Dagens middag

@aek Beklager sent svar.

Jeg har en enkel vakuummaskin fra Sous Vide Norge, ligger på rundt 1500 kr. Fornøyd nok med den, vet ikke hvordan andre maskiner er, men jeg må hvertfall passe veldig på når jeg vakuumerer mat med væske, som f.eks marinader så væsken ikke forsvinner inn i maskinen. Bruker vakuumposer på rull som jeg sveiser til ønsket lengde. Også kjøpt hos Sous Vide Norge.

Når det kommer til selve maskinen finnes det ikke noen fasit, men jeg skal prøve å remse opp noen fordeler og ulemper med variantene jeg har hatt.

Fordelen med Anova One (sirkulator):
*Du kan bruke den i en beholder som tilpasses etter mengden mat du skal lage. Dette er praktisk og jeg bruker for det meste en halvstor kjele.
*Pris, de er stadig på tilbud og min kom på 1900 kr ferdig fortollet.
*Den tar liten plass i skapet når du ikke bruker den. Kjelen du tilbreder maten i har du jo uansett i skapet.

Ulemper med Anova One:
*Ulempen er at du ikke har lokk på beholderen så om du skal lage noe som skal stå lenge må du etterfylle vann. Man kan alltids kjøpe en plastbeholder på IKEA og skjære av et hjørne for å minimere fordampingen.
*Den bråker litt.
*Føles kanskje litt billig skrudd sammen

Fordeler med Sous Vide Supreme vannbad:
*Lite væsketap grunnet lokk
*Praktisk stativ til å stable kjøtt i
*Lydløs

Ulemper med Sous Vide Supreme vannbad:
*Den er like stor uansett om du skal lage en liten biff eller mange kilo kjøtt.
*Display og knapper føles billig ut
*Treg oppvarming
*Stillestående vann

Konklusjon;
Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg helt klart kjøpt Anova One igjen. Rimelig inngang til en spennede verden av matlagning. Det utslagsgivende for meg er pris og størrelse når det ikke brukes. Hadde jeg hatt bedre plass på kjøkkenet kan det hende svaret hadde blitt noe annet.

Tips:
Skal du gjøre den enda billigere trenger du strengt talt ikke vakuummaskin heller. Kjøp litt store zip poser, fyll de med mat, senk de i en beholder med vann slik at luften blir presset ut, forsegl.
Fabelaktig, @Mathfjeld! Liker den analytiske tilnærmingen med FOR/MOT/KONKLUSJON! Da er det rett ut og kjøpe i tråd med din konklusjon, så snart vi har et kjøkken; litt for lettsindig omgang med et knippe brekkjern på kjøkkenet har gjort at vi for tiden bor på hytta. Sånn går det når man diskuterer kjøkkenløsninger på TS...
 
Redigert av en moderator:
jeg kjøpte en obh nordica vakummaskin på tilbud på mpx til 799 (koster rundt 1900 ellers). Følg med for den dukker stadig opp på tilbud. Den tar hensyn til marinering.

Fordampning med Anova løser man lett med plastfilm. I natt har svineknoke stått å surret og etter at jeg har puttet i kjøttet dekker jeg toppen av kjelen med plastfilm. Da er det nesten ikke noe vann som fordamper.

Stativet som man får med i supreme kan man kjøpe løst for 200kr. Her kan man nok også bruke kreativiteten.

For å slenge med et bilde også:
Svin indrefilet kjørt i sous vide på 58 grader i ca 2 timer, risotto, asparges og en soppsaus

1898080_10154664741545254_6291708749099356008_n.jpg
 
I dag hadde jeg en særdeles oppegående svinestek fra Fjordland. 4min i mikro på 750W.

Minimalt væsketap grunnet posene.
 
Lagde oksehale på potetstappe i dag. Resten av kraften ligger nå i fryseren til neste gang jeg trenger kraft :)

 
Panne/svammebasengmedolje fritert pommes frittes, Bernaise og hjemmestappede svinepølser med masser av gode krydder. :mrgreen:

OawJuE6.jpg


Zz7HX23.jpg


Ja, jeg vet det ikke akkurat ser delikat ut, men smaken kan få slå! :mrgreen:
 
Panne/svammebasengmedolje fritert pommes frittes, Bernaise og hjemmestappede svinepølser med masser av gode krydder. :mrgreen:


Ja, jeg vet det ikke akkurat ser delikat ut, men smaken kan få slå! :mrgreen:

Lite tips bare, kok potetstrimlene og ta ca en t-skje natron i vannet. Da blir flatene rue og du trenger langt mindre olje for å få den sprø overflaten.

Litt sunnere for en usunn student;)
 
@aek Beklager sent svar.

Jeg har en enkel vakuummaskin fra Sous Vide Norge, ligger på rundt 1500 kr. Fornøyd nok med den, vet ikke hvordan andre maskiner er, men jeg må hvertfall passe veldig på når jeg vakuumerer mat med væske, som f.eks marinader så væsken ikke forsvinner inn i maskinen. Bruker vakuumposer på rull som jeg sveiser til ønsket lengde. Også kjøpt hos Sous Vide Norge.

Når det kommer til selve maskinen finnes det ikke noen fasit, men jeg skal prøve å remse opp noen fordeler og ulemper med variantene jeg har hatt.

Fordelen med Anova One (sirkulator):
*Du kan bruke den i en beholder som tilpasses etter mengden mat du skal lage. Dette er praktisk og jeg bruker for det meste en halvstor kjele.
*Pris, de er stadig på tilbud og min kom på 1900 kr ferdig fortollet.
*Den tar liten plass i skapet når du ikke bruker den. Kjelen du tilbreder maten i har du jo uansett i skapet.

Ulemper med Anova One:
*Ulempen er at du ikke har lokk på beholderen så om du skal lage noe som skal stå lenge må du etterfylle vann. Man kan alltids kjøpe en plastbeholder på IKEA og skjære av et hjørne for å minimere fordampingen.
*Den bråker litt.
*Føles kanskje litt billig skrudd sammen

Fordeler med Sous Vide Supreme vannbad:
*Lite væsketap grunnet lokk
*Praktisk stativ til å stable kjøtt i
*Lydløs

Ulemper med Sous Vide Supreme vannbad:
*Den er like stor uansett om du skal lage en liten biff eller mange kilo kjøtt.
*Display og knapper føles billig ut
*Treg oppvarming
*Stillestående vann

Konklusjon;
Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg helt klart kjøpt Anova One igjen. Rimelig inngang til en spennede verden av matlagning. Det utslagsgivende for meg er pris og størrelse når det ikke brukes. Hadde jeg hatt bedre plass på kjøkkenet kan det hende svaret hadde blitt noe annet.

Tips:
Skal du gjøre den enda billigere trenger du strengt talt ikke vakuummaskin heller. Kjøp litt store zip poser, fyll de med mat, senk de i en beholder med vann slik at luften blir presset ut, forsegl.


Er Anova One fortsatt å anbefale? Hvor bestilte du fra? :)
 
Redigert av en moderator:
Dagens pastalaks.
Redusert chilli, hvitløk og eple.
8AE2F1BE-75E3-45FE-8D6F-6A5F60FAE5F6.jpg


Tilsatt fløte.
048C2B6E-5DC5-4FE8-B9A4-15839C4AF79B.jpg


Laksen oppi.
3CC1365B-38AC-4C7A-8819-AEADFD65E275.jpg


Dandering med gulost oppå fisken.
36316D36-67AC-4228-8303-76879DB3A018.jpg


God smak og balanse mellom hvitløk/chili og sødme/syre fra eplene.
Misfornøyd med at sausen skilte seg på slutten.

Dagens middag likevel;)
 
Matfløte @AndreasLie burde vel brukt kremfløte?

Matfløte tåler ikke redusering, da får man noe som kalles fnutter (av de jeg har lært dette av i hvertfall). Det er de kornene du ser i sausen.
Hvis man feks skal runde av en saus eller suppe som ikke skal koke inn så funker matfløte, til alt annet funker kremfløte best. Synes man det blir mye fett kan man blande ut kremfløte med h-melk.

Samme gjelder rømme og creme fraiche. Creme fraiche tåler koking uten å skille seg.

http://www.melk.no/matartikler/suppe-og-meieriprodukter/
 
Redigert av en moderator:
Dagens dessert ble hjemmelaget trøffelkake med pasjonsfrukt.

100g melsksjokolade og 100g 70% sjokolade smeltes og blandes med 1,75 dl kremfølte som man har kokt opp med innholdet av 6 posjonsfrukter (sil ut frøene). Dekker så en typisk digisteve-smør bunn, og slenges noen timer i kjøleskapet.
Jeg dekket den med appelsinskrell for å få litt friskhet til noe som strengt talt er ganske mektige saker. :mrgreen::mrgreen::p

qhL6S8q.jpg
 
Redigert:
Er det noen som har laget burger med sous vide?
Jeg "fikk" meg en Anova One til jul, å det første jeg har lyst til og lage er burger. Har så sykt(!) lyst på en burger nå etter julen.
Noen gode tips til, eller gode oppskrifter på hjemmelaget burger? I første omgang blir jeg å bruke vanlig kjøttdeig/karbonadedeig da det ikke er så mye slakteributikker her i nærheten...