Audemars Piguet: overpriset eller grailemne?

Medlem
31. juli 2010
Sted
Stavanger
Nå skal jeg ikke banne i kjerka, men jeg må bare rådføre meg med resten av asylet. Jeg har nemlig aldri skjønt fascinasjonen for AP. Ikke at jeg ikke greier å se at dette er fine klokker med tidløst design (Royal Oak - Genta) men at de skal koste såpass mye forstår jeg ikke.

Jeg tenker da på at i samme prisleie finnes det jo så urolig mye bra!

Hva sier sonen? Er det hat/elsk, eller det bare jeg som ikke "ser det"

?

Jeg ser det samme som deg. Lite. Jeg klarer ikke å la meg begeistre for AP. Tviler ikke på håndtverket eller noe slikt, de bare gir meg ingenting.

Gjelder ikke denne problemstillingen, hvis vi kan kalle det et problem, så og si alle ur? Noen ser jo ikke vitsen med å bruke 50-60' på en sub, mens andre ikke kan forstå at noen gidder å kjøpe en Breitling. Det finnes jo de som ikke ser poenget med et armbåndsur i utgangspunktet også..

Jeg synes forøvrig RO er ganske fin.. :)

Gjelder ikke denne problemstillingen, hvis vi kan kalle det et problem, så og si alle ur? Noen ser jo ikke vitsen med å bruke 50-60' på en sub, mens andre ikke kan forstå at noen gidder å kjøpe en Breitling. Det finnes jo de som ikke ser poenget med et armbåndsur i utgangspunktet )

Greit oppsummert.

"De gustibus non est disputandum"....:cool:

Pris er relativt. Om man ikke synes det er verdt prisen, kjøper man ikke. Verre er det ikke.

Selv synes jeg Audemars Piguet er verdt hver en krone de forlanger, men det er nå meg.

Jeg har full forståelse for de som ikke liker designet. Det var utfordrende i 1972, og det er like utfordrende 40 år senere.

Gjelder ikke denne problemstillingen, hvis vi kan kalle det et problem, så og si alle ur? Noen ser jo ikke vitsen med å bruke 50-60' på en sub, mens andre ikke kan forstå at noen gidder å kjøpe en Breitling. Det finnes jo de som ikke ser poenget med et armbåndsur i utgangspunktet også..

Jeg synes forøvrig RO er ganske fin.. :)

+1

Skjønte ikke folks fascinasjon for AP inntil jeg googlet litt og fikk sett de ulike modellene. Gud forby hva som vil skje når jeg får prøvd en på armen... :)

Synes AP har mye pent, men er enig i at de koster gjerne en del. Men igjen.. Hvorfor skal en Submariner koster 50-60k? De tar dessverre betalt de vi er villig til å betale :)

Jeg skal nok ha meg en AP, men det blir ikke kjøpt ny..

Synes AP har mye pent, men er enig i at de koster gjerne en del. Men igjen.. Hvorfor skal en Submariner koster 50-60k? De tar dessverre betalt de vi er villig til å betale :)

Jeg skal nok ha meg en AP, men det blir ikke kjøpt ny..

Interresant det der. Jeg har tenkt litt i samme baner selv.
La oss ta utgangspunkt i en Seiko med inhouse verk til en 1500-2000,-
Er en submariner 40k,- bedre i material/urverk/finish?
Og så kan man jo bare dra den videre med de andre high end merkene.

Eller er det slik at sålenge man har en Flagshipstore i de store byene kan man ta hva man vil. For det er alltid folk som er villig til å betale for et anerkjennende nikk fra kolleger/venner /nabo for det man har på armen...

True.. Men er den prosentvis så mye bedre? ;) Gleder meg til å se hvordan du skal feire 4000 innlegg ikveld!

Mye value i Seiko. Ingen tvil ;)

Innlegg nr. 4k blir feiret med en kopp kaffe og en snus. Blir hverken nye klokker eller storslått innlegg :D

Jeg har også hatt min stilltiende tvil til AP sitt mangekant-design i min tid her på TS. RO i sin klassiske utførelse har riktignok vokst på meg (ROO/Hublot blir i overkant, skyt meg gjerne den som synes at den sammenstillingen der er respektløs :) )

Men alt dette var med utgangspunkt i bilder og flyktige blikk gjennom monterglass. Det var særdeles interessant å være på Adams GTG her nylig, og se hvilken klokke som var star of the show. Rommet bugnet over av fine klokker - inkludert en flekk ny 114060 med plasten på. Men det var så vidt jeg kunne se ChristianN sin ROC som ikke fikk ligge i fred hele kvelden. Den har en magnetisk tiltrekningskraft, og satt utrolig godt på armen.

Jeg tror jeg skjønte greia den kvelden.

(Nå skal det sies at dette var en av relativt få "unike" klokker på dette treffet, SUB-tettheten var stor :) )

Den nye 15202 ligger på 170-180k etter hva jeg har skjønt. Og det er litt mye spør du meg. Da faller valget lett over på Patek sine Nautilus.. Som også er priset way to High.

Sett utenfra kan nok forskjellene når du kommer over et visst prisnivå, muligens rundt 20 - 30, være så ubetydelige at det er vanskelig å forsvare forskjellen. Legg en black bay ved siden av en sub, og det eneste en ikke WIS vil kommentere er at rødfargen kanskje ikke er så pen (?). Opplevd kvalitet er ganske lik.

Gleden ved et fantastisk ur med inhouse urverk og lekre detaljer kan ikke forklares.

Slik er det nok med ap også. Hvis klokka ikke snakker til deg ikke kjøp den, men ikke diss de som kjøper den ;)