Dagens middag

Jeg har laget burger sous vide. Funker flott det. Jeg kjørte på rundt 54 grader mener jeg det var for å få medium kjerne. Kommer litt an på hvor tykk du lager burgeren, men ca 2 timer burde være bra. Laget ikke burgeren fra bunn av siden jeg kjøpte ferdig Heston style burger hos Annis på mathallen, men det er vel bare å slenge sammen karbonadedeig med det du liker av krydder :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Teddy91
Jeg har laget burger sous vide. Funker flott det. Jeg kjørte på rundt 54 grader mener jeg det var for å få medium kjerne. Kommer litt an på hvor tykk du lager burgeren, men ca 2 timer burde være bra. Laget ikke burgeren fra bunn av siden jeg kjøpte ferdig Heston style burger hos Annis på mathallen, men det er vel bare å slenge sammen karbonadedeig med det du liker av krydder :)

Høres lekkert ut! Brunet du overflaten først eller etterpå?
 
Lagde det samme her om dagen, 56 grader i 45 minutter. Kvernet dog kjøttet selv. Brukte entrecôte sammen med bacon som jeg hadde stekt på forhånd. Ca. 4/1 biff, bacon.

Hadde også litt Ingefær, chili og hvitløk i blandingen.

Ble veldig godt!
 
Kan også være et tips å ikke vakumpakke kjøttet bare senke en zip pose under vann for å presse ut luften. Vakumpakker du kjøttet er det lett å ende opp med en veldig kompakt pøkk.
 
Trenger bare denne

httxsx.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: rolexx
I dag lagde jeg for første gang biff i sous vide, ved siden hadde jeg hjemmelagde fløtegratinerte poteter, soppsaus og bacon. Jeg må bare få takke dette fantastiske forumet for å ha introdusert meg for sous vide! Dette overgår alt annet jeg trodde var mulig :cool:
Siden jeg er en(særdeles) dårlig fotograf ble det ingen bilder av herligheten, følte bare jeg måtte få takke mesterkokkene her inne for middagen!

Har lest litt om pizza-steel her inne i det siste, så nå er det neste på innkjøpslisten.

Ha en fin kveld :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Kristaafa
Kanon digg, Pho hos vietnamesiske venner idag. Passe sterk , så det smakte litt kaldt øl etterpå.
 
Jeg syns det å Sous vide biffer og filet'er er bortkastet med tid og penger.. Spis heller høyrygg som en biff! Å Sous vide en filet i 3 timer isteden for noen minutter i pannen blir nesten unødvendig i min bok. De stykkene er møre nok fra før. Oksekjaker i Sous vide er fantastisk! Det er med sånne stykker at man får utnytte potensialet til Sous vide! Og det er også der man får tjent inn igjen prisen på maskinen.
Pris på oksekjaker på min jobb er 119, svinekjaker - 129, Boston butt - 169, høyrygg - 149, short ribs - 160, oksehaler - 89
Kontra fileter fra 439 - 699

Tøffe kjøttstykker er de med aller mest smak, og det er der man kan overraske gjestene mest :)
 
Ble med klippfisk gitt, tok bildet for å skremme de jeg skulle ha på middag litt senere den kvelden. Tilfeldigvis falt middagen på den samme dagen som jeg hadde vært å hamstret makrell til jobblunch.

Bacalaoen ble veldig god, uten makrell.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik