Bilsnakk

EL-biler har jo alltid beat rekkevidde på papiret, for ikke å snakke om den som er like rundt hjørnet. En feature er jo at strømmen er så godt som gratis , dersom du lader hjemme. Tiden det tar å lade er uvesentlig, dersom du lader over natten.

Kjører selv hybrid og setter pris på god regrnerering. Kompromiss? Jo viktigste for meg er fortsatt en pålitelig bil. Det er første kriterier. Dernest en pen bil, komfortabel bil og .... tror ikke det var noen flere....

8
 
Har noen her erfaring med Range Rover Velar eller Jaguar F-Pace?

Ikke annet enn at Velar står høyt på ønskelisten, det er IMHO den lekreste SUV’en på markedet:)

5C390BB6-C9FE-4C9F-AA8B-84A840533940.jpeg
 
Kjørte bak en nyere Prius i dag. Er det lov å si at den er fryktelig stygg? Helt skandale

Erlig talt. Siste generasjon Prius er da ikke så ille som mange av de tidligere. Prius har aldri vært pen bil, og er det heller ikke nå. Det er en trist bil å se på....

8- )
 
Med den nye hybriden der, så vurderer jeg å viderelease X5 til fordel for Velar. Tanker rundt dette? Er det verdt det?

Tja, var jo litt skuffet over hybriden til RR, og det er vel samme motor som i Velar’en. Ytelsene er jo bra, men det er noe med lyden som gjør et eller annet med «totalopplevelsen». Tror ikke jeg hadde byttet rekkesekseren i X5’en mot en 2-liters hybrid.

Det sagt, Velar er jo rett og slett griselekker. Den skiller seg ut, i motsetning til X5. Blir litt som med klokker, Rolex er tipp topp - men du skiller deg fra mengden med en BP Milspec - uten sammenlikning for øvrig:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og BigT
Tja, var jo litt skuffet over hybriden til RR, og det er vel samme motor som i Velar’en. Ytelsene er jo bra, men det er noe med lyden som gjør et eller annet med «totalopplevelsen». Tror ikke jeg hadde byttet rekkesekseren i X5’en mot en 2-liters hybrid.

Det sagt, Velar er jo rett og slett griselekker. Den skiller seg ut, i motsetning til X5. Blir litt som med klokker, Rolex er tipp topp - men du skiller deg fra mengden med en BP Milspec - uten sammenlikning for øvrig:)

Det lukter prøvekjøring av dette...
 
Kjørte forbi BOS hvor det var en e300de parkert utenfor. Tittet inn i bagasjerommet. Skvatt. Hva var den klumpen? Himmel, må da finnes en bedre løsning. Blir Traktor XC70 en stund til.
Er LandRover Discovery Sport Hybrid et alternativ? Ser iallefall bra ut:) Men er den stor nok? Kjenner ikke disse så godt. Er den mye mindre (iallefall rimeligere) enn RR Velar som nevnt over her. Sliter med å komme inn i garasjen med takboks, men noe må ofres for godt design:)

Må si Velar ser sajko bra ut!
1616883796343.jpeg

1616883826056.jpeg
 
Jeg kjørte en 2015 RR ett års tid, frem og tilbake fra Land Rover servicesenter. Griselekker drittbil! Hvis ikke kvaliteten har blitt betydelig forbedret de siste år har jeg kun en anbefaling, hold deg langt vekk? Vis vedlegg 241868

Du glemte grisedyr!

Vanskelig å forstå at så dyre biler har så elendig kvalitet. Men det virker som det faktisk er sant:(

Sjekket nærmere Velar vs. Discovery Sport (på Internett). Kanskje plass nok i Disc, men den er langt unna det kule designet en Landrover skal ha.

Uten tanker på økonomi og familiens behov kunne jeg raskt landet på denne:)
1616924438010.png
 
Sinnsykt at og fram på om denne EL bil bestillinga mi var særleg lur.
Burde kanskje turt en diesel til...A6 allroad frister.. Og nå finnes de jo med ok km til ca 600k.
Ikke bli svak i trua. Dette blir bra. Når får du den?

omo1.JPG
omo2.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
En kamerat av meg jobba på Range Rover verksted, Han kjørte Volvo. "He didnt get high on own supply" pga alle små feila.
Noe var brutte forventninger pga den høye prisen, men det var masser med unødvendige feil.

Men de de er tøffe, selv om de ikke er like tøffe som gamle Defenderen. Det hadde vært et alternativ hvis jeg skulle satsa på en jobb innen prostitusjon eller narkotika. Eller hvis jeg skulle ha skjulte talenter innen hip-hop. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Sinnsykt at og fram på om denne EL bil bestillinga mi var særleg lur.
Burde kanskje turt en diesel til...A6 allroad frister.. Og nå finnes de jo med ok km til ca 600k.

Hvis du ikke har behov som en el-bil ikke kan dekke er det bare å ta det med ro. Hvis du kjører langt til stadighet og må lade på veien støtt og stadig er nok bensin/diesel veien å gå en stund til. Jeg har vært skeptisk i mange år. Etter et halvt år med el er det nå nærmest utenkelig å gå tilbake. Det finnes noen få biler jeg godt kunne til lek som går på bensin, men til bruk i det daglige er nok forbrenningsmotoren et tilbakelagt kapittel for min del. Hvis det ikke dukker opp en hyggelig priset 992 da:p
 
No vart det mykje negativt om Land rover her , og litt fortjener dei nok. Men ingen skal tru at det er so forfærdelig mykje billigere å drifte en stor suv frå andre merker. Vi hadde en gjennomgang i kompisgjengen der det er erfaringer som spenner igjennom dei fleste premium suver som Toyota Lc , Bmw x5 m550, Mercedes Gl500 e63 , RR sport , VW touareg v6tdi og en Porsche cayenne turbo. Sånn om en ser bort fra girkassa som rauk på min ( og som kunne ha blitt fiksa for 1/3 av prisen) så er det vel Porschen som har kosta mest å holde på vegen. No var land cruiseren en 2016 så den hadde masse trøbbel så kanskje ikkje rette modellen.
Poenget er at samtlige biler koster å holde på vegen , og alle harvært plaget med en del småfeil.

En kollega kjøpte en spett ny xc90 hybrid då dei kom og den har vel fått bytta heile understellet no pluss et uttal ganger tilbake hos volvo for utbedring av småfeil.

Det som er smått genialt med land rover er den store fanskaren. Så tilgang til info og "how to artikler/videoer" er enorm og en kan mykje godt fikse det meste sjølv. Samt det er ofte bedre å spør om feilkoder m.m på forumet en på et verksted ;)
 
Min RR var jo under garanti, men det koster jo realistisk 20.000 + pr mdr i avskrivng+ forsikring ++ og det koster den uansett om den står på verksted eller er på veien. Jeg byttet den forøvrig til en XC90 Excellence som heller ikke akkurat var feilfri...
3367FC1C-CF41-482B-9051-DF35AFD6329C.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: hen og Grendel
Jeg tror dessverre du har helt rett @Blodstrupmoen, store og dyre SUV’er er uansett kostbare å eie. Enten er det verditap, vedlikeholdskostnader eller begge deler...

Jeg har alltid praktisert følgende: har jeg ikke råd til å kjøpe bilen ny - så har jeg ikke råd til å kjøpe bilen brukt, og i hvert fall ikke hvis nybilgarantien er i ferd med å utløpe.
 
Her kommer jo leasing inn som en grei løsning for oss som ikke har kapital til å kjøpe disse SUV-ene. Jeg var superfornøyd med Audi Q7 - null feil. Har nå nye X5 - komplett kaos med stadige verkstedbesøk. Bilen er flott den, men tilbringer nesten mer tid i lånebiler av ymse kvalitet. X1 er definitivt ikke noe som frister....

Av rene el-SUV-er er det kun E-Tron som markerer seg hos meg, med mindre noe annet har gått meg hus forbi.
 
Volvo tilbyr ingen lånebil! Helt håpløse. Har opplevt EN feil fra Lexus, fikk tilbud om samme modell/variant som lånebil. BMW ga meg en sliten 2-serie da min nye i8 Roadster måtte inn! Bil er bil når det kommer til erstatnings-bil.
C39A63C5-CF9A-4F50-BB32-58E248D56267.jpeg