I denne tråden og blant øl-hunder og nerder generelt har Westvleteren nr 12 en spesiell stilling: Dette er kåret til
verdens beste øl av diverse kjennere og noen er villig til å
betale mye og gå langt for å få tak i en flaske. Trappist øl fra godkjente klostere som Chimay, Westmalle osv er tilgjengelig omtrent over alt, like sterke og til og med like gode avhengig av konsumentens subjektive preferanser. Jeg er ingen ølkjenner, men har smakt meg gjennom de fleste, men hvor kult er det ikke å kjøpe 48 flasker med verdens mest ettertraktede øl til 2 € flaska?!
Det at det er laget i ekstrem liten skala av munker fullstendig uten forretningssans, og at man må gjennom en spesiell prosedyre for å få tak i det er nok en svært stor del av forklaringen på særstillingen og at det smaker så godt. Fordi munkene i
Sint Sixtus-klosteret tjener sin gud og selger akkurat nok øl til å dekke driftsutgifter er salgsprosessen spesiell: man må ringe på spesielle tidspunkter som blir offentliggjort innimellom, så må man komme igjennom på telefonen og kunne hente i Nordvest-Belgia på visse tider uken etter. Jeg fikk til alt dette, så da var det duket for en kjøretur:
Dagens bilde fra forrige onsdag. Her er ringetidene til venstre og hentetider til høyre. Jeg fikk lov til å velge tirsdag kl 1530...
Tirsdag og lang kjøretur krever en Speedmaster:
(bilen stod i det minste stille...)
På veien passerte jeg Ieper hvor maaaange mistet livet under første verdenskrig. Dette er en av mange ukjente små krigskirkegårder i dette området i tillegg til de mer berømte og svære:
Fin dag i Flandern uansett!
Hadde kanskje ventet noe annet enn dette, men bak disse portene produseres godsakene:
Kun to kasser til hver, 60 dager før jeg kan kjøpe mer på samme bilnummer, noen øltørste kompiser kan vente seg noe spesssielt til jul. De håndlagde trekassene er jo omtrent en attraksjon i seg selv. Regner med at alle ølhunder der ute er glade på mine vegne nå, takk for oppmerksomheten!