst klon med den :)
IPA er ikke det vanskeligste ølet å brygge.

Mitt råd hvis du vil begynne : Vær nøye med rett gjæringstemperatur, det har MYE å si på resultatet. Heller for kaldt enn for varmt!
 
Drakk litt forskjellig øl her forleden:

Delirium Nocturnum


Blanche de Namur - hveteølets Champagne


Flying Dog Gonzo (Leffe Radieuse i bakgrunnen)


Tasty Lady - en IPA laget av fem nederlandske kvinner. Har smakt bedre...


Mikkeller/Brew Dog Devine Rebel 2010 - kveldens beste, sterkeste (13,8%) og desidert dyreste (€ 30) øl.