Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Oh. Lurer på hva denne går for. Skulle kjøpt disse for et par år siden.

http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=36837

f5fadso9.jpg
 
Jeg synes den har kledelig patina. :) Ser ut som den har vært igjennom Tsjernobyl, men tekst og logo er fremdeles klar, og den har "USSR Seal of high quality" (delevis skjult av timeviseren). Relativt få klokker har det på urskiven. Tøff!
 
Hei, og velkommen.

Dette er en kjøpetipstråd, men vi skal hjelpe deg likevel. Regner med at du ikke skal selge denne. :)

Her trenger vi å vite referansenummeret på innsiden av baklokket for å si noe om årstall og modell, men jeg antar at det er en 168.017 fra midten/seint seksti-tall, antageligvis med et kaliber 564 på innsiden.

Du kan lese mer her: http://www.masterhorologer.com/2014/03/omega-constellation-chronometer-gold.html


Hei og tusen takk for svar.
Jeg vurderer faktisk å selge den, men har ikke helt bestemt meg enda. Liker den så godt selv. :eek:
 
Er det noen med peiling på den Certinaen? Er den verdt pengene, evt hva er den verdt? Om prisen er riktig, så blir det julegave til meg selv. :cool:
 
Lurer litt på en slik som en "sporty" dressklokke, er det mange potensielle fallgruver her? Ser det jevnt og trutt blir lagt ut Breitling 217012er, og prisene er ikke så ille da.

135ba29e7369eabd713aba2581f40ffd.jpg

Som med det meste av vintage Breitling er som regel det å bedømme om den har blitt restaurert eller ikke det store problemet, og i alle fall med de tidlige Chronomat-klokkene. De kan også være utsatt for frankenvirksomhet, og da kanskje for lenge siden. Det gjør at man kan ha problemer med å bedømme originalitet ift patina på de forskjellige delene osv.

Videre kan det også være litt vanskelig å finne ut av om klokka sånn generelt er original, da mange av katalogbildene fra den tiden var i sort/hvitt. Videre kom de i mange varianter og det er vanskelig å holde track på alle sammen. Benno Richter sin bok kan være en guide her, men den er tidvis heller ikke helt til å stole på.

På Breitlingsource er det flere folk som er gode på vintage Breitling, det kan være en ide å poste eventuelle kandidater på vintage-seksjonen der. Når det gjelder den du lenker til på eBay er det fra en selger som har mye bra, men også noen litt tvilsomme eksemplarer. Problemet til Bill Shane er at han er litt lemfeldig med beskrivelsene sine, og du må studere bildene nøye. Men han har blitt flinkere med årene. :) eBay-klokka har f.eks. et rustproblem, det bør få alarmklokkene til å ringe (i alle fall for meg).

Selv liker jeg Chronomatene, og er selv interessert i et riktig og originalt eksemplar. Men det er en tidkrevende prosess, da det er så mange enten restaurerte, ødelagte eller sammensatte eksemplarer der ute.
 
Er det noen med peiling på den Certinaen? Er den verdt pengene, evt hva er den verdt? Om prisen er riktig, så blir det julegave til meg selv. :cool:

Litt vanskelig å vurdere ut fra mangelfull beskrivelse, og bildene viser ikke godt nok om kasse er polert eller ikke.
For prisen bør du få en Certina i meget god tilstand, sjekk også eBay selger uribowski som til en hver tid har mange fine Certinaer til salgs :)
 
Aftens...

Hva tror dere om denne?

http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-B...rg=11472&rk=2&rkt=10&mehot=pp&sd=350877375240

Jeg liker den umiddelbart sånn designmessig.
Årstall - 1920 - 1970, Franken?

Used.Amazing condition,Refinished dial - hmm, hva har han gjort med denne tro?


"Column Wheel high quality Movement Breitling manual winding," er i hvert fall ikke korrekt. Den har et enkelt og godt brukt verk uten nevnte column wheel. Uten støtsikring og fra rundt 1940
 
Er veldig novice på gamle klokker, men er på jakt etter en fra fødselsåret (1964), og da er denne midt i blinken. Hva mener dere om denne?
Er prisen grei i forhold til tilstand?

Mye rart å se når det gjelder 5500 Explorer, de fleste er Air-King med fake skive og visere. Jeg ville nok lest meg kraftig opp på modellen før jeg foretok meg noe med denne.
 
Er veldig novice på gamle klokker, men er på jakt etter en fra fødselsåret (1964), og da er denne midt i blinken. Hva mener dere om denne?
Er prisen grei i forhold til tilstand?

Hei, hvorfor ikke gå for et annet merke. Du burde f.eks få en fin Omega fra samme år for en brøkdel av prisen.