Bilsnakk

Har brøytebil også ;)

SUV er fine og gode å kjøre, men jeg synes de er så svampete og lite inspirerende. Og vanvittig trange til å være så store, uten at det er så viktig for meg. Henger drar jeg med annet enn privatbiler så det er heller ikke viktig for mitt bruk.
Hadde en ny GLE og bilen var helt ok, flott interiør og pent design til moderne MB å være, men du verden så trøtt drivlinje og kjøreegenskaper. Selv i sport.
Det er derfor jeg kjører stv, Suv blir litt båt.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Er det samme motor i G30/31 550i ? Har kun sett noen få biler med motorbytte på de.
Alle v8ere i biler etter 2008 er basert på den motoren, men med forskjellige tuninger og hk . Kjenner ikkje akkurat dei bilene så godt , men vil tru at forskjellige motoroppsett kan ha positiv effekt på motorholdbarhet.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJ41
Har brøytebil også ;)

SUV er fine og gode å kjøre, men jeg synes de er så svampete og lite inspirerende. Og vanvittig trange til å være så store, uten at det er så viktig for meg. Henger drar jeg med annet enn privatbiler så det er heller ikke viktig for mitt bruk.
Hadde en ny GLE og bilen var helt ok, flott interiør og pent design til moderne MB å være, men du verden så trøtt drivlinje og kjøreegenskaper. Selv i sport.

Mercedes er litt svamp ja .
Synes Bmwen er særlig god eg . Skal eg kjøre ekstra sportslig så har eg en porsche , men helt ærlig så kan en dra på sopass med den x5en at en er langt over ryke lappen hastighet før en har behov for det porschen kan gi deg ekstra i form av lavere vekt , høyere svinghastighet , bedre bremser og kvikkere motorrespons .
Forskjellen ligger vel helst meir i følelsen porschen skaper en at den er så mykje skarpere .
Powerslide er fulgt mulig med en diesel suv fra BMW også
 
  • Liker
Reaksjoner: BigT
Mercedes er litt svamp ja .
Synes Bmwen er særlig god eg . Skal eg kjøre ekstra sportslig så har eg en porsche , men helt ærlig så kan en dra på sopass med den x5en at en er langt over ryke lappen hastighet før en har behov for det porschen kan gi deg ekstra i form av lavere vekt , høyere svinghastighet , bedre bremser og kvikkere motorrespons .
Forskjellen ligger vel helst meir i følelsen porschen skaper en at den er så mykje skarpere .
Powerslide er fulgt mulig med en diesel suv fra BMW også
Skjønner hva du mener. Og en Porsche er liksom noe annet uansett, det har noe med følelsen å gjøre. En Porsche med 300hk vil alltid gi en mer entusiastisk følelse enn en SUV med 600hk. Nå har jeg aldri Prøvd X5/X7 så mulig de gir en annen følelse. Det er ingen tvil om BMW er mer "skarpe" og kompakte enn MB som er litt svampete som du sier. Og det gjelder egentlig alle MB jeg har hatt. AMG er sikkert noe annet men det er jo et annet segment.
 
SUV’er har generelt for høyt tyngdepunkt og er for tunge, og blir enten svampete eller stumpete. Lite å gjøre med fysikkens lover, selv om det finnes SUV’er med gode rundetider på bane.

Yes, Mercedes er gæmlisbil - men når man er over 40 er i hvert fall jeg blitt gammel nok til å sette pris på at plombene ikke detter ut når jeg kjører på dårlige veier med telehiv eller over fartsdumper… Har hatt tre Mercedeser, alle kjører ekstremt komfortabelt - og GLE (V167) trumfer IMHO X5 (F15) når det gjelder smooth ride… G05 har jeg ikke fått prøvd ordentlig, men jeg antar at den er mer sportslig satt opp. Bensin rekkesekseren i X5 er åpenbart mer spennende enn i GLE’n, blir ikke helt det samme som dieselhybrid. Synd rene diesel seksere knapt er å oppdrive….
 
@Consigliere , flyvende teppe følelse var vel korleis selgere valgte å beskrive MB tidligere. Og som en som har kjørt Land rover på A/t dekk til bruksbil i 10 år så kjenner eg til at det går å få en bil "hard" og mjuk samtidig også. Land rover og spesielt Range rover er sjukt gode biler å kjøre .

Fikk forklart frå bruttern at min x5 har litt ekstra trikkery i understellet som skiller den betydelig fra standard x5 . Eg orker ikkje nerde på det endå , men det funker ihvertfall.

Btw . Diesel v6 er vel snart den mest vanlige dieselen brukt . Mercedes sin siste versjon OM656 brukt i alt med forskjellig output frå varebiler til sedan og GLS .
Land rover bruker diesel v6 i alle sine modeller foruten om hybridene . Tdv6 eller sdv6 alt etter poweroutput. Den er produsert av Ford og heiter då adj-v6 . Den brukes på alt innefor ford , PSA group , Citroën, jaguar og Land rover og range rover .

Bmw har rekke 6 diesel . Med quad turboer i min då , men ellers mykje likt mellom modellene .
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Kjør på, du kommer til å bli fornøyd (y)
Du hadde rett ;)
IMG_9365.jpeg
 
Enig og ja, får håpe det, iallefall målet!

Men himmel og hav for en kvalitetsøkning ift Volvo (12,5 år gammel og 220’km)!
Som Seiko 007 vs Rolex Sub.
Enormt komfortabel!
Godt å høre at du er fornøyd!

All-Terrain er en av svært få biler jeg har hatt der det ikke har vært noe som helst å irritere seg over - i tillegg til at den er en svært komfortabel milsluker med mye plass. Rett og slett hel ved.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta
Valget av familiefrakter falt på Galaxy for min del. Sen 2020mod med mye utstyr. Ser helt ok ut syns jeg.

Tre seter innmontert på 4 minutt. Alle med isofix. God plass. På bildet under kan seteraden (individuelt) flyttes mange cm lengre bak om en ønsker.

1000008112.jpg


1000008173.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: SGG, kh93 og bangiman
Kupévarmer??

Ser bilen kommer til å tape kampen om garasje i vinter. Da ville en kupévarmer vært tingen. Tips/innspill uten å svare Tesla Model Y?
 
Kupévarmer??

Ser bilen kommer til å tape kampen om garasje i vinter. Da ville en kupévarmer vært tingen. Tips/innspill uten å svare Tesla Model Y?
Hvis webasto er utelukket så er jo DEFA et kjekt alternativ. De kommer med appstyring så de fungerer jo på mange måter som alt annet bortsett fra ledningen. Også varmer den bilen langt varmere enn alt annet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chronodiver
jeg har null kompetanse om temaet. Ønsker noe som jeg kan kjøre i en stikkontakt/eller annen løsning sånn at bil er isfri på morgenen. Hvor ligger noe slikt i pris? For ordens skyld kjører jeg rundt i en Touran full i småunger.
 
jeg har null kompetanse om temaet. Ønsker noe som jeg kan kjøre i en stikkontakt/eller annen løsning sånn at bil er isfri på morgenen. Hvor ligger noe slikt i pris? For ordens skyld kjører jeg rundt i en Touran full i småunger.
Sist jeg kjøpte en sånn pakke så kom den på rundt 10k ferdig montert. Da stikker du en plugg en liten kontakt montert diskret på bilen og den andre i veggen. Den gir strøm til en kupevifte som blåser varmt inni bilen. Merk at dette ikke varmer selve motoren, kun kupeen. Men genialt for komfort og isfri bil. De leverer flere forskjellige pakker men de dyreste med appstyring, gps-tracking osv tror jeg du får for rundt 10. Ettermontering av dieselvarmer/webasto/ebersprëcher koster fort 30k +.

Jeg spanderte et Defa-kit på min nylig avdøde far og han elsket det de siste årene :)
 
jeg har null kompetanse om temaet. Ønsker noe som jeg kan kjøre i en stikkontakt/eller annen løsning sånn at bil er isfri på morgenen. Hvor ligger noe slikt i pris? For ordens skyld kjører jeg rundt i en Touran full i småunger.
Touran har webasto fra fabrikk. Trenger bare et kit for å få fjernstyring på denne(koster tusenlapper)
 
  • Liker
Reaksjoner: Blodstrupmoen