Gå for en GLE 350de, 115km på strøm og snill på dieselen når strømmen borte. Markedets desidert beste hybrid. GLS kommer ikke med hybridløsning så da er det 350d, 500, eller de morsomme modellene som gjelder.Eg vurderer sterkt å kjøpe meg en MB Gls med et par år på baken som erstatning for en Lr. Lite utvalg her i nærheten no men tenker det er 350 som gjelder . Dvs med 3l v6 og ikkje sånn tullete hybridgreier .
Det er lite utvalg av skikkelige suv uten å sprenge miliongrensa , og sjølvsagt so er vel en defender ganske høgt på lista . Men 1,2-1,3mill er uaktuelt for en bil.
Q7 og touareg er vurdert , men svigers har en touareg og den har vel høgre kost pr km en land roveren . Rekner med q7 er samme greiene so nei.
Bmw er tja . Gode å kjøre , fin motor. Men håplause bakseter der hjulbuene omtrent går helt fram i framsetet.
Land cruiser , vel høgt dieselforbruk og traktor kjøreførelse vs bombesikker teknikk
Noken med erfaringer fra litt nyere Gls ?
Vi skal uansett ha en mindre elbil som hovedbil til å dekke det meste av småkjøring og jobbpendling/barnehage.
Gå for en GLE 350de, 115km på strøm og snill på dieselen når strømmen borte. Markedets desidert beste hybrid. GLS kommer ikke med hybridløsning så da er det 350d, 500, eller de morsomme modellene som gjelder.
Kjøpte nylig GLE selv er superfornøyd!
GLS er tilnærmet lik bortsett fra at den er litt større og har litt mer båtfølelse på veien. (Prøvde begge deler før jeg bestemte meg for GLE).
Lykke til
Jeg har kjørt 5000km med min nå siden september og har fyllt tanken to ganger, blandet forbruk på 0,28. Riktignok uten henger. Det er jo arbeidshesten til MB på 2.2liter som sitter i den og den oppleves ikke blodfattig i det hele tatt. Og Volvo er jo ikke sammenlignbart siden den kun er tilgjengelig i bensinhybrid og har en tørst bensinfirer som må slite når strømmen er borte. Lånte en XC90 T8 en tur på 35mil og den brukte noe helt vilt med drivstoff i forhold til MB'en.Problemet er vel at eg nok vil ende opp med mykje kjøring på en 2l motor då 10 mil teoretisk ikkje er særlig langt .
En kompis med xc90 nevnte vel 1,8l pr mil på camingferie. Så tja eg er særdeles skeptisk til små motorer som må kjøres på høgt ladetrykk for å få effekt uten tilstrekkelig moment på en stor bil.
Hovedbruken til bilen er kjøring til fjellet for fjellturer , derav kjører med skiboks 8 måneder = redusert kjørelengde . Og kjøring til min andre eiendom på ca 9 mil en veg der eg stort sett alltid har henger /maskinhenger. Denne turen går over en fjellovergang. I tillegg så er det en del turer til hovedkontoret til jobben som er ca 350km kjøring en veg på vestlandsveger med 2-3 fjelloverganger alt etter føre.
Bilen ser jo veldig bra ut , men som sagt . Motoren er en bekymring her ute i provinsen . Eg ville ihvertfall ikkje hatt en uten nybilgaranti .
Jeg er i likhet med @GrimReaper meget fornøyd med min GLE 350de, men tror ikke jeg hadde valgt denne som «arbeidsbil» - ei heller en GLS @Blodstrupmoen
Tenker noen ganger at jeg egentlig skulle hatt en Toyota LC, spesielt når jeg kjører på dårlig vei på vei inn i jaktterrenget, drasser rundt med barn eller sleper på en eller annen tilhenger (vare/båt/snøskuter)
Kjøpte en Stelvio bensin ny i 2018-ikke et eneste problem de par åra jeg hadde den. En bekjent kjøpte den av meg og er fortsatt feilfri meg bekjent.
Har hatt Alfa som bruksbil sammen med BMW i over 20 år-og Alfaene har på ingen måte dårligere kvalitet.
Mener de er ganske dyre servicer på Stelvio dieselen? Regreim på diesel vs kjede på bensin?
Rettet det for degMarkedets desidert beste 4-sylindrede hybrid.
Oh no. Man må gå for 6 når man har sjansenDu er bare misunnelig
Til en viss grad enig, men da er vi over på tørst bensin igjen skal man ha sekser eller større så føler jeg hybrid bare er en irriterende bieffekt. Da kan man gå all in i stedet.Oh no. Man må gå for 6 når man har sjansen
Jeg har faktisk ikke ladet min ennå etter nærmere 8 mnd. Lader under kjøring, noe som gir 1,1-1,2 liter pr. mil i snitt. Nå skal det sies at dette stort sett er bykjøring. Når det er sagt, får jeg montert lader om en måneds tid og da kommer selvsagt forbruket til å gå betydelig ned. Selv om lyden av sekser er ganske vanedannende blir det nok mye kjøring på el i byen.Til en viss grad enig, men da er vi over på tørst bensin igjen skal man ha sekser eller større så føler jeg hybrid bare er en irriterende bieffekt. Da kan man gå all in i stedet.
Jeg har faktisk ikke ladet min ennå etter nærmere 8 mnd. Lader under kjøring, noe som gir 1,1-1,2 liter pr. mil i snitt. Nå skal det sies at dette stort sett er bykjøring. Når det er sagt, får jeg montert lader om en måneds tid og da kommer selvsagt forbruket til å gå betydelig ned. Selv om lyden av sekser er ganske vanedannende blir det nok mye kjøring på el i byen.
Men, drivstoffkostnader er tross alt "piss i havet" målt opp mot verditap. Nå gikk min såpass opp i avgifter og prisøkning ved nyttår at det ser ut som den ikke taper seg i verdi det første året
Til ditt bruk må jo G-wagen være fasit!Skal en unngå stort verditap så er det tydeligvis land cruiser og gelenderwagen som gjelder . Sjukt kor godt dei holder seg i pris.
Eg trur vi trygt kan sei at diesel og bensinprisene har etablert seg på.20 tallet og nok kjem til å bli der i lengre tid . Med det i tankene so er det vel egentlig kun diesel som er fornuftig på en stor bil. Dessuten er der vel snart en Porsche i prisforskjell mellom sammen bil med en normal diesel og verstingutgave med v8 eller større.
Til ditt bruk må jo G-wagen være fasit!