Budgivning ved klokkekjøp

Jeg ser ikke noe problem med at man får bud som er et stykke unna prisantydning. Det er enten å ignorere dem, eller takke nei. Ingen av delene krever mye tid eller ressurser fra selgers side.

Et lavt bud kan også være en begynnelse på en forhandling, så selv om det i utgangspunktet er uaktuelt å selge for den prisen, er det litt skummelt å blankt avvise/ignorere uten å komme med et (begrunnet) motbud.

Noe som jeg synes er litt tåpelig er de som byr langt unna prisantydning uten å begrunne budet ytterligere. For all del, det er ikke noe galt i det, men sannsynligheten for at selger aksepterer budet er jo betraktelig større hvis du kan gi en begrunnelse fremfor å plukke et tall fra løse lufta.

Så uh, trikset da er at jeg skal legge ut en klokke 20-30% over hva jeg faktisk vil ha for den?

Glimrende plan:D

Er vel heller at om du håper å få et sted mlm 13k og 15k for en klokke så er det dumt å legge den ut for 13.
Du legger den ut for 15k. Får et bud 20% under altså 12k. Ja da har man kanskje noe å snakke om i hvertfall.

Dette er jeg alt for dårlig til, så jeg ville fort ha gitt deg 15 eller akseptert 12:D

Ikke nødvendigvis. Men er den noe høyt priset så er det vel greit å begynne noe under. Er det en god pris går den for beløpet uansett, og bud under er bortkastet. Jeg mener at 20-30% under er realistisk uten å være frekk, og businessvice en god måte å senke selges forventninger.. Your choice, jeg liker å få en god pris.

For min del handler det mest om hvordan budet er utformet. Hvis det er aggressivt som; du kan bare glemme å få 20k for den der. Byr deg syv tusen nå, så blir du hvertfall kvitt den...
Blir det helt latterlig, men synes ikke det er noe galt hvis det er formet; ønsker meg virkelig en slik klokke! Har dessverre alt for lite nå, kun syv tusen. Hvis du ikke får solgt den så gi meg beskjed om du trenger penger,så skal jeg spare i mellomtiden!

Generelt er det bra med bud, også skambud. Bedre at man merker respons enn at det er stille som grava. Hva man tilslutt selger for er noe annet:)

Så uh, trikset da er at jeg skal legge ut en klokke 20-30% over hva jeg faktisk vil ha for den?

et bud er bare et bud, et sted må jo kjøper begynne

har ingen erfaring med klokkesalg men har solgt mange andre ting oppigjennom årene
ting blir som regel solgt 10 kanskje 15% under prisantydning
det viktigste er at både kjøper og selger syns dem har gjort en god handel:smile:

et bud er bare et bud, et sted må jo kjøper begynne

har ingen erfaring med klokkesalg men har solgt mange andre ting oppigjennom årene
ting blir som regel solgt 10 kanskje 15% under prisantydning
det viktigste er at både kjøper og selger syns dem har gjort en god handel:smile:

Jeg ville jo foreslått å begynne rundt prisforlangende om det er et realistisk beløp i forhold til hva man selger jeg da ;).

Dette blir vanskelig å generalisere om, men man kan ikke automatisk anta at "utropspris" er for høy bare fordi det er utropspris...

Ideellt sett føler vel kanskje selger at det gikk litt for billig og kjøper at det gikk litt for dyrt, var en eiendomsmegler som forklarte meg det der en gang :p.

Det gyldne kompromisset: Når både selger og kjøper er passelig misfornøyd med prisen :)

Folk må da få by det de vil!

Kan ikke bli fornærmet over det eller lage standarder på at xx% under er greit, synes jeg. Selger vil ha mest mulig, kjøper vil ha billigst mulig.

For min del handler det mest om hvordan budet er utformet. Hvis det er aggressivt som; du kan bare glemme å få 20k for den der. Byr deg syv tusen nå, så blir du hvertfall kvitt den...
Blir det helt latterlig, men synes ikke det er noe galt hvis det er formet; ønsker meg virkelig en slik klokke! Har dessverre alt for lite nå, kun syv tusen. Hvis du ikke får solgt den så gi meg beskjed om du trenger penger,så skal jeg spare i mellomtiden!

Generelt er det bra med bud, også skambud. Bedre at man merker respons enn at det er stille som grava. Hva man tilslutt selger for er noe annet:)

Enig...revolver-budgivere står ikke så høyt i kurs ;)

Et bud er jo, som flere her understreker, bare et bud. Et sted å begynne - et utgangspunkt for en diskusjon som forhåpentligvis ender med et salg til en pris som både selger og kjøper aksepterer. Det er vel i utgangspunktet hovedtrekkene i enhver forhandling. En vare er jo ikke verdt mer enn hva kjøper/ere er villige til å betale (noe forenklet selvfølgelig)

Pengene mine har jeg jobbet hardt for, og jeg kommer alltid til å prøve å få mest mulig igjen for de når jeg skal kjøpe noe...så enkel er jeg. Jeg har jo ved flere anledninger gitt det som jeg selv har opplevd som skambud, og fått tilslag - dette gjelder flere varekategorier. One man´s loss another man´s gain.

Når det er sagt: MrK - du får 50.000,- av meg når som helst for AP´en din;)

Jeg har for vane å prise klokkene mine ganske realistisk på TS, og er meget sjelden åpen for pruting. Skambud er det ikke sikkert jeg besvarer. Ellers greie bud besvares selvsagt, men godtas svært sjelden.

Et bud er jo, som flere her understreker, bare et bud. Et sted å begynne - et utgangspunkt for en diskusjon som forhåpentligvis ender med et salg til en pris som både selger og kjøper aksepterer. Det er vel i utgangspunktet hovedtrekkene i enhver forhandling. En vare er jo ikke verdt mer enn hva kjøper/ere er villige til å betale (noe forenklet selvfølgelig)

Pengene mine har jeg jobbet hardt for, og jeg kommer alltid til å prøve å få mest mulig igjen for de når jeg skal kjøpe noe...så enkel er jeg. Jeg har jo ved flere anledninger gitt det som jeg selv har opplevd som skambud, og fått tilslag - dette gjelder flere varekategorier. One man´s loss another man´s gain.

Når det er sagt: MrK - du får 50.000,- av meg når som helst for AP´en din;)

+1 Denne oppsummerer alt!

350 euro hørtes veldig lavt ut. Hva slags service ble gjort da? Det kan ikke ha vært standard femårs service, så mye rimeligere kan ikke ad være på kontinentet sml med norsk ad.
Her er for øvrig veiledende servicepriser satt av AP.
For øvrig vet jeg at serviceprisene for en ap chrono kan komme opp i 25k. Det har et forummedlem erfart, uten at jeg tror den klokken var mishandlet på noe vis.

Da ble planen om en RO Chrono skrinlagt for godt. :(

Hva er skambud ??

Synes "skambud" er helt ok.
Hvis selger treng cash umiddelbart er jeg sikker på at et skambud er bedre enn inget bud.
Samtidig ville jeg aldri skrive i en annonse at jeg er/var i nød for derved å ikke lokke haiene til meg.

Mao budet blir først et skambud når selger forkaster budet pga for stor avstand mellom hva han tror er oppnåelig pris og oppgjørstidspunkt.

Den eneste som derved kan definere budet som skam eller ei er selger, ikke interesent.

Jeg kjenner flere tilfeller hvor selger har vært i knipe og solgt en ting billig for å få cash fort, tror hverken selger eller kjøper vil definere prisen som skammelig, tvertimot som en vinn-vinn-situasjon.

Fin kveld
Kl 0956, 50cm, 3300 g, gutt. :)

Jeg er enig i at folk må få by litt som de vil. Om det er kjøpers ellers selgers marked avhenger jo ofte av objektet, men har man lagt det ut for salg er det for det meste bare hyggelig med respons.

Synes også det er greit å by 65k for en ROO som det var snakk om her, selv om selger ber om 89k for den i annonsen. 65k er fremdeles mange penger, og markedet er betydelig mindre i slike høye prisklasser. Om selger er i pengeknipe eller ikke vet jo som oftest ikke budgiveren, så det å tilby en anseelig sum (selv om klokken pr. def. kanskje kan være verdt mer) må være lov IMO. Hvis man virkelig trenger penger fort, er 65k bedre enn ingen k for å si det sånn. Kan jo ikke betale kreditorene med spikerstål og krokodilleskinn! Altså, jo høyere prisklassen er, jo lavere kan budene nesten være. Sånn cirka..

Noe litt annet: Det jeg finner ganske interessant er at tilsynelatende ingen dyre ur oppbevares hjemme av noen...de er alltid i en bankboks eller på en adresse langt langt avgårde. Kan dette faktisk være tilfelle? Skjønner jo at selger vil sikre seg mot innbrudd el, men tviler likevel litt på at så å si alle klokker over 20k oppbevares utomhus. Er det noen som faktisk tror på dette?? Samma det, folk får skrive hva de vil... :)