Bilsnakk

Fortsatt ekstremt vanskelig å spå hvor dieselmarkedet er om 5 år vel?
Om jeg kjøper en pen 4 år gammel dieseltraver til 500 nå så er jo førstetapet tatt (si nypris var 700), men egentlig umulig å si hvor mye restverdi i 2030 kontra tilsvarende i el... Bruke den til oppbrukt blir det vel da.
Ja.
Iallefall min konklusjon.

To andre spm:
1. noen med erfaring på hvor langt selgers ansvar går? Selv tenker jeg at kjøper ikke kan forvente mye av en 12 år gammel bil som har gått 220’ - og at kjøper har omtrent all risiko så lenge jeg er ærlig i annonse og eventuelle spørsmål i salgsprosessen. Eller hur?
2. finnes en ønskes-kjøpt-tjeneste med bra rekkevidde noe sted? Lyst på E all-terrain, men veldig få til salgs på Finn
 
Redigert:
Kjøpte en kina suv for 485.000 i apr .koster vel ny 750.000 med vinterhjul og h-feste.under 3år ok kjørt 79.000.
Er verd ca 450.000 iflg RSA.

Men blir bare tilbudt 3-400000. I innbytte.
Kjøp fosil før det er for sent.
Det en ikke får tak i blir gull verd i fremtiden.
Men staten kan jo finne på noe tull.
Grisedyrt drivstoff,ikke lov å kjøre i bysoner etc…
Men vedum kjører diesel,så er jo håp
 
  • Liker
Reaksjoner: havarduf
Ja.
Iallefall min konklusjon.

To andre spm:
1. noen med erfaring på hvor langt selgers ansvar går? Selv tenker jeg at kjøper ikke kan forvente mye av en 12 år gammel bil som har gått 220’ - og at kjøper har omtrent all risiko så lenge jeg er ærlig i annonse og eventuelle spørsmål i salgsprosessen. Eller hur?
2. finnes en ønskes-kjøpt-tjeneste med bra rekkevidde noe sted? Lyst på E all-terrain, men veldig få til salgs på Finn

Input til spm 1:

Jeg solgte nylig bil til privatperson og har derfor gjort en risikovurdering av dette.

Du må selvfølgelig være ærlig å informere om absolutt alt. I annonsen nevner du og tar bilder av eventuelle skader og åpenbare feil. Skulle du få en interessent som vil se bilen snakker dere igjennom de samme skadene og manglene som du opplyser om i annonsen, men også alt annet småtteri. Større steinsprut, skrubb i støtfangere og skader på felger er også verdt å nevne. Bedre å si for mye enn å gi potensiell kjøper noe å «ta deg på» i ettertid.

Skulle det gå videre til et faktisk salg er det viktig å nevne alt av mangler som er nevnt i annonsen, men også det som ble nevnt under prøvekjøring / visning i kontrakten. Ved signeringen bekrefter da kjøper at vedkommende er opplyst og innforstått med absolutt alt.

Kopier av alt du sitter på av dokumentasjon på service og verkstedbesøk bør også gis til kjøper.

Som du skriver må kjøper også forstå hva som kan forventes av en 12 år gammel bil, men dette bør nok også friskes opp under «forhandlingene». Noen velger å ikke forstå / har en annen virkelighetsoppfatning…

Selv om begrepet «as is» er litt ullent bør det inngå i kontrakten. Igjen, en forsikring på at kjøpet er kjent med alt av mangler det er opplyst om, og faktisk godtar dette. Dog så fraskriver du deg ikke alt ansvar med å flette «as is» inn i kontrakten. Større problemer som er rimelig å anta at du kjente til / burde kjenne / ikke bør oppstå etter normal bruk og slitasje kan reklameres på.

Reklamasjonstiden er to år og det skal reklameres så fort mangelen oppstår (senest innen to måneder). Jo lenger ut i reklamasjonsperioden du kommer jo bedre bør argumentene for en reklamasjon være. Bevisbyrden ligger på kjøper. Reklamasjon på slitedeler er bare å avvise uten ytterligere diskusjon.

Så lenge du er ærlig i annonsen med tekst og bilder, samt gjerne dokumentasjon på service og verksted skal dette være ganske trygt. Et bilde av instrumentpanel for å ha dokumentasjon på at det ikke blinker noen varsellamper når du gir fra deg bilen er også kjekt å ha.

Eventuell diskusjon i ettertid er slitsomt, men du skal ha uflaks hvis det oppstår noe kjøper kan reklamere på og faktisk bør få gjennomslag for. Skulle det oppstå noe du selv tenker du ville reklamert på kan jo en form for kostnadsfordeling være på sin plass, men det skal mye til det også.

Anbefaler «smidig bilhandel» på finn spesielt for kontrakten sin del, eller kontrakt fra NAF.

NAF kan også ta inn bilen for en sjekk og gi deg en tilstandsrapport du kan legge ved annonsen ved salg. Det bør også redusere farene for problemer etter salg.

Det ble langt, men håper det var noe informativt.
 
Kjøpte en kina suv for 485.000 i apr .koster vel ny 750.000 med vinterhjul og h-feste.under 3år ok kjørt 79.000.
Er verd ca 450.000 iflg RSA.

Men blir bare tilbudt 3-400000. I innbytte.
Kjøp fosil før det er for sent..
Det en ikke får tak i blir gull verd i fremtiden.
Men staten kan jo finne på noe tull.
Grisedyrt drivstoff,ikke lov å kjøre i bysoner etc…
Men vedum kjører diesel,så er jo håp
Har en bekjent som solgte en MB E-klasse som hadde gått ca 300k km. Bilen var ok til tross for alder og km, den ble solgt på finn og var en av de billigste av tilsvarende bil. Etter noen uker så klaget kjøper på noen feil som hadde dukket opp og truet med forbrukerrådet. Selger kontaktet selv forbrukerrådet, han fikk tre spørsmål, alder på bil, Km og pris. Svaret han fikk var følgende, en kjøper må regne med at det dukker opp feil på en bil som har gått 300k og dette er ingen sak.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Input til spm 1:

Jeg solgte nylig bil til privatperson og har derfor gjort en risikovurdering av dette.

Du må selvfølgelig være ærlig å informere om absolutt alt. I annonsen nevner du og tar bilder av eventuelle skader og åpenbare feil. Skulle du få en interessent som vil se bilen snakker dere igjennom de samme skadene og manglene som du opplyser om i annonsen, men også alt annet småtteri. Større steinsprut, skrubb i støtfangere og skader på felger er også verdt å nevne. Bedre å si for mye enn å gi potensiell kjøper noe å «ta deg på» i ettertid.

Skulle det gå videre til et faktisk salg er det viktig å nevne alt av mangler som er nevnt i annonsen, men også det som ble nevnt under prøvekjøring / visning i kontrakten. Ved signeringen bekrefter da kjøper at vedkommende er opplyst og innforstått med absolutt alt.

Kopier av alt du sitter på av dokumentasjon på service og verkstedbesøk bør også gis til kjøper.

Som du skriver må kjøper også forstå hva som kan forventes av en 12 år gammel bil, men dette bør nok også friskes opp under «forhandlingene». Noen velger å ikke forstå / har en annen virkelighetsoppfatning…

Selv om begrepet «as is» er litt ullent bør det inngå i kontrakten. Igjen, en forsikring på at kjøpet er kjent med alt av mangler det er opplyst om, og faktisk godtar dette. Dog så fraskriver du deg ikke alt ansvar med å flette «as is» inn i kontrakten. Større problemer som er rimelig å anta at du kjente til / burde kjenne / ikke bør oppstå etter normal bruk og slitasje kan reklameres på.

Reklamasjonstiden er to år og det skal reklameres så fort mangelen oppstår (senest innen to måneder). Jo lenger ut i reklamasjonsperioden du kommer jo bedre bør argumentene for en reklamasjon være. Bevisbyrden ligger på kjøper. Reklamasjon på slitedeler er bare å avvise uten ytterligere diskusjon.

Så lenge du er ærlig i annonsen med tekst og bilder, samt gjerne dokumentasjon på service og verksted skal dette være ganske trygt. Et bilde av instrumentpanel for å ha dokumentasjon på at det ikke blinker noen varsellamper når du gir fra deg bilen er også kjekt å ha.

Eventuell diskusjon i ettertid er slitsomt, men du skal ha uflaks hvis det oppstår noe kjøper kan reklamere på og faktisk bør få gjennomslag for. Skulle det oppstå noe du selv tenker du ville reklamert på kan jo en form for kostnadsfordeling være på sin plass, men det skal mye til det også.

Anbefaler «smidig bilhandel» på finn spesielt for kontrakten sin del, eller kontrakt fra NAF.

NAF kan også ta inn bilen for en sjekk og gi deg en tilstandsrapport du kan legge ved annonsen ved salg. Det bør også redusere farene for problemer etter salg.

Det ble langt, men håper det var noe informativt.

Det er et særlig ullent regelverk , spesielt for privatpersoner som kan måtte forholde seg til advokater. Når feks den privat solgte porschen får et ism havari etter noken mnd eller skjærer sylindrene og kostnaden er estimert til prisen av en pent brukt familiebil så hadde det sittet langt inne for meg å ta på meg noke ansvar . Motor og gir kan kjøres i stykker på nokre få minutter så det gjelder nok å ha god dokumentasjo på tilstand ved salgsløyeblikk.

På båter tar vi ofte oljeprøve og får analysert denne . Det er ganske rimelig og gir dei svarene en trenger i forhold til motor og gir.
Sikkert noke å tenke på i forhold til enkelte biler også .
 
  • Liker
Reaksjoner: Audjoh og DJ41
"Selges uten noen form for garanti eller reklamasjon" har jeg brukt på to nylig solgte eldre biler. Har vært helt åpen og ærlig med kjøper om alt jeg vet om bilene, så har ingen dårlig samvittighet. Dette merket og aksepterte jo kjøperne også.
 
Input til spm 1:

Jeg solgte nylig bil til privatperson og har derfor gjort en risikovurdering av dette.

Du må selvfølgelig være ærlig å informere om absolutt alt. I annonsen nevner du og tar bilder av eventuelle skader og åpenbare feil. Skulle du få en interessent som vil se bilen snakker dere igjennom de samme skadene og manglene som du opplyser om i annonsen, men også alt annet småtteri. Større steinsprut, skrubb i støtfangere og skader på felger er også verdt å nevne. Bedre å si for mye enn å gi potensiell kjøper noe å «ta deg på» i ettertid.

Skulle det gå videre til et faktisk salg er det viktig å nevne alt av mangler som er nevnt i annonsen, men også det som ble nevnt under prøvekjøring / visning i kontrakten. Ved signeringen bekrefter da kjøper at vedkommende er opplyst og innforstått med absolutt alt.

Kopier av alt du sitter på av dokumentasjon på service og verkstedbesøk bør også gis til kjøper.

Som du skriver må kjøper også forstå hva som kan forventes av en 12 år gammel bil, men dette bør nok også friskes opp under «forhandlingene». Noen velger å ikke forstå / har en annen virkelighetsoppfatning…

Selv om begrepet «as is» er litt ullent bør det inngå i kontrakten. Igjen, en forsikring på at kjøpet er kjent med alt av mangler det er opplyst om, og faktisk godtar dette. Dog så fraskriver du deg ikke alt ansvar med å flette «as is» inn i kontrakten. Større problemer som er rimelig å anta at du kjente til / burde kjenne / ikke bør oppstå etter normal bruk og slitasje kan reklameres på.

Reklamasjonstiden er to år og det skal reklameres så fort mangelen oppstår (senest innen to måneder). Jo lenger ut i reklamasjonsperioden du kommer jo bedre bør argumentene for en reklamasjon være. Bevisbyrden ligger på kjøper. Reklamasjon på slitedeler er bare å avvise uten ytterligere diskusjon.

Så lenge du er ærlig i annonsen med tekst og bilder, samt gjerne dokumentasjon på service og verksted skal dette være ganske trygt. Et bilde av instrumentpanel for å ha dokumentasjon på at det ikke blinker noen varsellamper når du gir fra deg bilen er også kjekt å ha.

Eventuell diskusjon i ettertid er slitsomt, men du skal ha uflaks hvis det oppstår noe kjøper kan reklamere på og faktisk bør få gjennomslag for. Skulle det oppstå noe du selv tenker du ville reklamert på kan jo en form for kostnadsfordeling være på sin plass, men det skal mye til det også.

Anbefaler «smidig bilhandel» på finn spesielt for kontrakten sin del, eller kontrakt fra NAF.

NAF kan også ta inn bilen for en sjekk og gi deg en tilstandsrapport du kan legge ved annonsen ved salg. Det bør også redusere farene for problemer etter salg.

Det ble langt, men håper det var noe informativt.

Koster ikke denne tjenesten "smidig bilhandel" en god del?
 
Redigert:
Hadde toyotaen min på service for en del år side. Var expresservice hos toyota.satt å ventet.kom i snakk med en annen eier.han var maskinist. Han hadde lurt inn en prøve av privatbilen for morro skyld. Var en camry som hadde gått noen hundre.alt var fint
 
Input til spm 1:

Jeg solgte nylig bil til privatperson og har derfor gjort en risikovurdering av dette.

Du må selvfølgelig være ærlig å informere om absolutt alt. I annonsen nevner du og tar bilder av eventuelle skader og åpenbare feil. Skulle du få en interessent som vil se bilen snakker dere igjennom de samme skadene og manglene som du opplyser om i annonsen, men også alt annet småtteri. Større steinsprut, skrubb i støtfangere og skader på felger er også verdt å nevne. Bedre å si for mye enn å gi potensiell kjøper noe å «ta deg på» i ettertid.

Skulle det gå videre til et faktisk salg er det viktig å nevne alt av mangler som er nevnt i annonsen, men også det som ble nevnt under prøvekjøring / visning i kontrakten. Ved signeringen bekrefter da kjøper at vedkommende er opplyst og innforstått med absolutt alt.

Kopier av alt du sitter på av dokumentasjon på service og verkstedbesøk bør også gis til kjøper.

Som du skriver må kjøper også forstå hva som kan forventes av en 12 år gammel bil, men dette bør nok også friskes opp under «forhandlingene». Noen velger å ikke forstå / har en annen virkelighetsoppfatning…

Selv om begrepet «as is» er litt ullent bør det inngå i kontrakten. Igjen, en forsikring på at kjøpet er kjent med alt av mangler det er opplyst om, og faktisk godtar dette. Dog så fraskriver du deg ikke alt ansvar med å flette «as is» inn i kontrakten. Større problemer som er rimelig å anta at du kjente til / burde kjenne / ikke bør oppstå etter normal bruk og slitasje kan reklameres på.

Reklamasjonstiden er to år og det skal reklameres så fort mangelen oppstår (senest innen to måneder). Jo lenger ut i reklamasjonsperioden du kommer jo bedre bør argumentene for en reklamasjon være. Bevisbyrden ligger på kjøper. Reklamasjon på slitedeler er bare å avvise uten ytterligere diskusjon.

Så lenge du er ærlig i annonsen med tekst og bilder, samt gjerne dokumentasjon på service og verksted skal dette være ganske trygt. Et bilde av instrumentpanel for å ha dokumentasjon på at det ikke blinker noen varsellamper når du gir fra deg bilen er også kjekt å ha.

Eventuell diskusjon i ettertid er slitsomt, men du skal ha uflaks hvis det oppstår noe kjøper kan reklamere på og faktisk bør få gjennomslag for. Skulle det oppstå noe du selv tenker du ville reklamert på kan jo en form for kostnadsfordeling være på sin plass, men det skal mye til det også.

Anbefaler «smidig bilhandel» på finn spesielt for kontrakten sin del, eller kontrakt fra NAF.

NAF kan også ta inn bilen for en sjekk og gi deg en tilstandsrapport du kan legge ved annonsen ved salg. Det bør også redusere farene for problemer etter salg.

Det ble langt, men håper det var noe informativt.

Det er et særlig ullent regelverk , spesielt for privatpersoner som kan måtte forholde seg til advokater. Når feks den privat solgte porschen får et ism havari etter noken mnd eller skjærer sylindrene og kostnaden er estimert til prisen av en pent brukt familiebil så hadde det sittet langt inne for meg å ta på meg noke ansvar . Motor og gir kan kjøres i stykker på nokre få minutter så det gjelder nok å ha god dokumentasjo på tilstand ved salgsløyeblikk.

På båter tar vi ofte oljeprøve og får analysert denne . Det er ganske rimelig og gir dei svarene en trenger i forhold til motor og gir.
Sikkert noke å tenke på i forhold til enkelte biler også .

Ville aldri solgt en aldrende bil med relativt høy kilometerstand uten NAF-test @Genta
Koster lite å legge inn "kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19" i kontrakten, selv om det ikke gjør selger 100 % ansvarsfri.
Problemet er at det ikke finnes en fasit for alle situasjoner:
  • Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand.
  • Har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.
Hva er "grunn til å regne med" og "vesentlig dårligere"?

Det meste på en 12 år gammel bil er vel slitedel? Så lenge ikke motoren havarerer den første uka tenker jeg motorhavari heller ikke kan belastes selger (som ikke kan vite om kjøremønster eller oljeskift til kjøper) så lenge servicer er dokumentert og bilen er prøvekjørt.
Tar jeg for lett på dette?

Ja, NAF-test kan være fint for begge parter.
Hva gir egentlig finn sin smidig-handel utover pengeoverføring og digital kontrakt (gjort noen klokkehandler oppigjennom, dette kan jeg...)?
 
Smidig bilhandel er bortkastede penger, da vi ikke fikk gjennomført handelen med den tjenesten. Endte med at kjøper måtte vippse i stedet (og betale gebyr) samt st jeg hadde betalt for en tjeneste som ikke fungerte. Solgte neste bilen med NAF sin digitale kontrakt, det funka mye bedre.
 
  • Liker
Reaksjoner: Spring Drive og Genta
Koster lite å legge inn "kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19" i kontrakten, selv om det ikke gjør selger 100 % ansvarsfri.
Problemet er at det ikke finnes en fasit for alle situasjoner:
  • Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det du fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand.
  • Har du kjøpt bilen hos privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.
Hva er "grunn til å regne med" og "vesentlig dårligere"?

Det meste på en 12 år gammel bil er vel slitedel? Så lenge ikke motoren havarerer den første uka tenker jeg motorhavari heller ikke kan belastes selger (som ikke kan vite om kjøremønster eller oljeskift til kjøper) så lenge servicer er dokumentert og bilen er prøvekjørt.
Tar jeg for lett på dette?

Ja, NAF-test kan være fint for begge parter.
Hva gir egentlig finn sin smidig-handel utover pengeoverføring og digital kontrakt (gjort noen klokkehandler oppigjennom, dette kan jeg...)?

«Smidig bilhandel» gir ingenting utover det, men i mitt tilfelle ung fyr som gjorde sin første bilhandel. Han satte pris på opplegget ved å gradvis trykke seg gjennom prosessen. Ref. betaling som nevnes over her er ikke betalingsmåte låst til Vipps.

Det som avgjør dette er kjøper. Er kjøper en idiot uten folkeskikk blir ikke prosessen noe særlig uansett hva du gjør.

Edit: ingen egne interesser i «Smidig bilhandel», men synes det fungerte bra i mitt case.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Jeg har solgt 3 biler via Nettbil, og har vært fornøyd med det. I to av tilfellene endte prisen faktisk endel over det jeg forventet. I og med at du selger til forhandler og ikke til privatperson, tar forhandleren all risikoen og du slipper eventuelle reklamasjoner i etterkant. (Og du slipper å forholde deg til snakketryner og dekksparkere som bare ha en prøvekjøring, og du slipper også mas og gnål fra kjøper om «tullereklamasjoner» Som kjent frekventerer kreti og pleti Finn)

Ja, det er mulig jeg kumme ha hentet ut ørlite mer ved privatsalg, men nattesøvnen er i behold.

Går eventuelt an å prøve. Hvis du ikke er fornøyd med prisen er det bare å takke nei.
 
Smidig bilhandel er bortkastede penger, da vi ikke fikk gjennomført handelen med den tjenesten. Endte med at kjøper måtte vippse i stedet (og betale gebyr) samt st jeg hadde betalt for en tjeneste som ikke fungerte. Solgte neste bilen med NAF sin digitale kontrakt, det funka mye bedre.
Forbrukerrådets digitale kontrakter er også supre.

Straksbetaling i bank er best, event så kan det være kurant å betale 1 % i gebyr på VIpps, samtidig så er det mye i det @Audjoh sier: er kjøper en tulling er prosessen tullete.

@SGG Takker for nettbiltips. 10-20' i tap for bedre nattesøvn kan være verdt det.
 
Siste eg skulle betale en klokke straksbetaling vart det fult krøll . 2 ganger den funksjonen har nekta å virke før etter gjentatte telefoner til bank . Virker som it løysinga ikkje er helt på nett i alle banker på dette .