Dagens kjøpetips

En selger på det forumet har blitt hengt ut og omtalt som selger av franken,
har ikke full innsyn i den saken - men har fortsatt god tro på att Forumet som helhet ikke promoterer frankens med vilje eller skulle være noe særlig mer risikobefengt for det.

Så her er det kun å gjøre sin due diligence og slå til @TomB ?

Er det riktig tenkt at både @Tore og @Lien har/hatt lignende godsaker i boksene sine?

Stemmer det Adam, jeg har min fremdeles og den skal nok aldri ut av samlingen. Klokken på klocksnack ser legit ut så langt jeg kan se.
 
Redigert av en moderator:
Alt ser ut til å stemme på den Seamasteren ja.
Men av ren interesse, hva slags franken var det snakk om på KS? Vet det var noen som kranglet om skiver på en Seiko tidligere..
 
Alt ser ut til å stemme på den Seamasteren ja.
Men av ren interesse, hva slags franken var det snakk om på KS? Vet det var noen som kranglet om skiver på en Seiko tidligere..
Ikke sikker på at det blitt solgt på KS. En bruker der har dog fått det "hett om öronen" efter å ha solgt franken på Tradera.se uten å opplyse om det som det kan virke
 
Er det ikke her man har støtt på selgere av "franken" ?

Hei folkens, husk at en WatchCo-SM (eller restaurert av annen urmaker) er per definisjon en franken da den er sammensatt av OEM-deler og andre deler fra forskjellige tidsperioder og modeller... ;)
 
Hei folkens, husk at en WatchCo-SM (eller restaurert av annen urmaker) er per definisjon en franken da den er sammensatt av OEM-deler og andre deler fra forskjellige tidsperioder og modeller... ;)

@SpaceCowboy - ikke for å provosere, men å si at en slik per definisjon er franken? Var ikke det vel kraftig? Gitt et tilfelde hvor de klart å matche: lenke, kasse, urverk og skive/visere for eksempel. Ville det vært franken likavel?

Skille

Klocksnack igjen, nå fra Dansk (stor-)selger.
Denne var nesten verdt å nevne for bezelns patina alene. 1970-modell med b&p

http://www.klocksnack.se/viewtopic.php?f=4&t=5724
 
Redigert av en moderator:
@SpaceCowboy - ikke for å provosere, men å si at en slik per definisjon er franken? Var ikke det vel kraftig? Gitt et tilfelde hvor de klart å matche: lenke, kasse, urverk og skive/visere for eksempel. Ville det vært franken likavel?

En franken for meg er en klokke hvor delene er originale fra en gitt fabrikant (her Omega), men ikke fra produksjonsperioden, slik det kan leses ut av serienummeret på verket. Det er typisk den måten WatchCo (og andre) setter i sammen disse SM300 klokkene på. Delene er riktige ift en SM300, men altså replacements og OEM-deler. Derfor har de referanser på innsiden av baklokket som 165.0324 i stedet for 165.024 osv. Da er det et nyere produsert SM300-baklokk.

Når det er sagt, så blir ofte franken sett på som et skjellsord. Det behøver ikke være det, jf. disse WatchCo-klokkene som bare består av originale deler men altså fra en annen tidsperiode. For meg er det snakk om smak og behag og hvor viktig det er for deg som samler at alt skal være originalt og tidsriktig. Selv foretrekker jeg patinerte, originale utgaver. Men jeg skjønner veldig godt at mange synes det er kult med ei vintage-klokke som er pusset opp og har kvaliteter tilsvarende ny-klokke.
 
Redigert av en moderator:
Jeg må si at jeg har veeeldig sansen for min WatchCo SM300! Selv om jeg har forståelse for SCs argumenter. Men så jeg ikke nødvendigvis samler.

Dog er det digg å kunne bruke et "nytt" vintageur som denne :D

1-DSC_5258.jpg


Edit: Og lume. Ikke glem lume :D Vintage dykker med kraftig lume, til og med i bezelinsert. Det er snadder.
 
Redigert:
Ganske sikker på at det ikke har eksistert en Quartz-versjon av denne, kan ikke huske å ha sett noen mid-size heller :)
 
Seamaster GMT Great White på finn.

8000 kroner inkludert boks og sertifikat for en 11 år gammel klassiker. Dette høres ut som en god pris, selv om man regner inn service. Selv har jeg kjøpt fra meg for denne måneden, ellers hadde jeg gjerne tatt en titt :)

Sitter her og vurderer om jeg skal kjøpe en til... Sier vel sitt om hvor fornøyd jeg er med min;)

Flott og annerledes Seamaster til en meget hyggelig pris.

Håper den kommer på sonen, sånn at det kan bli mange flotte bilder av den på "dagens klokke".
 
Sitter her og vurderer om jeg skal kjøpe en til... Sier vel sitt om hvor fornøyd jeg er med min;)

Flott og annerledes Seamaster til en meget hyggelig pris.

Håper den kommer på sonen, sånn at det kan bli mange flotte bilder av den på "dagens klokke".


Kommer på sonen :D
 
Grattis! En av de absolutt flotteste sjømestrene det der. Sommer- og ferieklokke av rang :)