Øl

Landets to første ølpol (store-in-store) åpner fredag. I den sammenheng slippes nesten 100 typer [PDF] i nabolaget mitt.

Et par gamle favoritter (Blå Spøgelse og Founder Breakfast Stout) skal lagres og en rekke nye skal prøves ut.

Noen her som skal innom å plukke med seg noe?
 
Landets to første ølpol (store-in-store) åpner fredag. I den sammenheng slippes nesten 100 typer [PDF] i nabolaget mitt.

Et par gamle favoritter (Blå Spøgelse og Founder Breakfast Stout) skal lagres og en rekke nye skal prøves ut.

Noen her som skal innom å plukke med seg noe?
Jeg var på bankkvartelet lørdag og ble rimelig skuffet, trodde det var klart for lenge siden.
Jaja, neste bytur blir det bedre
 
Landets to første ølpol (store-in-store) åpner fredag. I den sammenheng slippes nesten 100 typer [PDF] i nabolaget mitt.

Et par gamle favoritter (Blå Spøgelse og Founder Breakfast Stout) skal lagres og en rekke nye skal prøves ut.

Noen her som skal innom å plukke med seg noe?

Da var kvelden(-e) sikret.

40-50 personer i kø på Kvadrat før 10:00. Som ventet forsvant Westvleteren, 3 Founteinen og Rodenbach umiddelbart, men virket som det nok av andre godsaker å ta av.

Sikret meg 90 % av det jeg ønsket meg, men var noen fra Crooked Stave, Sierra Nevada og De Dolle som glapp.

Andre her inne som plukket med seg noe spennende?
 
  • Liker
Reaksjoner: stourbillon
Jeg fikk med meg mine to Westvleteren, og ellers en god handlevogn med god haug på. Hadde ikke pekt meg ut veldig mye da jeg ikke var sikker på om jeg rakk innom til åpningen, så det ble ellers litt plukking på måfå. Men jeg er veldig fornøyd med dagens fangst.
 
  • Liker
Reaksjoner: AndreVonDrei
Liker ikke Blonde'n noe særlig, så tenkte at noen andre kunne få mine to.

Er redd det blir en del impulshandling derfra fremover. Må bare forsøke å kvitte meg med deler av det jeg har stående først.

Tydelig av samlergenene ikke bare gjelder klokker...
 
  • Liker
Reaksjoner: stourbillon
St. Bernardus er tilgjengelig på polet med forskjellige brygg. Tester i kveld Abt. 12. Fantastisk!
9bcdbf78ca0e445cd7e6f1010661d699.jpg
 
Mistenker jeg har pådratt meg et nytt favorittbryggeri den siste tiden: Cervisiam

lBCh44q.jpg



Satanic Panic (Imperial Stout): Perfekt kaffe- og sjokoladebalanse med mye sødme, lite brent malt og deilig viskositet. Norsk Founders Breakfast Stout/Mikkeller Cocoa Shake kombo

Jungle Juice (DIPA): Funky, fruktig og god humlebombe uten for mye west coast preg. Super, lett maltsmak mot god humlemix

Toxic Alevenger (APA): Ny favoritt i en stil jeg ellers har lite til overs for. Smaker og lukter ferskensmågodt! Tilogmed dama likte denne

Salty Surprise (Gose): Fruktig gose, super kombo

Tatt på Fersken (Wit): Svakeste av de jeg har smakt, men helt OK wit.

Dessuten; bonuspoeng for label som minner meg om gode, gamle TMNT
 
Heldigvis har jeg godt øl for den fotballkampen var ikke mye å rope hurra over. Westmalle tripel, min nye favoritt :)

20160625_231838.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: DJDAN og Preacher
I denne tråden og blant øl-hunder og nerder generelt har Westvleteren nr 12 en spesiell stilling: Dette er kåret til verdens beste øl av diverse kjennere og noen er villig til å betale mye og gå langt for å få tak i en flaske. Trappist øl fra godkjente klostere som Chimay, Westmalle osv er tilgjengelig omtrent over alt, like sterke og til og med like gode avhengig av konsumentens subjektive preferanser. Jeg er ingen ølkjenner, men har smakt meg gjennom de fleste, men hvor kult er det ikke å kjøpe 48 flasker med verdens mest ettertraktede øl til 2 € flaska?!

giphy.gif


Det at det er laget i ekstrem liten skala av munker fullstendig uten forretningssans, og at man må gjennom en spesiell prosedyre for å få tak i det er nok en svært stor del av forklaringen på særstillingen og at det smaker så godt. Fordi munkene i Sint Sixtus-klosteret tjener sin gud og selger akkurat nok øl til å dekke driftsutgifter er salgsprosessen spesiell: man må ringe på spesielle tidspunkter som blir offentliggjort innimellom, så må man komme igjennom på telefonen og kunne hente i Nordvest-Belgia på visse tider uken etter. Jeg fikk til alt dette, så da var det duket for en kjøretur:


Dagens bilde fra forrige onsdag. Her er ringetidene til venstre og hentetider til høyre. Jeg fikk lov til å velge tirsdag kl 1530...

Tirsdag og lang kjøretur krever en Speedmaster:

(bilen stod i det minste stille...)

På veien passerte jeg Ieper hvor maaaange mistet livet under første verdenskrig. Dette er en av mange ukjente små krigskirkegårder i dette området i tillegg til de mer berømte og svære:

Fin dag i Flandern uansett!

Hadde kanskje ventet noe annet enn dette, men bak disse portene produseres godsakene:


Kun to kasser til hver, 60 dager før jeg kan kjøpe mer på samme bilnummer, noen øltørste kompiser kan vente seg noe spesssielt til jul. De håndlagde trekassene er jo omtrent en attraksjon i seg selv. Regner med at alle ølhunder der ute er glade på mine vegne nå, takk for oppmerksomheten!

 
Redigert:
Veldig inspirerende @ProfessorPangloss, dette hadde jammen meg vært moro å fått til. Kanskje i forbindelse med et visst sykkeløp som går i traktene tidlig april:p ..men jeg må nesten spørre deg: holder du til nede på kontinentet eller tok du turen fra Norge ene og alene for å skaffe disse dyrbare dråpene? I så fall er jeg veldig imponert (og kostnaden pr flaske ble kanskje ikke så lav alikevel o_O).
 
  • Liker
Reaksjoner: Nicolai
Et fullverdig substitutt til Westvleteren er St. Bernardus. Dette ølet bygges også av munker noen få kilometer unna. Oppskriften er angivelig den samme. Du får du kjøpt på polet til kr. 70 per flaske. Alternativt, kjøper du det til SEK 30 per flaske på Systembolaget.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
@ProfessorPangloss, vet du når dokumentet med tider for bestilling og henting blir oppdatert med nye datoer? Ser at allt er fullbooket nå, men hadde vært greit å få prøve å værr tidlig ute med bestilling ved neste mulighet. Må bare prøve dette selv :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Jeg hørte om Westvleteren 12 første gang under en jobbmiddag i Oslo. En kollega la ut i det vide og brede om hvor vanskelig det er å få tak i dette mytiske ølet og vi var alle imponerte... Da jeg 5 minutter senere så igjennom menyen stod det jaggumeg Westvleteren 12 der, så vi bestilte tre flasker. Bevares, et godt øl, men som med mye innen klokkeverden også så er det vel gjerne historien og omstendighetene rundt produksjonen som gjør det så ettertraktet ;)