Bilsnakk

Sikler litt på EQC, eller bør en gå for GLC plug in?
Har fortsatt snøre uti ang innbytte.Sitter å lurer på hvor mange tusenlapper jeg skal svelge/er sparegrisen klar til å slaktes?
 
Sikler litt på EQC, eller bør en gå for GLC plug in?
Har fortsatt snøre uti ang innbytte.Sitter å lurer på hvor mange tusenlapper jeg skal svelge/er sparegrisen klar til å slaktes?
Mange selger bilene før garanti går ut for de er livredde for at bilen skal gå i stykker. Da bør en ikke kjøpe hybrid, den har dobbelt av alt som kan gå i stykker. Har hatt en firmabil av typen Golf GTE 204 HK( Skulle ikke vært lov å hete GT ). Fruen har en Golf 1.4 TSI 150 HK som er samme bensin motor som GTE. Den vanlige Golfen går bedre, mye bedre å kjøre pga vekt og bruker mindre drivstoff hvis du ikke kjører mere en 20 km og lader hele tiden med GTE. Hadde også en BMW 530e som jeg byttet i en litt eldre BMW 540i. 530e var en ok bil, men det blir ikke flere hybrid på meg. Det var en på et forum som sa følgende om hybrid: dårligst av begge verdner, liten el motor og batteri og blytung fosilbil.
Jeg har kjørt flere biler på vekten til statens vegvesen: GTE 1650 kg, Golf 1,4 1240 kg, Golf GTI 1400 kg.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Mange selger bilene før garanti går ut for de er livredde for at bilen skal gå i stykker. Da bør en ikke kjøpe hybrid, den har dobbelt av alt som kan gå i stykker. Har hatt en firmabil av typen Golf GTE 204 HK( Skulle ikke vært lov å hete GT ). Fruen har en Golf 1.4 TSI 150 HK som er samme bensin motor som GTE. Den vanlige Golfen går bedre, mye bedre å kjøre pga vekt og bruker mindre drivstoff hvis du ikke kjører mere en 20 km og lader hele tiden med GTE. Hadde også en BMW 530e som jeg byttet i en litt eldre BMW 540i. 530e var en ok bil, men det blir ikke flere hybrid på meg. Det var en på et forum som sa følgende om hybrid: dårligst av begge verdner, liten motor og batteri på hybrid og blytung fosilbil. Jeg har prøvd begge og du skjønner sikkert hva jeg velger.
For å forsvare hybrid litt. Jeg har en Toyota Rav-4 i næring, gått 460000km og gikk igjennom EU uten en anmerkning i forrige uke. Aldri kostet på en krone mer enn ordinært vedlikehold, og aldri en ting i forbindelse med batteri/hybridsystemet.
 
Før jeg lot meg lokke av disse Kina-Suvene så hadde jeg Toyota hybrid i 7.5år og nesten 200.000km.
Kommer nok til å ha superforsikring om jeg kjøper Mercedes.Ellers så kjenner jeg noen som er flinke å skru på mercedes.
Jeg hadde aldri noe tull ned Toyotaen.var noe lat eneste.
Bør kanskje la fornuften tale å kjøpe Toyota igjen. Rav4 plug in har jo greie motor specs.
Følger en servicene så får en 10års garanti.
 
For å forsvare hybrid litt. Jeg har en Toyota Rav-4 i næring, gått 460000km og gikk igjennom EU uten en anmerkning i forrige uke. Aldri kostet på en krone mer enn ordinært vedlikehold, og aldri en ting i forbindelse med batteri/hybridsystemet.
Sier ikke at alle hybrider går i stykker, men det er dobbelt så mye som kan gå i stykker. Hvis en følger med på MB forum så virker det som at GLC hybrid har mye feil. ( Jeg vet at de som har feil skriver på forum og de som har biler som ikke går i stykker sitter rolig i båten ). Men det er større mulighet for å tømme sparekonto med en hybrid enn en bil med enkel drivlinje. Ang vekt så har jeg eid alle de 3 Golfene og det er stor forskjell på kjøreegenskaper pga vekt.
 
Sier ikke at alle hybrider går i stykker, men det er dobbelt så mye som kan gå i stykker. Hvis en følger med på MB forum så virker det som at GLC hybrid har mye feil. ( Jeg vet at de som har feil skriver på forum og de som har biler som ikke går i stykker sitter rolig i båten ). Men det er større mulighet for å tømme sparekonto med en hybrid enn en bil med enkel drivlinje. Ang vekt så har jeg eid alle de 3 Golfene og det er stor forskjell på kjøreegenskaper pga vekt.
Jeg er forsåvidt enig i at det i prinsippet er det verste fra begge verdener sånn generelt. Det skal dog sies at mine ikke er plug-in hybrider - i den grad det har noen betydning.
Så skal det vel også sies at Hybrid nesten var som en smutthull å regne for å selge store motorer med sterk rabatt.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJ41
Jeg er forsåvidt enig i at det i prinsippet er det verste fra begge verdener sånn generelt. Det skal dog sies at mine ikke er plug-in hybrider - i den grad det har noen betydning.
Så skal det vel også sies at Hybrid nesten var som en smutthull å regne for å selge store motorer med sterk rabatt.
Ble forbikjørt av en C-klasse 350 hybrid igår.virka ut som den hadde greit drag
 
Ble forbikjørt av en C-klasse 350 hybrid igår.virka ut som den hadde greit drag
Ja, så lenge det er strøm på bilen så er det jo greit, problemet med de er at rekkevidden er 25km eller noe sånt. Helt latterlig. Og når strømmen er borte så har du en ganske tørst bensinmotor som må slite litt mer enn nødvendig.
 
Jeg er forsåvidt enig i at det i prinsippet er det verste fra begge verdener sånn generelt. Det skal dog sies at mine ikke er plug-in hybrider - i den grad det har noen betydning.
Så skal det vel også sies at Hybrid nesten var som en smutthull å regne for å selge store motorer med sterk rabatt.
Når jeg tok ut Golf GTEen som firmabil så ville jeg egentlig ta ut en Golf 1.4 bensin. Men den for dyr å lease i forhold til hybriden. Kjøremessig så ble hybriden alt for tung, dvs 400 kg målt på vekt ( ikke vekt i vognkort ). Det kjentes ut som jeg hadde en m2 med betong bak i bilen.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Ja, så lenge det er strøm på bilen så er det jo greit, problemet med de er at rekkevidden er 25km eller noe sånt. Helt latterlig. Og når strømmen er borte så har du en ganske tørst bensinmotor som må slite litt mer enn nødvendig.
Riktig. Enkelte hevder at det ALTID er noe strøm til en forbikjøring. Det stemmer ikke. Er det tomt så er det tomt. Golf GTE med 204 kg er med fullt batteri. Når det er tomt så er det en Golf 1.4 bensin med 150 hk og 400 kg ekstra last
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
1000001636.jpg

Hybrid meg her og hybrid meg der..
 
Syns GLE hybrid virker fornuftig. 10-12 mil el og lavt dieselforbruk, samt god baggasjeplass. Dessverre for dyr.

Synd E-klasse hybrid har ødelagt bagasjerommet og kun har 5 mil el.

Bensin-hybridene har stort sett kort el-rekkevidde og tørst motor.

Var innom og så på id7, skuffende lite bagasjerom (veldig viktig for oss) og mye grusom hardplast i kupe. Veier ikke opp for fin pris, lang rekkevidde og 4WD.

Tror det blir en 2021/2022 E-klasse all terrain med mindre enn 100’ km på oss. Fremstår som er mye bedre kjøp enn alle el-biler når krav til lang rekkevidde og stort bagasjerom.

@HadronCollider : du har glemt å ta over baggasjeromstrekket, tenk trafikksikkerhet.
 
Syns GLE hybrid virker fornuftig. 10-12 mil el og lavt dieselforbruk, samt god baggasjeplass. Dessverre for dyr.

Synd E-klasse hybrid har ødelagt bagasjerommet og kun har 5 mil el.

Bensin-hybridene har stort sett kort el-rekkevidde og tørst motor.

Var innom og så på id7, skuffende lite bagasjerom (veldig viktig for oss) og mye grusom hardplast i kupe. Veier ikke opp for fin pris, lang rekkevidde og 4WD.

Tror det blir en 2021/2022 E-klasse all terrain med mindre enn 100’ km på oss. Fremstår som er mye bedre kjøp enn alle el-biler når krav til lang rekkevidde og stort bagasjerom.

@HadronCollider : du har glemt å ta over baggasjeromstrekket, tenk trafikksikkerhet.
Hadde en 2022 modell. God rekkevidde og god komfort. Men dyr for en relativt uinspirerende bil.
Den hadde faktisk en rekkevidde på 120km sommertid.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Syns GLE hybrid virker fornuftig. 10-12 mil el og lavt dieselforbruk, samt god baggasjeplass. Dessverre for dyr.

Synd E-klasse hybrid har ødelagt bagasjerommet og kun har 5 mil el.

Bensin-hybridene har stort sett kort el-rekkevidde og tørst motor.

Var innom og så på id7, skuffende lite bagasjerom (veldig viktig for oss) og mye grusom hardplast i kupe. Veier ikke opp for fin pris, lang rekkevidde og 4WD.

Tror det blir en 2021/2022 E-klasse all terrain med mindre enn 100’ km på oss. Fremstår som er mye bedre kjøp enn alle el-biler når krav til lang rekkevidde og stort bagasjerom.

@HadronCollider : du har glemt å ta over baggasjeromstrekket, tenk trafikksikkerhet.
All-Terrain er en av de beste bilene jeg har hatt, god å kjøre, stille og enormt med plass i kupé og bagasjerom. En skikkelig oppgradering fra XC70, som jeg har hatt tre stk. av.

Har GLE nå, og er godt fornøyd med den også. Deilig å sitte høyt, god plass i kupé - men mindre bagasjeplass. God rekkevidde på strøm vinterstid med 70-80 km, men skulle jo heller hatt en diesel-sekser eller bensin-åtter.

Service er dessverre kostbart på Mercedes, spesielt sammenliknet med Volvo - kanskje eneste skåret i gleden.

Ser også @GrimReaper sitt poeng, man kan definitivt få mye mer moro for pengene andre steder. «Angrer» fortsatt litt på at jeg ikke gikk for X5 med 3-liters sekser.

Har også en ID3, men den hadde jeg ikke kjøpt igjen. Hele ID-serien til VW bærer preg av billige løsninger, mye hardplast, trege infotainment-systemer og mye feil. Den gamle eGolfen min var IMHO en mye bedre bil, selvfølgelig bortsett fra rekkevidde. Er egentlig nokså skuffet over hele den elektriske satsingen til VW, skjønner faktisk godt at folk velger Kina-biler o.l. i stedet - i hvert fall helt til de får vite hva innbyttepris er….
 
Sliter med å tro at hybrid er lurt på en bruktbil, systemet på en X5 i hvert fall tar ingen hensyn til motoren.
 
Beste bilen jeg har hatt noen sinne; Audi Q7 e-tron. Burde selvsagt hatt lengre rekkevidde på el, men resten var fantastisk. Nydelig dieselmotor, nokså lavt forbruk, enorm fremkommelighet, enorm plass og herlig kjørekomfort. Dette er den eneste bilen jeg har hatt som jeg virkelig savner. Eneste minus er vel hva evt. verksted koster.
 
  • Liker
Reaksjoner: Ivar