Øl

Jeg har selv en IPA som snart er ferdiggjæret og skal på flasker i løpet av helgen tenker jeg. Den ser jeg veldig frem til å smake på. :) Den kommer til å ende på ca 5,5%.
Hvilken kalkulator bruker du? Jeg bruker iBrewmaster og jeg opplever at den tuller litt, spesielt når det gjelder OG og volum før koking. IPAn som jeg har nå feks, skulle ha en preboil OG på 1041 og en OG 1065! Det er ikke mulig.

Jeg bruker kalkulator via Håndbryg.dk : BeerCalc Den duger til mitt bruk foreløpig og man finner masse oppskrifter andre har laga der også.

Nå er det ikke umulig å få en OG på 1065 med 1041 preboil, men det krever vel at du koker vekk 1/3 av innholdet i gryta? Om kokeskjemaet da sier 60 minutter kok, vel da har du et lite problem!

Min IPA er tidligst ferdig om 6 uker (jeg kokte den i går), men helst skal den jo stå flere måneder for å virkelig bli god. Det er utrolig som ølet utvikler seg ved å få stå noen måneder ekstra til lagring før man drikker det (dessverre så er det alt for sjelden jeg klarer å la det stå lenge før det drikkes, noe som vel bare betyr at jeg må brygge oftere?!).

Jeg har planer om å komme meg over på allgrain etterhvert jeg også, men da med BIAB. Andre metoder krever for store investeringer (speidel) eller er for grisete (hjemmemekka med mesking i kjøleboks, pumper, etc, etc).

Jeg har lyst å investere i opplegg for tønner og tappetårn, men det er en ganske stor investering og det at man må ha tønnene i kjøleskap for å få kald øl blir litt mye plunder syns jeg. Dermed blir det å tappe over på flasker for min del foreløpig.
 
Ugly Duck

Hentet blant annet noen flasker av denne IPA'en på polet i sted:

Ugly Duck Hopfest


Meget god, men kunne gjerne hatt litt mer bitter ettersmak.
 
Jeg bruker kalkulator via Håndbryg.dk : BeerCalc Den duger til mitt bruk foreløpig og man finner masse oppskrifter andre har laga der også.

Nå er det ikke umulig å få en OG på 1065 med 1041 preboil, men det krever vel at du koker vekk 1/3 av innholdet i gryta? Om kokeskjemaet da sier 60 minutter kok, vel da har du et lite problem!

Min IPA er tidligst ferdig om 6 uker (jeg kokte den i går), men helst skal den jo stå flere måneder for å virkelig bli god. Det er utrolig som ølet utvikler seg ved å få stå noen måneder ekstra til lagring før man drikker det (dessverre så er det alt for sjelden jeg klarer å la det stå lenge før det drikkes, noe som vel bare betyr at jeg må brygge oftere?!).

Jeg har planer om å komme meg over på allgrain etterhvert jeg også, men da med BIAB. Andre metoder krever for store investeringer (speidel) eller er for grisete (hjemmemekka med mesking i kjøleboks, pumper, etc, etc).

Jeg har lyst å investere i opplegg for tønner og tappetårn, men det er en ganske stor investering og det at man må ha tønnene i kjøleskap for å få kald øl blir litt mye plunder syns jeg. Dermed blir det å tappe over på flasker for min del foreløpig.


IPA og øl med mye humle mister normalt en del aroma ved lang lagring. Så det er bare å forsyne seg ;)
 
Grimbergen

Til min store forbauselse og glede, kom jeg over Grimbergen Blonde på fat her om dagen.



Dette ølet er virkelig snadder og hakket bedre enn Leffe Blonde som sikkert mange flere kjenner til.
 
Redigert:
Drakk en Liefmann Fruitesse nå i stad. 4,2%. Dette er en belgisk fruktøl. Ølet har hovedsaklig søte toner, ikke sure som man finner i en lambic. Tror ølet er et slags hveteøl som blir modnet på kirsebær før det tilsettes minimum 15% fruktjuice fra jordbær, bringebær, rødhyllbær og blåbær.
Kjøpt på Carrefour i St. Vith, Belgia.

Fylte opp glasset med isbiter og helte ølen oppi. Friskt skum som legger seg etterhvert. Lukter nesten som rødbrus, men friskere og tydelig hint av Brynhild bringebærdrops. Skikkelig snadder. Anstendig karbonert.
Masse frukttoner i smaken, god sødme og rett og slett veldig godt.

DSCF2490_zps5c27a4eb.jpg
 
Redigert:
Denne kjempen her fra det lille danske bryggeriet To Øl. Det er to karer som brygger. Startet kommersielt opp i 2010 etter fem år på amatørstadiet. De har ikke eget bryggeriutstyr, men leier plass og utstyr på diverse bryggerier.
Dette er en Imperial Stout på 10,1%. Brygget med kaffe og brunt sukker. Serveres ideelt i et snifterglass.
Kjøpt på Eurospar i Fredrikshavn, hvor det var to flasker for 100,-

Tykt, flott skum som ikke forsvinner. Mahognyfarvet øl, iallefall på siden av glasset. Ugjonnomsiktig.
God søt kaffe i nesen. Pepper, akasiehonning og mørk sjokolade og knekk.
Supersmooth i munnen, nydelig konsistens. Masse frisk kaffesmak i avslutningen, med endel pepper.

En skikkelig höydare dette her.

DSCF2491_zpsadea1c21.jpg
 
Igår tidlig gikk denne med på høykant. Fin i konsistensen, men jeg synes den var litt for karbonert. Visste ikke helt hva det luktet eller smakte, men godt var det.
7,9%, 33cl flaske. 14,90 danske per stykk eller 6 flasker for 69,- på Eurospar Fredrikshavn.

Kommer sikkert tilbake med mer siden. Har mer i skapet.

DSCF2485_zpscde5c8fb.jpg
 
Flere bilder fra rundturen på kontinentet. Tok med endel øl hjemmefra da jeg vet av tidligere turer at det ikke er like enkelt å finne interessante varer rundt om.

Denne smakte herlig etter den aller første dagen i Morzine. Kjøpt i Norge.

DSCF1788_zpsf1a3d1d9.jpg



Ikke verdt å kjøpe på nytt. Denne ble med nød og neppe drukket opp. Kjøpt på Colorline Superspeed 2.

DSCF1838_zps21e694f7.jpg



Denne var som en klassisk IPA. Ikke overhumlet, bare veldig god. Drakk også Nut Brown Ale fra samme bryggeri, og den var FANTASTISK! Kjøp om du kommer over den på Vika eller Valkendorf. Kjøpt på Vika.

DSCF1972_zpsc324275e.jpg



Mokkaporter fra det engelske bryggeriet Thornbridge. På den noget søte siden, lettdrikkelig og godt. Kjøpt på Vika.

DSCF2050_zpsfecab8c3.jpg


DSCF2052_zps4980acdb.jpg



Denne kommer også fra Vika. Fikk lukte på denne da en ansatt på polet mistet en flaske i bakken og aromaene formelig flommet utover i lokalet herlig sammensatt porter med kaffe og florale toner. Snadder!

DSCF2098_zpsb78ff575.jpg



Blonde øl kjøpt på Carrefour i Morzine. God leskedrikk etter en lang og varm dag.

DSCF2121_zpse03be4a4.jpg



Byttet til meg noen slike med en brite i Pila i Italia. God, klassisk ale. Mikrobrygg.

DSCF2123_zps29872259.jpg


DSCF2124_zps978437c1.jpg
 
Søgaard Bryghus

Besøkte Søgaard Bryghus i helgen, Aalborg.
Absolutt og anbefale for den ølglade.

God mat, omvisning i mikrobryggeriet for de som liker det, og et rikt utvalg av forskjelig øl:cool:

Blant de mer spesielle prøvde jeg denne Barley Wine, "Farligwine"
bilde1_zpsdd048304.jpg
[/URL][/IMG]
Ikke helt en favoritt, men artig å prøve.

En av kveldens favoritter var heller denne red ale, "Fat Cat"
bilde2_zps5d115b63.jpg
[/URL][/IMG]

Danskene kan sin øl:p
 
Var innom Dubliner på vei hjem fra Taste of Oslo på fredag og smakte denne:

23570-brewdog-hello-my-name-is-mette-marit.jpg


Den er laget på tyttebær, noe som er litt spesielt vil jeg si. Men smaken var frisk og god.
 
Akkurat nå; Brew Dog Cocoa Psycho. Russisk imperial stout. Brygget med sjokolade og kaffe.

Jæskla fin øl altså. Nydelig farge på skummet, som en espresso. Beksvart farge.
Konsistensen er skikkelig tykk, nesten som varm akasiehonning. Silkemyk munnkjensle. I like it!

Lukter som en elegant stout skal gjøre, kaffebønner, mørk, mørk sjokolade, pepper. Endel vanilje også.
Overraskende lett å drikke til å være en så potent øl. Lett varmende alkohol. Vinøs, som i portvin. Lang og overraskende kraftig ettersmak. Kan kjøpes på følende polutsalg.


DSCF2586_zps93dde742.jpg
 
I går. Brasserie du Mont Blanc Genepi. Genepi er en slags malurt som vokser i alpene. Står masse om den på Wikipedia.

Fruktig i smaken og lett i formen. Er vel å regne som et slags fruktøl. Glir ned strupen uten motstand, iallefall kjøleskapskald. Noe søtlige toner. Synes denne var god.
Kjøpt på Carrefour i Morzine, Frankrike.

DSCF2583_zps9b9495ef.jpg
 
For en ukes tid siden ble Bergen Ølfestival arrangert for andre år på rad. 15 000 mennesker var innom i løpet av Fredagen og Lørdagen. Utrolig kjekt å kunne treffe andre ølentusiaster og prate med de som står bak bryggene. Her legger jeg ved litt bilder fra festivalen.

2dum4us.jpg

Folksomt!

2v36i47.jpg

Lervig sin "Siste Dans". En frisk og god sak med fylde og bitterhet.

111075y.jpg

Lervig sin Barley Wine. Nydelig sak med 13% alkohol, en nydelig sjokoladesødme. Dette kan nytes til en god dessert eller noe karamellisert kjøtt

fbdra9.jpg

Kinn Bryggeri sine tappekraner.

2exwz01.jpg

Baran Café i Bergen har brygget et imponerende øl. Dette en en IPA med nydelig farge, fylde og bitterhet. Ølet hadde en mild og rund smak og imponerte stort!

Ellers bidro jeg på den kreative biten. Jeg leverte design for Etikettkonkurransen, og har her lagt ved to bilder av mine konsept: Student pils "Cort Piil" og "Sailors Brew" for de på sjøen. Dere som er interessert kan lese mer om designet etc på min hjemmeside. .

2dka6hz.jpg


2lxrpl.jpg


Leon:cool:
 
For en ukes tid siden ble Bergen Ølfestival arrangert for andre år på rad. 15 000 mennesker var innom i løpet av Fredagen og Lørdagen. Utrolig kjekt å kunne treffe andre ølentusiaster og prate med de som står bak bryggene. Her legger jeg ved litt bilder fra festivalen.

Stilige etiketter! Hvordan gikk det med konkurransen? Var selv en tur innom BØ på lørdagen. Det var dog ekstremt mye folk. Ble likevel en kort tur innom de fleste stands. Hardanger Sider overrasket med kanskje den beste cideren jeg har smakt.
 
Drakk en Liefmann Fruitesse nå i stad. 4,2%. Dette er en belgisk fruktøl. Ølet har hovedsaklig søte toner, ikke sure som man finner i en lambic. Tror ølet er et slags hveteøl som blir modnet på kirsebær før det tilsettes minimum 15% fruktjuice fra jordbær, bringebær, rødhyllbær og blåbær.
Kjøpt på Carrefour i St. Vith, Belgia.

Fylte opp glasset med isbiter og helte ølen oppi. Friskt skum som legger seg etterhvert. Lukter nesten som rødbrus, men friskere og tydelig hint av Brynhild bringebærdrops. Skikkelig snadder. Anstendig karbonert.
Masse frukttoner i smaken, god sødme og rett og slett veldig godt.

DSCF2490_zps5c27a4eb.jpg

@Chalshus hvor kan man få tak i denne?
 
Redigert av en moderator: