Bilsnakk

Fossilt drivstoff - Karbonrike stoffer dannet av fossilt organisk masse avsatt i lag slik at de rette forholda, (trykk, temperatur og oksygenfattig miljø) kan danne stoffer som kull, olje og gass. Kull kan være fossilert treverk og ojle kan være fossilerte havorganismer.

Snowflake - snøfnugg Ømfintlig person, gjerne forbundet med venstresida men stadig oftere observert på høyresida.

Jeg kjører diesel Volvo!

• Liker
Reaksjoner: kvasbo og Grendel
Definisjon på fossilbil:

Bil som kjører på energi/drivstoff utvunnet i form av olje, gass, og kull. Eksempel på slike biler, elektrisk bil, dieselbil og bensinbil.

"How much energy come from oil, gas and coal? 81% The United States gets 81% of its total energy from oil, coal, and natural gas, all of which are fossil fuels. We depend on those fuels to heat our homes, run our vehicles, power industry and manufacturing, and provide us with electricity. Worldwide numbers? in 2017, fossil fuels generated 64.5% of worldwide electricity, compared with 61.9% in 1990. "

Så over til (ekte)bilprat:

Ikke-fossilbil - kjøretøy uansett fremdriftsmetode laget av matrialer framstilt før mekaniseringen av skogbruket. se også hest og kjerre.

De fleste biler er jo idag som de fleste vet laget av matrialer som er direkte laga av olje og inndirekte ved at oljebasert energi er med i produksjonen. Det gjelder alle kompositter, alle plastene, gummi, tepper, glass, metall, smøreolje, frostvæske, flammehemmende midler i setetrekk osv-osv.

Derfor er det lurt å la være å brenne opp olja, vi trenger den til alle matrialene og kjemikalier vi har blitt avhengig av.

El-biler er veldig kjekke for å redusere lokal forurensing, som smogen i Los Angeles og putre mellom byene på Østlandet. Finnmark fylke vil jeg anse som eksempel på steder der el-bil ikke er så egna pga avstander og klima.

Volvo P1800 Cyan
volvo-p1800-cyan.jpg

Åhhhhh...........

• Liker
Reaksjoner: Grendel
Tilsvar til dere "kranglefanter":Elbilmotstanden frontes stort sett av menn mellom 40og 60 år.
Jeg er selv i aldersgruppen.
Kan jeg vennligst slippe å bli stemplet som verken det ene eller det andre,da jeg kjører elbil, bensinhybrid,samt to gamle bensinslukere. Jeg kjører elbil til/fra jobb,og ellers i alle småærend til daglig,da dette er mest praktisk.
Skal jeg lengre enn rekkevidden til elbilen tar jeg bensinhybriden,og skal jeg kose meg,så blir det bensinsluker-det er ikke nødvendig å politisere mitt valg,og det er svært mange av oss som er dugelig lei denne diskusjonen.
De som skriker høyest i disse diskusjonene om avgiftsfritak,momsfritak osv er gjerne de som tidligere skrøt høyest av at de nettopp unndro skatt og moms-ironisk nok.
For å avslutte innlegget med en brannfakkel:
Jeg hadde inntil nylig en dieselbil, det skal ikke gjenta seg,da dette ikke er bil,men pr (min) definisjon jordbruksredskap,og skal brukes deretter!
Angry anyone?

Tilsvar til dere "kranglefanter":Elbilmotstanden frontes stort sett av menn mellom 40og 60 år.
Kan jeg vennligst slippe å bli stemplet som verken det ene eller det andre,da jeg kjører elbil, bensinhybrid,samt to gamle bensinslukere. Jeg kjører elbil til/fra jobb,og ellers i alle småærend til daglig,da dette er mest praktisk.
Skal jeg lengre enn rekkevidden til elbilen tar jeg bensinhybriden,og skal jeg kose meg,så blir det bensinsluker-det er ikke nødvendig å politisere mitt valg,og det er svært mange av oss som er dugelig lei denne diskusjonen.
De som skriker høyest i disse diskusjonene om avgiftsfritak,momsfritak osv er gjerne de som tidligere skrøt høyest av at de nettopp unndro skatt og moms-ironisk nok.
Jeg hadde inntil nylig en dieselbil, det skal ikke gjenta seg,da dette ikke er bil,men pr (min) definisjon jordbruksredskap,og skal brukes deretter!
Angry anyone?

Hvis vi først skal fyre bål; med denne bilparken, så har du trolig også en økonomi langt over gjennomsnittet. Da er det langt enklere å nyte alle alternativer.

0-100 på 4 sekunder i en Defender! DET er imponerende.
Karosseriet er sannsynligvis et av de minst aerodynamiske som noen gang er masseprodusert, men gud bedre den er kul.

• Liker
Reaksjoner: DJM og Grendel
Mistenker også at tonen vil endre seg når forbudet mot bensin og dieselbiler en dag sprer seg utenfor ring to.
Når øvre middelklasse ikke lenger får lov til å ha en gammel 911 i garasjen blir det dårlig stemning!

Mistenker også at tonen vil endre seg når forbudet mot bensin og dieselbiler en dag sprer seg utenfor ring to.
Når øvre middelklasse ikke lenger får lov til å ha en gammel 911 i garasjen blir det dårlig stemning!

Du får jo ha den i garasjen, og kanskje kjøre den på privat grunn....

Gud hjelpe. Uten absolutt livsnødvendig bruk av snøscooter for type Røde Kors, næring, Politi etc, så burde både snøscooter og vannskuter forbys fullstendig utenom muligens veldig regulert bruk på egne baner etc.

Tror ikke jeg har sett en eneste vannscooter sjåfør som forholder seg til lovverket. Kommer kjørende slalom blant båter i full fart.
Eller idiotkjøringen på scooter på fjell og vidde. Når man skal nyte en skitur i fin vær og stillhet så må man høre det jævla bråket over alt, og plutselig kommer de over bakketoppene i 150km.

Fullt forbud!

Når man først er inne på temaet fanatiker, og ekstremist....!?

Anyway frihet til å drive med det du ønsker, og velge det kjøretøyet du ønsker er faktisk viktig for normale mennesker, enn så lenge:

Redigert:
Angry anyone?

Her er du inne på noe... i sameiet vårt er det de over 70 som er imot elbilopplegget, for diesel og gratis parkering i byen - og som er for at vi skal hyre inn dyre håndverkere som ikke betaler skatt eller mva. Go figure. De bygde landet? Jeg kan vanskelig tro det stemmer...