Audemars Piguet-tråden

Hvilket selskap skal det være i så fall?

Kjipt nok er forsikringselskapene mer enn villige til å tegne forsikring på bakgrunn av forsikringstakst fra urmaker, men når det skal gjøres opp kan fort manglende mva-dokumentasjon medføre avkorting i erstatningen.

Den tror jeg ikke stemmer. Har du forsikringstakst og selskapet aksepterer, så ha du din rett uavhengig av eventuell MVA-dokumentasjon. Hvem pokker har det på et brukt ur? Hadde jeg tatt inn en klokke og betalt MVA, så hadde jeg spart på kvittering om noe skulle komme opp i etterkant.
Den nye eieren hadde, om han spurte, fått med en kopi.
 
Den tror jeg ikke stemmer. Har du forsikringstakst og selskapet aksepterer, så ha du din rett uavhengig av eventuell MVA-dokumentasjon.

Gjensidige har i sine vilkår at manglende dokumentasjon på betalt mva av en gjenstand som er forsikret vil medføre avkortning. Jeg har selv snakket med Gjensidige: Bunnlinjen er at det er enkelt å få en gjenstand forsikret, men at selskapets vedtekter gir dem en mulighet til å slippe unna en utbetaling dersom ikke full dokumentasjon foreligger. Dette gjelder ikke bare mva. Man må også ha et "eierskapsbevis" (her skal en normal kjøpskontrakt mellom kjøper og selger holde).

Har aldri meldt en skade/tap når det kommer til klokker, så tør ikke si hvor tungt dette veier, men det er ingen tvil om at vedtektene tar forbehold som ikke fremgår i det man tegner en forsikring.
 
Hvorfor i alle dager, og hvordan, skal et forsikringsselskap finne ut om klokken er kjøpt i Norge eller annet land? De har akseptert en gjenstand ut i fra et papir der en urmaker bekrefter nypris/verdi. Om en eller annen person for 5-10-eller 30 år siden kjøpte en klokke på ferie i utlandet, kan man vel ikke forvente at det foreligger dokumentasjon på innbetalt MVA? Klokka kan ha hatt mange eiere siden innførsel.

Jeg har selv brukt forsikring pga. klokke i flisene og det var da aldri snakk om dette på min 30+ år gamle Datejust. Hverken jeg eller forsikringsselskapet har ingen anelse om den er kjøpt i Norge eller i utlandet.
 
Hvorfor i alle dager, og hvordan, skal et forsikringsselskap finne ut om klokken er kjøpt i Norge eller annet land?

Jeg vet ikke. Har som sagt (heldigvis) ikke behøvd å benytte meg av forsikring så langt. Jeg refererer kun til mitt selskaps vedtekter og hva de har fortalt meg per telefon.

Personlig vil jeg tro at det ligger skjønnsmessige vurderinger til grunn, i.e. forskjell på vintage og fjorårsmodellen, man ser an kundeforholdet osv.

Men at selskapene har gardert seg er det liten tvil om. Det er bare å ringe og spørre det.
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Ser på villkårene mine og der står det følgende:
a. Spesielle beregningsregler og aldersfradrag Gjenstander kjøpt i utlandet For gjenstander kjøpt i utlandet, som ikke er deklarert i henhold til tollovens bestemmelser kapittel 4.
Tollbehandling, er erstatningen begrenset til gjeldende beløp for tollfri innførsel § 5.1.

Ting med samlerinteresse, som antikviteter, kunstverk, tepper, våpen, mynt-, seddel- og frimerkesamling og lignende. Erstatning settes til markedspris.

For gjenstander som er overtatt som brukt – enten ved arv, gave eller kjøp – fastsettes forsikringsverdien til gjenstandens omsetningsverdi beregnet på skadetidspunktet.

Perler, edelstener, smykker og andre gjenstander av edelt metall (unntatt klokker). Erstatning settes til nypris for tilsvarende ting.

Når man kjøper noe brukt må regel i uthevet skrift gjelde. Hvordan skal man noen gang finne ut om det er betalt mva på en vare når du ikke en gang har kjøpt den ny selv?
 
Ser på villkårene mine og der står det følgende:
a. Spesielle beregningsregler og aldersfradrag Gjenstander kjøpt i utlandet For gjenstander kjøpt i utlandet, som ikke er deklarert i henhold til tollovens bestemmelser kapittel 4.
Tollbehandling, er erstatningen begrenset til gjeldende beløp for tollfri innførsel § 5.1.

Ting med samlerinteresse, som antikviteter, kunstverk, tepper, våpen, mynt-, seddel- og frimerkesamling og lignende. Erstatning settes til markedspris.

For gjenstander som er overtatt som brukt – enten ved arv, gave eller kjøp – fastsettes forsikringsverdien til gjenstandens omsetningsverdi beregnet på skadetidspunktet.

Perler, edelstener, smykker og andre gjenstander av edelt metall (unntatt klokker). Erstatning settes til nypris for tilsvarende ting.

Når man kjøper noe brukt må regel i uthevet skrift gjelde. Hvordan skal man noen gang finne ut om det er betalt mva på en vare når du ikke en gang har kjøpt den ny selv?

Det er en riktig og rimelig tolkning, og trolig en praksis som de fleste forsikringsselskaper vil legge seg på. Forutsetningen er selvsagt at forsikringstaker ikke har kjøpt uret brukt i utlandet, men i Norge.

Vil også tro at det er flere seriøse urmakere som kan vurdere klokken og bekrefte tilstand - samt nypris hos Bjerke eller AD i utlandet?
 
  • Liker
Reaksjoner: Cicero
Kan bekrefte at jeg har fått samme forklaring som cicero av en som jobbet i forsikringsbransjen. Altså om det kommer til et evt oppgjør må en gjøre rede for toll osv eller blir det avkortet. Dette er vell typiske "triks" de prøver seg på for å spare noen kroner, men om en tar det videre regner jeg ikke med de kommer så langt da det er helt latterlig å kreve noe slik.

Forøvrig har jeg prøvd en del forskjellige selskaper de siste dagene, og DNB feks krevde kvittering på moms upfront, if også men da jeg forklarte de saken var de kanskje villig med bare takst. Så da fortsetter jakten på takst :)

Takk for svar på PM forresten folkens, og ellers i tråden :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Cicero
Det mest latterlige er at en momskvittering ikke kan spores tilbake til en spesifikk gjenstand. Så beviset de trenger er egentlig verdiløst.
 
  • Liker
Reaksjoner: rkjersem
Det mest latterlige er at en momskvittering ikke kan spores tilbake til en spesifikk gjenstand. Så beviset de trenger er egentlig verdiløst.

Helt enig, kontaktet tollvesenet og spurte om de har ett sporbart arkiv, og det hadde de. Eller de hadde ett arkiv der de registrerte personnummer, person/firma men ikke serienummer.

Så hvordan i all verden skal en "bevise" at momsen er betalt for akkurat dette uret og ikke noe helt annet til tilsvarende pris. Altså, klart i noen tilfeller er det opplagt om det er akkurat samme pris og en har importert en ting det året eller slik og man kan misstenke at det er denne gjenstanden, men driver en litt import og slikt blir det jo umulig å skille.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Noen som vet om jeg kan skaffe en såkalt "free loop" til min AP diver uten å kjøpe helt ny reim? Mener da disse som reima "holdes" av, typisk to ringer på en reim, en fast montert og en som er "fri". Da den ene er ødelagt og den andre er godt på vei ser jeg meg nødt til å skaffe replacements, men vill ikke betale flere tusen for ny reim. Vurderer nesten å kjøpe aftermarket bare for å ta "free loopene" :eek:
 
Noen som vet om jeg kan skaffe en såkalt "free loop" til min AP diver uten å kjøpe helt ny reim? Mener da disse som reima "holdes" av, typisk to ringer på en reim, en fast montert og en som er "fri". Da den ene er ødelagt og den andre er godt på vei ser jeg meg nødt til å skaffe replacements, men vill ikke betale flere tusen for ny reim. Vurderer nesten å kjøpe aftermarket bare for å ta "free loopene" :eek:

Fikk bestilt meg en aftermarket Reim fra bukta til en billig peng, tok freeloopene fra denne og heiv over på original reima. Ikke full match men tror jeg kan leve med der vs en matchende:)

DSC_0702_zpserv2whlg.jpg
 
Det mest latterlige er at en momskvittering ikke kan spores tilbake til en spesifikk gjenstand. Så beviset de trenger er egentlig verdiløst.

Jeg kunne ikke vært mer enig.. endelig noen som deler samme mening som meg. En mva kvittering som viser at man har betalt xxxx kroner i mva for varer i varegeuppen ur, klokker og måleinstrumentet eller hva den varegruppen heter er ikke verdt noe! I teorien kan man trykke opp 10 kopier av en slik kvittering som man har liggende... om man handler med ur i ca samme prisklasse. Så at forsikringsselskapet skal kreve en slik kvittering for at de skal betale ut fullt oppgjør i en forsikringssak blir rett og slett for dumt!
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød og andres
Jeg kunne ikke vært mer enig.. endelig noen som deler samme mening som meg. En mva kvittering som viser at man har betalt xxxx kroner i mva for varer i varegeuppen ur, klokker og måleinstrumentet eller hva den varegruppen heter er ikke verdt noe! I teorien kan man trykke opp 10 kopier av en slik kvittering som man har liggende... om man handler med ur i ca samme prisklasse. Så at forsikringsselskapet skal kreve en slik kvittering for at de skal betale ut fullt oppgjør i en forsikringssak blir rett og slett for dumt!

Jeg er helt enig, gir absolutt ingen mening!
 
Å sove godt om natten er priceless. Så jeg liker å ha papirene mine i orden. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke så mye om.
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og Preacher
Å sove godt om natten er priceless. Så jeg liker å ha papirene mine i orden. Hva andre gjør bryr jeg meg ikke så mye om.

Så absolutt! Men av og til handler man uten å tenke på uret kommer i fra og tenker ikke alltid å spør om kvittering på moms. Når en da henvender seg til tollvesenet og de sier at de ikke fører noen form for registrering av den aktuelle varen slik at jeg umulig kan sjekke om det faktisk er betalt moms på den aktuelle varen og forsikringen krever det, ja da blir det for dumt!

Det jeg kan gjøre er jo bare å finne noen som skal tolle noe til ca samme pris og kjøpe deres kvittering, det blir jo ganske teit..
 
Kan dette være en måte å lure systemet på er det ikke helt betryggende.

Da kunne like godt alle brukere her som importerer og betaler moms bare kopiere og sende papirene til alle sammen for at vi alle skal slippe å momse inn. Det blir altfor dumt ja.