Ville kjørt mer basisøvelser. Kommer jo litt an på hva målet er. Men godt trent, gjennomtrent, så ville jeg kjørt basis. Markløft, knebøy, pull-ups, shoulder-press/thrusters, evt benkpress.
Tre-fire ganger i uka, en-to joggeturer. Kjør litt intensivt. Varm opp med roing. Enkelt, effektivt.
Enig med Poifu, nå vet ikke jeg hvordan formen din og treningsgrunnlaget ditt er, men etter min mening er det alt for mange som kjører split trening med for mange isolasjonsøvelser i forhold til treningsgrunnlaget og målet for treningen. Med fullkroppstrening vil man langt raskere se fremgang enn med splitprogrammer. Dette fordi man får kjørt samme muskelgruppene 2-3 ganger i uken fremfor bare en.
Jeg alternerer på knebøy og markløft annenhver trening, legger gjerne inn en annen mer isolert øvelse for å kompensere for det jeg ikke trener, for eks beinpress i stedet for knebøy de dagene jeg trener mark. Dette er hovedsaklig fordi man bruker de samme muskelgruppene for stabilitet, noe som gjør at man kan bli litt utsø om man trener tungt, og at man dermed kan få dårlig teknikk på øvelse nummer to.
Ellers har jeg stående roing med stang, pull ups med og uten ekstra vekt, benkpress med manualer og skulderpress + mageøvelser som standard opplegg. Sper på med ekstra bein, bryst og ryggøvelser på hver trening for å få litt fokus på en bestemt kroppsdel den treningen.
Fullkroppstrening gir raske resultater, men det er viktig med godt kosthold og nok hvile mellom øktene for å opprettholde progresjon. Fullkropp fungerer dårlig dersom man trener 5 ganger i uken, men det er lettere å opprettholde over tid ettersom det "bare" er 3-4 økter i uken.
Man vil også bli sterkere, raskere med et fullkroppsopplegg enn split trening. Det er ingenting i veien med split, men jeg ville ikke begynt med det før man har et ganske solid grunnlag.
Redigert: