Bilsnakk

Syns GLE hybrid virker fornuftig. 10-12 mil el og lavt dieselforbruk, samt god baggasjeplass. Dessverre for dyr.

Synd E-klasse hybrid har ødelagt bagasjerommet og kun har 5 mil el.

Bensin-hybridene har stort sett kort el-rekkevidde og tørst motor.

Var innom og så på id7, skuffende lite bagasjerom (veldig viktig for oss) og mye grusom hardplast i kupe. Veier ikke opp for fin pris, lang rekkevidde og 4WD.

Tror det blir en 2021/2022 E-klasse all terrain med mindre enn 100’ km på oss. Fremstår som er mye bedre kjøp enn alle el-biler når krav til lang rekkevidde og stort bagasjerom.

@HadronCollider : du har glemt å ta over baggasjeromstrekket, tenk trafikksikkerhet.

Grei bagasjeplass på all terrain ja.
Hadde jeg ikke trengt 3 x barneseter i baksetet så hadde den absolutt vært på listen. (Med takboks.)

Id7 blir alt, alt, for liten... Med tanke på at bilen er 19m lang så er det skuffende med plass.
 
Sliter med å tro at hybrid er lurt på en bruktbil, systemet på en X5 i hvert fall tar ingen hensyn til motoren.
Kjører en XC90, og det virker som om det er samme greia der. Jeg tar det piano når motoren starter opp og til den er varm, men kona bryr seg ikke om det og gir bare full spiker med kald motor. Blir nok salg før garantien utløper;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Maz19
Før jeg lot meg lokke av disse Kina-Suvene så hadde jeg Toyota hybrid i 7.5år og nesten 200.000km.
Kommer nok til å ha superforsikring om jeg kjøper Mercedes.Ellers så kjenner jeg noen som er flinke å skru på mercedes.
Jeg hadde aldri noe tull ned Toyotaen.var noe lat eneste.
Bør kanskje la fornuften tale å kjøpe Toyota igjen. Rav4 plug in har jo greie motor specs.
Følger en servicene så får en 10års garanti.

Det er lett å være etterpåklok, men tenkte du aldri at en slik Kina-Suv ville være vanskelig å omsette igjen, særlig etter kort eiertid? Jeg er glad jeg endte på en traust japansk elbil. Den ser ut til å holde verdien ok foreløpig. Men ingenting slår diesel-BMW en fra 2016. Den har stort sett økt i verdi siden jeg kjøpte den, og nå nylig ble jeg tilbudt 250k for den (gav 234k i 2022). Spørsmålet nå er hva som er fornuftig å kjøpe med tanke på lavt verditap? En 2016 7-seters Landcruiser tipper jeg vil holde verdien nærmeste evig. Det samme med de siste utgaven av XC90 med diesel og skikkelig firehjulstrekk. Ingen frister veldig.....
 
Solgte just diesel Subaruen.
Hadde den i litt over 3.år.
La den ut for 10k mindre enn eg gav.
Hadde 20 interessenter på Finn. Solgt for prisantydning etter særs kort tid. Hadde trudd eg måtte ned i pris, men burde jo faktisk lagt den høgare...

Trudde bilmarkedet var ned. Men...
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Solgte just diesel Subaruen.
Hadde den i litt over 3.år.
La den ut for 10k mindre enn eg gav.
Hadde 20 interessenter på Finn. Solgt for prisantydning etter særs kort tid. Hadde trudd eg måtte ned i pris, men burde jo faktisk lagt den høgare...

Trudde bilmarkedet var ned. Men...
Bilmarkedet er ned. Bortsett fra kurrant bruktbil.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Oddemann
Bilmarkedet er ned. Bortsett fra kurrant bruktbil.
Har fulgt litt med på prisene på Disco 4 de siste par årene og kan bekrefte at her virker bruktprisene å ha gått oppover. Sitter med en som nå runder 10 år og spørsmålet er om det lønner seg å sette inn baksetene om man skal selge. Utifra prisforlangende på Finn.no kan det se ut som at man får igjen avgiftene/kostnaden med god margin.
 
Har fulgt litt med på prisene på Disco 4 de siste par årene og kan bekrefte at her virker bruktprisene å ha gått oppover. Sitter med en som nå runder 10 år og spørsmålet er om det lønner seg å sette inn baksetene om man skal selge. Utifra prisforlangende på Finn.no kan det se ut som at man får igjen avgiftene/kostnaden med god margin.
Så lenge avgiftene er unnagjort så er jeg ganske sikker på at du står seg med god margin på å gjøre det. Forhandlere betaler nesten premium for gode fossilbiler nå. Snakket senest med en i dag og han ga meg prisforlangende uten å mukke mot en annen bil. Han hadde en annen kjøper, men han ville bytte inn Tesla og det var ikke aktuelt. Brukt Landcruiser - god stemning.
 
  • Liker
Reaksjoner: Klokkegutt
Ja, går nok den veien. Litt ergerlig at denne akkurat er for ny til at det er gratis å sette inn baksetene. Var vel biler registrert før 2014 som slapp unna endringen med 30 år vs 10 år.
 
Kjører en XC90, og det virker som om det er samme greia der. Jeg tar det piano når motoren starter opp og til den er varm, men kona bryr seg ikke om det og gir bare full spiker med kald motor. Blir nok salg før garantien utløper;)
Tror kanskje ikke det er så dumt, ettermarked står vel og gnir seg i hende i påvente av garantitidens utløp :sneaky: Har kjørt nedover Europa de siste 3 somrene, fint når man etter x antall timer på Autobahn skal ta en pitstopp og det første motoren gjør på avkjøringen er å gå over til strøm.
 
Det er lett å være etterpåklok, men tenkte du aldri at en slik Kina-Suv ville være vanskelig å omsette igjen, særlig etter kort eiertid? Jeg er glad jeg endte på en traust japansk elbil. Den ser ut til å holde verdien ok foreløpig. Men ingenting slår diesel-BMW en fra 2016. Den har stort sett økt i verdi siden jeg kjøpte den, og nå nylig ble jeg tilbudt 250k for den (gav 234k i 2022). Spørsmålet nå er hva som er fornuftig å kjøpe med tanke på lavt verditap? En 2016 7-seters Landcruiser tipper jeg vil holde verdien nærmeste evig. Det samme med de siste utgaven av XC90 med diesel og skikkelig firehjulstrekk. Ingen frister veldig.....
Kjøpte jo norges mest populære kina suv.fikk ok innbytte på den jeg hadde.så var en god deal der og da.+ 15000 av.
Regnet jo med et verditap. RSA antyder at dette er en bil til 450000(dagenspris i ruta)
Men innbytte fra 300-400 000kr
Rundt om.
Veldig lite.
Hadde håpet på 420.000 og litt mer om jeg gikk for en ukurant bruktbil hos en forhandler.
Forhandlerene har jo i snitt 30.000 i fortjeneste på en ny elbil.,,,
 
  • Trist
Reaksjoner: Grendel
Forhandlerene har jo i snitt 30.000 i fortjeneste på en ny elbil.,,,

Tror mange selger med tap i dag. Bilen jeg kjøpte solgte de med over 50k i tap, men her gikk importør inn og dekket deler av dette. Håper du blir kvitt den, er jo en mulighet å selge privat også?
 
Kjøpte jo norges mest populære kina suv.fikk ok innbytte på den jeg hadde.så var en god deal der og da.+ 15000 av.
Regnet jo med et verditap. RSA antyder at dette er en bil til 450000(dagenspris i ruta)
Men innbytte fra 300-400 000kr
Rundt om.
Veldig lite.
Hadde håpet på 420.000 og litt mer om jeg gikk for en ukurant bruktbil hos en forhandler.
Forhandlerene har jo i snitt 30.000 i fortjeneste på en ny elbil.,,,
Prøv rett salget mot taxinæringen. De driter i verditapet, bilen er verdt ingenting etter den er utkjørt uansett. Legg deg litt under markedet og prøv å selg privat. Innbytte på dette er drepen.
 
I disse tider - hvorfor bytte bil om man ikke har et stort bilbudsjett?
Hva skjer med bilparken om to år?
Jeg er over snittet interessert i bil, men muligens aller mest interessert i bildeler og hva ingeniørene hos produsentene har klart å «designe» som gjør at ettermarkedet kan leve bra.
Vår 5-serie bensin har vi hatt siden 2016 og hatt en i3 siden 2017. Ikke vet jeg hva jeg har lyst til å bytte i, så begge bilene fikses etter hvert som noe småting må til.
I dag er det billig å bare vedlikeholde - så hvorfor ikke?
Og jeg driter i hva naboen kjører :)
 
Kan jo selge privat. Men da er jeg ansvarlig i 2år. Ryker motoren eller noe så er jo norgeslover sånn at jeg må dekke dette. Da er det bedre bytte inn til litt lavere pris.kunne nok solgt for 439 ink reg priv. Men 400-420 i innbytte hos forhandler er nok noe jeg heller foretrekker.men har jo ikke fått noe innbytte tilbud over 400.000kr. Kjøper ikke bare taxisjåførene/firma nye biler? Ser det går en del tang som taxi.
Tror jeg får sitte litt på gjerde. Følge litt med på om det er noen biler som blir ståendes.
Har fått tilbud hos RSA på 396000 på en litt ukurant Tesla.kan jo spørre igjen om noen måneder :). Ellers så har jeg fått tilbud på 400.000 ved kjøp av brukt zafira life.ingen har tilbudt noe avslag på bilene jeg har sendt forespørsel på.
Men er jo eqc/eqv som frister mest. Men hos de med eqa så byr de bare 350000 i innbytte.
Tja…hadde trodd markedet var mer salgskåte. Innbytte priser som er hinsides.sulland tar ikke kinabiler i innbytte, og så impoterer de kinabiler selv? Verden vil bedras. Får gjøre som sjefen min og kjøpe noe fra det glade 70 tall heller ;)
 
I disse tider - hvorfor bytte bil om man ikke har et stort bilbudsjett?
Hva skjer med bilparken om to år?
Jeg er over snittet interessert i bil, men muligens aller mest interessert i bildeler og hva ingeniørene hos produsentene har klart å «designe» som gjør at ettermarkedet kan leve bra.
Vår 5-serie bensin har vi hatt siden 2016 og hatt en i3 siden 2017. Ikke vet jeg hva jeg har lyst til å bytte i, så begge bilene fikses etter hvert som noe småting må til.
I dag er det billig å bare vedlikeholde - så hvorfor ikke?
Og jeg driter i hva naboen kjører :)
Mulig jeg bare beholder Tang’n. Har den i 10år.
Kjenner jo folk som kan hjelpe/fikse det meste.Billige deler får en vel alltid tak i.ser huggeren har fått inn flere tang.
Skal jeg selge/bytte bil.så må det en ok/god deal til
 
  • Liker
Reaksjoner: GT350 og Rød
Eg har en 2012 Discovery 4. Kjøpt for 440k i 2014 med litt over 60k på telleren. Måtte inn med bakseter litt før tiden så det kosta meg 18000 . Kjørt den no til ca 208kkm og får ca 260k i innbytte. Tipper eg kunne ha fått 290/300 ish privat.
Når det er litt snø på bakken så sliter eg litt med høyden på bil m/ takboks både under carport og garasje så sjølv om bilen er god å kjøre så blir det nok å bytte i noke med litt lavere profil
 
  • Liker
Reaksjoner: Raniets
Fortsatt ekstremt vanskelig å spå hvor dieselmarkedet er om 5 år vel?
Om jeg kjøper en pen 4 år gammel dieseltraver til 500 nå så er jo førstetapet tatt (si nypris var 700), men egentlig umulig å si hvor mye restverdi i 2030 kontra tilsvarende i el... Bruke den til oppbrukt blir det vel da.