Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

9011-z.jpg


Noen som har handlet via denne siden? http://www.matthewbaininc.com/watch-details/1706

Herr Bain er ganske respektert som selger, og kommer fra en familie av samlere. Jeg har fulgt med på nettsiden hans noen år nå, og det er, så langt jeg kan se, alltid original og riktig vare som selges. Dog til retail-priser (altså ikke samme prisene som du kan forvente deg på diverse fora).

I følge Richon er den korrekt også (faksimile fra Journey Through Time):

1.jpg


Trodde først at den hadde fått byttet visere men det er altså en tredjegenerasjons 2914. Pass på diameteren: Mener den er 30 mm (?). Har ikke googlet, men gjør det. Det er den eller Ranchero-en som er knøtt-liten.

Å ja. De er svinedyre så vidt jeg husker. Har du spurt om pris?

EDIT: Ser at sekundviseren muligens er en seinere utgave (replacement). Det ville jeg har spurt om. Trenger ikke å være det, da Omega blandet disse sekundviserene på en del av klokkene på slutten av 50-tallet.
 
Herr Bain er ganske respektert som selger, og kommer fra en familie av samlere. Jeg har fulgt med på nettsiden hans noen år nå, og det er, så langt jeg kan se, alltid original og riktig vare som selges. Dog til retail-priser (altså ikke samme prisene som du kan forvente deg på diverse fora)….Å ja. De er svinedyre så vidt jeg husker. Har du spurt om pris?

1000 takk for fyldig svar. :) Jeg så ikke på den klokken spesielt. Kun butikken generelt - og ditt svar gir meg i utgangspunktet en generell trygghet - så får jeg vurdere objekter for salg der spesielt senere.
 

Kommer litt an på hva du er på jakt etter?

Fra et samlerperspektiv er gullbelagte klokker ikke så attraktive, så det trekker ned. Videre er den en amerikansk utgave (LeCoultre) og ikke en europeisk utgave (Jaeger LeCoultre). Det betyr et rimeligere ur, da det ikke er så attraktivt. Prisen er derfor altfor høy i mine øyne. Det er en dress-klokke, så patina er ikke så interessant (skiva er rett og slett slitt). Dårlige bilder, men midt-skiva er muligens en re-dial? Dette trekker ned også. Vanskelig å se ut av bildet men kaliberet ser ut til å være 489 noe som daterer klokka fra midten av 50-tallet. Verket ser ok ut, i alle fall ut i fra bildene.

Skulle jeg gått for en Memovox, ville jeg søkt etter en som er en kjent referanse, typisk en europeisk variant.

Alt i alt er dette noe jeg personlig ville holdt meg unna.
 
Redigert av en moderator:
Hei, jeg kom over en Omega Seamaster fra 1970 på finn. Har ikke veldig peiling på gamle Omega, men syns den var fin. Jeg har søkt litt på google og finner litt men ikke så veldig mye "nyttig" for meg.

Noen som føler for å synse om pris og stand på denne? Er det noe spesifikt jeg bør spørre selger om?


http://www.finn.no/finn/torget/annonse?folderId=3901920&finnkode=54466553

Annonsen er slettet, så denne er muligens solgt?

Uansett: En 166.092 ser det ut som, med cal. 1002. Tidlig 70-tall lanserte Omega verk i 1000-serien, og meninger er delte vedr. kvaliteten på disse. Det sies at Omega på 70-tallet brukte ingeniører og ikke ur-makere som designere av de nye 1000-verkene. Flere urmakere inkl. norske var meget misfornøyde med hvordan verkene var satt i sammen og det skyldes designet visstnok (eller ingeniøren avhengig av ditt ståsted). De hadde også noen kvalitetsproblemer i begynnelsen av produksjonen, men det kom seg etter hvert.

Priser på klokker med verk i 1000-serien har vært relativt lave lenge nå, men fått seg en oppsving det siste par årene. Disse klokkene har stort sett gått for en 2-4.000 i det internasjonale markedet.

Pene klokker er det uansett. :)
 
Redigert:

Ser ut som en korrekt og meget pen 2002-33. Merk at 2002 med Valjoux 7733 hadde en annen skive og visere enn tidligere referanser med 7730. Denne er datert til tidlig 70-tall, så det stemmer også ift når modellen ble lansert.

EDIT: Ser at det ikke er bilde av baklokk? Det ville jeg ha bedt om, sikkert ok, men alltids greit å sjekke.
 
Redigert:
Ser ut som en korrekt og meget pen 2002-33. Merk at 2002 med Valjoux 7733 hadde en annen skive og visere enn tidligere referanser med 7730. Denne er datert til tidlig 70-tall, så det stemmer også ift når modellen ble lansert.

EDIT: Ser at det ikke er bilde av baklokk? Det ville jeg ha bedt om, sikkert ok, men alltids greit å sjekke.

Flott. Takk skal du ha. Du har vel en Top Time 36 mm selv? Hvordan opplever du størrelsen?
 
Flott. Takk skal du ha. Du har vel en Top Time 36 mm selv? Hvordan opplever du størrelsen?

Størrelsen er fin den, men det kommer selvsagt an på håndleddet. :) En av mine favoritt-klokker. Den på Finn fikk en service i september i fjor, så prisen er ok også.
 
Ser ut som skriften, tegnene er dårlig printet, noen av minutt strekene har en liten bøy i enden.

Tviler sterkt på at dette er en re-dial. Jeg ser i alle fall ikke det du ser, og jeg har sett noen Top Time- og Breitling-skiver opp igjennom åra.
 
Som sagt så kan det være bildet, men jeg personlig ville tatt en titt med lupe før jeg hadde kjøpt. Men veldig flott klokke.