Ok, her er greia. I 4 år har vi hatt en Nissan Leaf som vår eneste bil. Den er helt ekstremt fornuftig og har vært det billigste bilholdet jeg har hatt noen gang. Men vi savner rekkevidde og hengerfeste og er lei av å tigge bil hos familie/venner. Her vi bor i en bakke nord for polarsirkelen, har jeg i vinter 3 ganger ikke kommet meg ut hjemmefra pga. snø. Naboen min har en Land Cruiser og har bare sust av gårde. Jeg skal innrømme at jeg har tenkt på LC i mange år men i vinter når jeg sto fast med en dust elbil forbannet jeg meg og sa: jeg skal også ha LC! Jeg har ikke lyst å bruke mer enn 200-250k fordi jeg liker biler jeg ikke trenger være redd for. Det betyr en 12-13 år gammel LC med 180-250 000km. Nå overvåker jeg Finn.no som en hauk og drømmer om skogsvei med lavserie om natten. Jeg har lært meg å være byggteknisk handy og tenker også da at jeg kan lære meg enkel mekking på bil. Er jeg helt idiot? Må jeg sperres inne når jeg vurderer en bil til 200k med like mange km?
Hei,og sorry for sein reaksjon!
Vi kjøpte i 2010 en Toyota LC 120 med kjørelengde på135'km ca.
Det var en av de bilene som fikk byttet motor etter totalhavari.(Lekkasje i dyseforinger.)
De berørte bilene er 2004-2006 modell.
Det er IKKE byttet motor i disse bilene,bare det som åpenbart var defekt -noe som ga litt rare utslag,eks.:Toyota byttet topp(lokk) og monterte gamle dieseldyser og foringer etter gamle specs, gammel/brukt kamaksel i ny topp,osv osv så kjøper du en av disse bilene så må du be om liste over deler som er byttet,det som ikke står på lista er flyttet over fra havarert motor!!!
Ikke for å skremme deg men disse bilene er ikke så gode som sitt rykte.
Skal du kjøpe en av disse bilene så bør du undersøke grundig på forhånd-det sies at jo nyere bilen er,jo skjørere er den.
Vi eide vår i 10år,og jeg vil ikke si at det akkurat var et problemfritt bilhold.
Nå ble det mye negativt her, men husk at dette er en ganske komplisert bil- drivverk,ramme.motor,bærekuler osv slites/må ettersees mer enn på en "vanlig bil , og det gjør at den blir relativt dyr i drift.
Automatkasse mangler peilepinne og da går eier ut fra at alt er greit-men det må flushes og byttes olje på denne også- i likhet med alle andre girkasser .
Finner du en fin, vedlikeholdt bil (let godt) så er det en pålitelig arbeidshest,men å eie en slik er ikke det samme som å eie en 95 Corolla!!
God jakt