Øl

32%. Følger opp denne i brennevintråden snarest.

DSCF1349_zpsdd4303aa.jpg
 
I går kveld ble det Kinn Svartekunst. 10,5 % Dobbel Imperial Stout. Best etter 2014 stod det på flasken. 75cl flaske delt med en kamerat.
Nesten helt svart og 99% uten skum. Ikke så sirupsaktig som jeg forventet. Rødvinsaktig nese med rosiner, kaffe, sjokolade. Smaken er ren med mye brent malt, sjokolade og kaffe. Kunne ønsket mer karbonering. Kanskje det kommer med lagring?

God øl, kjøper nok mer av denne for lagring.
 
I går kveld drakk jeg Engelzell Gregorius Trappistenbier. Dette er en øl brygget av et østeriksk kloster innenfor trappistordenen. De begynte å selge dette ølet i fjor. Fra før finnes det syv andre klosterbryggerier; Westmalle, Chimay, Orval, Westvleteren, Rochefort, Achel og La Trappe. Samtlige er belgiske, La Trappe er fra Holland.

Farge som råolje, flott beige skum som legger seg etterhvert. 9,7%. 58 kroner på Vinmonopolet, Vika.
Lukter som Midtfyns Mørkt Hvidøl/ Aas Vørterøl. Endel gjær/brød i smaken. Smak av rosiner/dadler/bjørnebær med en noe metallsik ettersmak. Alkoholen er meget godt gjemt. Ganske godt øl, men muligens litt enkelt. Hadde forventet "mer".

DSCF1375_zps082ebfa3.jpg


DSCF1377_zps383b7cc5.jpg
 
I går aften drakk jeg disse to.



Hitachino%20Nest%20White.jpg


Denne til noe fiskemat. Elegant og ren i smaken. Denne var fin, men til 56 kroner for 0,35 liter blir den nok et engangtilfelle.



Mikkeller-George-label.png



Har drukket denne tidligere. Denne blir nesten for mye av det gode. Bøttevis av lakis, espresso, brent malt. Mye av alt, denne var for mye for meg i går kveld.
 
Mye god øl i det siste.

DSCF1428_zpsb2e55692.jpg


Denne hadde rett og slett for mye bitterhumle for min gane. Kanskje det ikke var varmt nok utendørs. Men jeg ble advart på flasken. Digger du drøye IPAs er kanskje denne midt i blinken. Ellers fin. 7,2%.


DSCF1431_zps16e544b7.jpg


Så drakk jeg Dugges Idjit som er en Imperial Stout. Dønn svart, lyst, flott skum. Denne var ganske ekstrem. Tykk som fløte, mengder av lakris, espresso og mørk, bitter sjokolade. Savnet nok noe mer sødme og en mer slepen karakter.
Men helt klart interessant. 9,5%

Den neste har jeg ikke eget bilde av, så dere får nøye dere med et hentet fra webben.
photo-21.jpg


Denne var i min gane langt bedre enn storebroren. Langt tynnere i konsistenen. Luktet veldig brent, men smaken har harmonisk og finfin. Kjøper denne igjen. 7% alk.
 
Revelation Cat er et bryggeri som åpnet opp i 2012 etter å ha brygget hos andre de fire siste årene. Herren bak satsingen er en 30 år gammel herre ved navn Alex Liberati(engelsk-italiener). Alderen hans kan forklare designet på etikettene, tydelig inspirert av Nintendo NES og andre tidlige dataspill. R Cat holder hus i Kent i England.

DSCF1400_zps1ac5afbc.jpg


God, søt maltsmak. Fin og harmonisk. (Litt for lenge siden jeg smakte den.)


DSCF1532_zpsacdca45f.jpg


Dobbel IPA. Mye humle gitt. Nesten sjenerende mye. En 0,33 flaske ble delt på tre mann. Det holdt. 8%.


DSCF1534_zps63f82ec7.jpg


9% alk. Svart dobbel IPA. Denne var ganske så bra. Men jævla humlet. Kjentes ut som om jeg puttet et helt grantre i kjeften og tygde i vei. Kul øl.


Den klart beste jeg har smakt fra dette bryggeriet er California Moonset som jeg skrev om for noen uker siden. Den er nydelig.
 
Too many to mention, men hadde skikkelig positiv øl-opplevelse av i Gdansk/Sopot på Polen-tur begynnelsen Juli.
Mye bra lager (doh), fabelaktig bra priser (doh!!) og veldig mye bra. Særlig mørke og spreke øltyper.
Både fra større bryggerier og noen som var lokale for byene og till og med stedet.

Anbefalles!

~20 nok for en halvliter lager på anstendig pub/restaurant og sjeldent over 30 for morsommere modeller.
Alkoholen lå over vanlig pils og ofte på 6%+
I butikken ble det meste solgt til gi-bort-pris selv i de dyreste små kiosker.

Et av hotellen i dansk solgte for eksempel disse to typene (+en til) på glass eller "keg" for den som så ville
GwsUpiF.jpg
 
DSCF1402_zps2cb3e3c1.jpg


Fanø Bryghus melksjokoladestout. Lukter sjokolade, smaker sjokolade med kaffe pepper og endel varme. Ganske interessant fårn si. 7,5% muligens.

DSCF1401_zpsd46b6c6c.jpg


Et samarbeid mellom Ægir og Boulevard Brewing. Et perfekt! sommerøl. Nydelig. Ca7%


DSCF1529_zps0936d133.jpg


Helles Bock står det på flasken. Synes den smaker som en medium fruktig pale ale med en anelse mer sødme. Fin i sola. 6,5%

DSCF1533_zpsb6256de6.jpg


Dette forsvant på lørdag, med mer. Red Rice ølen i midten er en slags belgisk ale brygget med sakegjær. God og med flott balanse.
Den store til venstre i biletet var sur, eller kanskje den skal være slik. Vi likte den iallefall ikke. Den gikk som næring til gressen i hagen.


DSCF1535_zps2074ef3b.jpg


DSCF1536_zps52c46fe8.jpg


Beer Here er som oftest bra og denne var intet unntak. Finfin klassisk IPA med ikke overdrevent bitterhet. Snadder i sommervarmen. Og som alltid fra dette bryggeriet; meget forseggjorte etiketter.



Alle øl er kjøpt på Vika polet i Oslo.
 
Drakk denne idag. Prisen er jo hinsides; 29 på Centra. Så det blir nok med denne ene testflasken. Men det var egentlig mest for å prøve. Anstenig balanse, fint preg av sitrus. Godt og lettdrikkelig.


DSCF1696_zpsd538c7d1.jpg
 
Er det noen selvbryggere her? Har syslet med dette et års tid, med hell, om jeg skal si det selv!:) Artig om det var flere her!?
 
Er det noen selvbryggere her? Har syslet med dette et års tid, med hell, om jeg skal si det selv!:) Artig om det var flere her!?

Hjemmebrygging er gøy og med litt innsats å får man øl som går langt utenpå den billige industripilsen man kjøper på butikken, og det til en tredjedel av prisen.

Jeg koker foreløpig bare på ekstrakt og brygget en IPA med cascade (lukter som blomster og sitron) som humle. Med en OG på 1056 og en forventet FG på 1016, så blir det et øl på ca 6% (etter flaskekarbonering). Forhåpentligvis blir det et temmelig bitter brygg også med en forventet IBU på 65 ifølge bryggekalkulatoren jeg har brukt.
 
Hjemmebrygging er gøy og med litt innsats å får man øl som går langt utenpå den billige industripilsen man kjøper på butikken, og det til en tredjedel av prisen.


Må man kjøpe billig industripils?

Pilsner er forøvrig noe av det vanskeligste man kan brygge selv.


Joar her på forumet brygger har jeg sett.
 
Må man kjøpe billig industripils?

Pilsner er forøvrig noe av det vanskeligste man kan brygge selv.


Joar her på forumet brygger har jeg sett.


Selvfølgelig må man ikke det :) Men skal man kjøpe feks en god IPA som faktisk er en IPA (dvs har en høyere alkoholstyrke og ikke jukset man får i butikk), så må man jo kjapt opp i 40-70 kr på vinmonopolet. Man brygger en veldig god IPA selv for 3-4 kr flasken (ved å brygge fra grunnen av) eller til ca 6 kr flasken ved å koke på ekstrakt. Da er det gøy når vener er på besøk og foretrekker ølet som er hjemmebrygget framfor det som er kjøpt på vinmonopolet.

Pilsner er ikke vanskelig å brygge, det krever bare litt mer utstyr og plass. Pilsner skal gjære rundt 10 grader, så da trenger man et kjøleskap og litt hjemmemekking på en temperaturkontroller for å holde temperaturen i kjøleskapet konstant på rett temperatur.

Selv holder jeg meg til ale som skal gjæres rundt 18-20 grader, noe som er greit å få til selv på sommeren (ved hjelp av feks t-skjortetrikset og en vifte). Forøvrig så sier de at den største forskjellen på en pilsner og en ale er gjæringstemperaturen. Gjærer du en pilsner på 20 grader så får du noe som minner om en ale.
 
Hjemmebrygging er gøy og med litt innsats å får man øl som går langt utenpå den billige industripilsen man kjøper på butikken, og det til en tredjedel av prisen.

Jeg koker foreløpig bare på ekstrakt og brygget en IPA med cascade (lukter som blomster og sitron) som humle. Med en OG på 1056 og en forventet FG på 1016, så blir det et øl på ca 6% (etter flaskekarbonering). Forhåpentligvis blir det et temmelig bitter brygg også med en forventet IBU på 65 ifølge bryggekalkulatoren jeg har brukt.

Jeg har selv en IPA som snart er ferdiggjæret og skal på flasker i løpet av helgen tenker jeg. Den ser jeg veldig frem til å smake på. :) Den kommer til å ende på ca 5,5%.
Hvilken kalkulator bruker du? Jeg bruker iBrewmaster og jeg opplever at den tuller litt, spesielt når det gjelder OG og volum før koking. IPAn som jeg har nå feks, skulle ha en preboil OG på 1041 og en OG 1065! Det er ikke mulig.

Har brygget flere Ale, for som du sier så skal de gjæres på en temperatur som er enklere å kontrollere. Jeg brygget også en pils i vinter når temperaturen i kjelleren lå på 10-12C. Det er det brygget med best resultat frem til nå i hvert fall. Skal nok brygge mer pils eller lager i fremtiden, og vil skaffe meg et kjøleskap eller fryser hvor jeg kan kontrollere gjæringen.

Jeg hoppet forøvrig over stadiet med ekstraktbrygg og rett på allgrain. Fikk litt råd og veiledning av en kollega som er erfaren brygger. Ble litt kaldsvetting for å holde orden på mesketemperatur den første gangen pga manglende rutine, men det ble godt øl av det også.

Angående butikkøl, jeg er på hytta nå og feilberegnet grundig reserven med hjemmebrygget hveteøl her oppe. Nå står det igjen noen ordinære Ringnes og Tuborg i kjøleskapet, men de kan bare stå der for min del! ;)