Ja takk, begge deler.
Det ene utelukker ikke det andre, og jeg må jo si at 95% av moderne bilpark, inkludert bensin og dieselbiler, er så kjedelig at det blir søkt å si at bensinbiler generelt er "entusiastbiler" som vekker følelser for eksempel pga "gromlyd". Hva er spennende med en kjip 4-sylindret 2-liters motor (selv om den har 4 turboer) med partikkelfilter og lyddemping så man må se på turtallsnåla om motoren går, og som i tillegg skal dra på 1,8 tonn, men som man ikke tenker over før det blinker i ESC-lampa i dashbordet, uten å ha fått feedback gjennom rumpe og ratt???
Det er jo bare et fåtall "vanlige" biler å få kjøpt i dag som er morsomme, og disse igjen er som regel veldig "ufornufuftige" både i innkjøp og drift med tanke på kostnader - men det finnes selvsagt morsommere enn andre, inkludert endel varianter som sparker greit i fra, også uten å bli ruinert. Men så har vi de som har masse motor, men som ikke kommer til sin rett på norsk vei uten å kvalifisere til et par måneder (eller år) i buret. Og atpåtil likevel er drit kjedelige da man ikke merker farten i all komfort og lydisolasjon...
Så det handler om kompromisser og prioriteringer.
Jeg har bensin(og en god dæsj diesel) i blodet, men har klart meg fint med Tesla Model S siden 2018 til 95% av min kjøring, og for virkelig moro/entusiasme ble det etter hvert en bil til (etter flere år uten å ha vært særlig aktiv med bilhobby). I starten med Tesla savnet jeg egentlig ikke noe lyd. Teslaen var helt OK "morsom" og har sine fordeler, selv om det ikke er lyd eller det mest raffinerte understellet, så går den jo fælt fremover, reagerer kontant på gassen, og med lavt tyngdepunkt og (gode dekk) er det helt bisart hvordan 2,2+ tonn kan snirkle seg raskt gjennom svingete partier.
For ikke å snakke om at det er så mye småting som er deilig å leve med i hverdagen, som er vanskelig å forklare for de som ikke har prøvd det i minst en uke. Små ting som; Full tank hjemmefra, hev/senk, automatisk heving over fartsdumper, stor skjerm med kart, nettaradio og Spotify som er gull enten man kjører alene, eller er på langtur med kidsa.
På elbiler er det også en god del færre mekaniske deler (og sensorer) enn i fossibiler, som skaper trøbbel og feil. Den eneste utgiften jeg har hatt på model S er i praksis verditapet (!) - med unntak av noe lommerusk i bl.a. renter og mat på bensinstasjoner/Mcdonnalds når vi er på langtur og stopper for å lade. For vårt behov er lading/ladestopp overhodet ikke noe praktisk problem, de få gangene vi trenger å lade på tur, så er det uansett greit å få i seg noe mat, og ladingen er som regel "klar nok" til å kjøre videre før vi har spist opp. Ja, det finnes også noen ulemper med Tesla, som det finnes med ALLE bilmerker, biltyper og enkeltbiler. Det handler om å veie opp fordeler og ulemper for seg selv, det finnes ingen fasit på hvilken bil som generelt er best (særlig ikke når pris/kostnader er endel av vurderingen). Alt i alt er jeg fornøyd, men må selvsagt vurdere andre alternativer når garanti går ut (og flere konkurrenter har kommet på banen).
Beklager men jeg hater egentlig elbil vs. fossil, for det er umulig å forklare fordelene for de som ikke har prøvd elbil skikkelig. På samme måte er også umulig å forklare folk som aldri har hatt bilinteresse (inkludert nybakte "bilentusiaster" på Tesla-forum!) - at motorlyd og bensinlukt er moro, og at prestanda er mer enn 0 til 100.
Men som bilentusiast, tenkte jeg etter 2 uker i Tesla, at dette er fremtiden, og hver gang etter dette satt meg i en fossibil, så virket den gammeldags. Men gammeldags kan være bra og gøy, men helt unødvendig i hverdagen og køkjøring inn til Oslo. Men trivelig i helger og turer. Så nå har jeg som nevnt det beste av fremtiden, og i tillegg til noe av det beste fra fortiden - 6 sylindre, manuell, ingen turbo og masse lyd, ingen start/stopp-funksjon eller partikkefilter, ingen ryggesnsor/kamera, men kjører fra det meste i første sving. Men Teslan knuser sistnevnte på 0-100...
Med vennlig hilsen Ole Brumm.
Det ene utelukker ikke det andre, og jeg må jo si at 95% av moderne bilpark, inkludert bensin og dieselbiler, er så kjedelig at det blir søkt å si at bensinbiler generelt er "entusiastbiler" som vekker følelser for eksempel pga "gromlyd". Hva er spennende med en kjip 4-sylindret 2-liters motor (selv om den har 4 turboer) med partikkelfilter og lyddemping så man må se på turtallsnåla om motoren går, og som i tillegg skal dra på 1,8 tonn, men som man ikke tenker over før det blinker i ESC-lampa i dashbordet, uten å ha fått feedback gjennom rumpe og ratt???
Det er jo bare et fåtall "vanlige" biler å få kjøpt i dag som er morsomme, og disse igjen er som regel veldig "ufornufuftige" både i innkjøp og drift med tanke på kostnader - men det finnes selvsagt morsommere enn andre, inkludert endel varianter som sparker greit i fra, også uten å bli ruinert. Men så har vi de som har masse motor, men som ikke kommer til sin rett på norsk vei uten å kvalifisere til et par måneder (eller år) i buret. Og atpåtil likevel er drit kjedelige da man ikke merker farten i all komfort og lydisolasjon...
Så det handler om kompromisser og prioriteringer.
Jeg har bensin(og en god dæsj diesel) i blodet, men har klart meg fint med Tesla Model S siden 2018 til 95% av min kjøring, og for virkelig moro/entusiasme ble det etter hvert en bil til (etter flere år uten å ha vært særlig aktiv med bilhobby). I starten med Tesla savnet jeg egentlig ikke noe lyd. Teslaen var helt OK "morsom" og har sine fordeler, selv om det ikke er lyd eller det mest raffinerte understellet, så går den jo fælt fremover, reagerer kontant på gassen, og med lavt tyngdepunkt og (gode dekk) er det helt bisart hvordan 2,2+ tonn kan snirkle seg raskt gjennom svingete partier.
For ikke å snakke om at det er så mye småting som er deilig å leve med i hverdagen, som er vanskelig å forklare for de som ikke har prøvd det i minst en uke. Små ting som; Full tank hjemmefra, hev/senk, automatisk heving over fartsdumper, stor skjerm med kart, nettaradio og Spotify som er gull enten man kjører alene, eller er på langtur med kidsa.
På elbiler er det også en god del færre mekaniske deler (og sensorer) enn i fossibiler, som skaper trøbbel og feil. Den eneste utgiften jeg har hatt på model S er i praksis verditapet (!) - med unntak av noe lommerusk i bl.a. renter og mat på bensinstasjoner/Mcdonnalds når vi er på langtur og stopper for å lade. For vårt behov er lading/ladestopp overhodet ikke noe praktisk problem, de få gangene vi trenger å lade på tur, så er det uansett greit å få i seg noe mat, og ladingen er som regel "klar nok" til å kjøre videre før vi har spist opp. Ja, det finnes også noen ulemper med Tesla, som det finnes med ALLE bilmerker, biltyper og enkeltbiler. Det handler om å veie opp fordeler og ulemper for seg selv, det finnes ingen fasit på hvilken bil som generelt er best (særlig ikke når pris/kostnader er endel av vurderingen). Alt i alt er jeg fornøyd, men må selvsagt vurdere andre alternativer når garanti går ut (og flere konkurrenter har kommet på banen).
Beklager men jeg hater egentlig elbil vs. fossil, for det er umulig å forklare fordelene for de som ikke har prøvd elbil skikkelig. På samme måte er også umulig å forklare folk som aldri har hatt bilinteresse (inkludert nybakte "bilentusiaster" på Tesla-forum!) - at motorlyd og bensinlukt er moro, og at prestanda er mer enn 0 til 100.
Men som bilentusiast, tenkte jeg etter 2 uker i Tesla, at dette er fremtiden, og hver gang etter dette satt meg i en fossibil, så virket den gammeldags. Men gammeldags kan være bra og gøy, men helt unødvendig i hverdagen og køkjøring inn til Oslo. Men trivelig i helger og turer. Så nå har jeg som nevnt det beste av fremtiden, og i tillegg til noe av det beste fra fortiden - 6 sylindre, manuell, ingen turbo og masse lyd, ingen start/stopp-funksjon eller partikkefilter, ingen ryggesnsor/kamera, men kjører fra det meste i første sving. Men Teslan knuser sistnevnte på 0-100...
Med vennlig hilsen Ole Brumm.
Redigert: