Ja.
Iallefall min konklusjon.
To andre spm:
1. noen med erfaring på hvor langt selgers ansvar går? Selv tenker jeg at kjøper ikke kan forvente mye av en 12 år gammel bil som har gått 220’ - og at kjøper har omtrent all risiko så lenge jeg er ærlig i annonse og eventuelle spørsmål i salgsprosessen. Eller hur?
2. finnes en ønskes-kjøpt-tjeneste med bra rekkevidde noe sted? Lyst på E all-terrain, men veldig få til salgs på Finn
Input til spm 1:
Jeg solgte nylig bil til privatperson og har derfor gjort en risikovurdering av dette.
Du må selvfølgelig være ærlig å informere om absolutt alt. I annonsen nevner du og tar bilder av eventuelle skader og åpenbare feil. Skulle du få en interessent som vil se bilen snakker dere igjennom de samme skadene og manglene som du opplyser om i annonsen, men også alt annet småtteri. Større steinsprut, skrubb i støtfangere og skader på felger er også verdt å nevne. Bedre å si for mye enn å gi potensiell kjøper noe å «ta deg på» i ettertid.
Skulle det gå videre til et faktisk salg er det viktig å nevne alt av mangler som er nevnt i annonsen, men også det som ble nevnt under prøvekjøring / visning i kontrakten. Ved signeringen bekrefter da kjøper at vedkommende er opplyst og innforstått med absolutt alt.
Kopier av alt du sitter på av dokumentasjon på service og verkstedbesøk bør også gis til kjøper.
Som du skriver må kjøper også forstå hva som kan forventes av en 12 år gammel bil, men dette bør nok også friskes opp under «forhandlingene». Noen velger å ikke forstå / har en annen virkelighetsoppfatning…
Selv om begrepet «as is» er litt ullent bør det inngå i kontrakten. Igjen, en forsikring på at kjøpet er kjent med alt av mangler det er opplyst om, og faktisk godtar dette. Dog så fraskriver du deg ikke alt ansvar med å flette «as is» inn i kontrakten. Større problemer som er rimelig å anta at du kjente til / burde kjenne / ikke bør oppstå etter normal bruk og slitasje kan reklameres på.
Reklamasjonstiden er to år og det skal reklameres så fort mangelen oppstår (senest innen to måneder). Jo lenger ut i reklamasjonsperioden du kommer jo bedre bør argumentene for en reklamasjon være. Bevisbyrden ligger på kjøper. Reklamasjon på slitedeler er bare å avvise uten ytterligere diskusjon.
Så lenge du er ærlig i annonsen med tekst og bilder, samt gjerne dokumentasjon på service og verksted skal dette være ganske trygt. Et bilde av instrumentpanel for å ha dokumentasjon på at det ikke blinker noen varsellamper når du gir fra deg bilen er også kjekt å ha.
Eventuell diskusjon i ettertid er slitsomt, men du skal ha uflaks hvis det oppstår noe kjøper kan reklamere på og faktisk bør få gjennomslag for. Skulle det oppstå noe du selv tenker du ville reklamert på kan jo en form for kostnadsfordeling være på sin plass, men det skal mye til det også.
Anbefaler «smidig bilhandel» på finn spesielt for kontrakten sin del, eller kontrakt fra NAF.
NAF kan også ta inn bilen for en sjekk og gi deg en tilstandsrapport du kan legge ved annonsen ved salg. Det bør også redusere farene for problemer etter salg.
Det ble langt, men håper det var noe informativt.