Bilsnakk

Webasto og adaptiv cruise control er hvert fall noe jeg ikke kan leve uten på noen fremtidig bil.
Tilleggsutstyr er litt morro.
Forrige bil hadde skinnseter, elektriske vindusheiser og hengerfeste, ellers alt fraværende.

Nåværende bil har bl.a.:
- smarte LED lys
- DAB
- ryggekamera
- automatiske vindusviskere
- navigasjon
- panorama soltak
- elektriske seter med memory
- bra stereo (Burmester)
- pent treinteriør
- adaptiv cruise
- automat
- luftfjærer
- digitale instrumenter
- masse kjøreassistenter (styring, kaffikopp, linjeskift)
- fjernvarme
+++

Av alt dette (som nå også er standard i mange biler) verdsetter jeg følgende såpass at jeg vanskelig kan være det foruten:
- skinnseter (evig pen bil)
- navi (slippe googlemaps og iPhone...)
- ryggekamera (sikkerhet)
- adaptiv cruise (kjørte tre timer i går nesten uten å rører pedalene)
- tilhenger (båt)

Ellers er mye av utstyret, spesielt digitale hjelpemidler, litt morro, litt kjekt, litt masete, men ikke ikke viktig. Luftfjærer er digg, men ikke avgjørende.
 
Tilleggsutstyr er litt morro.
Forrige bil hadde skinnseter, elektriske vindusheiser og hengerfeste, ellers alt fraværende.

Nåværende bil har bl.a.:
- smarte LED lys
- DAB
- ryggekamera
- automatiske vindusviskere
- navigasjon
- panorama soltak
- elektriske seter med memory
- bra stereo (Burmester)
- pent treinteriør
- adaptiv cruise
- automat
- luftfjærer
- digitale instrumenter
- masse kjøreassistenter (styring, kaffikopp, linjeskift)
- fjernvarme
+++

Av alt dette (som nå også er standard i mange biler) verdsetter jeg følgende såpass at jeg vanskelig kan være det foruten:
- skinnseter (evig pen bil)
- navi (slippe googlemaps og iPhone...)
- ryggekamera (sikkerhet)
- adaptiv cruise (kjørte tre timer i går nesten uten å rører pedalene)
- tilhenger (båt)

Ellers er mye av utstyret, spesielt digitale hjelpemidler, litt morro, litt kjekt, litt masete, men ikke ikke viktig. Luftfjærer er digg, men ikke avgjørende.
Artig innlegg.
Jeg valgte å kjøpe en 7-Serie nå med de godene det medfører. Jeg kan i tillegg til det du nevnte i innlegget ditt legge til:

- Varme i armlener i tillegg til rumpe og ratt. Fantastisk!

- Massasje i for og bakseter med varme og ventilerte setter rund baut. Samt el-seter med memory bak.

- Head up display ( helt krise å ikke ha det når man har vent seg til det.)

- Parfymert kupé med to forskjellige dufter og tre forskjellige steg på intensitet.

- Starlounge med fantastisk ambientbelysning og "stjernehimmel" i soltakene som matcher valgt farge i bilen.

- Tablet i armlenet bak så de prominente i baksetet kan styre alt av comfortfunksjoner i bilen. ( Radio, setene bak + høyre forsete, massasje, luft, varme osv samt de elektriske solgardinene i bakdøree og bakvinduet samt avblending av det bakre soltaket.

- i tillegg kan de se på navien hvis de høye herrer lurer på hvor de befinner seg ( les: datter på 16 som nå helst vil sitte bak.)

- Bakhjulsstyring som får en 5,30m lang bil til å sno seg som en golf. Latterlig god svingradius.

- Soft-close på alle dører, unødvendig men bare deilig å høre klikket i stedet for å smelle med dørene.

- Nightvision som jeg faktisk fikk erfare at har en misjon når jeg holdt på å kjøre rett i stjerten på en ganske røslig hjort i går kveld. Hadde ikke hatt nubbsjans til å se den uten der den gikk i veikanten parallelt med veien. Passasjeren fikk dokumentert:
IMG_131411.jpg
 
Artig innlegg.
Jeg valgte å kjøpe en 7-Serie nå med de godene det medfører. Jeg kan i tillegg til det du nevnte i innlegget ditt legge til:

- Varme i armlener i tillegg til rumpe og ratt. Fantastisk!

- Massasje i for og bakseter med varme og ventilerte setter rund baut. Samt el-seter med memory bak.

- Head up display ( helt krise å ikke ha det når man har vent seg til det.)

- Parfymert kupé med to forskjellige dufter og tre forskjellige steg på intensitet.

- Starlounge med fantastisk ambientbelysning og "stjernehimmel" i soltakene som matcher valgt farge i bilen.

- Tablet i armlenet bak så de prominente i baksetet kan styre alt av comfortfunksjoner i bilen. ( Radio, setene bak + høyre forsete, massasje, luft, varme osv samt de elektriske solgardinene i bakdøree og bakvinduet samt avblending av det bakre soltaket.

- i tillegg kan de se på navien hvis de høye herrer lurer på hvor de befinner seg ( les: datter på 16 som nå helst vil sitte bak.)

- Bakhjulsstyring som får en 5,30m lang bil til å sno seg som en golf. Latterlig god svingradius.

- Soft-close på alle dører, unødvendig men bare deilig å høre klikket i stedet for å smelle med dørene.

- Nightvision som jeg faktisk fikk erfare at har en misjon når jeg holdt på å kjøre rett i stjerten på en ganske røslig hjort i går kveld. Hadde ikke hatt nubbsjans til å se den uten der den gikk i veikanten parallelt med veien. Passasjeren fikk dokumentert:
Vis vedlegg 381710
Mange gode eksempler her på "kanskje kjekt å ha, men ikke nødvendigvis nødvendige, uansett og iallefall digg". Nettopp dette som gjør bilen luksus.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJ41 og GrimReaper
Artig innlegg.
Jeg valgte å kjøpe en 7-Serie nå med de godene det medfører. Jeg kan i tillegg til det du nevnte i innlegget ditt legge til:

- Varme i armlener i tillegg til rumpe og ratt. Fantastisk!

- Massasje i for og bakseter med varme og ventilerte setter rund baut. Samt el-seter med memory bak.

- Head up display ( helt krise å ikke ha det når man har vent seg til det.)

- Parfymert kupé med to forskjellige dufter og tre forskjellige steg på intensitet.

- Starlounge med fantastisk ambientbelysning og "stjernehimmel" i soltakene som matcher valgt farge i bilen.

- Tablet i armlenet bak så de prominente i baksetet kan styre alt av comfortfunksjoner i bilen. ( Radio, setene bak + høyre forsete, massasje, luft, varme osv samt de elektriske solgardinene i bakdøree og bakvinduet samt avblending av det bakre soltaket.

- i tillegg kan de se på navien hvis de høye herrer lurer på hvor de befinner seg ( les: datter på 16 som nå helst vil sitte bak.)

- Bakhjulsstyring som får en 5,30m lang bil til å sno seg som en golf. Latterlig god svingradius.

- Soft-close på alle dører, unødvendig men bare deilig å høre klikket i stedet for å smelle med dørene.

- Nightvision som jeg faktisk fikk erfare at har en misjon når jeg holdt på å kjøre rett i stjerten på en ganske røslig hjort i går kveld. Hadde ikke hatt nubbsjans til å se den uten der den gikk i veikanten parallelt med veien. Passasjeren fikk dokumentert:
Vis vedlegg 381710

Varme i armlener har jeg aldri hørt om! Kult
Selv er jeg blitt avhengig av varmetråder i frontruta. Er så steike genialt å få frostfri ruter på sekunder...
 
Masse kjekt å ha. Men varme i rattet , ruter og speil er faktisk helt der oppe med adaptiv cruise. Slår meg forsten at der en litt forskjell på den adaptive cruisen til VW og Bmw . Bmw sin default setting er alltid litt nærme bilen foran og nesten sånn klar til å kjøre forbi nærme. Noke som kan forklare korfor bmw kjørere ofte blir oppfattet som litt aggressive i kjørestil. Avstanden øker med farten også.
Vw sin er en del bedre her , men den har et litt meir følsomt kamera som gjer at den kan bremse ved forbikjøring i cruise .
 
Masse kjekt å ha. Men varme i rattet , ruter og speil er faktisk helt der oppe med adaptiv cruise. Slår meg forsten at der en litt forskjell på den adaptive cruisen til VW og Bmw . Bmw sin default setting er alltid litt nærme bilen foran og nesten sånn klar til å kjøre forbi nærme. Noke som kan forklare korfor bmw kjørere ofte blir oppfattet som litt aggressive i kjørestil. Avstanden øker med farten også.
Vw sin er en del bedre her , men den har et litt meir følsomt kamera som gjer at den kan bremse ved forbikjøring i cruise .
På merca styrer jeg avstanden selv:
1728297812204.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
På Lexus er avstanden også valgfri, men 'bare' 1, 2 eller 3 sekunder. Bilen er flink til å bremse og å holde avstanden, men jeg hadde satt pris på å ha et '4 sekunder' valg også. Det hadde vært litt mer behagelig med litt lengre avstand. (# defensiv fører)

8- )
 
@Genta Alle biler har denne funksjonen , men det er forskjell mellom avstand hos dei forskjellige bilmerkene.
Ja, Mercedes ligger først, selv om Audi hevder de gjør det.

Det sagt: ok:) Nivåene på e220 skiller veldig mye på avstand. Kortest er som en BMW og lengst unna som en Subaru Forrester (pensjonistbil nr 1).
Den lengste avstanden er nesten for lang, kommer alltid biler inn foran, selv om jeg liker 4-5 sekunder bedre enn 2 ved fart over 70-80.
 
Varme i armlener har jeg aldri hørt om! Kult
Selv er jeg blitt avhengig av varmetråder i frontruta. Er så steike genialt å få frostfri ruter på sekunder...
Jeg var ikke klar over det selv før jeg slo på setevarmen er litt kald morgen. Og plutselig ble den ene halvdelen av midlarmelenet varmt og godt og det samme med panelet der vindusheisene er. Aldeles fantastisk når man kombinerer det med rattvarmen. Etter litt blaing i menyene så jeg at man programmere de av hvis man ikke ønsker å ha de på. Det er naturligvis også på passasjersiden og bak må vite. Det er jo tross alt ikke sjåføren som skal stå i fokus her.
Et bevis på det er gulvmattene, foran er de standard vevd som i de fleste biler, men bak er det 4 cm tykt teppe i mattene. Så det er bak man skal sitte.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og havarduf
Artig innlegg.
Jeg valgte å kjøpe en 7-Serie nå med de godene det medfører. Jeg kan i tillegg til det du nevnte i innlegget ditt legge til:

- Varme i armlener i tillegg til rumpe og ratt. Fantastisk!

- Massasje i for og bakseter med varme og ventilerte setter rund baut. Samt el-seter med memory bak.

- Head up display ( helt krise å ikke ha det når man har vent seg til det.)

- Parfymert kupé med to forskjellige dufter og tre forskjellige steg på intensitet.

- Starlounge med fantastisk ambientbelysning og "stjernehimmel" i soltakene som matcher valgt farge i bilen.

- Tablet i armlenet bak så de prominente i baksetet kan styre alt av comfortfunksjoner i bilen. ( Radio, setene bak + høyre forsete, massasje, luft, varme osv samt de elektriske solgardinene i bakdøree og bakvinduet samt avblending av det bakre soltaket.

- i tillegg kan de se på navien hvis de høye herrer lurer på hvor de befinner seg ( les: datter på 16 som nå helst vil sitte bak.)

- Bakhjulsstyring som får en 5,30m lang bil til å sno seg som en golf. Latterlig god svingradius.

- Soft-close på alle dører, unødvendig men bare deilig å høre klikket i stedet for å smelle med dørene.

- Nightvision som jeg faktisk fikk erfare at har en misjon når jeg holdt på å kjøre rett i stjerten på en ganske røslig hjort i går kveld. Hadde ikke hatt nubbsjans til å se den uten der den gikk i veikanten parallelt med veien. Passasjeren fikk dokumentert:
IMG_1410.jpg
Vis vedlegg 381710
Må ikke glemme at det er litt porno med lys i høytalerene i B&W stereo
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Varme i armlener har jeg aldri hørt om! Kult
Selv er jeg blitt avhengig av varmetråder i frontruta. Er så steike genialt å få frostfri ruter på sekunder...
Har kun prøvd varmetråder i frontrute en gang og var ikke fornøyd. Det var en Ford hvor en så tråden i ruten, forferdelig irriterende
 
Masse kjekt å ha. Men varme i rattet , ruter og speil er faktisk helt der oppe med adaptiv cruise. Slår meg forsten at der en litt forskjell på den adaptive cruisen til VW og Bmw . Bmw sin default setting er alltid litt nærme bilen foran og nesten sånn klar til å kjøre forbi nærme. Noke som kan forklare korfor bmw kjørere ofte blir oppfattet som litt aggressive i kjørestil. Avstanden øker med farten også.
Vw sin er en del bedre her , men den har et litt meir følsomt kamera som gjer at den kan bremse ved forbikjøring i cruise .
Jeg sitter med motsatt erfaring på avstand på fruens Golf og min BMW. Golfen ligger tett opp i bilen foran. Hvis en justerer lengre avstand så er den tett opp igjen til bilen foran etter at tenning har vært av. Jeg liker å ha lang avstand til bilen foran og har juster den må max eller ca max. Den holder avstand etter at tenning har vært av / på.
 
  • Trist
Reaksjoner: Grendel
Jeg var ikke klar over det selv før jeg slo på setevarmen er litt kald morgen. Og plutselig ble den ene halvdelen av midlarmelenet varmt og godt og det samme med panelet der vindusheisene er. Aldeles fantastisk når man kombinerer det med rattvarmen. Etter litt blaing i menyene så jeg at man programmere de av hvis man ikke ønsker å ha de på. Det er naturligvis også på passasjersiden og bak må vite. Det er jo tross alt ikke sjåføren som skal stå i fokus her.
Et bevis på det er gulvmattene, foran er de standard vevd som i de fleste biler, men bak er det 4 cm tykt teppe i mattene. Så det er bak man skal sitte.
Å ha varme i dørpanelet høres litt overkill ut, men det er veldig behagelig på langtur i minus 20 grader. Døren kan bli veldig kald. Bilen kan vel bli litt baktung med de mattene ;)
 
Å ha varme i dørpanelet høres litt overkill ut, men det er veldig behagelig på langtur i minus 20 grader. Døren kan bli veldig kald. Bilen kan vel bli litt baktung med de mattene ;)
Det er forbausende komfortabelt ja :D
Haha, ja - det kan du si. Jeg ble ikke oppmerksom på det før her om dagen når jeg bestilte meg et sett sorte matter.( de originale er crème, ikke veldig praktisk på høst og vinter.) Så når jeg skulle legge de nye på plass stusset jeg på at de bak var så mye mer polstret enn de foran :D
Men igjen - denne bilen er helt åpenbart tiltenkt de som skal sitte bak.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og DJ41
Det er forbausende komfortabelt ja :D
Haha, ja - det kan du si. Jeg ble ikke oppmerksom på det før her om dagen når jeg bestilte meg et sett sorte matter.( de originale er crème, ikke veldig praktisk på høst og vinter.) Så når jeg skulle legge de nye på plass stusset jeg på at de bak var så mye mer polstret enn de foran :D
Men igjen - denne bilen er helt åpenbart tiltenkt de som skal sitte bak.
Fram til 2003 når jeg kjøpte min første ny MB hadde jeg gummimatter. Selgeren sa at det måtte være tøymatter i en slik bil. Jeg var tvilende og gikk for tøy. Det kommer aldri kondommatter i noen av mine biler etter dette, Mye bedre kvalitetsfølelse. Tror faktisk det er våtere i gulvet i en bil med gummimatter da fukt kommer under mattene og det tørkes ikke ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper