Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Takk for det. Jeg har ganske nylig fått interesse for vintageklokker og tenker da på om alt ser ekte og originalt ut? Det lå en del bilder ved og har fått anbefalt selgeren av en venn. Selger fremstår også som veldig seriøs.

Det du kan gjøre er å kontakte Longines, de har gode arkiver ift sine modeller. Ved å oppgi verknummer, serienummer, referansenummer etc. (innsiden av baklokk) vil de kunne gi deg en del opplysninger om klokka. Du kan også prøve å google de samme data, da finner du også muligens en del informasjon som kan være av interesse.

Så var det vurderingen. Det viktigste er at du liker klokka. Det antar jeg at du gjør, så nyt den. :)

Fra et samler-ståsted stiller det hele seg litt anderledes. Jeg kjenner ikke til modellen, men på generelt grunnlag stiller jeg spørsmålstegn ved krona. Tror det er en replacement. Videre er restaurerte skiver ikke så attraktive som originale. Denne er restaurert. Viserne er re-luminerte også, dette trekker ned. Men alt dette fra et samler-ståsted. Igjen: Hvis du liker klokka er det det viktigste.

Ellers er det alltid klokt å gjøre research som ovenfor FØR man eventuelt slår til. :) Du må gjerne bruke oss på forumet skulle du komme over andre klokker som du vurderer, og lurer på om er ekte og originale.
 
Flott Longines, med et veldig anerkjent urverk, ser ut til å være rent og pent.

Spesiell kassedesign. Siden det er en relativt liten klokke, 33mm, så kan det være bra med gull og litt spesielle lugs, slik at den "gjør mere av seg", rent visuelt. :) Utvilsomt mye bra ur for under 2000NOK! Passer godt på julebordet.
 
Det du kan gjøre er å kontakte Longines, de har gode arkiver ift sine modeller. Ved å oppgi verknummer, serienummer, referansenummer etc. (innsiden av baklokk) vil de kunne gi deg en del opplysninger om klokka. Du kan også prøve å google de samme data, da finner du også muligens en del informasjon som kan være av interesse.

Så var det vurderingen. Det viktigste er at du liker klokka. Det antar jeg at du gjør, så nyt den. :)

Fra et samler-ståsted stiller det hele seg litt anderledes. Jeg kjenner ikke til modellen, men på generelt grunnlag stiller jeg spørsmålstegn ved krona. Tror det er en replacement. Videre er restaurerte skiver ikke så attraktive som originale. Denne er restaurert. Viserne er re-luminerte også, dette trekker ned. Men alt dette fra et samler-ståsted. Igjen: Hvis du liker klokka er det det viktigste.

Ellers er det alltid klokt å gjøre research som ovenfor FØR man eventuelt slår til. :) Du må gjerne bruke oss på forumet skulle du komme over andre klokker som du vurderer, og lurer på om er ekte og originale.

Takk for svar. Det skal jeg gjøre neste gang.
 
Flott Longines, med et veldig anerkjent urverk, ser ut til å være rent og pent.

Spesiell kassedesign. Siden det er en relativt liten klokke, 33mm, så kan det være bra med gull og litt spesielle lugs, slik at den "gjør mere av seg", rent visuelt. :) Utvilsomt mye bra ur for under 2000NOK! Passer godt på julebordet.

Det er det jeg også tenkte :) Takk for svar
 
Har hatt både ett og tre øyne på denne ganske lenge nå, men jeg synes den var for dyr.
http://www.ebay.com/itm/131305598201?_trksid=p2060778.m1438.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Nå er prisen satt ned fra 1300GBP til 900GBP. Kan det gå inn under kategorien "godt kjøp"?

Den er restaurert, så det er nok derfor den ikke har blitt solgt. Dette gjør den lite attraktiv for samlere. Synes nok at den er noe dyr skal du sammenligne med tilsvarende kronografer med valjoux 7733. Det har nok litt med merket å gjøre, Vulcain er nok litt i samme gate som Nivada Grenchen, Bulova etc. og disse klokkene med samme verk går gjerne for 6-7.000, og da i bra original stand (ikke restaurert).
 
Jepp. Dette er nok den dyreste jeg har sett på med 7733. Et enkelt google-søk gir treff på et par eldre annonser på ca $800, men da på sort skive. Akkurat her gjør skiva halve jobben synes jeg. Har funnet en andre ur med 7733 til halve prisen i like bra stand, men ikke som rent estetisk sett har truffet meg like godt. Såvidt jeg forstår fra annonsen går restaureringen mest på å rense originale deler, men det er vel kanskje fy det også. Helt ærlig er jeg ikke kjempebegeistret for (mye) patina og jeg går vel heller ikke under samler. Til bruken jeg ser for meg er den perfekt så lenge prisen er riktig. Hadde muligens bannet såpass i kirka at jeg hadde restaurert kassen også. Tror det jeg mener er at den ikke er interessant først og fremst fordi den er vintage, men fordi jeg ..liker den.
For å være realistisk blir den nok ikke i boksen til all evighet heller så hadde vært ok å slippe å ta alt for mye tap ved videresalg.

Sender en mail og hører litt. Hvem vet, kanskje er jeg frekk nok til å prute mer også. :eek:
Takk for respons!

---
Ja, jeg sto opp midt på natta for å sjekke TS. Hva er det som feiler meg?
 
Jepp.Såvidt jeg forstår fra annonsen går restaureringen mest på å rense originale deler, men det er vel kanskje fy det også. Tror det jeg mener er at den ikke er interessant først og fremst fordi den er vintage, men fordi jeg ..liker den.
For å være realistisk blir den nok ikke i boksen til all evighet heller så hadde vært ok å slippe å ta alt for mye tap ved videresalg.

Nå har jeg sjekket litt nærmere (ble nysgjerrig). :)

Dette er en Vulcain ref. 1376 med val. 7733. Det ser ut som den kom med forskjellige skive-varianter og den blå panda-skiva er en tilsynelatende legitim variant. Slikt sett ser klokka ut til å være korrekt og ikke en franken.

Fra et samlerståsted så er en god service på verket helt greit. Det er etter sigende gjort her. Men det som gjør meg litt forvirret er at det står "restored", men det er ikke spesifisert hva (?). Det står videre i beskrivelsen av det kun er gjort rens av hhv. kasse og skive, og det er jo forsåvidt greit. Men dette er ikke å gjøre en "restoration" slik jeg ser det.

For meg er det viktig at skiva er urørt og original. Jeg ville hørt hva de har gjort med skiva. Er den re-painta? Den så jo uforskammet "fresh" ut. Har den fått ny luminova? Har den det trekker det veldig ned i mine øyne.

Tok en tur på interwebben, og sjekket disse Vulcain med 7733 og det viser seg at de ligger på alt fra 3-4.000 opp til maks 7-8.000. Så ankepunktet her er nok i hovedsak pris (gitt at det kun er utført rens og ikke restaurering). Skal jeg gjette tror jeg du vil slite med på få mer enn 3-4.000 for den i et eventuelt videresalg.
 
Nå har jeg sjekket litt nærmere (ble nysgjerrig). :)

Dette er en Vulcain ref. 1376 med val. 7733. Det ser ut som den kom med forskjellige skive-varianter og den blå panda-skiva er en tilsynelatende legitim variant. Slikt sett ser klokka ut til å være korrekt og ikke en franken.

Fra et samlerståsted så er en god service på verket helt greit. Det er etter sigende gjort her. Men det som gjør meg litt forvirret er at det står "restored", men det er ikke spesifisert hva (?). Det står videre i beskrivelsen av det kun er gjort rens av hhv. kasse og skive, og det er jo forsåvidt greit. Men dette er ikke å gjøre en "restoration" slik jeg ser det.

For meg er det viktig at skiva er urørt og original. Jeg ville hørt hva de har gjort med skiva. Er den re-painta? Den så jo uforskammet "fresh" ut. Har den fått ny luminova? Har den det trekker det veldig ned i mine øyne.

Tok en tur på interwebben, og sjekket disse Vulcain med 7733 og det viser seg at de ligger på alt fra 3-4.000 opp til maks 7-8.000. Så ankepunktet her er nok i hovedsak pris (gitt at det kun er utført rens og ikke restaurering). Skal jeg gjette tror jeg du vil slite med på få mer enn 3-4.000 for den i et eventuelt videresalg.

@SpaceCowboy Syns denne diskusjonen var spennende så klikket meg inn på annonsen med,
når jeg sjekker den og de skriver "se bildene nedenfor for dokumentering av restaureringen" og de kun viser et demontert verk og en vaskekurv så heller det vel mot at de sikter til at allt er tatt fra hverandre og renset/ettersett?

Jeg tror en aldri så liten grunn til at den ikker er solgt er at de valgt en uhyre grusom vit faux-alligator reim (ikke ment som en spøk)
Ser ditt estimat på 3-4000 i videresalg og høyner med en forpliktelse å ta den for 4500 av deg når du er lei @KimNK :mrgreen:
 
Redigert av en moderator:
@SpaceCowboy Syns denne diskusjonen var spennende så klikket meg inn på annonsen med,
når jeg sjekker den og de skriver "se bildene nedenfor for dokumentering av restaureringen" og de kun viser et demontert verk og en vaskekurv så heller det vel mot at de sikter til at allt er tatt fra hverandre og renset/ettersett?

Ja, enig. Og det er spørsmål rundt dette jeg ville ha stilt selgeren.

Jeg tror en aldri så liten grunn til at den ikker er solgt er at de valgt en uhyre grusom vit faux-alligator reim (ikke ment som en spøk)
Ser ditt estimat på 3-4000 i videresalg og høyner med en forpliktelse å ta den for 4500 av deg når du er lei @KimNK :mrgreen:

Veldig bra @adamskater, det var fair! Jeg tok utgangspunkt i min oppfattelse av vintage-interessen i det norske markedet. Synes 4500 er en ok pris for denne. Det er jo tross alt en meget fin og kul klokke med et verk som går utenpå kvalitetsmessig mye av det du får i dag spør du meg. :)
 
Redigert av en moderator:
Ikke for å ødelegge den gode stemningen, men nevnte verk er veldig ordinært og enkelt i vintage sammenheng. Kul klokke da :)

Det er en arbeidshest og en forbedring fra valjoux 7730 så vidt jeg har forstått det. Og et meget godt (som i robust) krono-verk i følge Ossur Soleim. Så det er han jeg har det i fra, da jeg selv ikke er urmaker. :)
 
Alt er originalt bortsett fra pushers og glass som er NOS. Resten er bare renset.
Venter på bilder i høyere oppløsning for å se nærmere på tilstanden på selve kassen. Vil anta det er krom på messing, så lenge det ikke viser gjennom annet enn på undersiden tror jeg det er OK.
Totalpris på over 12000 er nok høyere enn jeg er komfortabel med, men har vekslet noen hyggelige mail nå og prøver å prute litt til etter bildene er på plass. ;)
Tusen takk for all hjelp!
 
Tja, jeg har fått en indikasjon på hva jeg kan få igjen for den, så jeg har en idé om hva jeg er villig til å gi. Det tallet er sikkert litt i overkant, men jeg liker klokka. :)
 
Lettere inspirert av et annet innlegg tidligere i dag:

INCOMING-2.jpg

Swiss_flag_Flying.jpg

Le_Landeron_062.jpg