Dagens trening

Ville kjørt mer basisøvelser. Kommer jo litt an på hva målet er. Men godt trent, gjennomtrent, så ville jeg kjørt basis. Markløft, knebøy, pull-ups, shoulder-press/thrusters, evt benkpress.
Tre-fire ganger i uka, en-to joggeturer. Kjør litt intensivt. Varm opp med roing. Enkelt, effektivt.

Enig med Poifu, nå vet ikke jeg hvordan formen din og treningsgrunnlaget ditt er, men etter min mening er det alt for mange som kjører split trening med for mange isolasjonsøvelser i forhold til treningsgrunnlaget og målet for treningen. Med fullkroppstrening vil man langt raskere se fremgang enn med splitprogrammer. Dette fordi man får kjørt samme muskelgruppene 2-3 ganger i uken fremfor bare en.

Jeg alternerer på knebøy og markløft annenhver trening, legger gjerne inn en annen mer isolert øvelse for å kompensere for det jeg ikke trener, for eks beinpress i stedet for knebøy de dagene jeg trener mark. Dette er hovedsaklig fordi man bruker de samme muskelgruppene for stabilitet, noe som gjør at man kan bli litt utsø om man trener tungt, og at man dermed kan få dårlig teknikk på øvelse nummer to.

Ellers har jeg stående roing med stang, pull ups med og uten ekstra vekt, benkpress med manualer og skulderpress + mageøvelser som standard opplegg. Sper på med ekstra bein, bryst og ryggøvelser på hver trening for å få litt fokus på en bestemt kroppsdel den treningen.

Fullkroppstrening gir raske resultater, men det er viktig med godt kosthold og nok hvile mellom øktene for å opprettholde progresjon. Fullkropp fungerer dårlig dersom man trener 5 ganger i uken, men det er lettere å opprettholde over tid ettersom det "bare" er 3-4 økter i uken.

Man vil også bli sterkere, raskere med et fullkroppsopplegg enn split trening. Det er ingenting i veien med split, men jeg ville ikke begynt med det før man har et ganske solid grunnlag.

Redigert:
Enig med Poifu, nå vet ikke jeg hvordan formen din og treningsgrunnlaget ditt er, men etter min mening er det alt for mange som kjører split trening med for mange isolasjonsøvelser i forhold til treningsgrunnlaget og målet for treningen. Men fullkroppstrening vil man langt raskere se fremgang enn med splitprogrammer. Dette fordi man får kjørt samme muskelgruppene 2-3 ganger i uken fremfor bare en.

Jeg alternerer på knebøy og markløft annenhver trening, legger gjerne inn en annen mer isolert øvelse for å kompensere for det jeg ikke trener, for eks beinpress i stedet for knebøy de dagene jeg trener mark.

Eller har jeg stående roing med stang, pull ups med og uten ekstra vekt, benkpress med manualer og skulderpress + mageøvelser som standard opplegg. Sper på med ekstra bein, bryst og ryggøvelser på hver trening for å få litt fokus på en bestemt kroppsdel den treningen.

Fullkroppstrening gir raske resultater, men det er viktig med godt kosthold og bok hvile mellom øktene for å opprettholde progresjon. Fullkropp fungerer dårlig dersom man trener 5 ganger i uken, men det er lettere å opprettholde over tid ettersom det "bare" er 3-4 økter i uken.

Bra med gode innspill @Lien og @Poifu

Har løpt gjevnt i tre år foruten et opphold på noen mnd.er grunnet dårlig kne. Men da har jeg syklet i mellomtiden. Ellers har jeg vært aktiv på gymnen de siste to årene men div. treningsprogram. Er ok trent. Men har fortsatt for høy fettprosent (rundt 16%) og for lav muskelmasse (42%).

Skal få tatt en god prat med PT ang. treningsprogram. Så får vi se hvor vi lander. Men jeg er åpen for mer fullkropstrening.
Knebøy og markløft er to øvelser jeg er alt for dårlig på. Må få mer veiledning og bedre teknikk. Er livredd for å ødelegge ryggen på nytt.

Redigert av en moderator:
Hvis du har fettprosent på 16% @Edzilla, så er det ikke høyt!

Sjekk illustrasjoner under her:
body-fat-percentage-men.jpg

Jeg er ellers enige med de over her - mer baseøvelser. Hvis du sliter med knebøy og markløft så hadde jeg spandert på meg to-tre timer med PT for å få det utført korrekt. Og husk - det er bedre å utføre disse øvelsene med lav vekt og korrekt utførelse enn høy vekt og feil utførelse. Det beste er selvsagt høy vekt og korrekt utførelse.....:rolleyes:

Jeg har tre helkroppstreninger i uka. Synes det gir vesentlig mer effekt enn split - man blir dog mer sliten. Jeg kjører ganske høyt volum om dagen og er vel en de få på treningssenteret som var fornøyd med å gå ned i både vekt og muskelmasse ved sist måling:mrgreen:

Samtlige starter med 12 minutter på tredemølle eller elipsemaskin (da ser man teit ut, men blir god og varm).

Mandag:
4x8 knebøy
4x8 benk
3x8 liggende flies m. manualer (ren estetisk øvelse:eek:)
3x8 liggende leg curl (har kort hamstring)
4x8 nedtrekk ev. chins

Onsdag:
4x8 markløft
4x8 benpress
4x8 sittende roing
3x8 decline m. manualer/stang
3x8 militærpress

Fredag:
4x8 knebøy (moderat)
3x8 leg extension
4x15 tåhev
3x8 skråbenk m. manualer
4x8 nedtrekk/chins
3x8 dips m. vekt(hvis jeg orker...)

Hmm... @The Player...
Han med 3-4% fett er bomberte med steroider...
Han med 6-7% har sikkert smakt på det også.
Jeg har 23 års hardt fysiske arbeid bak meg hvorav 16 med regelmessig trening på senter: Uten "dop" av noen type.
Så det er sagt: Jeg er ingen bodybuilder i helle tatt. Jeg bare "dyrke" styrken og jeg går ikke på intensive diett med pulver greier.
Det er alt for mange unger som bruker steroider: Norge har ett problem der(med andre land også dessverre)
Disse bli ungere hvert år... Ned til 12-13 noen ganger... De jagger etter en rask og stor kropp.
Og det gjør meg litt forbanna at bilder sånn går rundt som "det skal du bli hvis du spiser riktig og trener som faen" fordi det er ikke sant.
Heldigvis er det ulovlig nå: Ikke bare å selge dritten men å bruker det også.
Men mange er ødelagt og skal bli ødelagt...
Det jeg mener mest er at man burde bli klok nok til å ikke promotere disse umenneskelige kropp;)

Jeg vet ikke hva som har skjedd med ryggen din @Edzilla, men jeg er litt i samme båt. Jeg er nå meget skeptisk til både knebøy og markløft. Dette er øvelser jeg har trent i flere år, og har god teknikk. Har gått gjennom det etter å ha filmet, og ser ikke noe feil. På tross av dette har jeg en gang fått en stygg strekk i ryggen etter knebøy. Denne ga seg etter noen år helt, men ble strukket opp igjen ved en markløftøkt. Felles for disse to gangene var at kroppen av en eller annen grunn ikke var helt på plass. Antakelig var jeg ikke varm nok, eller ryggen sa fra etter litt for høy belastning over litt for lang tid. Ikke vet jeg. Jeg har derfor helt sluttet med disse øvelsene da jeg er redd for å pådra meg en mer permanent skade som forhindrer meg i å trene.

Mitt svake ledd er korsryggen. Over en viss belastning sier den i fra. Jeg tror trening av kjernemuskulatur kanskje vil bedre situasjonen. Har nå begynt å trene planken i håp om å rette opp i gammel skade. Knebøy tar veldig hardt på korsryggen og derfor har jeg heller gått over til bulgarsk utfall med hantler. Det er den mest sinnsyke beintreningen jeg noen gang har vært borti. Det tar utrolig godt på bein og er heldigvis ikke så belastende for korsryggen. Vinn-vinn i min situasjon. Jeg har ikke funnet noe godt alternativ til markløft, men ved å kjøre et gjennomtenkt beinprogram og tilsvarende et godt ryggprogram med andre øvelser så savner jeg ikke markløft lenger.

Jeg var aktiv windsurfer i mange år, i tillegg til skate- og snowboarding. Men ødela ryggen skikkelig en sommer i et stygt fall på surfebrettet.
Ble for en periode veldig forsiktig med trening i frykt av ryggsmerter, i tillegg til at kroppen forfalt mens jeg var en tørst student på NMH/BI. Dette har jo satt litt spor på kroppen, å jeg har fra tid til annen slitt med prolaps og skiveutglidning. Så derfor ønsker jeg å ta noen timer med PT for å få rett teknikk på knebøy og markløft.
Gående utfall er en øvelse jeg utfører hver gang jeg er på gymmen. Å nå begynner også teknikken å sitte kjenner jeg. Har ikke testet bulgarsk utfall så kanskje jeg skal satse på det i kveld sammen med @Auto :cool:

Knebøy, markløft... Er egentlig ikke bra for ryggen på lange løp. Spesielt hvis noen er over 180-185cm.
På denne høyde er det vanlig med lett skoliose fordi menneskene sin rygg er ikke skapt for permanent stående opphold.
Vi gikk for fort i evolusjon og høyde etter min mening: Men jeg er ingen spesialiste.
År etter år, uansett at man løfter i riktige posisjon, blir de leddflatene komprimert: Alt for hardt noen ganger.
Når disse blir alt for flat, da er det problemer på vei.
Det har jeg sett på alle som jobbet rundt meg i stål industri og som ble rundt 50: Ryggen var skaddet.
Jeg har selv løftet veldig mye med jobben før i tiden og alltid med riktige posisjon uten noen ulykke.
Men når jeg kommer til 200kg nå, føler jeg at det blir uklok og belastende: Siste gang var en del år siden og jeg står unna nå.
100kg i hendene med 10 repetisjoner hver okt er bra nok syns jeg: Men det tar jeg ikke for ofte. Også alt er avhengig av kroppsbygning.
Jeg er selv 190cm, over 40 og trenger at min rygg skal holde mange år til.
Det fins mange måte for å trene korsryggens musklene og benene: Det trenger ikke å belaste ryggraden ved komprimering.
Min anbefaling : Ikke tror at ryggen din tåler alt fordi den står "rett". Prisen betales når man blir eldre.

Redigert:
Du snakker med fornuftens stemme @Hammerfjord! Tung fysisk belastning over tid gir slitasje i alle vektbærende ledd. Dessverre gjelder jo dette ikke bare ved tungt arbeid på jobb, men også ved styrketrening. Jeg har selv kommet i en alder hvor jeg skjønner at jeg ikke tåler alt lengre og derfor blir treningen også deretter. Målet er å ha en mest mulig funksjonell kropp over lang tid. Må da kombinere både styrketrening og utholdenhet. Legger derfor ut dagens trening:

Løping, 3 km. Målet er å ha minst 2 løpeøkter i uka, ca- 7-10 km per økt. Jeg vet det ikke er mye, men har 3 styrkeøkter i uka allerede, pluss andre fritidsaktiviteter. Kan og vil derfor ikke bruke mer tid på løpingen.

Husk næring folkens. Uten et vist nivå på kostholdet så stagnerer man ganske raskt.
Hvis målet er økt muskelmasse da...

Det skal jeg love deg @moses
Derfor er det strengt regime her hjemme hva kosthold angår (inkluderer fruen og to barn).
Alle måltider (nesten utenlukket) er laget fra scratch. Å da med fokus på riktig og god ernæring.

Hadde bare alle skjønt dette, i steder for å trykke i seg allverdens drit av unødvendige kosttilskudd!

Derimot er det værre å trappe ned på vin og øl konsumet @moses ....

Med disse kokebøkene tre blir både barna og kona tilfreds med måltidene
2d9w9bb.jpg

Ellers så er jo aschehougs store kokebok og Den rutete kokeboken av Ingrid Espelid Hovig å anbefale for alle som har lyst til å lage skikkelig mat på kjøkkenet :D
ea14xx.jpg

Vi har løftekonkurranse på jobben årlig, og årets event var i går. Min innsats holdt til 5. Plass av 8 og var ny pers med 55kg sammenlagt:

Knebøy: 160kg
Benk: 105kg
Markløft: 165kg

Konkuransen gir noe å trene mot og er bra motivasjon gjennom året :)

Ble en lang økt på gymmen i går siden @Auto ble 40 min forsinket :confused:

Oppvarming 15 på mølle

Unilateral Lat Pull Down
Seated Row
Lat Pull-Down
Triceps Dips
Straight Arm Pulldown med tau og bar
Standing Bicep Cable Curls
Gående utfall
Leg Extensions

Som bonus ble jeg ekstra lenge i badstuen med DN og MA som lesestoff

Ble en lang økt på gymmen i går siden @Auto ble 40 min forsinket :confused:

Oppvarming 15 på mølle

Unilateral Lat Pull Down
Seated Row
Lat Pull-Down
Triceps Pushdown
Straight Arm Pulldown med tau og bar
Standing Bicep Cable Curls
Gående utfall
Leg Extensions

Som bonus ble jeg ekstra lenge i badstuen med DN og MA som lesestoff

Han var jo med å hente RM :)

Har fått hjelp til å sette opp et program for gymmen.
Programmet blir nok splittet opp slik at alle øvelsene ikke blir gjort på samme kveld.

Oppvarming
Tredemølle 15 min eller sykler 15 min

Lår
Leg curl
Seated leg press

Rygg
Close grip pulldowns
Lat Pulldowns

Biceps
Cable curls
Cable Hammercurls (dummbells)

Bryst/skuldre