Apple har lansert Apple Watch

Dette er nok, og blir nok den beste og kuleste smartklokken på markedet. Det er greit nok, men hele konseptet smartklokke har jeg litt vondt for å forstå.
 
Må si meg enig med @Gin :) Den har et kulere konsept med det hybrid greiene. Var vel opptil flere her inne som muligens hadde bestilt slike, så gleder meg til unboxing! :)
 
Redigert av en moderator:
Så ut som en vellykket smartklokke, men ingenting slår vel det klassiske armbåndsuret???
 
Jeg føler ikke at jeg trenger enda en slik sak som trekker fokuset vekk fra det virkelige livet mitt. Ille nok med mobilen egentlig for jeg synes jeg ikke husker noenting lenger, men google vet jo å er aldri langt unna.. :)
 
Been there done that.
Hadde Timex Datalink i første og andre versjon. Kult, men føler ikke trangen til Apple sin...

"Spiser heller epler".

Til tross for å sette pris på gadget....
Kanskje heller en Yes Watch!

:cool:
 
Mulig jeg høres gammeldags ut, men jeg føler de prøver å skape et behov som ikke er der. Det sa vel kanskje mange om nettbrettets begynnelse også, men dette er ikke sammenlignbart synes jeg.

Hva er poenget med å ha en dyr telefon til 7000 kroner, hvis den skal stort sett bli liggende i lomma?

For det er vel det som er poenget? At man skal spare de 5 kaloriene du forbrenner ved å ta ut mobilen av lomma et par ganger i løpet av dagen?
 
[video=youtube;yioL7MRQvHM]http://www.youtube.com/watch?v=yioL7MRQvHM#t=14[/video]
 
Mulig jeg høres gammeldags ut, men jeg føler de prøver å skape et behov som ikke er der. Det sa vel kanskje mange om nettbrettets begynnelse også, men dette er ikke sammenlignbart synes jeg.

Hva er poenget med å ha en dyr telefon til 7000 kroner, hvis den skal stort sett bli liggende i lomma?

For det er vel det som er poenget? At man skal spare de 5 kaloriene du forbrenner ved å ta ut mobilen av lomma et par ganger i løpet av dagen?

Nå var vel dette også tanken da man gikk hen å lanserte det helt ubrukelige produktet armbandsur. Jeg mener, man har da lomme-ur, og det kan umulig være så sinnsykt viktig å kunne se tiden på håndleddet når man strengt tatt har klokkeslettet tilgjengelig i lommen hele dagen?
 
Nå var vel dette også tanken da man gikk hen å lanserte det helt ubrukelige produktet armbandsur. Jeg mener, man har da lomme-ur, og det kan umulig være så sinnsykt viktig å kunne se tiden på håndleddet når man strengt tatt har klokkeslettet tilgjengelig i lommen hele dagen?

Tja, går ut ifra man kan simplifisere alt til å høres banalt ut, point taken.

Men armbåndsuret ble vel ikke konstruert for at man skulle kunne se informasjonen fra lommeuret, på hånda, mens man enda hadde lommeuret i lomma?

Eller er det flere her på sonen som har et lommeur med seg på innerlommen, sånn just in case? :mrgreen:
 
Nå var vel dette også tanken da man gikk hen å lanserte det helt ubrukelige produktet armbandsur. Jeg mener, man har da lomme-ur, og det kan umulig være så sinnsykt viktig å kunne se tiden på håndleddet når man strengt tatt har klokkeslettet tilgjengelig i lommen hele dagen?
Dårlig sammenlikning. Man kunne bruke armbåndsuret som en erstatning for lommeuret. Denne smartdingsen derimot, er tilnærmet ubrukelig uten telefonen i lommen.
 
Kommentaren over er naturligvis skrevet med et Glimt i øyet.
Det som er min grunnleggende holdning er at dette fremstår som det beste produktet innen kvarts.
Det vil ikke erstatte uret, men det er en G-shock, pulsklokke, navigasjonsverktøy, aktivitetsmonitor, fjernkontroll, reminder osv i ett. Og ja, denne gjør at du slipper å fomle ned i lommene for å se om det har skjedd noe ett eller annet sted i verden, samtidig som du bedriver aktiviteter der du helst ikke vil eksponere det lidenskapelige uret.

Vi snakker ikke erstatteren av klokker, vi snakker sammenslåingen av dubbedittdingseting.

Og ja, jeg er enig i at den hadde vært et enda bedre produkt om den kunne stått på egne ben, men jeg forstår egentlig ikke reaksjonen når 99% av alle som leser på tidssonen aldri forlater mobilen lengre enn et rom av gangen.
 
....men hele konseptet smartklokke har jeg litt vondt for å forstå.
Andelen (unge)mennesker som ikke bruker armbandsur er ... så stor at det er et stort marked for wearable tech dingser og det er jo unektelig ganske praktisk å bruke håndleddet hvis det er ledig plass der.
Begrepet "Watch" er i denne sammenhengen bare en referanse til noe man har på håndleddet tenker jeg, funksjonsmessig handler det om noe annet, nemlig å dekke nye behov (man ikke visste man hadde) med smart teknologi.
Ellers interessant at Apple låner begrepet 'complications' når de omtaler funksjonene, det er litt søtt synes jeg
 
De sa ingenting om batteritiden. Den selges med en induksjonslader som enkelt festes på baksiden. For min del ser jeg for meg at den lades et par ganger i uken.

Det er vel heller minst en gang om dagen. Mulig at de klarer å fikse noe av det med programvareoptimalisering, men å dømme etter hva de anser som akseptabel batterilevetid på en 5S vil jeg gjette på at storbrukere må lade i løpet av arbeidsdagen om den skal holde helt hjem. ;)
 
Jeg stiller meg høyst tvilende til at denne eple-klokken vil kunne samspille med min Windows Phone!

Dette er nok et produkt som Apple pusher ut for å selge flere av sine produkter...

:cool:

Edit: I farted in the Apple Store and everyone got mad at me. Not my fault.......... they don't have Windows.
 
Den fungerer utelukkende med Iphone..

Ser heller ikke at denne ser solid nok ut til å kunne fungere som beateren flere her mener den skal kunne være.

Nå har vel "alle andre" hatt nfc og lommebokfunksjonalitet i telefonene i noen år? Regner du med at når apple nå lanserer dette så vil støtten øke dramatisk?
Det samme med hoteller? Nå har apple startet med nfc, på tide å bytte låsesystemet!

Hva har denne klokken som samsung sitt alternativ ikke har? Har ikke satt meg inn i det, men ved første øyekast ser det ut som formfaktor og applehype er det som skiller. Spør siden denne fremstilles som banebrytende.

Tja, av funksjoner den kommer innebygget med:
Barometer, GPS, finn bilen, navigasjonsmeldinger i vibrasjoner (høyre/venstre) skritteller, pulsmåler osv.
Prate i telefonen og gå rundt selvom mobilen ligger til lading.
Styre Apple tv.
Sjekke inn på hotellrom (slippe romkort)
Aldri ha med lommebok igjen (gjelder tlf også)
Sjekke annen info (Mail aksjer osv) samtidig som du bruker telefonen til å prate med.
Fjernstyre telefonen for bedre feriebilder osv.

Med 2.part apps regner jeg ned at følgende funksjoner blir mulig:

Båtnavigasjon synkronisert mot båtkart, vindmålere, regattaklokke osv.
Hundepeiler skjerm for jakt.
Pulsmåler koblet opp mot nødtjeneste (nødnr ringer deg for sjekk om pulsen faller, ikke svar = utrykning)
Ytterligere funksjoner ved dating-Apps med at klokken vibrerer hvis match også er innen en viss radius fysisk.
Bedre ruter App, swipe klokken når du går på bussen.
Bedre tidevann og strømvarsel i forhold til GPS/værmelding/månefaser.
Om klokken er vanntett kan den måle bølgehøyde og rapportere til nagicseaweed.com om bølgehøyde osv.
G måler i bil og flyreiser.
 
Redigert:
Det snakkes så mye om Apple sin suksess skyldes en hype av produktene dems, hva mener folk dette "fenomenet" er forankret i?

De som er negative til Apple, bruker ord som religion, hype osv osv, for å beskrive Apple sin suksess.
Det blir også dratt frem at Apple ikke er innovative, og at all teknologi som de innehar i produktene de lanserer, er gammel teknologi. "Samsung (etc) har hatt denne teknologien i sine produkte i mange år osv."

I min verden er det ikke mulig å bli et av verdens største selskaper, med lojale kunder som har en betalingsvillighet som alle produsenter drømmer om, på grunnlag av hype og lansere produkter med gammel teknologi.

Jeg tror en av grunnene til Apple sin posisjon, er at de er eksperter på å lage det folk egentlig vil ha. De er ekstremt dyktige til å analysere når markedet er klar for en teknologi. Derfor tror faktisk jeg, at Apple muligens vet mer enn de fleste om hvordan ståa er i feks NFC-markedet for tiden. Kanskje det er i ferd med å skje store ting innen dårlåser-til-hotelldører-markedet?

Arrester meg gjerne på følgende påstand om et år el. :

Apple kommer til å innta markedet med storm med denne klokken, jeg er helt sikker på at vi kommer til å se mange unboxinger av en slik smartklokke her inne.
Denne klokken kommer til å få mange funksjoner som faktisk fungerer i praksis, og kommer ikke til å bestå av side opp og side ned med specs som kun ser bra ut på papiret.

Skille

Jeg er usikker på om jeg ønsker meg en slik klokke, hovedgrunnen er at jeg er redd den kommer til å ta for mye wristtime fra de andre klokkene mine. Jeg er usikker på om man får utnyttet Apple watch sitt potensiale ved å kun bruke den noen timer i uka. Men man skal aldri si aldri, ihvertfall ikke i "klokkeverden";)

Det som hadde vært et alternativ, er hvis man får tredd den på samme natoreim som subben:mrgreen: