Rå artikkel schmelk! Jeg sliter så sykt med motivasjonen på vekter. Hadde en Session på surf på søndag på tre timer. Kjempegøy, og utrolig effektiv trening. Men, merker at terskelen er noe høy for å komme meg inn i vekt-trening. Er så lett å tenke at man gjør ting feil osv.
Noen råd?
Hva tenker dere om oppvarming?
Hvordan prioriterer dere bevegelighet? Bra å bygge muskler for å holde ledd på plass, men vil ikke ende opp som en ubevegelig plugg heller.
For meg er fremgang den beste motivasjonen (noe som har vært fraværende i en alt for lang periode for mitt vedkommende
).
Dermed ville jeg sagt at det beste for å komme igang er å velge et program, følg det i 8-10 uker og kanskje viktigst, skriv ned hva du løfter. Da vil du bli komfortabel med øvelsene og vil kunne måle fremgangen. I tillegg så slipper du å bli en av de som soser rundt på treningssenteret og tar det samme år etter år, ref
Fuckarounditis | Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health .
Min oppvarming er kanskje ikke helt tradisjonell men ser ca. slik ut:
- Planke/sideplanke lett for å få opp varmen litt.
Overkropp:
- 2 x 5 YWTL
- 2 x 5 Scapula pushups
Bein:
- 2 x 5 Ettbeins strake mark
- 1 x 4 Ettbeins knebøy
- 1 x Superdog
I tillegg blir det spesifikk oppvarming på første øvelsen pr. muskelgruppe.
Hvis det er en "tung" økt < 8 rep på treningssettene:
10 x 50 % av treningsvekt
5 x 70 % ''
3 x 80 % ''
2 x 85 %
1 x 90 % ''
Regelen er lavere antall repetisjoner -> mer oppvarming (flere intervaller fra 50% til 90 %)
Jeg løper altså ikke som oppvarming (jeg mener at utholdenhetstrening og styrketrening bør holdes så adskilt som mulig).
Bevegelighet er viktig og det finnes en del gode artikler om bevegelighetstrening. Jeg prioriterer det ikke, men jeg føler meg ikke som en ubevegelig plugg allikevel
Myrevolution.no er en veldig bra side for trening og kosthold. Børge Fagerli som grunnla den er vel en av norges mest kunnskapsrike på området. Forumet der er også veldig bra (dog ikke TS-standard
)
Helt enig!
Andre sider som etter min mening er gode (aka no bullshit / "bro science") er:
Lyle McDonald - Bodyrecomposition (ikke bli skremt av at han snakker mye om hunder akkurat nå :S sidene inneholder ALT innen både utholdenhetstrening og styrketrening)
Intermittent fasting diet for fat loss, muscle gain and health